Οι δημόσιες επιχειρήσεις στο βωμό του λεγόμενου "εκσυγχρονισμού" των χρηματιστηριακών συναλλαγών

Δευτέρα, 11 Σεπτέμβριος 2000 02:00
Εκτύπωση
Αρχίζει αύριο, Τρίτη, η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής -αφού ολοκληρώθηκε η σχετική συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή- του Σχεδίου Νόμου "Για τον Εσυγχρονισμό των Χρηματιστηριακών συναλλαγών, τις Αποκρατικοποιήσεις και άλλες διατάξεις". Ήδη η κυβέρνηση, επισπεύδοντας τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των ΔΕΚΟ, κατέθεσε στην Επιτροπή τροπολογίες, μεταξύ των οποίων και την περιβόητη τροπολογία που εξειδικεύει άμεσα το Σχέδιο Νόμου με την μετοχοποίηση του ΟΤΕ, των ΕΛΤΑ και ΟΠΑΠ, θέματα για οποία κορυφώνονται αύριο οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Για τις τρεις ενότητες του νομοσχεδίου συνοψίζονται παρακάτω οι θέσεις που ανέπτυξα στην Επιτροπή της Βουλής, που αποτελούν θέσεις και προτάσεις του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ. Για το κεφάλαιο Α΄ του Χρηματιστηρίου. Η λειτουργία του χρηματιστηρίου δεν είναι πλέον και για τη χώρα μας ιδιωτική υπόθεση. Ιδιαίτερα μετά την αθρόα εισαγωγή και άκρατη μετοχοποίηση των ΔΕΚΟ και την τοποθέτηση σημαντικού τμήματος των αποθεματικών των Ταμείων σε αυτό, που ήδη έχει επισύρει τεράστιους κινδύνους για τα χρήματα των εργαζομένων, η λειτουργία του ΧΑΑ αφορά σε βάθος όλη την κοινωνία, με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στις κοινωνικές ανισότητες. Για το λόγο αυτό πρέπει όλα τα μέτρα βελτίωσης να αποβλέπουν στην ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου του θεσμού, στην αποθάρρυνση της χρηματιστηριακής υστερίας και του τζόγου, στη θεσμική του θωράκιση και τον ουσιαστικό έλεγχο με την αναβάθμιση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και τη θεσμοθέτηση του αυτόνομου και ανεξάρτητου ρόλου της. Όταν σήμερα βεβιασμένα οι Δημόσιες επιχειρήσεις, τα ασφαλιστικά ταμεία και οι αποταμιεύσεις των χαμηλόμισθων και συνταξιούχων έγιναν ο "βασικός Μέτοχος" του Χρηματιστηρίου δεν είναι δυνατόν να μη λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Δεν δικαιολογείται όπως προβλέπει το άρθρο 8 να θεσπίζονται περιορισμοί για την μη παροχή στοιχείων στις δικαστικές αρχές και να θεσμοθετείται το χρηματιστηριακό απόρρητο. Επί πλέον η κατάσταση της οικονομίας μας, ο βαθμός ωριμότητας, τα ήθη της χρηματιστηριακής συμπεριφοράς, οι ανύπαρκτοι μηχανισμοί και μέσα ελέγχου δεν επιτρέπουν σήμερα τη θεσμοθέτηση της παροχής πίστωσης, του λεγόμενου "αέρα", που ευνοεί τη φιλοσοφία του τζόγου και όχι της επενδυτικής συμπεριφοράς. Για το κεφάλαιο Β΄ για επενδύσεις στη Ποντοπόρο Ναυτιλία. Είναι γνωστό ότι η στροφή προς το Χρηματιστήριο των εταιρειών επενδύσεων στη Ναυτιλία που έγινε παλαιότερα στη Νέα Υόρκη και το Όσλο ζημίωσε δραματικά τους