Home Πολιτική Δραστηριότητα Άρθρα - Συνεντεύξεις
Άρθρα - Συνεντεύξεις

Οι δημόσιες επιχειρήσεις στο βωμό του λεγόμενου "εκσυγχρονισμού" των χρηματιστηριακών συναλλαγών

E-mail Εκτύπωση PDF
Αρχίζει αύριο, Τρίτη, η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής -αφού ολοκληρώθηκε η σχετική συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή- του Σχεδίου Νόμου "Για τον Εσυγχρονισμό των Χρηματιστηριακών συναλλαγών, τις Αποκρατικοποιήσεις και άλλες διατάξεις". Ήδη η κυβέρνηση, επισπεύδοντας τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των ΔΕΚΟ, κατέθεσε στην Επιτροπή τροπολογίες, μεταξύ των οποίων και την περιβόητη τροπολογία που εξειδικεύει άμεσα το Σχέδιο Νόμου με την μετοχοποίηση του ΟΤΕ, των ΕΛΤΑ και ΟΠΑΠ, θέματα για οποία κορυφώνονται αύριο οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Για τις τρεις ενότητες του νομοσχεδίου συνοψίζονται παρακάτω οι θέσεις που ανέπτυξα στην Επιτροπή της Βουλής, που αποτελούν θέσεις και προτάσεις του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ. Για το κεφάλαιο Α΄ του Χρηματιστηρίου. Η λειτουργία του χρηματιστηρίου δεν είναι πλέον και για τη χώρα μας ιδιωτική υπόθεση. Ιδιαίτερα μετά την αθρόα εισαγωγή και άκρατη μετοχοποίηση των ΔΕΚΟ και την τοποθέτηση σημαντικού τμήματος των αποθεματικών των Ταμείων σε αυτό, που ήδη έχει επισύρει τεράστιους κινδύνους για τα χρήματα των εργαζομένων, η λειτουργία του ΧΑΑ αφορά σε βάθος όλη την κοινωνία, με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στις κοινωνικές ανισότητες. Για το λόγο αυτό πρέπει όλα τα μέτρα βελτίωσης να αποβλέπουν στην ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου του θεσμού, στην αποθάρρυνση της χρηματιστηριακής υστερίας και του τζόγου, στη θεσμική του θωράκιση και τον ουσιαστικό έλεγχο με την αναβάθμιση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και τη θεσμοθέτηση του αυτόνομου και ανεξάρτητου ρόλου της. Όταν σήμερα βεβιασμένα οι Δημόσιες επιχειρήσεις, τα ασφαλιστικά ταμεία και οι αποταμιεύσεις των χαμηλόμισθων και συνταξιούχων έγιναν ο "βασικός Μέτοχος" του Χρηματιστηρίου δεν είναι δυνατόν να μη λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Δεν δικαιολογείται όπως προβλέπει το άρθρο 8 να θεσπίζονται περιορισμοί για την μη παροχή στοιχείων στις δικαστικές αρχές και να θεσμοθετείται το χρηματιστηριακό απόρρητο. Επί πλέον η κατάσταση της οικονομίας μας, ο βαθμός ωριμότητας, τα ήθη της χρηματιστηριακής συμπεριφοράς, οι ανύπαρκτοι μηχανισμοί και μέσα ελέγχου δεν επιτρέπουν σήμερα τη θεσμοθέτηση της παροχής πίστωσης, του λεγόμενου "αέρα", που ευνοεί τη φιλοσοφία του τζόγου και όχι της επενδυτικής συμπεριφοράς. Για το κεφάλαιο Β΄ για επενδύσεις στη Ποντοπόρο Ναυτιλία. Είναι γνωστό ότι η στροφή προς το Χρηματιστήριο των εταιρειών επενδύσεων στη Ναυτιλία που έγινε παλαιότερα στη Νέα Υόρκη και το Όσλο ζημίωσε δραματικά τους επενδυτές. ʼλλωστε, κύριες πηγές χρηματοδότησης για τους Έλληνες εφοπλιστές υπήρξαν πάντοντε οι ειδικευμένες Τράπεζες του εξωτερικού. Η στροφή από αυτόν τον παραδοσιακό τρόπο σε χρηματοδότηση μέσω του χρηματιστηρίου γίνεται από τις εταιρείες για τα προνόμια που τους εξασφαλίζει αυτή η συμμετοχή. Κύριο προνόμιο η δεδομένη αδυναμία ελέγχου που μπορεί να ασκηθεί στις επιχειρήσεις αυτές, λόγω της μορφής της δραστηριότητάς τους, τη συνεχή αλλαγή της έδρας του κ.