Το Σύνταγμα δεν είναι άλλοθι για τα αδιέξοδα και την αποτυχημένη πολιτική του δικομματισμού

Πέμπτη, 15 Φεβρουάριος 2007 02:00
Εκτύπωση
Η βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ασημίνα Ξηροτύρη – Αικατερινάρη στην ομιλία της επί της πρότασης για αναθεώρηση των άρθρων 1 – 22 του Συντάγματος, μεταξύ των άλλων τόνισε: Η απόφαση της ΝΔ να κινήσει τη διαδικασία μιας νέας αναθεώρησης του Συντάγματος πριν ακόμη ολοκληρωθεί η προηγούμενη αποδεικνύεται μέσο αποπροσανατολισμού από τα μεγάλα προβλήματα, τα οποία επιδεινώνει αντί να επιλύει η πολιτική της . Είναι προφανές ότι η κακή λειτουργία του πολιτικού συστήματος, η υποβάθμιση και η αναξιοπιστία των θεσμών, τα προβλήματα της αδικίας και της διαπλοκής, η περιστολή των κοινωνικών δικαιωμάτων, δεν οφείλονται στο Σύνταγμα ούτε αντιμετωπίζονται με ένα νέο και μάλιστα Κυβερνητικό Σύνταγμα. Η εκ νέου και βεβιασμένη αναθεώρηση γίνεται για να προσαρμοστούν νεοφιλελεύθερες κυβερνητικές πολιτικές σε σχέση με την εκμετάλλευση και την εκχώρηση δημοσίων χώρων και την ενίσχυση της ιδιωτικοποίησης κοινωνικών αγαθών. Τελικά το άρθρο 16 εάν προβλέψει τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, μη κερδοσκοπικών, ή άλλων κέντρων θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα της παιδείας; Ή το αρθρο 24 αν αναθεωρηθεί θα λύσει ή θα διογκώσει τα χρόνια προβλήματα της άναρχης οικιστικής ανάπτυξης , της καταγραφής και διαφύλαξης του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας , του χωροταξικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού; Στο άρθρο 16, που συζητείται σήμερα, η συνταγματική επιταγή, ως έχει, προστατεύει τη δημόσια εκπαίδευση και κατοχυρώνει τα οργανικά στοιχεία της ακαδημαϊκής αυτονομίας, της ανεξαρτησίας της έρευνας και της διδασκαλίας, των ελευθεριών και των δικαιωμάτων . Στηρίζει ένα πανεπιστήμιο αυτοδιοίκητο και αυτοτελές. Πανεπιστήμιο διαφανές, ανοικτό στον έλεγχο της κοινωνίας. Ανεξάρτητο από τον χώρο των επιχειρήσεων. Με δημοκρατικούς θεσμούς συμμετοχής, κοινότητα γνώσης και έρευνας. Ανοικτό στη διεθνή συνεργασία. Καινοτόμο, πρωτοποριακό, τολμηρό. Είναι πολιτικά και κοινωνικά απαράδεκτο Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ να επικαλούνται την σημερινή κατάσταση των ΑΕΙ, για την οποία αυτοί έχουν την κύρια ευθύνη, για να δικαιολογήσουν τη θέση τους για τα ιδιωτικά ή μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Είμαστε βέβαιοι ότι πίσω από τις προτάσεις για αναθεώρηση του άρθρου 16 κρύβονται πράγματι πολύ σημαντικά οικονομικά συμφέροντα. Η ουσία του προβλήματος της Πανεπιστημιακής Παιδείας είναι η στρατηγική και η ενίσχυση όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης και αυτό είναι κοινωνική ευθύνη της Πολιτείας και όχι μερίδιο της αγοράς και του ανταγωνισμού. Είμαστε ουραγοί στην Ευρωπαϊκή Ενωση και παράδειγμα προς αποφυγή στη μεγάλη διεθνή κοινότητα. Είμαστε τελευταίοι σε όλους τους δείκτες, με τους οποίους αποτυπώνεται και περιγράφεται το ενδιαφέρον και η ένταση που επιδεικνύει κάθε χώρα για την παιδεία της και τεκμαίρεται η ποιότητά της. Δαπανάμε πολύ λίγα λεφτά για την παιδεία και την έρευνα. Τουλάχιστον να φτάσουμε το μέσο όρο (πέντε και ενάμιση τοις εκατό!) των δαπανών στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η άμεση επίτευξη του στόχου αυτού αποτελεί και την αφετηρία κάθε συζήτησης στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία. Δαπανάμε πολύ λίγα λεφτά για την παιδεία και την έρευνα. Τουλάχιστον να φτάσουμε το μέσο όρο (πέντε και ενάμιση τοις εκατό!) των δαπανών στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η άμεση επίτευξη του στόχου αυτού αποτελεί και την αφετηρία κάθε συζήτησης στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία και όχι η πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 16. Για όλα αυτά είμαστε αντίθετοιστην αναθεώρηση του άρθρου 16, το υπερασπιζόμαστε εδώ στη Βουλή και στην κοινωνία, με το μεγάλο κίνημα των νέων της εκπαιδευτικής κοινότητας και αποκρούουμε κάθε επιλογή που θα οδηγήσει στην άμεση ή έμμεση ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Εκείνο που σήμερα προέχει είναι η στήριξη και η αναβάθμιση των δημόσιων ΑΕΙ και της εκπαίδευσης σ’ όλες τις βαθμίδες και όχι η ιδιωτικοποίησή της.