Home Ερωτήσεις Επικίνδυνες οι ανεξέλεγκτες χωματερές της Θεσσαλονίκης

Επικίνδυνες οι ανεξέλεγκτες χωματερές της Θεσσαλονίκης

E-mail Εκτύπωση PDF
Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Μακεδονίας Θράκης Η πυρκαγιά που ξέσπασε τα χαράματα τις 10ης Ιουλίου σε σκουπιδότοπο της Μενεμένης επανέφερε στο προσκήνιο το μεγαλύτερο πρόβλημα της αντιπυρικής προστασίας, που αφορά τις πολλές χωματερές που λειτουργούν στην κεντρική Μακεδονία και αποτελούν «ωρολογιακές βόμβες» για το περιβάλλον, αλλά και σταθερές εστίες εκδήλωσης πυρκαγιών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ανακοινώσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στους επτά νομούς της περιοχής ακόμη λειτουργούν 159 ανεξέλεγκτες χωματερές. Όλες οι χωματερές έχουν αποκτήσει άδεια αποκατάστασης, ενώ έχουν γίνει και οι έλεγχοι των εν λειτουργία χωματερών από τις αρμόδιες τριμελείς επιτροπές και δόθηκαν συστάσεις προς τους δημάρχους για να λάβουν προστατευτικά μέτρα. Ωστόσο, όλες οι χωματερές θα κλείσουν το 2008 και υπό την προϋπόθεση να ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενοι χώροι υγειονομικής ταφής απορριμμάτων. Στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται αποκατάσταση, με εμφανή περίφραξη και αποκατάσταση του τοπίου, όμως πολλές είναι εκείνες οι περιπτώσεις στις οποίες καταγγέλλεται ότι γίνονται απλώς πρόχειρες επιχωματώσεις, δεν μπαίνουν περιφράξεις και δε γίνεται καμιά αποκατάσταση. Αποτελεί μειονέκτημα περιβαλλοντικό και αναπτυξιακό, παρανομία (για το ελληνικό και ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο) η λειτουργία των ανεξέλεγκτων χωματερών έως το 2008, καθώς και η εξεύρεση πόρων. Οι αυτοσχέδιες χωματερές μια ανοίγουν, μια κλείνουν και πολλές φορές αλλάζουν τοποθεσία, ανάλογα με το πού πετά ο κάθε ιδιώτης ή ο κάθε δήμος τα σκουπίδια του. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στο νομό Θεσσαλονίκης υπήρχαν το 2005 περίπου 90 χωματερές. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ύπαρξης χωματερής ακόμη και μέσα στο Δέλτα του Αξιού, που υποτίθεται ότι είναι προστατευόμενη περιοχή, για την οποία έχουμε καταθέσει ερώτηση και στο παρελθόν. Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί : - Ποια είναι η πραγματική κατάσταση των παράνομων χωματερών και πώς προτίθενται να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της επικινδυνότητάς τους για τη γύρω περιοχή, όπου λειτουργούν; - Με ποια άμεσα μέτρα θα αποκατασταθούν οι χωματερές που έχουν ήδη λάβει άδεια αποκατάστασης, πώς θα γίνει η διαχείριση, ποιο το ύψος των κονδυλίων και από πού θα εξασφαλισθούν τα κονδύλια αυτά;