Home Άρθρα - Συνεντεύξεις ΕΝΙΑΙΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ

ΕΝΙΑΙΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ

E-mail

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ   ΤΟΥ «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ»  ΓΙΑ ΤΟΝ «ΕΘΝΙΚΟ ΦΟΡΕΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ – ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ  ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ»  ΚΑΙ ΓΙΑ   ΤΟΝ «ΕΝΙΑΙΟ ΦΟΡΕΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ»

Η Α. ΞΗΡΟΤΥΡΗ είναι Πρόεδρος  του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ του ΤΕΕ, ΟΔΣ, ΓΕΩΤΕΕ …

 Την τελευταία δεκαπενταετία η Ελλάδα βιώνει πολλαπλά κρούσματα καταστροφικών δασικών πυρκαγιών με αποκορύφωμα αυτές  του    καλοκαιριού του 2007, που ήταν  πρωτοφανείς σε έκταση, με δεκάδες θύματα. Αλλά και μέχρι σήμερα,  τα κρούσματα ήταν επίσης  πολλά και οι καταστροφές μεγάλες και για πολλοστή φορά στα δάση της Αττικής.  Επί πλέον  η χώρα,  μία από  τις πιο σεισμογενείς στον κόσμο, πλήττεται με μεγάλη συχνότητα από ισχυρούς, μεγάλης   έκτασης καταστροφικούς σεισμούς, όπως οι πρόσφατοι σεισμοί στην Αχαΐα και την Ηλεία.    Το ζήτημα, κατά συνέπεια που αναδεικνύεται,  είναι αν και κατά πόσον στα επόμενα χρόνια ο κρατικός μηχανισμός, που σήμερα φάνηκε να μη  μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά, θα  είναι έτοιμος να  αντιμετωπίσει ανάλογες καταστάσεις στο μέλλον. Καταστάσεις  που συνδέονται  με τις φυσικές καταστροφές, όπως οι σεισμοί, οι πυρκαγιές και  οι πλημμύρες, οι οποίες αναμένεται λόγω της κλιματικής αλλαγής να  ενταθούν σημαντικά. Είναι προφανές ότι η θωράκιση της χώρας έναντι  των    φυσικών αυτών   καταστροφών   πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για την πολιτεία. Οι ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν, υπογραμμίζουν με τον πιο  επώδυνο τρόπο την ανάγκη σημαντικών   μεταρρυθμίσεων και υιοθέτησης  αποτελεσματικότερων μεθόδων και τρόπων παρέμβασης,  να καλυφθούν τα   κενά και να αποφευχθούν ανάλογες καταστάσεις στο μέλλον.

Αναγνωρίζοντας ως επιτακτική την ως άνω ανάγκη, μετά από την  πρωτοφανή  για τη χώρα περιβαλλοντική κρίση το καλοκαίρι του 2007, προχωρήσαμε στην ανάληψη πρωτοβουλιών και αμέσως τον Σεπτέμβριο του 2007 συστήσαμε το Παρατηρητήριο Ανασυγκρότησης των πυρόπληκτων περιοχών, το οποίο στελεχώνεται από εκπροσώπους του Τεχνικού και του Επιμελητηρίου, της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων,   του ΕΜΠ  κ.ά. Σκοπός του Παρατηρητηρίου, στην πρώτη αυτή  φάση αυτή ήταν  η παρακολούθηση, η συμβολή και οι παρεμβάσεις για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανασυγκρότησης και προστασίας της φύσης των περιοχών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές, με έμφαση στο δημόσιο συμφέρον και με απόλυτο  σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον.

 

Αφού  ολοκληρώσαμε  έναν πρώτο κύκλο ενεργειών, παρεμβάσεων και  συναντήσεων με τους τοπικούς φορείς, τους αρμόδιους της κεντρικής διοίκησης, τα πολιτικά κόμματα και  οργανώσαμε   ανοιχτή συζήτηση – σύσκεψη  τον Μάϊο του 2007 στο ΤΕΕ με τη συμμετοχή όλων των αρμοδίων  για τα θέματα της αποκατάστασης και ανασυγκρότησης των περιοχών που  επλήγησαν.

