Ομιλία στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το Ν/σχ «Ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία αθλητικών επαγγελματικών ενώσεων και άλλες διατάξεις»

Τρίτη, 04 Ιούλιος 2006 02:00 Διαρκής Επιτροπή
Εκτύπωση
Κύριε Πρόεδρε, αγαπητές συναδέλφισσες και αγαπητοί συνάδελφοι, θεωρώ ότι οι αλλαγές που έγιναν σήμερα από τον κύριο Υπουργό συνιστούν μια αναδίπλωσή του σε σχέση με τη χθεσινή εξέλιξη στην κατεύθυνση διευθέτησης των σχέσεων της πολιτείας, της ΕΠΟ και των διεθνών ομοσπονδιών ποδοσφαίρου. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι : Γιατί φθάσαμε μέχρι εδώ; Μερικά από αυτά, που είναι αυτονόητα, γιατί δεν τα βάζατε από την αρχή στο νομοσχέδιο; Ειδικότερα, όσον αφορά τις προσθήκες που υπάρχουν στο άρθρο 29 σε σχέση με την ΕΠΟ και που απορρέουν από τις αποφάσεις και την πίεση της ΦΙΦΑ, της ΟΥΕΦΑ και γενικά των γενικών ομοσπονδιών ποδοσφαίρου, εμείς δεν συμφωνούμε. Διότι ο κύριος στόχος είναι η κρατική παρέμβαση για τον έλεγχο της ΕΠΟ, η παρέμβαση στο διοικητικό της συμβούλιο, η παρέμβαση στον τρόπο εκλογής των οργάνων και στον τρόπο λειτουργίας της. Δεν βλέπουμε σε ποιους άλλους τομείς η ΕΠΟ δεν θα μπορεί να τηρήσει το εθνικό δίκαιο, τους νόμους της ελληνικής πολιτείας μαζί με τους διεθνείς κανονισμούς και να τύχει των επιχορηγήσεων που έχει ανάγκη. Γιατί η ΕΠΟ, άσχετα με τα προβλήματα που υπάρχουν με τη διοίκηση, κατ’ εξοχήν εκπροσωπεί τα πέντε χιλιάδες ερασιτεχνικά σωματεία και έχουν ανάγκη αυτών των ενισχύσεων. Δηλαδή δεν μπορεί να βρεθεί αυτός ο τρόπος, ώστε να υπάρχει και ο αυτοδιοικητικός χαρακτήρας τους και, βέβαια, να είναι σύννομοι με το εθνικό δίκαιο και τους διεθνείς κανονισμούς; Πώς σε τόσους άλλους νόμου παντρεύουμε το ευρωπαϊκό με το εθνικό δίκαιο και κάνουμε τη δουλειά μας; ʼλλωστε αυτό που προσπαθείτε να κάνετε αμέσως, με την παράγραφο 10 του άρθρου 29, διαψεύδεται. Διαψεύδονται οι προθέσεις και οι δικαιολογίες που δημιουργείτε, κύριε Υπουργέ, αφού με απόφαση του Υπουργού μπορεί να διατίθενται χρηματικά ποσά και επιχορηγήσεις κατά περίπτωση. Τι είναι αυτό; Μια ολόκληρη ιστορία από τη μία πλευρά και αυτό αναιρείται από την άλλη. Δεν αποδεικνύονται, λοιπόν, ότι όλες οι προθέσεις είναι ειλικρινείς, αφού τελικά δεν αφαιρείτε τις διατάξεις που συνιστούν παρέμβαση της πολιτείας, δηλαδή τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 5, όπου γενικά καθορίζεται η εκλογική διαδικασία και το σύστημα της ΕΠΟ. Πρέπει, τελικά, να επιλέξετε: Θέλετε επί της ουσίας αυτό που θέλουμε και οι περισσότεροι, δηλαδή να υπάρξει πλήρης διαχωρισμός μεταξύ του επαγγελματικού και ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου; Αν θέλετε να υπάρξει, δεν μπορείτε στο δεύτερο να φορτώσετε όλα τα βάρη και να του περιορίσετε τον αυτοδιοικητικό του χαρακτήρα. Γιατί; Γιατί υπάρχουν κάποια προβλήματα. Εμείς επιμένουμε από θέση αρχής ότι η ΕΠΟ πρέπει να διατηρήσει τον αυτοδιοικητικό της χαρακτήρα. Και βέβαια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά – και τα έχουμε επισημάνει πάρα πολλές φορές – τα προβλήματα της σημερινής διοίκησης. Όμως, το θεσμικό μέρος δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε, επειδή υπάρχουν προβλήματα στα πρόσωπα και στη διοίκηση. Έρχομαι τώρα στο νομοσχέδιο. Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, ο αθλητισμός έχει κοινωνική, πολιτική, πολιτιστική και οικονομική σπουδαιότητα. Η αθλητική δραστηριότητα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται από το κράτος και τους φορείς με αναχρονιστικό και επιζήμιο τρόπο, όπως γινόταν στο παρελθόν. Γιατί μέχρι τώρα τα αποτελέσματα αυτής της διαχείρισης – το έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές – ήταν οδυνηρά για τον αθλητισμό μας. Έχουν συσσωρεύσει σοβαρά θεσμικά, οργανωτικά και οικονομικά προβλήματα τόσο στον επαγγελματικό και πολύ περισσότερο τα τραβάει όλα αυτά ο ερασιτεχνικός αθλητισμός. Χρειάζεται, λοιπόν, μια νέα πολιτική, χρειάζεται η εφαρμογή γενναίων και ριζοσπαστικών μέτρων ούτως ώστε να απαλλάξουμε αυτό το αθλητικό οικοδόμημα από τις νοσηρές καταστάσεις. Αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση ότι οι κατευθύνσεις και οι στόχοι είναι η ριζική αναδιοργάνωση των φορέων διοίκησης και διαχείρισης, ο επακριβής καθορισμός των κριτηρίων βιωσιμότητας, η θεσμοθέτηση ενιαίου Λογιστικού – Διαχειριστικού – Ελεγκτικού ελέγχου, η καθιέρωση παγίου συστήματος για τη διαρκή επιμόρφωση των διοικητικών και τεχνικών στελεχών κ.λ.π. Τι γίνεται όμως; Επιτυγχάνονται αυτοί οι στόχοι; Επιτυγχάνονται αυτά τα οποία θέτει η εισηγητική έκθεση, με το παρόν νομοσχέδιο; Κύριε Υπουργέ, φέρνετε αυτό το νομοσχέδιο για το ελληνικό ποδόσφαιρο σε μία συγκυρία αποκλεισμού του ποδοσφαίρου από κάθε ευρωπαϊκή διοργάνωση. Κάνατε αυτές τις διορθώσεις που κάνατε σήμερα, με το ελληνικό επαγγελματικό ποδόσφαιρο συνολικά υπό κατάρρευση, σε οικονομικό κραχ. Κι αυτό φαίνεται από την κατάσταση των δύο φορέων που έχουν την ευθύνη: Η μεν Ε.Π.Α.Ε. με 18 εκατομμύρια ευρώ χρέος, η δε Ε.Π.Ο., όπως λέγεται, με 24 εκατομμύρια ευρώ. Μιλάμε για οικονομική κατάρρευση και αποκλεισμό απ’ όλους τους θεσμούς και τις διοργανώσεις, άρα μιλάμε και για ηθική κατάρρευση και βέβαια για διεθνή διαπόμπευση. Είπαμε, κατά τις συζητήσεις που έγιναν εδώ για την προετοιμασία αυτού του νομοσχεδίου, ότι εμείς είχαμε την ελπίδα ότι υπήρχε η διάθεση να γίνουν ριζικές τομές και κάποια στοιχεία των πρώτων διακηρύξεων των εκπροσώπων των ομάδων που πήραν την πρωτοβουλία να συστήσουν την Σούπερ Λίγκα, μας κέντρισαν το ενδιαφέρον και είχαμε κάθε διάθεση να δούμε αυτή την προσπάθεια όσο πιο θετικά μπορούσαμε. Ακούσαμε για την εξυγίανση του ποδοσφαίρου, για την ανάπτυξη, για στήριξη των υποδομών, για βελτίωση των εγκαταστάσεων, για αξιοπιστία, για καλύτερο θέαμα και πολλές άλλες ωραίες διακηρύξεις, με τις οποίες βέβαια κανείς δεν μπορεί να είναι αντίθετος μετά από την εικόνα που έχει το ελληνικό ποδόσφαιρο και που περιέγραψα. Δυστυχώς όμως βλέπουμε ότι τελικά δεν υπάρχει αυτή η πρόθεση κι ότι αυτό που έρχεται με το παρόν νομοσχέδιο είναι προσανατολισμένο αποκλειστικά στην αύξηση της κερδοφορίας των ποδοσφαιρικών ανωνύμων εταιριών – και μάλιστα των μεγαλύτερων απ’ αυτές – και έχει υπαναχωρήσει σε ουσιαστικά θέματα, τα