επενδυτές. ʼλλωστε, κύριες πηγές χρηματοδότησης για τους Έλληνες εφοπλιστές υπήρξαν πάντοντε οι ειδικευμένες Τράπεζες του εξωτερικού. Η στροφή από αυτόν τον παραδοσιακό τρόπο σε χρηματοδότηση μέσω του χρηματιστηρίου γίνεται από τις εταιρείες για τα προνόμια που τους εξασφαλίζει αυτή η συμμετοχή. Κύριο προνόμιο η δεδομένη αδυναμία ελέγχου που μπορεί να ασκηθεί στις επιχειρήσεις αυτές, λόγω της μορφής της δραστηριότητάς τους, τη συνεχή αλλαγή της έδρας του κ.ά. Με βάση τα δεδομένα αυτά η κυβέρνηση δεν έπρεπε να ενδώσει στις πιέσεις των εταιρειών του κλάδου για θεσμοθέτηση εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, όσον αφορά δε τους μικροεπενδυτές οφείλουμε να επισημάνουμε το υψηλότατο ρίσκο σε τέτοιες τοποθετήσεις. Για το κεφάλαιο Γ΄ των αποκρατικοποιήσεων. Με το άρθρο 25 αποκαλύπτεται η πλήρης στροφή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ προς τις άκρατες ιδιωτικοποιήσεις αφού θεσμοθετεί ρυθμίσεις όπως η συγκεκριμένη για "ιδιωτικοποιήσεις εξπρές" με εκτοπισμό ακόμη και του Κοινοβουλευτικού ελέγχου. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη διάταξη αυτή καταργεί στην ουσία τους δικούς της νόμους 1256/82 και 2414/96 για να δραστηριοποιήσει το ν. 2000/91 της Ν.Δ. και μάλιστα με αλλαγές σε αυτόν, που θα τις ζήλευε κάθε προεκλογικό πρόγραμμα νεοφιλελεύθερης ακόμη και φιλομονοπωλιακής πολιτικής. Αξίζει γι' αυτό να επισημανθεί ο Δημόσιος έπαινος του Υπουργού κ. Παπαντωνίου προς τη Ν.Δ. που με τον "καλό" της νόμο 2000/91 άνοιξε το δρόμο της αποκρατικοποίησης, που αξιοποιεί και ενισχύει σήμερα η κυβέρνηση. Πέρα από γενικές ρυθμίσεις του άρθρου 25 περιέχονται συγκεκριμένες διατάξεις που διευκολύνουν ή προωθούν παραπέρα τις ιδιωτικοποιήσεις και συγκεκριμένα των Δημοσίων Επιχειρήσεων: 1.κατ΄αρχήν της ΕΑΒ με τελικές ρυθμίσεις, συνέχεια αυτών που έγιναν προ οκτώ μηνών, όπου η επιχείρηση φτάνει σταδιακά στην πλήρη αποκρατικοποίησή της. Κατά τη δική μας άποψη η ΕΑΒ με το ανθρώπινο και το τεχνολογικό δυναμικό που διαθέτει θα μπορούσε να εξελιχθεί σε Δημόσια Επιχείρηση αξιοποιώντας διθενείς συνεργασίες και προγράμματα (π.χ. EUROFIGHTER) αλλά και συνεργασίες σε ελληνικό επίπεδο (Ολυμπιακή, ΟΤΕ κλπ.). 2.Για την ΑΤΕ : το Δημόσιο, ως αποκλειστικός μέτοχος φέρει ακέραια την ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση στην ΑΤΕ, με τον τρόπο που τη χρησιμοποίησε ως τώρα. Σήμερα, με αυτή την πρόταση νόμου, παίρνει μόνο στατικά μέτρα, με τα οποία εξυγιαίνει ουσιαστικά μόνο τους οικονομικούς δείκτες της Τράπεζας. Η Κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει στα εξής κρίσιμα ερωτήματα: - πώς προέκυψε αυτή η αρνητική κατάσταση στην ΑΤΕ; - γιατί μέχρι σήμερα δε λήφθηκαν μέτρα για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της; - τι μας διασφαλίζει ότι σε λίγο καιρό δε θα επανέλθει στην ίδια κατάσταση η ΑΤΕ;