Κατόπιν όλων αυτών εκτιμούμε ότι είναι αναγκαία τα παρακάτω μέτρα και ρυθμίσεις:

Α)  Αποκατάσταση και Ανασυγκρότηση των περιοχών που πλήττονται

     από φυσικές καταστροφές και ουσιαστική στήριξη των κατοίκων

 

Μετά  τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007, δύο χρόνια μετά, ελάχιστα έχουν γίνει στα θέματα της  αποκατάστασης των οικισμών, του φυσικού περιβάλλοντος, της αγροτικής γης και   της  αντιπυρικής προστασίας,  ενώ λείπει  ο σχεδιασμός, ο προγραμματισμός, ο τρόπος χρηματοδότησης και υλοποίησης των έργων ανασυγκρότησης και ουσιαστικής στήριξης των κατοίκων των  περιοχών που επλήγησαν.

Υπήρξε καταφανής έλλειψη συντονισμού σε πολιτικό επίπεδο.

Δεν έγινε καμία προσπάθεια για ένα κάθετο και οριζόντιο συντονισμό της δράσης των αρχών της κεντρικής Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης, οι οποίες έδρασαν και δρουν ανεξάρτητα η μία από την άλλη.

Κανένα Υπουργείο (Υπουργός) δεν ορίσθηκε συντονιστής για ΟΛΕΣ τις πυρόπληκτες περιοχές (8 Νομοί). Ούτε βέβαια συστάθηκε ένα συλλογικό όργανο, ένας ειδικός φορέας σε εθνικό επίπεδο, που να φέρει σε πέρας το έργο της αποκατάστασης και της ανασυγκρότησης.

Απ’ όλα  αυτά τα στοιχεία προκύπτει ότι :

Είναι αναγκαίο ένα  συνεκτικό σχέδιο ανασυγκρότησης των   περιοχών που πλήττονται, που θα δώσει  έμφαση στην αποκατάσταση, την παραπέρα ανάπτυξή τους  και στη δημιουργία προϋποθέσεων για την αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον. Γιαυτό είναι άμεση   η ανάγκη σύστασης   μιας Μόνιμης Διοικητικής Δομής «Αποκατάστασης και  Ανασυγκρότησης»  τόσο για  τον παραπάνω σχεδιασμό, όσο  και για  τον συντονισμό και  παρακολούθηση  της υλοποίησης των σχετικών  έργων και δράσεων  που εκτελούν οι  συναρμόδιες υπηρεσίες της Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης.

Το αίτημα αυτό άλλωστε  εκδηλώθηκε με αγωνία από τους εκπροσώπους των τοπικών φορέων που εκλήθησαν να αντιμετωπίσουν μία πρωτόγνωρη κατάσταση, επισημαίνοντας ότι επιβάλλεται  συντεταγμένα η πολιτεία με τους φορείς της   και την τοπική κοινωνία,  να σχεδιάσει και υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανασυγκρότησης».

Επί πλέον με τους καταστροφικούς σεισμούς, που ακολούθησαν  το 2008,  ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο η ανάγκη  δημιουργίας ενός Εθνικού – ενιαίου πλέον -  Φορέα αποκατάστασης και ανασυγκρότησης από φυσικές καταστροφές, που θα τεθεί επί κεφαλής και  θα κινητοποιήσει τους επί μέρους φορείς και υπηρεσίες της Κεντρικής Διοίκησης, της Περιφέρειας και της Αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση ολοκληρωμένων κατά περίπτωση προγραμμάτων Ανασυγκρότησης .

