Home Δελτία Τύπου Ρυθμίσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις

Ρυθμίσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις

E-mail Εκτύπωση PDF
Στην τοποθέτηση που έκανε σήμερα η βουλευτής του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ Ασημίνα Ξηροτύρη, κατά τη συζήτηση στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής του νομοσχέδιου «Ρυθμίσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις», διατυπώνοντας τις θέσεις του κόμματός της, έθεσε μεταξύ άλλων τα εξής κύρια ζητήματα: Οι ρυθμίσεις του νέου σχεδίου νόμου δεν αντιμετωπίζουν τις δυσμενείς επιπτώσεις που επέφερε ως σήμερα στο Λύκειο η εκπαιδευτική πολιτική που ακολούθησε η κυβέρνηση. Είναι διορθωτικού τύπου και προσπαθούν να ελαττώσουν την κοινωνική δυσαρέσκεια, χωρίς να θίγουν τον σκληρό πυρήνα της μεταρρύθμισης Αρσένη, και πολύ περισσότερο χωρίς να διαμορφώνουν ένα άλλο πλαίσιο για ένα αναβαθμισμένο Λύκειο και όχι ένα κέντρο επιλογής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Αυτό, την ώρα που: Ένα μεγάλο ποσοτό μαθητών, κυρίως από τα υποβαθμισμένα κοινωνικά στρώματα και τις αγροτικές περιοχές, δεν τελειώνουν το Λύκειο. Φαινόμενο που ενισχύθηκε με τη «μεταρρύθμιση Αρσένη», με μείωση του μαθητικού δυναμικού του Λυκείου πάνω από 40%. Η υποταγή του Λυκείου στις εξεταστικές διαδικασίες για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η πρωτοφανής ενίσχυση των εξεταστικών διαδικασιών συρρικν σημαντικά το μορφωτικό ρόλο του. Η τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση εξακολουθεί να είναι υποβαθμισμένη, με συρρίκνωση της γενικής μόρφωσης στα προγράμματα σπουδών των ΤΕΕ. Το περιεχόμενο σπουδών του Λυκείου εξακολουθεί να είναι μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες και τους προβληματισμούς της κοινωνίας, και δε βοηθά στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων του σήμερα. Επιπλέον, εφόσον αυξάνεται η «ροή» προς την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (75% τουλάχιστον των νέων αντίστοιχης ηλικίας), θάπρεπε η λυκειακή εκπαίδευση να καταστεί μέρος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Εμείς στην Ελλάδα, αντίθετα με τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, υποβαθμίζουμε συνολικά το μορφωτικό επίπεδο της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή η εκπαιδευτική πολιτική, της υποβάθμισης και της ενίσχυσης των κοινωνικών φραγμών στη μόρφωση πρέπει να αλλάξει. Αντί να τροποποιούνται οι νομοθετικές ρυθμίσεις της προηγούμενης τετραετίας, πρέπει να καταργηθούν. Είναι ατελέσφορη η πρακτική των αποσπασματικών ρυθμίσεων και εμβαλωματικών λύσεων σ΄ένα λανθασμένο θεσμικό πλαίσιο. Είναι απαραίτητη η έναρξη διαλόγου για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων. Για το ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟ, μια συνολική, ριζική, δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα πρέπει να προωθήσει τις εξής επιδιώξεις: Αύξηση των δαπανών για την παιδεία, με άμεσο στόχο στον προϋπολογισμό το 5% του ΑΕΠ. Καθιέρωση δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης ανοιχτό για όλους Επαρκές, σύγχρονο και ελκυστικό δίκτυο τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης Αύξηση του αριθμού εισακτέων στα ΑΕΙ-ΤΕΙ με ανάλογη αύξηση του διδακτικού προσωπικού και της υποδομής Διοίκηση της εκπαίδευσης συλλογική, δημοκρατική και αξιοκρατική κτλ. Σε ότι αφορά τις άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου, έντονη κριτική ασκήθηκε από τη βουλευτή σχετικά με την ίδρυση Ινστιτούτων με την μορφή Α.Ε., τα οποία θα έχουν ως σκοπό την προώθηση και την ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας και της πληροφορικής. Η άποψη του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ είναι ότι με αυτή τη μορφή ιδιωτικοποιείται ένας σημαντικός τομέας της έρευνας και της σύγχρονης τεχνολογίας, ο οποίος μάλιστα προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από το Γ΄Κ.Π.Σ., ενώ αυτοί οι τομείς θα μπορούσαν κάλλιστα να αναπτυχθούν από τα Δημόσια Πανεπιστήμια. ʼλλωστε, έχουν διαμορφωθεί σε αυτά οι ανάλογοι θεσμοί, όπως οι Επιτροπές Ερευνών. Σε ότι αφορά θέματα και ρυθμίσεις που αφορούν τη λαϊκή επιμόρφωση, το Εθνικό Παρατηρητήριο για τα δικαιώματα του παιδιού, οι παρατηρήσεις ήταν πως θεσμοί ικανοποιητικοί υπήρχαν στο παρελθόν, ατόνησαν όμως εξαιτίας της έλλειψης δράσης. Σήμερα, αντί να ασκηθεί κριτική για την αδράνειά τους και να βρεθούν τρόποι ενεργοποίησής τους, δημιουργούνται πάλι νέα όργανα, χωρίς ουσιαστική πρόβλεψη για την αποτελεσματική λειτουργία και επίτευξη των στόχων τους.