Home Δελτία Τύπου Tο ύψος των διοδίων της Εγνατίας Οδού

Tο ύψος των διοδίων της Εγνατίας Οδού

E-mail Εκτύπωση PDF
Η βουλευτής του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς Ασημίνα Ξηροτύρη Αικατερινάρη κατέθεσε ερώτηση στο ΥΠΕΧΩΔΕ σχετικά με το ύψος των διοδίων της Εγνατίας Οδού, επειδή πληθαίνουν οι πληροφορίες για την επιβολή υψηλών διοδίων στο τμήμα της «Παράκαμψης της Καστανιάς» αυτής, ιδιαίτερα μετά και τον εντυπωσιακά μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων που διήλθαν τις ημέρες του Πάσχα. Όπως τονίζει στην ερώτησή της, τα διόδια δεν πρέπει να επιβληθούν αποσπασματικά, αλλά ενιαία μετά την ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού. Για τον καθορισμό του κόστους αυτών θα πρέπει να υπερισχύσουν τα κοινωνικά κριτήρια, άρα να είναι το κατώτατο δυνατό, αφού ο οδικός αυτός άξονας διασχίζει τις φτωχότερες Περιφέρειες της χώρας, που επί σειρά ετών (εισροής σημαντικών κοινοτικών χρηματοδοτήσεων) περιμένουν την άρση της απομόνωσής τους. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής: Για τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ΘΕΜΑ: Με ενιαία και με κοινωνικά κριτήρια πρέπει να καθορισθεί και μάλιστα στο ελάχιστο, το κόστος των διοδίων της Εγνατίας Οδού Επανειλημμένα με παρεμβάσεις μας και ερωτήσεις έχουμε θέσει ζητήματα της ολοκλήρωσης, λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού. Του μοναδικού σχεδόν αναπτυξιακού έργου της τελευταίας τριακονταπενταετίας (εισροής σημαντικών κοινοτικών χρηματοδοτήσεων) στη Βόρεια Ελλάδα, ενός οδικού άξονα με μεγάλη γεωπολιτική και οικονομική σημασία για τη χώρα. Εξίσου όμως σημαντικός είναι, ο οδικός αυτός άξονας για την βελτίωση της ζωής των κατοίκων και την άρση της απομόνωσης των περιοχών που διασχίζει. Ιδιαίτερα για τη Δυτική Μακεδονία το έργο αυτό αναμένεται να είναι ανάσα ζωής, άρσης της απομόνωσης και ανακοπής της φθίνουσας πορείας της περιοχής, η οποία μαστίζεται από ανεργία και υποαπασχόληση, αφού δεν υπήρξε μέχρι σήμερα γι’ αυτή καμία δεύτερη ευκαιρία, πλην αυτής της ενεργειακής τροφοδοσίας της χώρας (κατά 70% περίπου) που πληρώνεται με το βαρύτατο τίμημα της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος και της ίδιας της υγείας των κατοίκων. Ο αρχικός σχεδιασμός του δημόσιου αυτού έργου δεν προέβλεπε την επιβολή διοδίων και οι λόγοι γι’ αυτό ήταν προφανώς βαθύτατα κοινωνικοί. Αποκατάστασης δηλαδή της χρόνιας αδυναμίας της πολιτείας να εξασφαλίσει στις περιοχές αυτές τις στοιχειώδεις υποδομές μεταξύ των οποίων και το οδικό δίκτυο. Στη συνέχεια ο σχεδιασμός διαχείρισης της Εγνατίας οδού άλλαξε, κυρίως με το κριτήριο του Διεθνούς Οδικού ʼξονα, και έτσι μεταξύ των άλλων χωροθετήθηκαν, κατά μήκους του άξονα έντεκα σταθμοί διοδίων, το κόστος των οποίων θα καθοριζόταν από μία σειρά παραγόντων. Πράγματι ο καθορισμός της τιμής των διοδίων ενός οδικού άξονα είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και για την Εγνατία Οδό «πολύ περισσότερων». Πρέπει να μελετηθεί συστηματικά, να παρουσιασθεί και να συζητηθεί με τους αρμόδιους φορείς της περιοχής, ώστε να τύχει και της κοινωνικής συναίνεσης. Θα πρέπει η καταβολή των διοδίων να αρχίσει μετά την ολοκλήρωση του έργου (ήδη το ανατολικό τμήμα λειτουργεί από διετίας χωρίς διόδια) και το βασικότερο επειδή πρόκειται για δημόσιο έργο που διασχίζει τις φτωχότερες Περιφέρειες της χώρας (δυστυχώς και της Ε.Ε.) οι τιμές που θα καθορισθούν θα πρέπει να είναι οι ελάχιστες δυνατές. Παρ’ όλα αυτά μετά την ολοκλήρωση της παράκαμψης της Καστανιάς ενός πραγματικά δύσκολου τμήματος της Εγνατίας οδού, έντονη είναι η κινητικότητα και το ενδιαφέρον της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για την άμεση επιβολή διοδίων στο τμήμα αυτό. Κατά περιόδους δε ακούγεται ότι το κόστος των διοδίων αυτών θα φθάσει στο υπερβολικό ποσό των 10 έως 12 ευρώ. Το σοκ αυτό των κατοίκων τείνουν έντεχνα να απαλείψουν οι πληροφορίες ότι τελικά το κόστος διαμορφώνεται στα 4 ευρώ, όταν σήμερα μετά και τις τελευταίες αυξήσεις διοδίων στο ΠΑΘΕ αυτό διαμορφώθηκε στα 2 ευρώ και στην «Ιδιωτική» Αττική οδό στα 2,5 ευρώ. Κανείς βέβαια δεν παραβλέπει το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός θα είναι ένας διεθνής πλέον οδικός άξονας και ότι τα θέματα λειτουργίας, ασφαλείας και συντήρησης των τμημάτων της είναι πολύ σοβαρά και απαιτούν σημαντικές δαπάνες. Το κόστος όμως των δαπανών αυτών δεν είναι δυνατόν να μετακυλισθεί όλο στους πολίτες και μάλιστα στους κατοίκους των φτωχών αυτών περιοχών που χρόνια ανέμεναν την άρση της απομόνωσής τους. Πολύ δε περισσότερο όταν αυτό γίνεται αποσπασματικά, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί το δυτικό τμήμα του άξονα, δηλαδή χωρίς να έχει γίνει στην ουσία η διεθνής σύνδεση αυτού, αλλά και η εθνική, των πεδινών τμημάτων με τα ορεινά. Μετά από αυτά, Ερωτάται ο κ. Υπουργός, 1. Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός και ποιοι παράγοντες θα επηρεάσουν τον καθορισμό της τιμής των διοδίων της Εγνατίας Οδού; 2. Θα επιβληθούν τα διόδια τμηματικά πριν την ολοκλήρωση του άξονα; 3. Ιδιαίτερα για τα διόδια της παράκαμψης Καστανιάς, πώς αιτιολογείται η άμεση επιβολή τους; Θα συνεκτιμηθούν στο καθορισμό του κόστους τα σοβαρά κοινωνικά κριτήρια του χαμηλού ΑΕΠ, της υποαπασχόλησης και της αναπτυξιακής υστέρησης της ευρύτερης περιοχής;