οποία από την αρχή είχε διακηρύξει και η Κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός κι εσείς κύριε Υπουργέ. Συγκεκριμένα, δεν νομίζουμε ότι με το νομοσχέδιο αυτό μπορείτε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα του ελληνικού αθλητισμού. Ειδικότερα στα θέματα του ποδοσφαίρου, η Κυβέρνηση φαίνεται να ακολουθεί τις επιθυμίες των μεγαλοπαραγόντων που κυριαρχούν στο χώρο, προκειμένου αυτοί να αυξήσουν τα κέρδη τους. Φυσικά, ούτε λόγος δεν γίνεται για το άθλημα, για το αθλητικό σωματείο και για τον ερασιτεχνικό αθλητισμό. Το νομοσχέδιο δεν έχει, όπως είπα πριν, καμία σχέση με την εισηγητική του έκθεση. Δεν αποτελεί τίποτα άλλο παρά σκόρπιες τροποποιήσεις του ν. 2725, κάποιες βελτιώσεις και συμπληρώσεις, οι οποίες όμως αποδυναμώνονται με τις βασικές αυτές διατάξεις του νομοσχεδίου, με το ότι ακριβώς η επιδίωξη είναι να μπορέσουν οι ιδιοκτήτες των μεγάλων Π.Α.Ε. να προετοιμαστούν για την εισαγωγή στο σύστημα διανομής δισεκατομμυρίων ευρώ από την εισαγωγή τους στο «ΣΤΟΙΧΗΜΑ». Να δούμε τι προβλέπεται για τις Ενώσεις Επαγγελματικού Ποδοσφαίρου Α’ Εθνικής Κατηγορίας. Κατ’ αρχήν τους δίνετε μια καλή «προίκα». Με το νομοσχέδιο αυτό δημιουργείται η Ένωση Επαγγελματικού Ποδοσφαίρου Α’ Εθνικής Κατηγορίας, η οποία παίρνει ως αποκλειστική «προίκα» εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τηλεοπτικά δικαιώματα διαφημίσεις και χορηγίες. Η Ένωση παρακρατεί το 2% για τις λειτουργίες της ανάγκες και μοιράζει τα επιπλέον στις εταιρίες – μέλη. Αναλαμβάνει ένα μικρό μέρος τους χρέους των 18.000.000 ευρώ της πρώην ΕΠΑΕ κύρια προς την εφορία, τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και μάλιστα με ειδικές ρυθμίσεις και την ΕΠΟ 4.000.000 ευρώ. Η Ένωση Β’ και Γ’ Εθνικής κατηγορίας, κύριοι συνάδελφοι, ανοίγει για να κλείσει. Δημιουργείται, λοιπόν, η Ένωση των ομάδων Β΄ και Γ’ Εθνικής κατηγορίας, η οποία φορτώνεται το μεγαλύτερο μέρος των χρεών της ΕΠΑΕ πάνω από 10.000.000 ευρώ μεγάλο μέρος του οποίου αφορά τις ομάδες της Α’ Εθνικής. Ενδεικτικά σ’ αυτό περιλαμβάνονται τα χρέη από τα έργα που έγιναν στα γήπεδα Περιστερίου, Αιγάλεω, ακόμα κι αυτά που έγιναν στο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας για να παίξει στο Champions League ο Παναθηναϊκός κ.ο.κ. Επίσης, σε αυτά περιλαμβάνονται ακόμα και τα ποσά που κατά πληροφορίες μας παράνομα έλαβαν την περσινή χρονιά από την ΕΠΑΕ δύο ΠΑΕ. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η ένωση των ομάδων της Β’ και Γ’ Εθνικής με τα χρέη που αναλαμβάνει και προσδοκώμενα έσοδα μόνο 1,2 – 1,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ούτε λίγο ούτε πολύ είναι προβληματική πριν καν ανοίξει για να κλείσει σε ένα – δύο χρόνια. Το πολύ – πολύ να συντηρηθεί λίγο παραπάνω με οικονομικές ενέσεις από τον ΟΠΑΠ με τις απαραίτητες πολιτικές παραχωρήσεις όπως γενικά κάνει κάθε φορά το πελατειακό μας σύστημα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 10% από τα ετήσια έσοδα που παρακρατά η Ένωση Ομάδων Β’ και Γ’ Εθνικής κατηγορίας για τα λειτουργικά της έξοδα δεν ξεπερνά τις 120.000 ευρώ. Πώς θα καλύψει τα υπόλοιπα έξοδα