Home Δημοσιεύσεις Σχόλια Τα "μεγάλα" καταστροφικά έργα για τη Θεσσαλονίκη, από την ΑΥΓΗ

Τα "μεγάλα" καταστροφικά έργα για τη Θεσσαλονίκη, από την ΑΥΓΗ

E-mail Εκτύπωση PDF
Θεσσαλονίκη: Σημαντικότατες κοινωνικές αντιστάσεις υπάρχουν πλέον στη Θεσσαλονίκη για δύο από τα λεγόμενα "μεγάλα έργα", στα οποία -με βάση τα λεγόμενα του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά- σύντομα θα εγκατασταθούν οι εργολάβοι. Πρόκειται για την υποθαλάσσια οδική αρτηρία και για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 του αεροδρομίου "Μακεδονία". Αυτό έρχεται να αποδείξει και την ανυπαρξία ενός συνολικού σχεδίου ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, η οποία επί τουλάχιστον μια 15ετία εγκλωβίστηκε, με πρωτάρη τη δημοτική αρχή, στη διεκδίκηση ενός "πακέτου" έργων, ατάκτως ερριμμένα. Πληθαίνουν τα "όχι" στην υποθαλάσσια Για το πρώτο από αυτά τα δύο αμφισβητούμενης αξίας έργα το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην πόλη είναι πλέον ιδιαιτέρως αρνητικό. Σήμερα με εξαίρεση το δήμαρχο Θεσσαλονίκης, όλοι οι σχετικοί επιστημονικοί φορείς, οι δημοτικές κινήσεις, κινήσεις πολιτών, ακόμη και ο νομάρχης Παν. Ψωμιάδης δηλώνουν ότι η υποθαλάσσια οδική αρτηρία, τουλάχιστον έτσι όπως σχεδιάζεται να γίνει, είναι ένα έργο άχρηστο και μικρόπνοο. Τα πολλαπλά προβλήματα που θα επιφέρει στη Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της η υποθαλάσσια αρτηρία τα είχε επισημάνει εγκαίρως η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ασημίνα Ξηροτύρη, αλλά τότε πολύ λίγοι συμμερίζονταν αυτές τις ανησυχίες. Σταδιακά, όμως, πολλοί άρχισαν να αναθεωρούν την αρχική τους θέση για την αναγκαιότητά του συγκεκριμένου έργου, ανάμεσά τους και ο "γαλάζιος" νομάρχης Θεσσαλονίκης που ζητά μετ' επιτάσεως από το ΥΠΕΧΩΔΕ να "παγώσει" την κατασκευή του. Εναλλακτικές προτάσεις Η δημοτική κίνηση "Θεσσαλονίκη των Πολιτών και της Οικολογίας", με επικεφαλής τον Τάσο Κουράκη, διοργάνωσε ειδική εκδήλωση στην οποία κατέθεσε την αντίθεσή της στην κατασκευή της υποθαλάσσιας οδικής αρτηρίας, όπως αυτή σχεδιάζεται να γίνει. Μηχανικοί και άλλοι επιστήμονες εξήγησαν ότι το συγκεκριμένο έργο όχι μόνο δεν θα δώσει "ανάσα" στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, αλλά θα δημιουργήσει νέα σοβαρά κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά προβλήματα, διότι θα μετατοπίσει τον κυκλοφοριακό φόρτο στο ύψος του ξενοδοχείου "Μακεδονία Παλλάς". Ο Τ. Κουράκης τόνισε ότι "από καθαρά δημόσιο έργο στην αρχή, τώρα δημοπρατήθηκε με προμελέτη και με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, έναντι εκμετάλλευσης του μέσω διοδίων, με αποτέλεσμα η προτεινόμενη από τον υποψήφιο ανάδοχο λύση να δημιουργεί σοβαρά κοινωνικά, κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά προβλήματα". Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε "την επαναδημοπράτηση του έργου με οριστική μελέτη που θα αντιμετωπίζει τα προβλήματα, σαν κλασικό δημόσιο έργο" και χαρακτήρισε "αναγκαία" την επέκταση της υποθαλάσσιας αρτηρίας μέχρι την Καλαμαριά (οδός Γκόνη - Πόντου - Περιφερειακή) κάτι που επισημαίνεται και στις προβλέψεις της Γενικής Κυκλοφοριακής Μελέτης. Ενάντια στην κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας τάσσονται και οι δημοτικές κινήσεις "Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη" με επικεφαλής τον Γ. Μπουτάρη, αλλά και η ένωση πολιτών "Πρώτα η πόλη μας" με επικεφαλής τον δημοτικό σύμβουλο Μπ. Μπαρμουνάκη (και οι δύο αυτές κινήσεις ευελπιστούν στην στήριξη του ΠΑΣΟΚ στις επόμενες δημοτικές εκλογές), αλλά και η Ένωση Πολιτών Θεσσαλονίκης. Σε εκδήλωση που έγινε σε συνεργασία της κίνησης "Πρώτα η Πόλη μας" και της Ένωσης Πολιτών δύο μέλη της δεύτερης, ο συνταγματολόγους Αντ. Μανιτάκης και ο αρχιτέκτων Γ. Καλογήρου υποστήριξαν ότι το εν λόγω έργο θα επιφέρει ελάχιστη ανακούφιση στο κυκλοφοριακό, ενώ θα αυξήσει τους ρύπους στην περιοχή, θα αλλοιώσει και θα καταστρέψει χώρους πρασίνου και ιστορικά κτίρια στο λιμάνι και τα Λαδάδικα, θα αποκόψει την παραλία από τους κατοίκους και το χειρότερο οι μελλοντικές επιπτώσεις από τη διατάραξη του εδάφους και του πυθμένα της θάλασσας είναι ανυπολόγιστες. Η Ένωση Πολιτών διαφωνεί και με την πρόταση για επιμήκυνση της υποθαλάσσιας αρτηρίας προς την Καλαμαριά και αντιπροτείνει να εξεταστεί η ζεύξη του Θερμαϊκού. Διχάζει η κατασκευή του διαδρόμου 10-28 στο "Μακεδονία" Το δεύτερο έργο που διχάζει την Θεσσαλονίκη είναι η επέκταση του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 του αεροδρομίου "Μακεδονία" στο Θερμαϊκό. Το μπάζωμα της θάλασσας ποτέ δεν είναι μια αθώα περιβαλλοντικά υπόθεση και εν προκειμένω η κατασκευή μιας λωρίδας ενός χιλιομέτρου μέσα στο Θερμαϊκό, σίγουρα δεν αναβαθμίζει το θαλάσσιο περιβάλλον του. Μεσοβδόμαδα στο δήμο Θερμαϊκού, μέσα από μια λαϊκή συνέλευση, επιβεβαιώθηκε ότι η πλειοψηφία των κατοίκων της περιοχής τάσσονται κατά της κατασκευής του έργου, το οποίο χαρακτηρίζουν ως "περιβαλλοντοκτόνο". Και αυτό διότι, παρά τα περί αντιθέτου προβλεπόμενα από μελέτη προσομοίωσης του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, άλλοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι με την ίδια ακριβώς μέθοδο της προσομοίωσης διαπίστωσαν σοβαρή ετήσια εξάμμωση σε κάποιες ακτές και προσάμμωση σε κάποιες άλλες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου να αλλάξει εντελώς η σημερινή ακτογραμμή στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου. Επίσης με την κατασκευή του έργου όλες οι γύρω ακτές θα γεμίσουν με τη λάσπη που θα δημιουργείται εξαιτίας του μπαζώματος της θάλασσας και παράλληλα θα ανατραπεί η υδροδυναμική των ρευμάτων του Θερμαϊκού. Όπως υποστηρίζει εξ αρχής ο δήμαρχος Θερμαϊκού κ. Μάντζαρης ο συνδυασμός όλων αυτών των παραμέτρων θα ακυρώσει οποιαδήποτε προσπάθεια γίνεται για τον καθαρισμό του Θερμαϊκού κόλπου, μετά τη λειτουργία του έργου του βιολογικού καθαρισμού και θα τον καταστήσει "νεκρή" θάλασσα. Γι' αυτό αντιπροτείνουν ο διάδρομος "10-28" να επεκταθεί επίγεια, προς την πλευρά του Νέου Ρύσιου και ο δρόμος να υπογειοποιηθεί ο δρόμος Θεσσαλονίκης - Περαίας σε εκείνο το σημείο. ʼλλοι, ανάμεσά τους και ορισμένοι βουλευτές (Χρ. Αράπογλου του ΠΑΣΟΚ και Θοδ. Καράογλου της Ν.Δ.) υποστηρίζουν την ανάγκη μεταφορά τους αεροδρομίου στα δυτικά της Θεσσαλονίκης, με δεδομένο ότι η περιοχή που βρίσκεται σήμερα το αεροδρόμιο τείνει να γίνει οικιστική και παράλληλα πολύ συχνά πλήττεται από ομίχλη, με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία του. Την κάθετη αντίθεση της "Θεσσαλονίκης των Πολιτών και της Οικολογία" στην κατασκευή του διαδρόμου 10-28 έχει εκφράσει στο δημοτικό συμβούλιο ο Τάσος Κουράκης, σοβαρές επιφυλάξεις έχει εκφράσει και το ΤΕΕ/ΤΚΜ, που ζητά να επανεξεταστούν οι περιβαλλοντικοί όροι, αλλά παρά ταύτα ο εργολάβος είναι έτοιμος να αρχίσει το μπάζωμα του Θερμαϊκού.