ά. Με βάση τα δεδομένα αυτά η κυβέρνηση δεν έπρεπε να ενδώσει στις πιέσεις των εταιρειών του κλάδου για θεσμοθέτηση εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, όσον αφορά δε τους μικροεπενδυτές οφείλουμε να επισημάνουμε το υψηλότατο ρίσκο σε τέτοιες τοποθετήσεις. Για το κεφάλαιο Γ΄ των αποκρατικοποιήσεων. Με το άρθρο 25 αποκαλύπτεται η πλήρης στροφή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ προς τις άκρατες ιδιωτικοποιήσεις αφού θεσμοθετεί ρυθμίσεις όπως η συγκεκριμένη για "ιδιωτικοποιήσεις εξπρές" με εκτοπισμό ακόμη και του Κοινοβουλευτικού ελέγχου. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη διάταξη αυτή καταργεί στην ουσία τους δικούς της νόμους 1256/82 και 2414/96 για να δραστηριοποιήσει το ν. 2000/91 της Ν.Δ. και μάλιστα με αλλαγές σε αυτόν, που θα τις ζήλευε κάθε προεκλογικό πρόγραμμα νεοφιλελεύθερης ακόμη και φιλομονοπωλιακής πολιτικής. Αξίζει γι' αυτό να επισημανθεί ο Δημόσιος έπαινος του Υπουργού κ. Παπαντωνίου προς τη Ν.Δ. που με τον "καλό" της νόμο 2000/91 άνοιξε το δρόμο της αποκρατικοποίησης, που αξιοποιεί και ενισχύει σήμερα η κυβέρνηση. Πέρα από γενικές ρυθμίσεις του άρθρου 25 περιέχονται συγκεκριμένες διατάξεις που διευκολύνουν ή προωθούν παραπέρα τις ιδιωτικοποιήσεις και συγκεκριμένα των Δημοσίων Επιχειρήσεων: 1.κατ΄αρχήν της ΕΑΒ με τελικές ρυθμίσεις, συνέχεια αυτών που έγιναν προ οκτώ μηνών, όπου η επιχείρηση φτάνει σταδιακά στην πλήρη αποκρατικοποίησή της. Κατά τη δική μας άποψη η ΕΑΒ με το ανθρώπινο και το τεχνολογικό δυναμικό που διαθέτει θα μπορούσε να εξελιχθεί σε Δημόσια Επιχείρηση αξιοποιώντας διθενείς συνεργασίες και προγράμματα (π.χ. EUROFIGHTER) αλλά και συνεργασίες σε ελληνικό επίπεδο (Ολυμπιακή, ΟΤΕ κλπ.). 2.Για την ΑΤΕ : το Δημόσιο, ως αποκλειστικός μέτοχος φέρει ακέραια την ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση στην ΑΤΕ, με τον τρόπο που τη χρησιμοποίησε ως τώρα. Σήμερα, με αυτή την πρόταση νόμου, παίρνει μόνο στατικά μέτρα, με τα οποία εξυγιαίνει ουσιαστικά μόνο τους οικονομικούς δείκτες της Τράπεζας. Η Κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει στα εξής κρίσιμα ερωτήματα: - πώς προέκυψε αυτή η αρνητική κατάσταση στην ΑΤΕ; - γιατί μέχρι σήμερα δε λήφθηκαν μέτρα για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της; - τι μας διασφαλίζει ότι σε λίγο καιρό δε θα επανέλθει στην ίδια κατάσταση η ΑΤΕ;
 

Οι σκοπιμότητες και ο απόηχος της έκτακτης σύσκεψης των περιφερειών Μακεδονίας-Θράκης

E-mail Εκτύπωση PDF
Το τελευταίο διάστημα, τα κυβερνητικά επιτελεία, κατόπιν οδηγιών του πρωθυπουργού, ψάχνουν εναγωνίως να "ανακαλύψουν"ψήγματα κοινωνικής πολιτικής, προκειμένου να επισκιάσουν τη δράση της κυβέρνησης σχετικά με το εργασιακό καθεστώς, την αντιμετώπιση της υγείας με οικονομοτεχνικά κριτήρια, την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, τις επερχόμενες ρυθμίσεις στο ασφαλιστικό κ.ά., καθώς και έργα που να μην έχουν αναγγελθεί τουλάχιστον τρεις φορές, για να αναγγελθούν από τον πρωθυπουργό στο "άνοιγμα" της ΔΕΘ. Επιστρατεύονται, προκειμένου να αιτιολογήσουν, γιατί σημαντικότατα εθνικά-αναπτυξιακά έργα 20ετίας, που αφορούν την περιφέρεια και ιδιαίτερα τη Θεσσαλονίκη, δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Στην πρακτική αυτή, της απάλυνσης της εικόνας της κυβερνητικής πολιτικής και της δημιουργίας εντυπώσεων περί ουσιαστικού και έντονου κυβερνητικού έργου, εντάσσεται και η σύγκληση της έκτακτης συνεδρίασης του Ειδικού Συντονιστικού των τριών Περιφερειών Μακ-θράκης, που έγινε μετά από κάλεσμα του Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης. Έτσι, εξαιτίας της χρονικής επιλογής της συνεδρίασης, αλλά και του εξαιρετικά περιορισμένου χρόνου διάρκειάς της -θα απαιτούνταν τουλάχιστον ημερίδα, προκειμένου οι πέραν των 160 συμμετέχοντες να αναπτύξουν τις απόψεις τους, να γίνει ουσιαστικός διάλογος και πιθανή σύνθεση- δεν ήταν δυνατόν, η συνεδρίαση αυτή να επιτελέσει το έργο της, δηλαδή την επί της ουσίας συζήτηση πάνω στα προγράμματα και τις δυνατότητες που δίνονται από αυτά στην Περιφέρεια. Στη συνεδρίαση παραβρέθηκε η βουλευτής του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ Ασημίνα Ξηροτύρη, με κύριο σκοπό να τονίσει ότι τέτοιες συναντήσεις-συνεδριάσεις, που αφορούν την ανάπτυξη της περιφέρειας πρέπει να είναι θεσμοθετημένες μέσα από αυτοδιοικούμενα όργανα. Το περιεχόμενο της τοποθέτησής της είχε σαν κύριους άξονες τα παρακάτω θέματα: 1.Ο σχεδιασμός για την κατανομή των κονδυλίων γίνεται κατ΄ελάχιστον στα περιφερειακά όργανα, και κατά κύριο λόγο στις κεντρικές υπηρεσίες, όπως συμβαίνει ανάλογα και με την κατανομή των πόρων που διαχειρίζονται με ευθύνη τους οι Περιφέρειες (3,5 τρις δρχ. για τις Περιφέρειες έναντι συνολικού ποσού δρχ. 17 τρις) 2.Το κράτος δεν έχει εξασφαλίσει τη δική του συμμετοχή δυστυχώς, πολύ περισσότερο για τα έργα ανάπτυξης υποβαθμισμένων περιοχών (ενώ έχει εξασφαλίσει τα απαιτούμενα για την Ολυμπιάδα) και αναζητεί εναγωνίως τη συγχρηματοδότηση των ιδιωτών, πράγμα που καθιστά επισφαλή και αβέβαιη την υλοποίηση των έργων αυτών. 3.Η σημαντική αναποτελεσματικότητα (διάθεση περιορισμένων πόρων-τροποποιήσεις υπέρ του κέντρου και έλλειψη απορροφητικότητας) υλοποίησης των έργων και δράσεων κυρίως των υποβαθμισμένων περιοχών της Μακεδονίας, που αφορούσαν τα προηγούμενα Κ.Π.Σ., μας καθιστούν ιδιαίτερα ανήσυχους και για τα νέα 4. Μέσα από τέτοιες σύντομες και "επετειακές" συνεδριάσεις δεν φαίνεται, ούτε είναι εύκολο να επιτευχθεί η δέσμευση της κυβέρνησης για την υλοποίηση ενός στρατηγικού σχεδίου για τη Βόρεια Ελλάδα και πολύ περισσότερο για τη Θεσσαλονίκη, που μόνο γενικόλογα παρουσιάζεται. Κλείνοντας, πέρα από όλα τα παραπάνω, σημειώνω ότι "ευημερία για όλους" και "ανάπτυξη παντού" (σλόγκαν της συνόδου) δε συμβαδίζουν με την πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση, της συνεχούς υποβάθμισης του εισοδήματος και της ποιότητας ζωής των μισθωτών και των μικρομεσαίων, την αποδυνάμωση της αυτοδιοίκησης και του περιφεριακού σχεδιασμού, την αναποτελεσματικότητα στην υλοποίηση έργων ανάπτυξης και τη δημιουργία έτσι έντονων κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.