δεν υπάρχει καμία μέριμνα. Και ήθελα εδώ να τονίσω το λογικό επιχείρημα των ομάδων της Β΄ Εθνικής ότι όσες αποφάσεις πάρθηκαν από την ΕΠΑΕ, πάρθηκαν από τις ομάδες Α’ Εθνικής που είχαν, βάσει του καταστατικού, την απόλυτη πλειοψηφία. ʼρα, δεν μπορεί, λοιπόν, τα οικονομικά ανοίγματα τα οποία έγιναν να επιβαρύνουν την Ένωση της Β’ και Γ’ Εθνικής. Είναι πρόσφατες οι διακηρύξεις σας, κύριε Υπουργέ, για την ανάπτυξη του ποδοσφαίρου, για το κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ των μικρών και μεγάλων ομάδων και πολλά ακόμη, και όμως σε σχέση με τα αρχικά κείμενα των εκπροσώπων της Σούπερ Λίγκα από το νομοσχέδιο είχατε παραβλέψει και ευτυχώς το διορθώσατε τώρα με τις διορθώσεις τις νομοτεχνικές που κάνατε – έτσι τις αποκαλέσατε, αλλά υπάρχουν σωστές νομοτεχνικές διορθώσεις και ουσιαστικές διορθώσεις - εντελώς από τα κριτήρια αξιολόγησης των ΠΑΕ Α’ Εθνικής, την παράμετρο που τις υποχρέωνε να διατηρούν υποδομές και ακαδημίες εκμάθησης του ποδοσφαίρου. Τώρα το βάλατε στα κριτήρια, γιατί διατηρούσατε μόνο τα οικονομικά κριτήρια, εγκαταστάσεις, πληθυσμός της πόλης κ.λ.π. Από την άλλη πλευρά, όμως, εξακολουθεί να είναι αόριστο το ποσό που αφορά στην ενίσχυση των μικρότερων ομάδων από την Ένωση της Α’ Εθνικής. Παρέχει, λέει, οικονομικές ενισχύσεις, οι οποίες όμως εν προβλέπονται, σκανδαλωδώς, κατά τη δική μας άποψη – να δίνονται απευθείας αυτές, αλλά μέσω της Ένωσής τους. Με άλλα λόγια και τους φόρτωσαν τα χρέη τους και θέλουν να συνεχίσουν να τους ελέγχουν μέσα από τους οικονομικούς εκβιασμούς και το πάρε – δώσε. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Κουβέντα δεν υπάρχει για την ΕΠΟ, για την ανάπτυξη των υποδομών και του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου γενικότερα. Ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο λοιπόν: Είπαμε ότι επιβάλλεται μία πλήρης αλλοίωση στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΠΟ και ο απόλυτος έλεγχος του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου. Μειώνονται τα εκλόγιμα μέλη του διοικητικού συμβουλίου με απευθείας ψήφους από τις Ενώσεις και τα Σωματεία, αυξάνονται τα διοριζόμενα μέλη κ.ο.κ. Η δημοκρατία, λοιπόν, στην ΕΠΟ θα λειτουργεί ως εξής: Τριάντα δύο ΠΑΕ εκπροσωπούνται στην ΕΠΟ με πέντε έδρες, ενώ πέντε χιλιάδες αθλητικά σωματεία με δέκα μόνο έδρες. Κατά τα άλλα, η αρχική διακήρυξη ήταν ο διαχωρισμός τους επαγγελματικού από το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο. Παράλληλα, η Αθλητική Ομοσπονδία αποδυναμώνεται ως φορέας ανάπτυξης του ποδοσφαίρου και του Υπουργείο Αθλητισμού αναλαμβάνει πολλές απ’ αυτές τις αρμοδιότητες που έπρεπε να έχει η ΕΠΟ. Έγινα αυτές οι διορθώσεις, έγιναν ορισμένες βελτιώσεις με την πίεση πραγματικά που ασκήθηκε από τις διεθνείς ομοσπονδίες. Παρ’ όλα αυτά απομένει το πολύ μεγάλο κομμάτι της ενίσχυσης του ερασιτεχνικού αθλητισμού. ʼλλο το πρόβλημά σας με τη διοίκηση και άλλο το τι πρέπει να κάνετε με το να διατηρήσετε και το αυτοδιοικητικό σχήμα στην ΕΠΟ και από την άλλη πλευρά να διαμορφώσετε εκείνο το πλαίσιο όπου και αυτή θα συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανόνες και την εθνική νομοθεσία και από την άλλη πλευρά θα έχει την επιχορήγησή της. Μπορείτε να μου πείτε πώς θα γίνει; Τα πέντε χιλιάδες σωματεία πώς θα επιβιώσουν; Εκτός αν επαναφέρετε, ας πούμε – και πάμε σε πολύ πιο αναχρονιστικές καταστάσεις – όλα τα χρήματα να δίνονται μέσω υπουργικών αποφάσεων κατά περίπτωση. Τώρα, για τα θέματα που προβλέπονται για το επαγγελματικό μπάσκετ και το βόλεϊ υπάρχει μία σύγχυση. Ενώ στο νομοσχέδιο ικανοποιούνται οι απαιτήσεις των ποδοσφαιρικών ομάδων και ιδιαίτερα των μεγάλων, στο μπάσκετ για μία ακόμη φορά προσπερνώνται οι θέσεις των ομάδων της ΕΟΚ για μετατροπή της Α2 σε ερασιτεχνική κατηγορία. Καθιερώνεται ένα αλαλούμ κατηγορίας όπως θα αγωνίζονται μαζί εταιρίες, αμειβόμενοι αθλητές και ερασιτεχνικά σωματεία. Επιχορηγούνται με εκατό χιλιάδες ευρώ όλες οι ομάδες της Α2, κάτι που το κράτος δεν έχει δικαίωμα να κάνει και δημιουργείτε στο βόλεϊ μια κατάσταση χωρίς να έχετε διδαχθεί τα αντίστοιχα μαθήματα τα αντίστοιχα παθήματα από το μπάσκετ που ναι μεν βολεύει τους αθλητές, αλλά είναι αμφίβολο αν τελικά βολεύει το ίδιο άθλημα. Επίσης, κύριε Υπουργέ, υπαναχωρήσατε σε όλα τα ζητήματα που αφορούν τη συμμετοχή των ποδοσφαιριστών στα όργανα διοίκησης. Δεν έχετε συμπεριλάβει καμία από τις προτάσεις τις ΠΣΑΠ. Υπαναχωρήσατε κάτω από την πίεση της λίγκα στο θέμα της εργασιακής κάλυψης των υπαλλήλων της ΕΠΑΕ. Η αρχική υπόσχεσή σας στην Επιτροπή της Βουλής για ένα προς δύο απόσπαση των εργαζομένων στις δύο νέες ενώσεις μετατράπηκε σε απόφαση των διοικητικών συμβουλίων των νέων ενώσεων και σε δημιουργία προσωποπαγών θέσεων κλπ. Θα μας τα πουν εδώ αύριο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων. Έχουν πολύ σημαντικές αντιρρήσεις με τις διατυπώσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 29 με το ότι σε καμία περίπτωση δεν προβλέπεται η εξασφάλιση, με ποιόν τρόπο δηλαδή θα εξασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας και θα εξασφαλιστεί η πληρωμή τους. Κλείνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλουμε να τονίσουμε για μία ακόμη φορά ότι το νομοσχέδιο απέχει πολύ από το στόχο που τίθεται στην εισηγητική του έκθεση και ανταποκρίνεται περισσότερο στα συμφέροντα των ομάδων της πρώτης εθνικής κατηγορίας του ποδοσφαίρου και όχι γενικότερα στη βελτίωση του αθλητισμού. Ο μη πλήρης διαχωρισμός του επαγγελματικού από τον ερασιτεχνικό αθλητισμό θα μεγιστοποιήσει τα υπάρχοντα σημερινά προβλήματα. Πρέπει να δηλώσουμε ότι ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς θα ήταν πρόθυμος να συμβάλει σε κάθε ενέργεια που προωθεί ή έστω ανοίγει κάποιες προοπτικές για έναν καλύτερο αθλητισμό και σ’ αυτό το νομοσχέδιο κάνουμε προσπάθεια με αρκετές τροπολογίες που έχουμε καταθέσει να επιφέρουμε ορισμένες βελτιώσεις. Θα προσπαθήσουμε κι άλλο στην Επιτροπή ούτως ώστε αυτές οι βελτιώσεις νομοτεχνικού χαρακτήρα που φέρατε να προσθέσουμε και άλλες βελτιώσεις ουσιαστικού χαρακτήρα για να προσεγγίσουμε τουλάχιστον κάποιους στόχους του νομοσχεδίου. Επί της αρχής λοιπόν δεν συμφωνούμε και καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο.