Home Δελτία Τύπου Η κακοκαιρία ανέδειξε τις μεγάλες ελλείψεις

Η κακοκαιρία ανέδειξε τις μεγάλες ελλείψεις

E-mail Εκτύπωση PDF
Εκτεταμένη ερώτηση ως προς τη λειτουργία, τη συντήρηση και γενικά την ετοιμότητα οδικής ασφάλειας, των βασικών οδικών αξόνων της χώρας κατέθεσε σήμερα η Βουλευτής του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ Ασημίνα Ξηροτύρη Αικατερινάρη στους κ.κ. Υπουργούς ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ και Μεταφορών, καταγγέλλοντας την Ανυπαρξία Θεσμικού πλαισίου, διατάξεων, οργάνωσης και μέσων. Η ερώτηση έχει ως εξής : ΄΄Η μεγάλη κακοκαιρία που συνεχίζει να πλήττει τη χώρα, ανέδειξε για πολλοστή φορά τις μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης για τα σφάλματα στο σχεδιασμό και στον συντονισμό αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, αλλά και τη μακροχρόνια αποδυνάμωση των κρατικών και της Αυτοδιοίκησης Υπηρεσιών και της λειτουργικής τους σύνδεσης για τη διαχείριση των βασικών υποδομών και μέσων εξυπηρέτησης του πολίτη, ακόμη και σε κανονικές συνθήκες. Αποκορύφωση αυτών, η ταυτόχρονη διακοπή επί μέρες της οδικής, της σιδηροδρομικής και της Αεροπορικής σύνδεσης Βορρά-Νότου. Κατασπαταλήθηκε χρόνος και χρήμα από όλα τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, κατ’ εξοχήν για τον βασικό οδικό άξονα Βορρά – Νότου, τον ΠΑΘΕ, όπως και για το αεροδρόμιο των Σπάτων και την Αττική οδό. Χρησιμοποιήθηκαν τα έργα αυτά από την Κυβέρνηση ως άλλοθι για να καλυφθεί η εγκατάλειψη σημαντικών επαρχιακών οδικών αξόνων και Αεροδρομίων των χώρας, με αιχμή αυτό της Θεσσαλονίκης, όπως και η πλήρης αδυναμία της για την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων για την Αναβάθμιση του Σιδηροδρομικού δικτύου, με επικείμενο δυστυχώς νέο πρόστιμο από την Ε.Ε. Αποδείχθηκε όμως δραματικά αυτές τις ημέρες ότι ούτε και για το μοναδικό άξονα επικοινωνίας της χώρας, τον ΠΑΘΕ, δεν έχει εξασφαλισθεί η στοιχειώδης διαχείρισή του, έτσι ώστε να συντηρείται κατάλληλα και να βρίσκεται σε ετοιμότητα «παντός καιρού». Το μόνο που απασχόλησε την Κυβέρνηση ήταν η ιδιωτικοποίηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) για να αποτελέσουν τα έσοδά του το κίνητρο για τις συμβάσεις παραχώρησης κατασκευής των λοιπών οδικών αξόνων. Οι συμβάσεις όμως παραχώρησης δεν έχουν προχωρήσει ακόμη, η σύγχυση και η αδράνεια επιτείνονται στα θέματα συντήρησης και λειτουργίας και οι Υπηρεσίες συντήρησης παραμένουν χωρίς πιστώσεις, προσωπικό οργάνωσης, δηλαδή ουσιαστικά έχουν καταργηθεί. Πως θα αποδώσει η ιδιωτική πρωτοβουλία μέσω των συμβάσεων παραχώρησης, όταν μεταξύ των άλλων δεν έχουν συνταχθεί ακόμη οι προδιαγραφές συντήρησης και λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων ή μήπως θα χρησιμοποιηθούν ως πρότυπο οι συμβάσεις του Αεροδρομίου των Σπάτων, με την αδικαιολόγητη έλλειψη του ειδικού υγρού κίνησης των αεροπλάνων ή της Αττικής οδού με τις σκανδαλώδεις υπερβάσεις που τελικά δεν εξασφάλισαν ούτε την ετοιμότητα της οδού στην κακοκαιρία. Στη χώρα μας η Νομοθεσία και τα διοικητικά μέτρα για τη συντήρηση και τη λειτουργία των οδών στηρίζεται μόνο στις παλαιές διατάξεις του Π.Δ. της 25.11.1929 και του ν.3155/55 «περί κατασκευής και συντηρήσεως οδών». Παρατηρούνται έτσι τεράστιες ελλείψεις αφού:  Πριν 50 χρόνια έγινε η τελευταία ιεράρχηση του οδικού δικτύου της χώρας και ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων συντήρησης των οδών  Δεν έχει ενεργοποιηθεί το άρθρο 18 του ΚΟΚ για τη σύσταση και λειτουργία του Κέντρου Οδικών Πληροφοριών (ΚΟΠ), σχετικά με την πυκνότητα της κυκλοφορίας, τα εμπόδια, την κατάσταση των οδών, τις τοπικές καιρικές συνθήκες κ.α. Επί πλέον για τα θέματα των Αυτοκινητοδρόμων ο ΚΟΚ θα πρέπει να συμπληρωθεί ανάλογα όπως με διατάξεις για αποκλειστική λωρίδα έκτακτης ανάγκης κλπ.  Δεν έχουν δημιουργηθεί τα Κέντρα Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων, που στο εξωτερικό αποτελούν την «καρδιά» της λειτουργίας αυτών.  Τα θέματα λειτουργίας των οδών αντί να ρυθμίζονται από έναν φορέα διαχέονται σήμερα, με επικαλύψεις στα Υπουργεία Μεταφορών & Επικοινωνιών και Περιβάλλοντος Χωροταξίας & Δημοσίων Έργων και δημιουργούν σύγχυση και αναποτελεσματικότητα. Μετά τα παραπάνω, Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί 1. Ποιο τελικά σχήμα έχει επιλεγεί για τη διαχείριση, συντήρηση και γενικά την ετοιμότητα των τμημάτων του ΠΑΘΕ και των λοιπών βασικών οδικών αξόνων και από ποιο σύγχρονο και κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, Υπηρεσίες, προσωπικό και πιστώσεις θα υποστηριχθεί; 2. Θα προχωρήσουν άμεσα σε βασικές διατάξεις και γενικά στην αναθεώρηση και συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου, όπως και τη λήψη μέτρων για να προχωρήσουν: - Η νέα ιεράρχηση των οδικών αξόνων της χώρας και ο καθορισμός του υπεύθυνου φορέα διαχείρισής τους; - Η ενεργοποίηση το άρθρο 18 του ΚΟΚ για τη σύσταση του Κέντρου Οδικών Πληροφοριών, όπως και η αναθεώρηση του ΚΟΚ με πρόσθετες διατάξεις, που αφορούν κυρίως θέματα ασφάλειας αυτοκινητοδρόμων; 3. Θα προχωρήσουν στη σύνταξη των προδιαγραφών συντήρησης και λειτουργίας των αξόνων και θα επανεξετάσουν ή βελτιώσουν τις συμβάσεις παραχώρησης, που περιλαμβάνουν θέματα διαχείρισης οδικών αξόνων; 4. Με ποια μέτρα και μέσα θα βελτιώσουν τη λειτουργική σύνδεση Κρατικών Υπηρεσιών και αυτών της Αυτοδιοίκησης στα θέματα ευθύνης και λειτουργίας των οδικών αξόνων.