Home Δημοσιεύσεις Σχόλια ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΡΑΤOΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, Κατηγορηματικά αντίθετη στο διαχωρισμό η κυβέρνηση. Ανοίγει ξανά η συζήτηση, στον ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ

ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΡΑΤOΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, Κατηγορηματικά αντίθετη στο διαχωρισμό η κυβέρνηση. Ανοίγει ξανά η συζήτηση, στον ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ

E-mail Εκτύπωση PDF
Η ΚΡΙΣΗ στους κόλπους της Ιεραρχίας έφερε και πάλι στο προσκήνιο το θέμα του πλήρους διαχωρισμού κράτους και Εκκλησίας. Βουλευτές και πολιτικά πρόσωπα της χώρας έχουν ταχθεί υπέρ του διαχωρισμού και του εκσυγχρονισμού της ελληνικής νομοθεσίας, ενώ τα κόμματα ετοιμάζουν τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση της κρίσης στην Εκκλησία. Τα κυβερνητικά στελέχη ωστόσο, εμφανίζονται κατηγορηματικά και αναφέρουν πως «δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα». «Ωριμάζει» Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής των ευρωβουλευτών της ΝΔ, Γιάννης Βαρβιτσιώτης, υποστήριξε σε συνέντευξή του ότι «έχει αρχίσει να ωριμάζει η ιδέα χωρισμού Εκκλησίας και Πολιτείας». Χρειάζεται, πρόσθεσε, συνταγματική αναθεώρηση, η οποία μπορεί να ξεκινήσει το 2006, αφού θα έχουν συμπληρωθεί πέντε χρόνια από την προηγούμενη αναθεώρηση. Σύμφωνα με τον κ. Βαρβιτσιώτη, «πριν την αναθεώρηση των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας πρέπει να πραγματοποιηθεί ένας ευρύς διάλογος, ο οποίος θα έχει ως κύριο στόχο την προστασία της Εκκλησίας». Στο ίδιο μήκος κύματος κυμάνθηκε και ο βουλευτής της ΝΔ Θόδωρος Κασσίμης. «Δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια για την Εκκλησία να εθελοτυφλεί», τόνισε ο κ. Κασσίμης και πρόσθεσε πως «αυτό που χρειάζεται η Εκκλησία είναι απόφαση και όχι η βοήθεια της Πολιτείας». «Εάν φυσικά η Εκκλησία δε θελήσει, θα πρέπει η κυβέρνηση να ξεχωρίσει το κοινωνικό σώμα, όπως παρουσιάζεται στους πολίτες της ελληνικής Πολιτείας, από το εκκλησιαστικό σώμα. Και αυτό δεν είναι καθόλου καλό», σημείωσε ο ίδιος. Αλ. Αλαβάνος Υπέρ του διαχωρισμού κράτους και Εκκλησίας έχει ταχθεί και ο πρόεδρος του ΣΥΝ Αλέκος Αλαβάνος, ο οποίος ζήτησε να πληροφορηθεί από τον πρωθυπουργό εάν η κυβέρνηση προτίθεται να αρχίσει εθνικό διάλογο για το ζήτημα. Μάλιστα, η Πολιτική Γραμματεία του Συνασπισμού παρουσίασε χτες δέκα προτάσεις για το διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας και για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας ζωής, ενώ κατήγγειλε τα ηγετικά κλιμάκια της εκκλησίας για τον έντονο παρεμβατικό ρόλο που έχουν αποκτήσει, εμφανιζόμενοι ως «εισαγγελείς» για την προστασία των παραδόσεων και των εθνικών αξιών του ελληνικού λαού. Στις δέκα προτάσεις του ΣΥΝ περιλαμβάνεται η ρύθμιση του ζητήματος της εκκλησιαστικής περιουσίας, η αλλαγή του νομικού καθεστώτος της Εκκλησίας, η καθιέρωση της καύσης των νεκρών, η καθιέρωση ως υποχρεωτικού του πολιτικού γάμου κ.ά. Διίστανται οι απόψεις βουλευτών της Θεσσαλονίκης n ΔΕ συμφωνούν μεταξύ τους οι βουλευτές Θεσσαλονίκης σχετικά με την πρόταση που έχει εδώ και χρόνια καταθέσει η Αριστερά και έγινε και πάλι επίκαιρη μετά και την τοποθέτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ, Γιάννη Βαρβιτσιώτη, για το διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας. Ενώ οι βουλευτές του ΚΚΕ και του ΣΥΝ τάσσονται αναφανδόν υπέρ, όπως και για πρώτη φορά ο Ευάγγελος Βενιζέλος (ΠΑΣOΚ), ο Τάσος Σπηλιόπουλος (ΝΔ) υποστηρίζει ότι τέτοιες αποφάσεις δε λαμβάνονται εν θερμώ. Ισως και επειδή γνωρίζει ότι μια τέτοια θέση κρύβει για την κάθε κυβέρνηση ένα μεγάλο πολιτικό κόστος... O κ. Σπηλιόπουλος εμφανίζεται, λοιπόν, επιφυλακτικός. «Τέτοιες αποφάσεις για ένα μείζον θέμα δεν πρέπει να λαμβάνονται εν θερμώ και