Home Επερωτήσεις Για την κατάσταση στο χώρο της Παιδείας

Για την κατάσταση στο χώρο της Παιδείας

E-mail Εκτύπωση PDF
Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων, Οικονομίας & Οικονομικών Η παγκόσμια ημέρα των εκπαιδευτικών, βρίσκει τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, σε δυναμικές και πανελλαδικές κινητοποιήσεις. Στους εκπαιδευτικούς συμπαραστέκονται και οι γονείς των μαθητών (ΑΣΓΜΕ –Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης). Οι κινητοποιήσεις έφεραν και πάλι στο προσκήνιο τα σοβαρά προβλήματα που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της. Αιτία της κατάστασης είναι οι εκπαιδευτικές πολιτικές που ακολουθεί η κυβέρνηση, με σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την ελληνική εκπαίδευση και κοινωνία και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα: - Οι γονείς υποχρεώνονται σε συνεχή οικονομική αφαίμαξη και επωμίζονται δυσβάστακτα βάρη, προκειμένου να εξασφαλίσουν ικανοποιητική εκπαίδευση στα παιδιά τους, - οι χαμηλές δαπάνες για την εκπαίδευση – οι χαμηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση – δεν επιτρέπουν στα σχολεία και στα τριτοβάθμια ιδρύματα να καλύπτουν ούτε τις στοιχειώδεις ανάγκες λειτουργίας τους, - οι συνέπειες της υποχρηματοδότησης εκδηλώνονται και στην υποδομή και τον εξοπλισμό των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων, από τη «διπλοβάρδια» των σχολείων των αστικών κέντρων μέχρι την τραγική κατάσταση της υποδομής των περισσοτέρων ΑΕΙ και ΤΕΙ, - οι ενισχυόμενες τάσεις ιδιωτικοποίησης οδηγούν σε μια παιδεία ελεγχόμενη ολοένα και περισσότερο από τις δυνάμεις της αγοράς, - διατηρείται το διπλό δίκτυο γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης, με προκλητικά υποβαθμισμένη την τεχνική εκπαίδευση, - δεν έχει εξασφαλιστεί η δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και η ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, - ακολουθείται η τακτική της ψηφοθηρικής διασποράς των ΑΕΙ και ΤΕΙ στην περιφέρεια, χωρίς να εξασφαλίζονται βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας τόσο των παλαιών, όσο και των καινούργιων ιδρυμάτων, - προωθείται η ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου των σχολείων και χειραγώγησης των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Στο σύνολό τους τα προβλήματα αυτά εκδηλώθηκαν με την έναρξη του νέου σχολικού και ακαδημαϊκού έτους, με αρνητικές συνέπειες στη λειτουργία των εκπαιδευτικών θεσμών. Το αποτέλεσμα είναι να ενισχύονται οι ταξικοί φραγμοί και οι ανισότητες στην εκπαίδευση, σε βάρος των παιδιών των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί σε ό,τι αφορά την οικονομική τους κατάσταση και τις γενικότερες συνθήκες εργασίας τους. Συγκεκριμένα: - οι αποδοχές των εκπαιδευτικών είναι δυσανάλογα χαμηλές σε σχέση με το σημαντικό έργο που καλούνται να επιτελέσουν και δυσανάλογα χαμηλές σε σύγκριση με τις αποδοχές των εκπαιδευτικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, - το εκπαιδευτικό προσωπικό σχεδόν σε όλες τις βαθμίδες είναι ποσοτικά ανεπαρκές, ενώ προωθούνται από την κυβέρνηση μορφές ελαστικής απασχόλησης που συνοδεύονται από χαμηλές αποδοχές και εργασιακή ανασφάλεια. Συνεπώς, οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών είναι δικαιολογημένες και εκφράζουν το μέτρο της έντασης των προβλημάτων και των συνεπειών τους στους εκπαιδευτικούς και την εκπαίδευση. Η άρνηση της κυβέρνησης να ανταποκριθεί στις δίκαιες απαιτήσεις τους αλλά και τις δεσμεύσεις της, αποκαλύπτει πως οι εξαγγελίες της τελευταίας περιόδου δεν ήταν παρά ένα προεκλογικό προσωπείο με το οποίο επιχείρησε να καλύψει το πραγματικός της πρόσωπο. Με τα προαναφερόμενα δεδομένα, Επερωτάται η Κυβέρνηση αν και πότε σκοπεύει να εγκαταλείψει επιτέλους την τακτική της αδιαλλαξίας, του αυταρχισμού και της στείρας άρνησης – τακτική που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την εκπαίδευση και υπονομεύει το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας – και να προχωρήσει σε συγκεκριμένα και ουσιαστικά μέτρα, ώστε: - να διασφαλιστεί η πορεία προς μια σύγχρονη και δημοκρατική εκπαίδευση, που θα αμβλύνει τις κοινωνικές διακρίσεις, θα προωθεί το δικαίωμα σε σύγχρονη παιδεία όλων των Ελλήνων πολιτών χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, και θα συνεισφέρει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του τόπου, - να ανακουφιστούν οικονομικά οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και να εξασφαλιστούν όροι και συνθήκες αξιοπρεπούς διαβίωσής τους, - να εναρμονιστούμε με τον κοινοτικό μέσο όρο των δημοσίων δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ, - να θεσμοθετηθεί η δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση με Ενιαίο Λύκειο, η ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να εξασφαλιστεί ουσιαστικά ο Δημόσιος και Ακαδημαϊκός χαρακτήρας των Πανεπιστημίων, - να εξασφαλιστεί η επαναλειτουργία των Πανεπιστημίων τα οποία παραμένουν κλειστά για 4η εβδομάδα με ευθύνη της Κυβέρνησης.