Home Δελτία Τύπου Η νέα τραγωδία στο «φονικό πέταλο» του Μαλιακού

Η νέα τραγωδία στο «φονικό πέταλο» του Μαλιακού

E-mail Εκτύπωση PDF
Με ερώτηση προς τα συναρμόδια τρία υπουργεία η βουλευτής του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς Ασημίνα Ξηροτύρη – Αικατερινάρη εκφράζει την αγανάκτησή της για τις εγκληματικές παραλείψεις και την έλλειψη ενδιαφέροντος των κυβερνήσεων στα ζητήματα ασφάλειας των οδικών αξόνων (ιδιαίτερα του ΠΑΘΕ) καθώς και την έλλειψη μέτρων διαχείρισης, συντήρησης και λειτουργίας τους. Ζητήματα, τα οποία με τις κινητοποιήσεις οι κάτοικοι της περιοχής ζητούν να λύσει άμεσα η κυβέρνηση με δεσμεύσεις και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής: Προς τους κ.κ. Υπουργούς 1) ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ 2) Μεταφορών και Επικοινωνιών και 3) Δημόσιας Τάξης Θέμα Η νέα τραγωδία στο «φονικό πέταλο» του Μαλιακού, ανασύρει και πάλι τις εγκληματικές παραλείψεις και την απαράδεκτη αδράνεια του κράτους στη βελτίωση της υποδομής και της διαχείρισης των οδικών αξόνων . Ως πολίτης, μετά και από το τραγικό δυστύχημα στο Ασπρονέρι, που προστέθηκε στο μακρύ κατάλογο των πολύνεκρων ατυχημάτων στο φονικό πέταλο του Μαλιακού και τα άλλα τμήματα των οδικών αξόνων, διακατέχομαι από απέραντη θλίψη , αλλά και αγανάκτηση για όλους τους αρμόδιους και κατεξοχήν τους κυβερνώντες, που κατ΄ εξακολούθηση με τα λάθη και την αδιαφορία τους ευθύνονται για τα πολυάριθμα αυτά δυστυχήματα. Ως πολιτικός της αντιπολίτευσης βρίσκομαι σε πλήρη απόγνωση, αφού διαπιστώνω ότι ο κοινοβουλευτικός έλεγχος που ασκώ, παρά την προσπάθεια μου για πληρότητα, ετοιμότητα και εγκυρότητα σε τίποτα δεν αποδίδει. Φαίνεται ότι τελικά απευθύνεται σε ώτα μη ακουόντων, ακόμη και αν πρόκειται για ζητήματα ζωής και ασφαλούς διαβίωσης των πολιτών. Τα αίτια του πολύνεκρου αυτού δυστυχήματος και τόσων άλλων από το βαρύ φόρο αίματος της ασφάλτου, επιβάλλεται αυτή τη φορά να διερευνηθούν σε βάθος, όχι μόνο μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου, αλλά και από τη δικαιοσύνη, για την απόδοση των ευθυνών -γιατί υπάρχουν πάρα πολλές ευθύνες- και για την επιβολή άμεσων μέτρων επίλυσης των προβλημάτων, γιατί τα προβλήματα είναι πολλά και παραμένουν άλυτα. Πριν τριάντα χρόνια η χώρα μας είχε τη μόνιμη δικαιολογία ότι δεν είχε πόρους για την κατάντια των οδικών και των λοιπών αξόνων μεταφοράς. Σήμερα, το 2004, ενώ δαπανήθηκαν -έως και κατασπαταλήθηκαν- χρόνος και χρήμα από τα τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και μάλιστα με προσανατολισμό στους οδικούς άξονες, αποδεικνύεται τραγικά για μία ακόμα φορά ότι ούτε και για τον μοναδικό κύριο άξονα επικοινωνίας της χώρας μας, το ΠΑΘΕ, δεν έχουν εξασφαλιστεί τα βασικότερα, δεν έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι και δεν είναι ορατός ο χρόνος ολοκλήρωσης των κρίσιμων οδικών τμημάτων του, όπως το φονικό τμήμα Μαλιακός - Κλειδί. Ενώ στο μακρύ αυτό διάστημα, πλέον της δεκαπενταετίας, των παλινδρομήσεων και συγχύσεων, εγκληματική ήταν η αδιαφορία για την προσωρινή , αλλά κρίσιμη και ασφαλή αποκατάσταση των άκρως επικίνδυνων τμημάτων της υφιστάμενης χάραξης. Με αγανάκτηση, οργή και απόγνωση οι κάτοικοι της περιοχής, με τις κινητοποιήσεις τους ζητούν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και δεσμεύσεις από την κυβέρνηση για την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του ΠΑΘΕ στο «φονικό» , όπως το αποκαλούν πέταλο, όπως και τη λήψη σειράς μέτρων που μέχρι σήμερα από απαράδεκτη έως εγκληματική αδιαφορία δεν έχουν ληφθεί. Γιατί η ακύρωση της υποθαλάσσιας ζεύξης του Μαλιακού δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία, αφού εκτός από τα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα της λύσης αυτής σημαντικές ήταν και οι αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής. Ήταν έτσι βασική υποχρέωση του κράτους να είχε προετοιμάσει έγκαιρα την εναλλακτική λύση για την ένταξη του έργου στο Γ΄ ΚΠΣ με προτεραιότητα!! Τελικά η ένταξη του συνόλου του τμήματος δεν έγινε και οι λύσεις που έχουν επιλεγεί είναι αποσπασματικές, πρόχειρες και διαρκώς κυλιόμενες. Σε αυτά προστίθεται και παραμένει ιδιαίτερα κρίσιμο το θέμα της ολοκληρωμένης διαχείρισης του ΠΑΘΕ και των λοιπών κρίσιμων οδικών αξόνων, έτσι ώστε να συντηρούνται κατάλληλα, να ελέγχεται η λειτουργία και η κυκλοφορία των οχημάτων με συνθήκες ασφαλείας και παντός καιρού. Κρίσιμο θέμα που όπως διαπιστώνουμε από τις τελευταίες δηλώσεις για τα μέτρα που θα ληφθούν, διαφεύγει πλήρως και της σημερινής Κυβέρνησης , αφού και αυτή υιοθετεί την εκχώρηση των υπηρεσιών αυτών στους ιδιώτες μέσω των συμβάσεων παραχώρησης, για την κατάντια των οποίων και τις απαράδεκτες καθυστερήσεις πολλά επισήμανε ως Αξιωματική αντιπολίτευση. Να θυμίσω, πλην των πολύνεκρων ατυχημάτων, τον Ιανουάριο του 2002 την πλήρη αποκοπή Βορρά και Νότου της χώρας μας, με τον ΠΑΘΕ δηλαδή εκτός λειτουργίας, λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών, σε συνδυασμό με τις χρόνιες πολλαπλές ελλείψεις από πλευράς νομοθετικού πλαισίου, προδιαγραφών συντήρησης και λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων και ετοιμότητας των υπηρεσιών. Με τη τότε Κυβέρνηση περί άλλων να ομιλεί, αφού το μόνο που την απασχόλησε το 2001 ήταν η παραπομπή της κατασκευής και της διαχείρισης των τμημάτων αυτών στις συμβάσεις παραχώρησης και η ιδιωτικοποίηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, του δημόσιου δηλαδή φορέα διαχείρισης των οδικών αξόνων, για να αποτελέσουν τα έσοδά του το κίνητρο για τη κατασκευή των έργων με τις συμβάσεις παραχώρησης. Όμως, οι συμβάσεις παραχώρησης καθυστερούν υπερβολικά και κατ' επέκταση η έναρξη και ολοκλήρωση της κατασκευής των επικίνδυνων οδικών τμημάτων, που παραπέμφθηκαν σε αυτές, όπως και της ολοκληρωμένης διαχείρισης του συνόλου του εθνικού οδικού δικτύου και το όλο σύστημα νοσεί βαθύτατα. Ο εκσυγχρονισμός έγινε τελικά στην ιδιωτικοποίηση και όχι εκεί που έπρεπε γι' αυτή την περίοδο στη χώρα μας, δηλαδή στις δημόσιες υπηρεσίες συντήρησης και ελέγχου λειτουργίας των οδικών αξόνων που εγκαταλείφθηκαν γι' αυτό το διάστημα μετέωρες και είναι απαξιωμένες. Έχω ρωτήσει επανειλημμένα και για την επιβεβλημένη βελτίωση στη νομοθεσία μας και στα διοικητικά μέτρα διαχείρισης των αξόνων; Επισημαίνοντας ότι: Ακόμη και σήμερα ισχύουν οι παλιές διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος του 1969 και του ν. 3155/55. Πριν πενήντα χρόνια έγινε η τελευταία ιεράρχηση του οδικού δικτύου της χώρας και ο καθορισμός αρμοδιοτήτων συντήρησης των οδών. Δεν έχει ενεργοποιηθεί το άρθρο 18 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τη σύσταση και τη λειτουργία Κέντρου Οδικών Πληροφοριών σχετικά με την πυκνότητα της κυκλοφορίας, τα εμπόδια, τις τοπικές καιρικές συνθήκες κ.