Home Δελτία Τύπου Η εγκατάλειψη του ΠΑΘΕ στο τμήμα του Μαλιακού κόλπου επιδεινώνει τα προβλήματα ποιότητας και ανάπτυξης της περιοχής

Η εγκατάλειψη του ΠΑΘΕ στο τμήμα του Μαλιακού κόλπου επιδεινώνει τα προβλήματα ποιότητας και ανάπτυξης της περιοχής

E-mail Εκτύπωση PDF
Ερώτηση σχετικά με την εγκατάλειψη του ΠΑΘΕ στο τμήμα του Μαλιακού κόλπου, που επιδεινώνει τραγικά τα προβλήματα ποιότητας και ανάπτυξης της περιοχής, κατέθεσε στη Βουλή η βουλευτής του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ Ασημίνα Ξηροτύρη. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής: «Η ακύρωση της υποθαλάσσιας ζεύξης του Μαλιακού κόλπου δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία, αφού άλλωστε εκτός από τα περιβαλλοντικά προβλήματα, η ζεύξη δεν αποτέλεσε ποτέ κοινά αποδεκτή λύση για πολλούς φορείς και κατοίκους της περιοχής. Ήταν έτσι βασική υποχρέωση του κράτους να είχε προετοιμάσει έγκαιρα την εναλλακτική λύση, ώστε να είναι εφικτή η ένταξη του έργου της αναβάθμισης του ΠΑΘΕ και σ΄ αυτό το τμήμα στο Γ΄ΚΠΣ ως έργο πρώτης προτεραιότητας . Όταν μάλιστα είναι σε όλους γνωστό ότι το τμήμα Σκάρφια-Λαμία-Στυλίδα-Ράχες δεν πληροί ούτε τις στοιχειώδεις συνθήκες ασφάλειας Εθνικού Οδικού ʼξονα, πολύ περισσότερο ενός Αυτοκινητόδρομου, όπως αναβαθμίζεται σήμερα ο ΠΑΘΕ. Έχει το μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων ( πολλά εκ των οποίων θανατηφόρα) και διασχίζει (αποκόπτει) πόλεις και οικισμούς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της πόλης της Στυλίδας, επιφέροντας έτσι τραγικά αδιέξοδα για την ασφάλεια κίνησης των πολιτών, την ποιοτική και περιβαλλοντική υποβάθμιση της ζωής τους και τις προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής ( κυρίως της παραλιακής και λιμενικής ζώνης). Μιας περιοχής που ασφυκτιά από τα προβλήματα των αγροτικών προϊόντων και ιδιαίτερα του ελαιολάδου, αντιμετωπίζει έντονη ανεργία μετά και από την κρίση αποβιομηχάνισης. Τα προβλήματα αυτά δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ μέσα από συγκεκριμένα αναπτυξιακά προγράμματα έργων υποδομής και δράσεων. Επανειλημμένα και έγκαιρα με ερωτήσεις μας έχουμε θέσει τα προβλήματα της περιοχής επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον μας στην εξεύρεση ασφαλούς και βιώσιμης λύσης για το εν λόγω τμήμα του ΠΑΘΕ στην κατεύθυνση της εκτροπής (παράκαμψης) του άξονα της οδού από τις πόλεις και τους οικισμούς ( ή υπογειοποίησης της στα κρίσιμα αυτά σημεία). Πρόσφατα κατά την επερώτηση μας για τα Δημόσια έργα, μεταξύ των άλλων προβλημάτων, επαναφέραμε το θέμα της μεγάλης καθυστέρησης (εγκατάλειψης) της αναβάθμισης του τμήματος του ΠΑΘΕ στη περιοχή του Μαλιακού κόλπου. Η απάντηση σας ήταν ασαφής και παρέπεμπε την κατασκευή και αυτού του τμήματος στα ανά την επικράτεια οδικά τμήματα που θα συμπεριληφθούν στις συμβάσεις παραχώρησης, δηλαδή στο σύστημα αυτοχρηματοδότησης με τα γνωστά και χρόνια προβλήματα που έχει αυτό για τη χώρα μας. Παρά τις αντιρρήσεις μας γι’ αυτό , διαπιστώνουμε επιπλέον ότι το συγκεκριμένο τμήμα, δηλαδή από Σκάρφια-Λαμία-Στυλίδα-Ράχες (μήκους 40 χιλιομέτρων περίπου) δεν συμπεριλαμβάνεται καν στις συμβάσεις παραχώρησης, για τις οποίες είναι σε εξέλιξη το πρώτο στάδιο προεπιλογής (με τα μύρια όσα προβλήματα), όπως δηλαδή για τα τμήματα Κόρινθος-Πάτρα, Τέμπη-Ραψάνη και Πλαταμώνας –Σκοτίνα) με ορίζοντα περαίωσης το 2008 ; Είναι προφανές ότι τελικά πρόκειται για πλήρη εγκατάλειψη του εν λόγω έργου, αφού δεν υφίσταται καν, από όσο γνωρίζουμε, η διαδικασία της προμελέτης, που θα έδινε τα τεχνικά (κρίσιμα για την περιοχή) και οικονομικά στοιχεία του έργου. Μετά από αυτά και επειδή οι κάτοικοι βρίσκονται πλέον σε απόγνωση, ζώντας στον εφιάλτη ενός εχθρικού- φονικού οδικού άξονα, έχοντας βάσιμους φόβους ότι η οριστική επίλυση του προβλήματος θα μετατεθεί μετά το 2010 και στο μεσοδιάστημα θα υποστούν τις περαιτέρω τραγικές συνέπειες μιας διαπλάτυνσης του υφιστάμενου άξονα. Και επειδή δικαίως συγκροτούν το διεκδικητικό τους μέτωπο, που θα συμπεριλάβει μεταξύ των άλλων και προσφυγές για θέματα οδικής ασφάλειας και περιβαλλοντικής υποβάθμισης και στα αρμόδια κοινοτικά όργανα (που συγχρηματοδοτούν μέσω του Β΄και Γ΄ΚΠΣ τον ΠΑΘΕ), ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ κ.κ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ 1- Τί έχουν κάνει μετά την ακύρωση της ζεύξης του Μαλιακού, για την εξεύρεση ασφαλούς και βιώσιμης λύσης στο εν λόγω τμήμα του ΠΑΘΕ και μάλιστα εκτέλεσης του εντός των χρονικών ορίων ολοκλήρωσης των λοιπών έργων αναβάθμισης του ΠΑΘΕ; 2- Γιατί ένα τόσο κρίσιμο οδικό τμήμα , που προ πολλού και πολύ περισσότερο σήμερα δεν καλύπτει τις βασικές απαιτήσεις και προδιαγραφές του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, παραπέμπεται στο απώτερο μέλλον μέσω των επισφαλών συστημάτων συμβάσεων παραχώρησης, αντί να εξευρεθούν πρόσθετοι εθνικοί πόροι για την αναβάθμιση του; 3- Τί απαντούν στους κατοίκους της περιοχής και στους βάσιμους φόβους τους μήπως τελικά το πρόβλημα λυθεί με την εμβαλωματική λύση της διαπλάτυνσης του υφιστάμενου άξονα ακόμα και εντός των οικισμών, επιδεινώνοντας έτσι τα προβλήματα;»