 

'Αρθρο της Βουλευτού ΑΣΗΜΙΝΑΣ ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ για θέματα υδροδότησης προς την εφημερίδα "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ"

E-mail Εκτύπωση PDF
Αντιμέτωπη με το μέγιστο πρόβλημα εξασφάλισης επαρκούς και καλής ποιότητας πόσιμου νερού βρίσκεται συνεχώς η Θεσσαλονίκη, είτε αφορά το πολεοδομικό συγκρότημα είτε πολύ περισσότερο, τους περιφερειακούς οικισμούς της . Οι Θεσσαλονικείς πρέπει να γνωρίσουν την αλήθεια για το νερό. Δηλαδή, πως είτε μένουν στο κέντρο, είτε στους μαστιζόμενους και φέτος από λειψυδρία οικισμούς Πολίχνης, Ασβεστοχωρίου, Εξοχής, Πεύκων, Ωραιοκάστρου, Πανοράματος, Χορτιάτη, Πυλαίας, Θέρμης, το πρόβλημα δεν είναι προσωρινό. Η δυσάρεστη αλήθεια είναι ότι - ακόμη και με τις πιο ευοίωνες προοπτικές- η Θεσσαλονίκη δεν πρόκειται να ξεδιψάσει πριν περάσει μία τριετία τουλάχιστον! Γιατί, και επί του θέματος αυτού τίθενται πολλά άλλα ερωτηματικά και σοβαρότατες καθυστερήσεις. Υπάρχουν τεράστιες ευθύνες, τις οποίες η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ οφείλει να αναλάβει. Στην κατεύθυνση ενημέρωσης των κατοίκων της συμπρωτεύουσας για τα πραγματικά δεδομένα της συνεχιζόμενης λειψυδρίας, την ανάληψη ευθυνών, και κυρίως την επίσπευση των διαδικασιών και τη λήψη πρόσθετων μέτρων με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, αποσκοπεί η παρουσίαση αυτή, όπως και η σχετική ερώτηση που κατέθεσα στις 22/6/2000 στη Βουλή. Τα ζητήματα που είχαν τεθεί με τη συγκεκριμένη ερώτηση και τα περισσότερα δεν απαντήθηκαν, είναι: - Η μεγάλη καθυστέρηση των έργων υδροδότησης από τον Αλιάκμονα. Τα σχετικά έργα άρχισαν να κατασκευάζονται την περασμένη δεκαετία και δεν αναμένεται να περατωθούν σε μια τριετία τουλάχιστον, σύμφωνα με τα στοιχεία προόδου του έργου σήμερα, με ορατό τον κίνδυνο τα χαθούν πόροι από το Β΄Κ.Π.Σ. Πέραν αυτού, χρόνια τώρα εκφράζονται από τους αρμόδιους φορείς ανησυχίες για την επάρκεια, τη διαχείριση και την ποιότητα του νερού από τον Αλιάκμονα. Τη δραματική ελάττωση της υδατοπαροχής για τον Αλιάκμονα επισήμανε πρόσφατα το ΙΓΜΕ καταθέτοντας προτάσεις για το συνολικό σχεδιασμό στο θέμα του νερού, τις οποίες η πολιτεία οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψιν. - Η υπερβολική καθυστέρηση στην προσπάθεια ελάττωσης των μεγάλων ποσοτήτων νερού που χάνονται στο πεπαλαιωμένο δίκτυο ύδρευσης της ΕΥΑΘ. Σημαντικότατα ποσά, ύψους 2,5 δις. διατέθηκαν προ πολλού ( Β΄ΚΠΣ ) από την Ε.Ε για την κατασκευή και τοποθέτηση των συστημάτων ανίχνευσης των διαρροών. Πέρασαν χρόνια και παρά τις επανηλειμμένες εγγράφως διατυπωθείσες οχλήσεις των υπηρεσιών της Ε.Ε δε χρησιμοποιήθηκαν, αφού η διαδικασία κινήθηκε στο τέλος του 1999 και μόλις πρόσφατα εγκαταστάθηκε η ανάδοχος εταιρία για τις εργασίες αυτές - Εξαιτίας των απωλειών του νερού σε όλο το δίκτυο, η ποιότητα του νερού που φτάνει στους καταναλωτές διαρκώς υποβαθμίζεται. Από τις θέσεις διαρροών το νερό του δικτύου μολύνεται από το γύρω από τους αγωγούς περιβάλλον. Γι' αυτό η ΕΥΑΘ χρησιμοποιεί πολύ μεγαλύτερες ποσότητες χλωρίου για την απολύμανσή του. Και ενώ υπάρχουν ενστάσεις ακόμη και για τη χρήση του χλωρίου στο νερό, στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε και την πρόσθετη επιβάρυνση από την δημιουργία βλαβερών ενώσεων του χλωρίου με τις οργανικές ενώσεις της ρύπανσης.΄Ο,τι χειρότερο δηλαδή! Η απάντηση που έλαβα από τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ στην ερώτησή μου ως βουλευτού αφορούσε μόνο το ένα σκέλος των ερωτημάτων, δηλαδή το χρόνο περάτωσης των έργων υδροδότησης από τον Αλιάκμονα. Ως χρόνος περάτωσης αναφέρεται στην απάντηση το 2001, όπως και στις πρόσφατες διαβεβαιώσεις του Υπουργού, χωρίς όμως να τεκμηριώνεται πώς θα επιτευχθεί αυτό, όταν μάλιστα τα έργα καρκινοβατούν πλέον της δεκαετίας και τα σημερινά στοιχεία προόδου του έργου δε δημιουργούν καμιά αισιοδοξία για περάτωση αυτού πριν το τέλος του 2002, δημιουργώντας ανησυχία για την απώλεια από το Β΄Κ.Π.Σ. των υπαρχόντων κονδυλίων. Δε γίνεται καμία αναφορά, όπως δε δίνεται και καμία απάντηση στα λοιπά ερωτήματα που αφορούν τα χρόνια προβλήματα του πεπαλαιωμένου (με διαρροές) και ανεπαρκούς εσωτερικού δικτύου διανομής του νερού, την επιβάρυνσή του από τη χλωρίωση, τη σχετική μελέτη του έργου, το χρόνο περάτωσής του και την εξασφάλιση της χρηματοδότησής του. Θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, να φθάσουμε στην οξύμωρη κατάσταση να ολοκληρωθεί το έργο υδροδότησης από τον Αλιάκμονα στο χρόνο που υπόσχεται η Κυβέρνηση και να μη μπορεί να "φθάσει" το νερό στους Θεσσαλονικείς, και κυρίως στους μαστιζόμενους ήδη από λειψυδρία οικισμούς, εξαιτίας του προβληματικού εσωτερικού δικτύου και των αγωγών μεταφοράς; Πέραν των παραπάνω, επανέρχονται και πάλι οι διαπιστώσεις, όπως του ΙΓΜΕ, για τη μεγάλη μείωση της υδατοπαροχής από τον Αλιάκμονα και εν τέλει της επάρκειας της ποσότητας του νερού, όπως και οι σχετικές προτάσεις του για το συνολικό σχεδιασμό στο θέμα του νερού, τις οποίες η κυβέρνηση οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψιν.
 

Συνέντευξη της Βουλευτού στην Εφημερίδα "Αγγελιοφόρος"

E-mail Εκτύπωση PDF
1η Ερώτηση : Ποιο είναι το πρώτο σας σχόλιο για τη λειτουργία του Εθνικού Κοινοβουλίου ; Απάντηση : Το Εθνικό Κοινοβούλιο διέπεται από ένα πλέγμα κανονισμών και διατάξεων, που ρυθμίζουν τη λειτουργία του και προσδιορίζουν με σαφήνεια το ρόλο του. Ωστόσο, οι μικρές δυνατότητες λόγου και παρέμβασης που δίνονται στα μικρά Κόμματα επηρεάζουν σε μέγιστο βαθμό την εύρρυθμη και αποδοτική λειτουργία του. Αντικατοπτρίζεται έτσι, και στο Κοινοβούλιο, το εκλογικό σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής της χώρας, με τα σοβαρά προβλήματα αναλογικότητας και άνισων ευκαιριών στους εκπροσώπους του λαού. Δυστυχώς έχω διαπιστώσει (και τα στατιστικά στοιχεία της Βουλής το επιβεβαιώνουν) ότι οι "πολλοί" συχνά εφησυχάζουν, αδρανούν και απουσιάζουν, ενώ οι "λίγοι" αγωνιούν για περισσότερο χρόνο και χώρο στο Εθνικό κύτταρο της πολιτικής και δράσης. Τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο έντονη η προσπάθεια των δύο μεγάλων Κομμάτων, οι πλέον σοβαρές αποφάσεις για το μέλλον της χώρας να παίρνονται εκτός Κοινοβουλίου. Οφείλουμε όλοι να ανησυχούμε και τουλάχιστον οι νεώτεροι βουλευτές να αντιδράσουν, γιατί όταν το παιχνίδι παίζεται εκτός Κοινοβουλίου, οι θεσμοί και η Δημοκρατία δεν ευημερούν. 2η Ερώτηση : Πώς κρίνετε την κυβερνητική πρακτική από τον Απρίλιο και μετά; Απάντηση : Συνεχίζεται με εντονότερους ρυθμούς η πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας, της επιφανειακής ευημερίας των οικονομικών δεικτών, των πρόχειρων και άκρατων ιδιωτικοποιήσεων στρατηγικών τομέων της εθνικής μας οικονομίας, του συγκεντρωτικού σχεδιασμού και διαχείρισης των πόρων. Εν ονόματι του εκσυγχρονισμού και της ανταγωνιστικότητας, αμέσως μετά τις εκλογές εγκαταλείπεται το κοινωνικό κράτος, θυσιάζεται η λειτουργική διαφάνεια και βάλλεται η ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων στην Αυτοδιοίκηση, στους Τοπικούς Φορείς και στις Περιφερειακές Υπηρεσίες. Το συγκεντρωτικό κράτος ενισχύει ποικιλλοτρόπως τις ιδιωτικές επιχειρήσεις και αναζητεί εναγωνίως πόρους από αυτές, προκειμένου να εξασφαλίσει τη συμμετοχή του στα έργα του Γ΄Κ.Π.Σ. Ουσιαστικά εγκαταλείπει στους ιδιώτες ακόμη και τα έργα ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής, με ορατό τον κίνδυνο της μη υλοποίησής τους. Αποτέλεσμα, οι δείκτες της ανεργίας αυξάνονται, τα αναπτυξιακά έργα καρκινοβατούν ( αναζητούνται ιδιώτες ή "μετρήσιμοι στόχοι"), οι εργασιακές σχέσεις απορρυθμίζονται, η παιδεία γίνεται προνόμιο για λίγους και οι ρυθμίσεις στην Υγεία δημιουργούν ανησυχίες για την εγκατάλειψη του κρατικού συστήματος. Το δευτερεύον θέμα των ταυτοτήτων ανάγεται σε πρώτιστο, με ευθύνη των Βουλευτών του Κυβερνώντος κόμματος, και τελικά επιτυγχάνει να αποπροσανατολίσει το λαό από τα μέγάλα και ουσιαστικά προβλήματα σε επίπεδο χώρας, Ευρωπαϊκής ένωσης και ουσιαστικών αδιέξοδων της παγκοσμιοποίησης. Ποιάς μορφής "ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ" θα μας συνεφέρει, θρησκευτική και ερωτική; Αλλοίμονο αν εγκαταλείψουμε την πολιτική και κοινωνική αναζήτηση. 3η Ερώτηση : Ο ΣΥΝ στις πρόσφατες εκλογές παρουσίασε σημαντική πτώση. Είστε αισιόδοξη βλέποντας τη μετεκλογική τακτική του κόμματος, ότι ο ΣΥΝ ανακάμπτει; Απάντηση: Οι αποφάσεις του πρόσφατου Συνεδρίου του Κόμματος ενίσχυσαν με τα υψηλά ποσοστά αποδοχής τους τον Αυτόνομο Αριστερό ρόλο, και προσδιόρισαν τη Δημοκρατική Αριστερή φυσιογνωμία και δράση του ΣΥΝ σε τοπικό, Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο επίπεδο. Όλα αυτά με καθιστούν αισιόδοξη για μια ουσιαστική ανάκαμψη. Η σημαντική όμως αυτή υποδομή πρέπει να αξιοποιηθεί με μια νέα τακτική, που θα συσπειρώνει τον κόσμο του ΣΥΝ, θα αναζωογονεί τις οργανώσεις του, θα ενισχύει τη δράση των στελεχών του στα κινήματα και τους αγώνες. Εν τέλει θα εδραιώνει στη συνείδηση του πολίτη την ανάγκη ενίσχυσης του ΣΥΝ και στήριξης μιας προοδευτικής, με κοινωνική συνοχή και ισόρροπη ανάπτυξη πορείας της χώρας, γιατί χωρίς αυτή την πορεία ενισχύονται οι κοινωνικές ανισότητες, η ανεργία και η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής. Υπάρχει λοιπόν σήμερα αντικειμενικά μεγαλύτερη ανάγκη για στήριξη της Αριστεράς. Νομίζω ότι είμαστε σε μια καλή αρχή, απαιτείται όμως εν 4η Ερώτηση : Σε αυτό το διάστημα αποχώρησε από το ΣΥΝ το λεγόμενο εκσυγχρονιστικό μπλοκ. Αυτό απελευθερώνει τη δυναμική του κόμματος ή αποτελεί πλήγμα γι αυτό; Απάντηση: Ο