Home Δελτία Τύπου Στη λίστα ανεργίας οι αναπληρωτές καθηγητές

Στη λίστα ανεργίας οι αναπληρωτές καθηγητές

E-mail Εκτύπωση PDF
Ερώτηση σχετικά με την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας, η οποία αποβαίνει σε βάρος των εκπαιδευτικών που έχουν προϋπηρεσία ως αναπληρωτές, κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ Φώτης Κουβέλης και Ασημίνα Ξηροτύρη. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής: Σε βάρος των εκπαιδευτικών που έχουν προϋπηρεσία ως αναπληρωτές, αποβαίνει η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, ένα ποσοστό αναπληρωτών εκπαιδευτικών που κυμαίνεται από 13,2% - 78,4%, ανάλογα με την ειδικότητα, εκτιμάται ότι δεν θα έχει ξανά τη δυνατότητα να εργασθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε θέση αναπληρωτή-τριας, πόσο μάλλον να νομιμοποιηθεί. Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι για τους αναπληρωτές του 2001-2002 (πέρα από τους λεγόμενους 16μηνίτες που θα απορροφηθούν όλοι μέχρι το 2005), τα έτη απορρόφησης φθάνουν μέχρι το 2041. Και αυτό, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι «σειρές» νέων αναπληρωτών, που θα ακολουθήσουν τα ερχόμενα χρόνια. Όπως επισημαίνεται από τους ερευνητές, οι εκπαιδευτικοί που έχουν ήδη εργασθεί ως αναπληρωτές-τριες και συμμετείχαν στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ είναι ελάχιστοι, ενώ αυτοί που παρουσιάζεται να έχουν προβάδισμα είναι οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ σε βάρος των αναπληρωτών, που έχουν ήδη δύο ή τρία χρόνια προϋπηρεσίας ως «μάχιμοι» εκπαιδευτικοί. Επίσης, ένα άλλο σημείο ανατροπή συνιστά το νέο, μεγάλο μέγεθος των πινάκων, η εκρηκτική διόγκωση του αριθμού των αναπληρωτών. Οι υποψήφιοι γίνονται πλέον πάρα πολλοί, και δε θα μπορέσουν να δουλέψουν όλοι. Οι πίνακες γίνονται και πάλι μη λειτουργικοί, και κάποιοι μιλούν για μια νέα επετηρίδα. Επισημαίνει λοιπόν η εν λόγω έρευνα, ότι ενώ έγινε μια ρύθμιση για να καλύψει όλους όσοι είχαν εργασθεί χρόνια ως αναπληρωτές, τελικά αφήνει ένα κομμάτι τους έξω. Όσο προχωρεί ο ενιαίος πίνακας προς τα κάτω, εισάγονται σε θέσεις διοριστέων άνθρωποι που έχουν ελάχιστη ή καθόλου προϋπηρεσία. Και αυτό, διότι προσμετράται εξίσου κάθε μήνας από τη θητεία αναπληρωτών στην εκπαίδευση με μια μονάδα της εκατονταβάθμιας στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Έτσι, ένας εκπαιδευτικός που έχει δουλέψει ένα διδακτικό έτος ως αναπληρωτής βρίσκεται στην ίδια μοίρα με κάποιον που έχει λάβει το βαθμό 13,6 στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είτε η προσφορά και η ζήτηση εκπαιδευτικών είναι ισορροπημένη, είτε παρατηρείται ζήτηση εκπαιδευτικών. Το δεύτερο συμβαίνει στις χώρες όπου οι μισθοί δεν είναι ιδιαίτερα υψηλοί –αν και είναι υψηλότεροι από εκείνους στη χώρα μας- η οποία κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. Με άλλα λόγια, στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: ενώ οι μισθοί είναι χαμηλοί, υπάρχει υπερπροσφορά εργασίας. Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής, είχαμε καταθέσει τροπολογία, στην οποία επισημαίναμε ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν αποτελούσε λύση για τους χιλιάδες αναπληρωτές. Η παρούσα έρευνα έρχεται να δικαιώσει την εκτίμησή μας. Εξάλλου, εκκρεμεί ακόμη η καθιέρωση του πιστοποιητικού παιδαγωγικής επάρκειας, που σύμφωνα με το νόμο θεωρείται προϋπόθεση διορισμού, από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ. ΕΡΩΤΑΤΑΙ λοιπόν ο κ. Υπουργός: 1. Πώς αντιμετωπίζει το πρόβλημα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών μετά την ψήφιση της ρύθμισης στη Βουλή, η οποία όμως συνεχίζει να κρατάει σε ομηρία χιλιάδες αναπληρωτές; 2. Με ποια μέτρα θα εξασφαλίσει την απορρόφησή τους και πώς θα αποτραπεί η περαιτέρω διόγκωση του αριθμού των ανέργων αναπληρωτών; 3. Θα προχωρήσει στην αναστολή του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ μέχρι να καθιερωθεί το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας;