ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΣΗΜΙΝΑΣ ΞΗΡΟΤΥΡΗ - ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ»

Τρίτη, 31 Ιούλιος 2007 02:00
Εκτύπωση
Η βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ασημίνα Ξηροτύρη – Αικατερινάρη στην ο-μιλία της για το σχέδιο νόμου «Θεσμικό πλαίσιο Έρευνας και Τεχνολογίας» μεταξύ των άλλων τόνισε: Στα λόγια μόνο η Κυβέρνηση διατυπώνει την υπο-χρέωση του κράτους να διαθέτει τους απαιτούμενους πόρους για την ανάπτυ-ξη της επιστημονικής έρευνας και καινοτομίας. Το σχέδιο νόμου δεν συνοδεύ-εται από χρονοδιάγραμμα αύξησης των πόρων, ώστε να φθάσουμε σε μια ε-ξαετία από το μηδαμινό 0,55% του ΑΕΠ στο 1,5% (σημερινός μέσος όρος της ΕΕ των 15), ούτε από ένα συγκροτημένο σχέδιο για την εθνική χρηματοδότη-ση ερευνητικών προγραμμάτων βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας. Παρά τις δηλώσεις των υπουργών περί χρηματοδότησης της βασικής έρευνας και την απεμπλοκή της από την συμμετοχή ιδιωτικών φορέων στα άρθρα του σχεδίου νόμου όχι μόνο δεν κατοχυρώνεται αυτό αλλά δίδεται ακόμη μεγαλύτερη έμ-φαση στη σύνδεση ερευνητικών κέντρων και ΑΕΙ με την ιδιωτική πρωτοβουλί-α. Ταυτόχρονα δεν υλοποιείται η αναγκαία σύνδεση ΑΕΙ – ΤΕΙ και Ερευνητι-κών κέντρων, ιδιαίτερα στο πεδίο των μεταπτυχιακών σπουδών. Οι πιέσεις της αγοράς, η ανταγωνιστικότητα μετατοπίζουν τη συζήτηση από το επίπεδο των αξιών στο επίπεδο των επιτακτικών προβλημάτων που θέτει η βίαιη μετατροπή της έρευνας σε συστατικό στοιχείο της παραγωγικής διαδικασίας. Γι αυτό και η αδυναμία του νομοσχεδίου να απαντήσει τελικά στα προ-βλήματα της βασικής έρευνας, της χρηματοδότησης και να δημιουργήσει τις βάσεις για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου χώρου Παιδείας – Έρευνας. Γενικά το νομοσχέδιο αυξάνει τη γραφειοκρατία, αναλίσκεται στη συ-γκρότηση ενός συστήματος έξι θεσμικών οργάνων με πολλά προβλήματα ε-πικαλύψεων και εκπροσώπησης. Μειώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας της έ-ρευνας και κάθε σύνδεσή της με την κοινωνία, τα προβλήματα και τις ανάγκες ανάπτυξης. Στα προτεινόμενα από το νομοσχέδιο θεσμικά όργανα η επιστη-μονική και η ερευνητική κοινότητα, οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων δεν έχουν λόγο. Τελικά, όπως και με τον Ν.2919/2001 του ΠΑΣΟΚ, έτσι και με το παρόν νομοσχέδιο ο δικομματισμός δεν κατάφερε να αναδείξει το δίπολο Παιδεία – Έρευνα ως σημαντική δύναμη στην ελληνική κοινωνία.