εκσυγχρονισμός, αν δεν έχει σαφή προοδευτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά, και δεν κατευθύνει τη δράση του στο σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας, αλλά παραπαίει στο δίπολο Δεξιά ή ΠΑΣΟΚ, δε μπορεί να εμπνεύσει και να συνυπάρξει ως ιδεολογική τάση σε ένα Αριστερό Προοδευτικό Κόμμα, όπως ο ΣΥΝ. Είναι λογικό, τέτοιου είδους μπλοκ να κινούνται περιφερειακά στα κόμματα εξουσίας της σοσιαλδημοκρατίας, όπως στο σημερινό ΠΑΣΟΚ, και να προσπαθούν να τα ενισχύσουν. Με αυτή την έννοια, η συγκεκριμένη αποχώρηση θεωρώ ότι ήταν αναμενόμενη, και σε καμμία περίπτωση δε μπορεί να θεωρηθεί πλήγμα για το ΣΥΝ, παρά μια ακόμη πρόκληση για την ομογενοποίησή του. Η αριστερή αναζήτηση και δράση είναι μια συνεχής διαδικασία και προσπάθεια, με λάθη πολλές φορές, πολύ λιγότερα όμως από τα πλήγματα που δέχεται. Οι περισσότεροι από μας επιμένουμε στο όραμα μέσα από καθημερινή προσπάθεια. 5η ερώτηση : Το ΚΚΕ μπαίνει σιγά σιγά σε προσυνεδριακή φάση. Τι προσδοκάτε από αυτό; Υπάρχει ενδεχόμενο συνεργασίας του ΣΥΝ μαζί του; Σε ποιο επίπεδο θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο ; Απάντηση : Αυτή η προσυνεδριακή φάση του ΚΚΕ θα έχει νέα και σύνθετα χαρακτηριστικά. Ο χώρος της ευρύτερης Δημοκρατικής και Ευρωπαϊκής Αριστεράς προσδοκά στο Συνέδριό του αυτό, το ΚΚΕ να καταφέρει ένα βήμα ανανέωσης και προοδευτικής σύνθεσης των νέων δεδομένων. Το ενδεχόμενο συνεργασίας του ΣΥΝ με το ΚΚΕ δεν είναι ορατό στο άμεσο μέλλον Μια όμως μετασυνεδριακή ανανέωση του ΚΚΕ μπορεί να δημιουργήσει βάσιμες ελπίδες για συνεργασία των αριστερών κομμάτων σε θέματα Ειρήνης, κοινωνικής συνοχής, μείωσης της ανεργίας και των ανισοτήτων, αναβαθμισμένης δράσης των συνδικαλιστικών, οικολογικών και κοινωνικών κινημάτων. 6η Ερώτηση : Το φετινό καλοκαίρι σημαδεύτηκε από δεκάδες πυρκαγιές σε ολόκληρη την Ελλάδα. Με την εμπειρία σας ως πρώην νομάρχης Θεσσαλονίκης, τι πρέπει να γίνει στον τομέα της δασοπυρόσβεσης για την αντιμετώπιση του θέματος; Απάντηση: Λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής υπαίθρου, επισημαίνω ως σημαντικότερα τα εξής : Ψ Σύσταση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας, ως βασικού παράγοντα, που θα αξιοποιεί τις δυνατότητες των Δασικών Υπηρεσιών, και θα συνδέει αυτόν αποτελεσματικά με το Πυροσβεστικό σώμα, το ΕΚΑΜ και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ψ Ενίσχυση των βασικών αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και ιδιαίτερα της Νομαρχιακής, που η αφαίρεσή τους τα τελευταία χρόνια δημιούργησε μια χαώδη κατάσταση μεταξύ Περιφέρειας και βαθμίδων Αυτοδιοίκησης. Ψ ʼμεση κήρυξη ως αναδασωτέων των καμένων εκτάσεων και επίσπευση σύνταξης του Εθνικού Κτηματολόγιου, με αιχμή το Δασικό Κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες. Ψ ʼμεση κατάθεση νομοσχέδιου που θα ρυθμίζει θέματα προστασίας των δασικών εκτάσεων, και θα καταργεί εμπρηστικά για τα δάση άρθρα και διατάξεις της Δασικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας. Ψ Αλλαγή της πολιτικής του ΥΠΕΧΩΔΕ που νομιμοποιεί αυθαίρετα και δεν ενεργοποιεί τα βασικά εργαλεία μεταφοράς συντελεστή και αποζημιώσεων για την προστασία των δασικών και φυσικού κάλλους εκτάσεων (χαρακτηριστικό παράδειγμα το Σέιχ-Σου Θεσσαλονίκης). 