ά. Επί πλέον δεν έχουν δημιουργηθεί τα Κέντρα Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων που στο εξωτερικό αποτελούν την καρδιά της λειτουργίας αυτών. Και το σημαντικότερο για να λειτουργήσουν όλα αυτά δεν υπάρχει ενιαίος φορέας διαχείρισης, με αποτέλεσμα τις επικαλύψεις, τη σύγχυση των αρμοδιοτήτων και εν τέλει την αναποτελεσματικότητα των συναρμόδιων Υπουργείων, ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών και Δημοσίας Τάξης. Παράλληλα, δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο για τη λειτουργική διασύνδεση των κρατικών υπηρεσιών και της Αυτοδιοίκησης στα θέματα ευθύνης και ελέγχου της λειτουργίας των οδικών αξόνων. Αυτό το τελευταίο απέβη καθοριστικό και για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών και το πρόσφατο στο Ασπρονέρι. Ρωτώ για μία ακόμη φορά, σε τούτο εδώ το διάστημα τι θα κάνετε ως νέα Κυβέρνηση; Διότι το οδικό κύκλωμα της χώρας δεν λειτουργεί, δεν παρακολουθείται και συντηρείται με ασφάλεια , αλλά δεν θα λειτουργεί και για πολύ καιρό ακόμη. Όπως δεν θα τελειώσουν και τα έργα στα φονικά τμήματα πριν το 2012. Η διαχείριση των αξόνων και τελικά η ευθύνη θα συνεχίσει να διαχέεται στις ιδιωτικές εταιρείες φάντασμα των συμβάσεων παραχώρησης και στις αποδυναμωμένες υπηρεσίες του κράτους και της Αυτοδιοίκησης, οι οποίες θα έπρεπε προ πολλού να ενισχυθούν και να εκσυγχρονιστούν και να αποκτήσουν πόρους, ενώ και η νομοθεσία μας στο σύνολό της θα έπρεπε να βελτιωθεί και να εκσυγχρονιστεί. Με την ερώτησή μου αυτή θέλω παράλληλα να θέσω και το μεγάλο πρόβλημα το οποίο αναδεικνύεται και με τα πολύνεκρα δυστύχημα, αυτό των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας και στην πολιτική που ασκείται σ' αυτόν τον τομέα. Σήμερα το 93% του εμπορευματικού έργου εκτελείται οδικά με φορτηγά αυτοκίνητα και μόλις το 2,5% με σιδηρόδρομο. Τα φορτηγά θεωρούνται μοχλός της παραγωγικής διαδικασίας και της οικονομικής ανάπτυξης και τυγχάνουν ελαστικής μεταχείρισης, που πολλές φορές γίνεται εγκληματική. Αντίθετα ο τομέας των σιδηροδρομικών μεταφορών συνεχώς συρρικνώνεται, αφού δεν ασκείται πολιτική για να γίνει ανταγωνιστικός, παρά τις κοινοτικές οδηγίες για εξισορρόπηση των χερσαίων μεταφορών και την μετατόπιση έργου προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές και για λόγους ασφάλειας και για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος και εξοικονόμησης ενέργειας. Αντί αυτών την πολιτεία, τις μέχρι σήμερα Κυβερνήσεις, χαρακτηρίζει η μεγάλη αδυναμία για την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων στη κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών και ειδικότερα του μεγάλου άξονα Θεσσαλονίκης-Αθήνας. Για τη διασύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων με τις βιομηχανικές περιοχές και τα λιμάνια οι καθυστερήσεις και γενικότερα η κακοδιαχείριση του επείγοντος πακέτου για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου από το Β' και Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης φέρουν τη χώρα μας συνεχώς ελεγχόμενη και απειλούμενη με πρόστιμα. Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι στερούν από τον ελληνικό λαό ένα ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς. Απαιτείται, λοιπόν, σε βάθος διερεύνηση όλων αυτών των παραπάνω αιτιών αλλά και των ειδικότερων, που συνδέονται με την έλλειψη αποτελεσματικού τόσο προληπτικού όσο και κατασταλτικού ελέγχου των οχημάτων. Η κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων στα κρίσιμα οδικά τμήματα και κατά τις κρίσιμες ώρες ή κατά τα Σαββατοκύριακα κ.ο.κ., όπως και η δημιουργία κατάλληλης παιδείας, που όντως δεν έχει ο Έλληνας οδηγός, η αυξημένη ευθύνη και πειθαρχία που πρέπει να έχει, ως εποχούμενος πολίτης, και το πόσο το κράτος συμβάλει σε αυτό, μέσω του εκπαιδευτικού μας συστήματος, μέσω των κατάλληλων εκπομπών στα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης και μέσω της εξυγίανσης του συστήματος της εκπαίδευσης και της απόδοσης των διπλωμάτων όλων των κατηγοριών, είναι θέματα τα οποία πιστεύουμε ότι πρέπει να δούμε σε βάθος. Μετά από αυτά, Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί 1. Ποια είναι τα τμήματα του ΠΑΘΕ που δεν καλύπτουν τους όρους ασφάλειας, πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα, με ποια συγκεκριμένα προγράμματα και χρηματοδοτήσεις; Έχει οριστικοποιηθεί η λύση της χάραξης στο τμήμα Λαμίας- Στυλίδας- Ράχες, και πότε επιτέλους θα τελειώσουν οι βασικές μελέτες και πως θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση; 2. Ποιο τελικά σχήμα έχει επιλεγεί για τη διαχείριση, συντήρηση και γενικά την ετοιμότητα των τμημάτων του ΠΑΘΕ και των λοιπών βασικών οδικών αξόνων και από ποιο σύγχρονο και κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, Υπηρεσίες, προσωπικό και πιστώσεις θα υποστηριχθεί; 3. Θα προχωρήσουν άμεσα σε βασικές διατάξεις και γενικά στην αναθεώρηση και συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου, όπως και τη λήψη μέτρων για να προχωρήσουν: Η νέα ιεράρχηση των οδικών αξόνων της χώρας και ο καθορισμός του υπεύθυνου φορέα διαχείρισής τους; Η ενεργοποίηση το άρθρο 18 του ΚΟΚ για τη σύσταση του Κέντρου Οδικών Πληροφοριών, όπως και η αναθεώρηση του ΚΟΚ με πρόσθετες διατάξεις, που αφορούν κυρίως θέματα ασφάλειας αυτοκινητοδρόμων; 4. Θα προχωρήσουν άμεσα στη σύσταση του Κέντρου Οδικών Πληροφοριών, στη δημιουργία των κέντρων διοίκησης των Αυτοκινητοδρόμων και το σημαντικότερο στη σύσταση του ενιαίου φορέα διαχείρισης των οδικών αξόνων 5. Θα προχωρήσουν στη σύνταξη των προδιαγραφών συντήρησης και λειτουργίας των αξόνων και θα επανεξετάσουν ή βελτιώσουν τις συμβάσεις παραχώρησης, που περιλαμβάνουν θέματα διαχείρισης οδικών αξόνων; 6. Με ποια μέτρα και μέσα θα βελτιώσουν τη λειτουργική σύνδεση Κρατικών Υπηρεσιών και αυτών της Αυτοδιοίκησης στα θέματα ευθύνης και λειτουργίας των οδικών αξόνων. 7. Ποια είναι η πολιτική της Κυβέρνησης στον τομέα των μεταφορών κι επικοινωνιών και συγκεκριμένα στη χρήση αυτοκινήτων έναντι των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών;