Τοποθέτηση στο ΣΝ του Υ.ΠΕ.ΚΑ για το νέο τρόπο έκδοσης αδειών δόμησης, ελέγχου κατασκευών και λοιπές διατάξεις

Τρίτη, 22 Ιανουάριος 2013 18:16 Ομιλίες
Εκτύπωση

Για τα δύο άρθρα του νομοσχεδίου ή της κύρωσης της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου μίλησε αναλυτικά η κυρία Φούντα. Απλώς, θέλω να πω ότι συμφωνήσαμε μ’ αυτές τις δύο διατάξεις, αλλά κάθε φορά θεωρούμε ότι είναι και η τελευταία περίπτωση παράτασης, νομιμοποίησης των αυθαιρέτων κ.λπ..

Κύριε Υπουργέ, καλό είναι κάποια στιγμή να βάλουμε το χέρι στην καρδιά και να αρχίσουμε να συζητάμε για τη δόμηση εκτός σχεδίου πόλεως. Θα φτάσουμε στην κατάργησή της; Θα φτάσουμε να έχουμε κάποιες ενδιάμεσες καταστάσεις και για τη δόμηση και για εκείνους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που πλέον θα δημιουργήσουν μία άλλη κατάσταση και θα αρχίσουν σιγά σιγά να καταστέλλονται οι αυθαίρετες κατασκευές και οι αυθαίρετες παρεμβάσεις;

Όπως λέμε ότι υπάρχει ένα μεγάλο θέμα με την πάταξη της φοροδιαφυγής κ.λπ., ένα μεγάλο θέμα για τη χώρα μας, για το περιβάλλον, είναι και η πάταξη της αυθαίρετης δόμησης. Εγώ κάνω έκκληση εδώ να μην γίνεται τελικά ένα εργαλείο εσόδων. Αυτό κάνουμε, κύριοι συνάδελφοι, και πρέπει σιγά σιγά να ξεκινήσουμε μία άλλη πολιτική πάνω σ’ αυτά τα θέματα.

Πρέπει να προχωρήσουμε στην εφαρμογή των χωροταξικών και των πολεοδομικών μας σχεδίων, πρέπει να προχωρήσουμε στις πράξεις εφαρμογής, πρέπει επιτέλους να ολοκληρώσουμε αυτόν το σχεδιασμό και να βάλουμε μία τάξη σε όλα αυτά τα θέματα και στην λειτουργία των πολεοδομιών και ούτω καθ’ εξής.

Πήρα το λόγο περισσότερο για να μιλήσω για τις τροπολογίες. Είναι ένα πρόβλημα, κύριε Υπουργέ. Με το πρόβλημα που είχε αυτή τη φορά και το δίκτυο της Βουλής, η ενημέρωση γι’ αυτές τις τροπολογίες έγινε μόλις χθες. Είναι πάρα πολύ σοβαρές τροπολογίες και νομίζω ότι δεν ανήκουν στα προαπαιτούμενα. Είχαμε τη δυνατότητα -είχαμε νομοσχέδια μαζί σας- να τις είχαμε συζητήσει πιο νωρίς.

Τώρα, όσον αφορά το θέμα της τροπολογίας, που αφορά την Ανάπλαση Ι και ΙΙ, κυρίως για το γήπεδο του Παναθηναϊκού, καταρχήν θεωρούμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη. Είναι στο Συμβούλιο της Επικρατείας το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά όλη αυτήν τη διαδικασία.

Αυτή η τροπολογία έχει ορισμένα θετικά στοιχεία, ότι απεμπλέκει σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες μεταξύ τους, ώστε να καθίσταται πιο βιώσιμο το πρόγραμμα της διπλής ανάπλασης. Λόγου χάριν, δεν απαιτείται κάποια προϋπόθεση για την κατασκευή και την αδειοδότηση του εμπορικού κέντρου κι έτσι διευρύνονται οι πιθανές πηγές χρηματοδότησης και υπάρχει μία αισιοδοξία –θα έλεγε κανείς- για να ολοκληρωθεί αυτή η διπλή ανάπλαση.

Από την άλλη πλευρά όμως, αν δει κανείς δύο πράγματα, ότι δίνεται η δυνατότητα ότι κατ’ εξαίρεση κάθε διάταξης η άδεια κατεδάφισης έχει ισχύ μέχρι την ολοκλήρωση των εκτελούμενων εργασιών στο γήπεδο ποδοσφαίρου της περιοχής Ανάπλαση ΙΙ, σύμφωνα με την άδεια δόμησης και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν τον πέντε ετών από τη δημοσίευση του παρόντος, σε συνδυασμό και με τη δυνατότητα που δίνεται, έστω και με την παρέμβαση που διορθώνει κάποια πράγματα, της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτηριακών Κανονισμών στο να νομιμοποιήσει ή να εξαιρέσει από την κατεδάφιση της κτηριακές εγκαταστάσεις, δημιουργείται ένας φόβος.

Δημιουργείται ο φόβος μήπως τελικά αυτά τα πέντε χρόνια γίνουν και περισσότερα και όλη αυτή η διαδικασία νομιμοποίησης ή εξαίρεσης από την κατεδάφιση αφαιρεί ένα μεγάλο κίνητρο από τον Παναθηναϊκό και την ΠΑΕ να επιταχύνουν την πρόοδο της υλοποίησης της διπλής ανάπλασης, αυτό το οποίο θέλουμε όλοι, δηλαδή και το ένα να τακτοποιηθεί και το άλλο να τακτοποιηθεί. Θα θέλαμε να είναι μικρότερο αυτό το χρονικό διάστημα και να μην εγείρεται αυτή η αμφιβολία από όλους μας ότι φρενάρουμε το θέμα της διπλής ανάπλασης, διότι μπορεί να καθησυχάσουν και να πουν: «Καλά είμαστε εδώ προσωρινά. Θα δούμε σιγά-σιγά. Και οικονομική κρίση έχουμε κ.λπ.».