7η Ερώτηση : Πολύ κουβέντα με αλληλοκατηγορίες μεταξύ του δημάρχου και του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ γίνεται για την πορεία των έργων της Θεσσαλονίκης. Τι συμβαίνει τελεικά ; Καθυστερούν ή όλα προχωρούν ; Απάντηση : Η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να πληρώνει βαρύ το τίμημα της στείρας αντιπαράθεσης μεταξύ Κυβέρνησης και (αντιπολιτευόμενης) Δημοτικής αρχής. Κρατική και Δημοτική αρχή, μέσα από αυτή τη διαμάχη εγκατέλειψαν τις υποχρεώσεις τους για βασικά έργα υποδομών, ποιότητας ζωής και προστασίας του περιβάλλοντος. Κατά τη θητεία μου ως νομάρχης το 1990 είχα βιώσει δραματικά τη διαμάχη για την τρύπα του "ΜΕΤΡΟ" και τα μεγάλα έργα της παραλίας. Προσπάθησα τότε να αναστρέψω το κλίμα, σε συνεργασία με τους Τοπικούς Φορείς και Υπηρεσίες, ώστε να δοθούν άμεσες λύσεις σε χρόνια προβλήματα και να θεμελιωθούν οι προοπτικές για τα μεγάλα έργα της πόλης. Δυστυχώς, το κλίμα δεν έχει αναστραφεί. Έτσι, παρά τις μεγαλόστομες διακηρύξεις για έργα πνοής σε μια "Θεσσαλονίκη-Μητρόπολη των Βαλκανίων", και τις επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες των ίδιων έργων από τον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, η πόλη μας στερείται ακόμη και στοιχειωδών υποδομών, όπως είναι η σχολική στέγη, οι πολεοδομικές ρυθμίσεις, η οδική κυκλοφορία, η υδροδότηση, οι ΧΥΤΑ, η νοσοκομειακή περίθαλψη κ.ά. Η μεθοδευμένη πρακτική αντιπαράθεσης, ενίσχυσε την ακαμψία και αφερεγγυότητα του Κέντρου και ιδιαίτερα του ΥΠΕΧΩΔΕ, και αποδυνάμωσε τη συνεργασία και αγωνιστικότητα των Τοπικών Φορέων. Τελικά, ότι όχι μόνο οι καθυστερήσεις των έργων είναι μεγάλες, αλλά εδώ και πολλά χρόνια έχει αποδυναμωθεί τελείως ο Τοπικός Σχεδιασμός, η συνεργασία των Φορέων αυτού, η αγωνιστική τους διεκδίκηση και η ίδια η ενεργοποίηση του πολίτη για την ποιότητα της ζωής του. 8η Ερώτηση : Ποια είναι η συμβουλή σας προς τον κ. Παπαγεωργόπουλο; Ποια προς τον κ. Λαλιώτη για τα έργα; Απάντηση : Ο κ. Παπαγεωργόπουλος πρέπει να συνεργασθεί με τους τοπικούς Φορείς, τους λοιπούς Δήμους του Π.Σ.Θ., τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τους τοπικούς βουλευτές, και μέσα από ένα συλλογικό και αξιόπιστο σχεδιασμό και διάλογο να διεκδικήσει μαζί τους τα μικρά και μεγάλα έργα για τη Θεσσαλονίκη. Όπλο του είναι αυτοί και ο λαός της Θεσσαλονίκης, και όχι τα υπομνήματα προς τον Πρωθυπουργό ή τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, γιατί αποδείχθηκε ότι αυτά, στην ουσία δεν βρίσκουν αποδέκτη. Απαραίτητη προϋπόθεση η καλύτερη οργάνωση και απόδοση των υπηρεσιών του Δήμου και η αναβάθμιση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο κ. Λαλιώτης θα πρέπει να εξαντλήσει τις "καλές προθέσεις" του και την "πατρότητα" στην προώθηση των μεγάλων έργων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, και να αφήσει τις "θεοκρατικές" παρεμβάσεις του σε φορείς, έργα και ρυθμίσεις του Π.Σ.Θ., αναζητώντας άλλοθι για τις καθυστερήσεις.Η επίλυση των προβλημάτων της Θεσσαλονίκης είναι υποχρέωση της Κυβέρνησης συνολικά και συνιστά εθνική ευθύνη.
 


Σελίδα 63 από 66