Μετά από τα παραπάνω προτείνεται ο  Εθνικός  Φορέας Αποκατάστασης και  Ανασυγκρότησης να είναι ενιαίος για όλες τις  φυσικές  καταστροφές: Πυρκαγιές, Σεισμοί, Πλημμύρες, Κατολισθήσεις, λοιπές  καταστροφές,

και  να έχει ως  σκοπό,  αμέσως  μετά την   εκτίμηση της έκτασης της καταστροφής  και  των άμεσων αναγκών που πρέπει να καλυφθούν, να αντιμετωπίσει :

  • Την  αναζωογόνηση και την αποκατάσταση της ποιότητας του φυσικού περιβάλλοντος  και ιδιαίτερα των δασικών οικοσυστημάτων   και των προστατευόμενων περιοχών.
  • Την αποκατάσταση του φυσικού κεφαλαίου και ειδικότερα  της αγροτικής  γης και των καλλιεργειών.
  • Την αποκατάσταση  του οικιστικού περιβάλλοντος .
  • Την αποκατάσταση και  ενίσχυση των δικτύων των υποδομών .
  • Το σχεδιασμό, τη μέριμνα για την χρηματοδότηση και  την παρακολούθηση της υλοποίησης ενός  συνεκτικού σχεδίου ανασυγκρότησης των   περιοχών, που έχουν πληγεί, τόσο για την αποκατάσταση του κοινωνικού και παραγωγικού ιστού τους, όσο και για   την παραπέρα ανάπτυξή τους  και την δημιουργία προϋποθέσεων για την αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον.

Ο εθνικός  αυτός φορέας θα αποτελέσει  την μόνιμη διοικητική δομή  για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών σε βάθος χρόνου, όταν δηλαδή  θα απαιτούνται διαδικασίες αποκατάστασης και ανασυγκρότησης.

Θα έχει κατεξοχήν  συντονιστικό και προγραμματικό χαρακτήρα  και όλες τις σχετικές αρμοδιότητες,  που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των κατά περίπτωση αναγκών.

Η αιτιολογία της πρότασης στηρίζεται στη διαπίστωση ότι αντί για την δημιουργία ενός κατά περίπτωση καταστροφής (ad hoc)  ειδικού Οργανισμού  είναι προτιμότερο να υπάρχει ένας ενιαίος εθνικός  φορέας ως μόνιμος μηχανισμός ή δομή, ο οποίος θα δημιουργεί ειδικά  προγράμματα αποκατάστασης και ανασυγκρότησης για κάθε περίπτωση.  Ο φορέας  εκτός από την κεντρική του δομή θα πρέπει να οργανωθεί και   σε περιφερειακό επίπεδο. 

Η πρώτη από τις περιφερειακές αυτές διοικητικές μονάδες πρέπει να  δημιουργηθεί αμέσως, έστω και τώρα,   στην Πελοπόννησο και στην Αττική   για να επιτευχθεί ο συντονισμός και να επισπευσθεί το έργο αποκατάστασης και ανασυγκρότησης των πυρόπληκτων περιοχών.

 

Ο Εθνικός Ενιαίος  Φορέας προτείνεται να είναι Ν.Π.Δ.Δ.,  να  τεθεί υπό την εποπτεία του Πρωθυπουργού.

Με τα σημερινά δεδομένα, της νέας δηλαδή Κυβέρνησης και των προγραμματικών της θέσεων, θεωρούμε ότι δύο είναι τα κατεξοχήν Υπουργεία για τα οποία  ο φορέας αυτός θα αποτελέσει  πολύτιμο οργανικό  στοιχείο :  το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και κλιματικής αλλαγής και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

 Και βέβαια   ο Φορέας αυτός πρέπει να στελεχωθεί από έμπειρο και εξειδικευμένο επιστημονικό  προσωπικό.

 

Αναλυτικότερα το αντικείμενο του φορέα μεταξύ των άλλων θα είναι :

  • Η  εκτίμηση της έκτασης της καταστροφής και των άμεσων αναγκών που πρέπει να καλυφθούν .
  • Η λειτουργική διασύνδεση  με τις  υπηρεσίες  της Περιφέρειας και της Αυτοδιοίκησης, ο συντονισμός  και η προγραμματική και τεχνική υποστήριξη αυτών  στη περίπτωση καταστροφών.
  • Η αντιμετώπιση των άμεσων  προβλημάτων στέγασης, αγροτικών και λοιπών αποζημιώσεων, αντιδιαβρωτικής  προστασίας και αποκατάστασης των δικτύων υποδομής.
  • Η αποκατάσταση και θωράκιση των οικισμών και των δημόσιων κτιρίων, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές και τους σεισμούς μέσω ενός δημοσίου έργου με μικρομεσαίες εργολαβίες ώστε να υποστηριχθεί και το τοπικό δυναμικό. Το μέχρι τώρα σύστημα απέτυχε!
  • Η αναζήτηση και εξεύρεση πόρων και  η  συμβολή στην ορθολογική διαχείριση αυτών. Η αξιοποίηση  όλων των  δυνατών  πηγών χρηματοδότησης σε εθνικό και ευρωπαϊκό  επίπεδο : Ταμείο Αλληλεγγύης, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Γ’ ΚΠΣ, ΕΣΠΑ και Εθνικό Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013 κ.ά. Προς τούτο καλό θα είναι να ενσωματωθεί στον εν λόγω  Φορέα το Εθνικό Ταμείο εκτάκτων αναγκών.   
  • Η προώθηση χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων, όπως   και της κτηματογράφησης μετά από ολοκληρωμένες μελέτες,  η εκτίμηση των κινδύνων και αιτιών των πλημμυρών και κατολισθήσεων στις πληγείσες περιοχές, όπως  και η προώθηση  ενός συνεκτικού προγράμματος  υλοποίησης,  από τα  αρμόδια Υπουργεία, Περιφέρειες και Αυτοδιοίκηση, των  έργων υποδομής (δίκτυα: οδικά, ύδρευσης, αποχέτευσης), αντιπλημμυρικής   και  έναντι κατολισθήσεων προστασίας,  αντιπυρικής και αντισεισμικής θωράκισης .
  • Η αναζήτηση και η ενίσχυση νέων συμπληρωματικών μορφών αγροτικής οικονομίας, όπως η βιολογική κτηνοτροφία, η χωροταξική κατανομή του ζωικού κεφαλαίου, με στόχο η γεωργία να συμβάλλει στην οικονομική αναγέννηση των περιοχών με φιλικές για το περιβάλλον και ταυτόχρονα αποδοτικές μεθόδους.
  • Η ενίσχυση της μεταποίησης  με  πρότυπες επενδύσεις, η δημιουργία πρότυπων οικισμών ενταγμένων στο φυσικό περιβάλλον και οι διορθώσεις  όπου απαιτείται, με στοχευμένες δράσεις και μέτρα των  κατευθύνσεων του Εθνικού Χωροταξικού και των Ειδικών Πλαισίων.
  • Η υλοποίηση προγραμμάτων προστασίας και ανάδειξης της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, έτσι ώστε να υποστηριχθεί η κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη των περιοχών. Χρειάζεται μέσα από αυτά     να εκπονηθούν ή να προσαρμοσθούν οι εγκεκριμένες ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες για τις περιοχές του δικτύου Natura .
  •  Η εκπόνηση  σχεδίων  διακυνδύνευσης και ειδικότερα σχεδίων  αντιμετώπισης κινδύνων από φυσικές καταστροφές.
  • Η ενημέρωση των πολιτών για τους τρόπους πρόληψης, οργάνωσης της αντιμετώπισης και της αποκατάστασης των ζημιών. Η μέριμνα για τη συγκράτηση και ενίσχυση του πληθυσμού, όπως και η ηθική, ψυχολογική και οικονομική υποστήριξη του, ώστε να αποφευχθεί η εσωτερική μετανάστευση.
  • Οι κατευθύνσεις για τις χωροταξικές και αναπτυξιακές πολιτικές και η σύνταξη προγραμμάτων ανασυγκρότησης και βιώσιμης ανάπτυξης  των  περιοχών που πλήττονται.  Ειδικότερα, τονίζεται ότι  ο  στόχος του Φορέα δεν είναι μόνο η επαναφορά στην πρότερη κατάσταση, αλλά και η ευκαιρία για μία σύγχρονη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη, με  προστασία του περιβάλλοντος και του κοινωνικού  συμφέροντος.
  • Η αξιοποίηση σε όλα τα παραπάνω του τοπικού ανθρώπινου δυναμικού.  Η οργανική ένταξη δηλαδή   της τοπικής κοινωνίας, των εθελοντών, των ενεργών πολιτών,  για να συμβάλλουν και να διεκδικούν  το καλύτερο σε όλα τα επίπεδα.                                  

Ο  Φορέας θα πρέπει να συνδέεται οργανικά και λειτουργικά     με την Γενική  Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, τον Ενιαίο Φορέα Δασοπροστασίας, που προτείνουμε παρακάτω, την Υπηρεσία Αντιμετώπισης Σεισμοπλήκτων(ΥΑΣ), τον Οργανισμό Αντισεισμικής Προστασίας (ΟΑΣΠ), το Πυροσβεστικό Σώμα,  τον  ΕΦΕΤ, το Εθνικό Αστεροσκοπείο, το  Δημόκριτο,  κ.ά. και με τις Γενικές Γραμματείες των Υπουργείων με συναφές αντικείμενο και βέβαια θα πρέπει να στελεχωθεί     με  έμπειρο και εξειδικευμένο επιστημονικό  προσωπικό, 

Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική του λειτουργία του Εθνικού Φορέα είναι η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων διοικητικών δομών των ως άνω Υπηρεσιών, Οργανισμών και ειδικών Φορέων   και συγκεκριμένα :

- Η κατάλληλη οργανωτική δομή ή και η αναθεώρηση του θεσμικού τους   πλαισίου (π.χ. για την Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας) ώστε να δίνεται η δυνατότητα της άμεσης παρέμβασης για αντιμετώπιση ζητημάτων καθημερινότητας και για να καλυφθούν καλύτερα όλα τα παραπάνω.

- Η στελέχωση με ικανό αριθμό προσωπικού, με τις κατάλληλες  επιστημονικές ειδικότητες.

- Η συγκροτημένη και αποτελεσματική σύνδεση του κάθε Φορέα με τους Οργανισμούς, τους επιστημονικούς  Φορείς και τα Επιστημονικά Κέντρα, που σε πρώτο στάδιο  ασχολούνται με θέματα φυσικών φαινομένων και καταστροφών, όπως  Υπηρεσία Αντιμετώπισης Σεισμοπλήκτων(ΥΑΣ), Οργανισμό Αντισεισμικής Προστασίας (ΟΑΣΠ), ΕΦΕΤ, Εθνικό Αστεροσκοπείο, Δημόκριτο, Εθνικό Φορέα Πυροπροστασίας,  που όπως προτείνουμε παρακάτω είναι ανάγκη να συσταθεί κ.λ.π.) .

 

 

Β)   Η Αντιπυρική Προστασία  και  Αναζοωγόνηση των Δασικών

      Οικοσυστημάτων

Τα αίτια  που οδήγησαν  στην κατάρρευση του φυσικού συστήματος της χώρας,  επικεντρώνονται  στην ανικανότητα  και τις χρόνιες αγκυλώσεις του κρατικού μηχανισμού και της Διοίκησης, να διαχειριστούν την κρίση, ενώ παραπέμπουν στην ανάγκη θεσμικών   και διοικητικών  μεταρρυθμίσεων.

Η πλειονότητα  των κεντρικών  φορέων και οργανώσεων, μεταξύ των οποίων και το Παρατηρητήριο ανασυγκρότησης των πυρόπληκτων περιοχών, όπως  και το σύνολο, σχεδόν, των  τοπικών  φορέων προβάλλουν ως  προεξάρχουσα τη ρύθμιση για τη σύσταση «του ενιαίου διεπιστημονικού φορέα πυροπροστασίας και αποκατάστασης των δασών», ήτοι του Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας.

Ενός φορέα που θα εποπτεύεται από ένα ή και τα  δύο, για τα σημερινά δεδομένα Υπουργεία, το Υπ. Προστασίας του Πολίτη και το Υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής , με σημαντικές θεσμικές αρμοδιότητες και  σκοπό την :  

 

  • Προστασία της φύσης από ανθρωπογενείς, ή φυσικούς κινδύνους
  • Αποκατάσταση των φυσικών λειτουργιών και των οικοσυστημάτων
  • Αποκατάσταση υποδομών προστασίας της φύσης
  • Λήψη μέτρων για την ομαλή διαχείριση των δασών και την βελτίωση της αποδοτικότητάς τους
  • Απασχόληση ανθρώπων του δάσους στην οργάνωση της πυροπροστασίας, αλλά και σε όλους τους σχεδιασμούς που θα αφορούν το φυσικό περιβάλλον.

Υπενθυμίζεται,  γι’ αυτό,  ότι το ομόφωνο Πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής,  περιγράφει ένα   βιώσιμο μοντέλο, που   έπρεπε μετά από την επικαιροποίησή του, κυρίως σε σχέση με την μετέπειτα συσταθείσα Γεν. Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και σήμερα τα δύο Υπουργεία, να αξιοποιηθεί από την πολιτεία.

Οι βασικές αρχές και προϋποθέσεις για να λειτουργήσει αποτελεσματικά σήμερα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αντιπυρικής και περιβαλλοντικής προστασίας και ο ενιαίος φορέας που θα το εγγυηθεί   είναι:

  • Η εφαρμογή των συνταγματικών διατάξεων και η θεσμοθέτηση των απαραίτητων εργαλείων στα οποία  παραπέμπουν, δηλαδή ο  χωροταξικός Σχεδιασμός, οι δασικοί χάρτες, το δασολόγιο και   το εθνικό   κτηματολόγιο
  • Η ανατροπή των διατάξεων και πρακτικών (εκτός σχεδίου δόμηση, ασάφεια ως προς τις δασικές εκτάσεις και τις χρήσεις γης),  που επιβραβεύουν ή ενθαρρύνουν καταπατητές και συντηρούν το έλλειμμα περιβαλλοντικής συνείδησης, παρά την κρισιμότητα της κατάστασης για το περιβάλλον   στη χώρα μας .
  • Ο ολοκληρωμένος,  μακρόπνοος σχεδιασμός  με βάση την εμπειρία για την επικινδυνότητα του ελληνικού χώρου και μελέτες έργων  αντιπυρικής οργάνωσης και  προστασίας, αποκατάστασης καμένων περιοχών, υλοποίησης προγραμμάτων και έργων αναδάσωσης,  παρακολούθησης της σχέσης των δασών με την Κλιματική αλλαγή και την ερημοποίηση.
  • Η οργάνωση της πρόληψης, με την αρχή ότι αυτή  είναι  το σημαντικότερο στοιχείο για την προστασία των δασών και του περιβάλλοντος.
  • Η ουσιαστική   βελτίωση του συντονισμού και συνεργασίας των εμπλεκομένων υπηρεσιών και  φορέων της Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης. Ανασυγκρότηση  των δασικών υπηρεσιών σε αρμοδιότητες, δυναμικό και πόρους και διασύνδεση αυτών με  εξειδικευμένες  μονάδες  Δασοπυρόσβεσης, ώστε  να  αποδώσουν  ο σχεδιασμός, η οργάνωση της πρόληψης, της δασικής διαχείρισης και της δασοπυρόσβεσης.
  • Η οργανική ένταξη στον αντιπυρικό αγώνα  της τοπικής κοινωνίας, των εθελοντών, των ενεργών πολιτών,  για να συμβάλλουν και να διεκδικούν  το καλύτερο σε όλα τα επίπεδα.