Όμως, εμείς θέλουμε να λυθεί αυτό το πρόβλημα, διότι υπήρχε όντως θέμα με την άμεση κατεδάφιση πριν από την ολοκλήρωση του γηπέδου. Βέβαια, δεν υπήρχε θέμα και δεν χρειαζόταν αυτό να μπει στην αρχή της αιτιολογικής έκθεσης ότι έχει σαν αποτέλεσμα την αποστέρηση της ιδιοκτησίας στην περιοχή ανάπλασης 1. Αφήστε το θέμα της ιδιοκτησίας, είναι ένα μεγάλο θέμα. Ας μη το θίξουμε και καλύτερα να μην υπήρχε και εδώ.

Προχωράω, λοιπόν, σε ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο σας είχα θέσει και πριν από ένα μήνα, κύριε Υπουργέ. Και βέβαια από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ως Βουλευτή εδώ, από το 2000, που είχε εκδοθεί τότε η Οδηγία για τα νερά από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα μεγάλο μέρος των ερωτήσεών μου από τότε ήταν πότε θα κάνουμε το νόμο για εφαρμογή στην Οδηγία -τον κάναμε το 2003- και μετά πότε θα εφαρμόσουμε αυτό το οποίο -πέρα από τις αντιρρήσεις που είχαμε για το νόμο ότι οι λεκάνες απορροής ταυτίζονταν με τις περιφερειακές διοικήσεις, πρόχειρα πράγματα- πράγματι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Υδάτων δεν μπόρεσαν. Ούτε τα εργαλεία είχαν ούτε τις δυνατότητες να επιτελέσουν το έργο τους. Αλλά και η Γενική Διεύθυνση Υδάτων στο κέντρο δεν προχώρησε καθόλου αυτό το έργο.

Αναγκάστηκε μπροστά από το φόβο του προστίμου και των υποχρεώσεων που είχε η τότε Κυβέρνηση το 2010 να κάνει την Ειδική Γραμματεία Υδάτων, επισπεύδοντας κάπως όλες αυτές τις διαδικασίες. Φτάσαμε τώρα στο παρά πέντε και πάλι ότι η Ειδική Γραμματεία με προσωπικό που θα προσλάβει και το προσωπικό που έχει κ.ο.κ. θα ολοκληρώσει αυτή και τα περιφερειακά σχέδια,  εφ’ όσον σύμφωνα με το νόμο τώρα ο Περιφερειάρχης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα ζητήσει αυτήν τη διαδικασία. Άρα, αποδυναμώνεται έτσι η όλη διαδικασία διαβούλευσης γι’ αυτά τα περιφερειακά σχέδια. Συρρικνώνεται τώρα και επιταχύνεται.

Εν πάση περιπτώσει, εμείς δεν θέλουμε η χώρα να χρεωθεί με πρόστιμα. Από την άλλη πλευρά όμως θέλουμε αυτή η διαδικασία της διαχείρισης των λεκανών απορροής και του συστήματος παρακολούθησης της ποιότητας, της διαχείρισης και της περιβαλλοντικής προστασίας των υδάτων να μπει σε μία σειρά και πλέον να είναι αξιόπιστη και να λειτουργήσει κανονικά. Γι’ αυτό θα ήθελα γι’ αυτό το μεγάλο θέμα, που είναι πολύ σοβαρό για τη χώρα μας όπως είναι και για τις άλλες χώρες, να είχαμε τη δυνατότητα να μην το συζητήσουμε έτσι ως τροπολογία, παρά να το συζητήσουμε κανονικά, γιατί θα μπορέσουμε να προσθέσουμε και πάρα πολλά πράγματα.

Εν πάση περιπτώσει, φτάσαμε στο παρά πέντε, γιατί η χώρα μας δώδεκα χρόνια, από το 2000 δηλαδή μέχρι τώρα, δεν έχει υλοποιήσει τις υποχρεώσεις της. Είναι ένα μεγάλο, ένα τεράστιο θέμα. Και επειδή φοβάμαι ότι ολοκληρώνεται τώρα, γιατί υπάρχει πίσω από το μυαλό σας -και διαφαίνεται εδώ και από κάποια παραδρομή που έχει γίνει- ότι ένα μέρος της τροπολογίας αυτής που αναφέρεται στις πρόσθετες αρμοδιότητες της Ειδικής Γραμματείας για τα θέματα τιμολογιακής πολιτικής προσωρινά θα αποτελέσει την υποχρέωση που έχει η χώρα Ρυθμιστικής Αρχής για τα νερά, εγώ έχω πάρα πολλές επιφυλάξεις προς το παρόν.

Θα δούμε και αύριο τι θα γίνει στο ΤΑΙΠΕΔ που θα συζητήσουμε για την αποκρατικοποίηση της ΕΥΑΘ, όταν για εμάς δεν έχει τηρηθεί ο όρος της Ανεξάρτητης Αρχής.

Και επομένως για αυτή την τροπολογία εγώ προσωπικά έχω αρκετές επιφυλάξεις, αν και θεωρώ αναγκαίο ότι πρέπει να ολοκληρωθεί όλη αυτή η διαδικασία.

Μετά, όμως, να συζητήσουμε επί της ουσίας των πραγμάτων.