κάτω από την πίεση γεγονότων. Από θέση αρχής, είμαι αντίθετος στο διαχωρισμό, γιατί θεωρώ ότι θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα. Επαναλαμβάνω όμως, ότι τέτοια σοβαρά ζητήματα δεν μπορούμε να τα συζητάμε κάτω από την πίεση των γεγονότων. Τέτοιες θέσεις τις θεωρώ επιπόλαιες και ανέφικτες», σημειώνει ο «γαλάζιος» βουλευτής, ο οποίος πιστεύει ότι υπάρχουν πολλά νομικά προβλήματα και ζητήματα συλλειτουργίας που θα εμφανιστούν, αν προχωρήσει ο διαχωρισμός. «Μηχανισμούς υπέρβασης» O κ. Βενιζέλος σημειώνει ότι πρέπει «να βρούμε μηχανισμούς και τρόπους θετικής υπέρβασης της σημερινής κρίσης. Επειδή λοιπόν, ουδέν κακόν αμιγές καλού, θεωρώ ότι μέσα από την κρίση αυτή ωρίμασαν οι συνθήκες για μία νέα οριοθέτηση των σχέσεων κράτους και Εκκλησίας, δηλαδή για έναν αμοιβαία επωφελή χωρισμό. Ετσι ώστε η Εκκλησία να μπορέσει να στραφεί στην πνευματικότητά της και όχι στη θεσμικότητά της και το κράτος να πάψει να ασχολείται με θέματα που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητά του». Υποστηρίζει ότι το ΠΑΣOΚ δεν προχώρησε στο διαχωρισμό όταν συζητιόταν η αναθεώρηση του Συντάγματος, «γιατί δεν υπήρχε συμφωνία της ΝΔ. Αυτή η συμφωνία ήταν αναγκαία, προκειμένου να διαμορφωθεί η αυξημένη πλειοψηφία των τριών πέμπτων που απαιτεί το Σύνταγμά μας, αλλά και γιατί ήταν απολύτως αντίθετη τότε η Εκκλησία της Ελλάδας, επί Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Αλλωστε, οι πρωτοβουλίες στα θέματα αυτά δεν πρέπει να διχάζουν τα κόμματα και το λαό, πρέπει να είναι πρωτοβουλίες ευρείας αποδοχής». Σημειώνει πάντως, ότι «δεν υπάρχει κανένα συνταγματικό πρόβλημα, κανένας συνταγματικός φραγμός. Το ελληνικό Σύνταγμα στο άρθρο 13 κατοχυρώνει πλήρως και απολύτως τη θρησκευτική ελευθερία και τη θρησκευτική ισότητα. Το άρθρο 3 δεν καθιερώνει μία επίσημη ή μία κρατική θρησκεία. Αυτό συμβαίνει σε λίγα ευρωπαϊκά κράτη και τις προτεσταντικές κρατικές τους εκκλησίες, αλλά σε εμάς δεν ισχύει αυτό. Το άρθρο 3 έχει τελείως διαφορετικό περιεχόμενο, ρυθμίζει τη σχέση της Εκκλησία της Ελλάδας με το Oικουμενικό Πατριαρχείο και επιβάλλει να υπάρχει ένας νόμος του κράτους που ρυθμίζει τα σχετικά με την οργάνωση και τη διοίκηση της Εκκλησίας. Αυτός ο νόμος μπορεί να υπάρξει, αλλά να είναι ένας νέος νόμος, νόμος μιας άλλης αντίληψης», τονίζει ο πρώην υπουργός και καταλήγει: «Μέσα από τη σημερινή κρίση, πιστεύω ότι μπορούν να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και έτσι να πάψουμε να απολογούμαστε διεθνώς γιατί δε σεβόμαστε τη θρησκευτική ελευθερία και την ισότητα, ενώ την προβλέπει το Σύνταγμά μας». Η Αριστερά Υπέρ του διαχωρισμού τοποθετούνται οι βουλευτές των κομμάτων της Αριστεράς Γιώργος Χουρμουζιάδης (ΚΚΕ) και Ασημίνα Ξηροτύρη (ΣΥΝ). Η δεύτερη θυμίζει ότι ο ΣΥΝ έχει καταθέσει εδώ και καιρό μια τέτοια πρόταση, που όπως υποστηρίζει, «δε θα μείωνε το θεσμό της Εκκλησίας ούτε την ανάγκη του πολίτη να τιμά τη θρησκεία του. Υπάρχουν περιθώρια να γίνουν κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις χωρίς να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα και να γίνει μια αρχή στο θέμα του διαχωρισμού της Εκκλησίας από το Κράτος. Στη συνέχεια, μια νέα αναθεώρηση του Συντάγματος θα μπορούσε να οριστικοποιήσει την καινούργια κατάσταση», υποστηρίζει. Από την πλευρά του, ο κ. Χουρμουζιάδης επισημαίνει ότι η θέση για διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας δεν έχει μόνο ιδεολογικό χαρακτήρα, αλλά και άκρως πολιτικό. «Η Εκκλησία θα πάει στο χώρο της και δε θα μπαίνει στα πόδια του καθένα. Αυτό σημαίνει σημαίνει διαχωρισμός: η Εκκλησία να μπορεί να αναπτύσσει η ίδια σώματα και αντισώματα, δυνάμεις αυτοκριτικής και περιφρούρησης, αλλά και εκκλησιαστική ηθική. Εγώ θα ήμουν κατά υπέρ της καθιέρωσης και μιας εκκλησιαστικής δικαιοσύνης, που θα κρίνει με βάση τους εκκλησιαστικούς κανόνες», σημειώνει ο βουλευτής του ΚΚΕ.