Home Ερωτήσεις Έργο άμεσης προτεραιότητας η αναβάθμιση και βελτίωση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης

Έργο άμεσης προτεραιότητας η αναβάθμιση και βελτίωση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης

E-mail Εκτύπωση PDF
Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Σε δρόμο καρμανιόλα έχει εξελιχθεί η Εσωτερική Περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης αφού ο κυκλοφοριακός φόρτος σ’ αυτήν ξεπερνά τα 110.000 οχήματα ημερησίως, έναντι των 30.000 για τα οποία είχε σχεδιαστεί, οι ταχύτητες των αυτοκινήτων ξεπερνούν κατά πολύ το όριο των 90 χιλιομέτρων φτάνοντας και τα 140 χλμ/ώρα, οι παραβάσεις, από τα φορτηγά κυρίως, των λωρίδων κυκλοφορίας καθώς και τα μποτιλιαρίσματα και οι καραμπόλες, είναι πλέον ο κανόνας. Τα αποτελέσματα οδυνηρά, με τα καθημερινά ατυχήματα, πολλά από τα οποία θανατηφόρα, σε συχνότητα ένα σχεδόν κάθε μήνα. Δυστυχώς, όπως και άλλα έργα υποδομής για τη Θεσσαλονίκη, έτσι και η Περιφερειακή οδός, ξεκίνησε αργά και ολοκληρώθηκε με υπερβολική καθυστέρηση, με σχεδιασμό και χρηματοδότηση πολύ κατώτερα των αναγκών αλλά και των μέσων που διαθέτουμε από τη συγκοινωνιακή τεχνική. Χωρίς ανισόπεδους κόμβους επί μακρόν, (πέρασαν 20 χρόνια για να ολοκληρωθούν) χωρίς τα απαραίτητα έργα περιβαλλοντικής προστασίας, με βίαιη παρέμβαση στο φυσικό περιβάλλον, το Δάσος του Σέιχ-Σου, ούτε συζήτηση για σήραγγες, μια μικρή προστέθηκε εκ των υστέρων οι τεχνικές ατέλειες της οποίας προκαλούν σήμερα πολλά, ακόμα και θανατηφόρα, ατυχήματα. Έτσι η πιο κρίσιμη οδική αρτηρία για τη Θεσσαλονίκη, που διασχίζει τον βασικό της ΠΝΕΥΜΟΝΑ εξελίχθηκε σε μια επικίνδυνη (καρμανιόλα) αστική αρτηρία και αποτελεί το χειρότερο παράδειγμα, προς αποφυγήν, οδικής αρτηρίας σε προστατευόμενη περιοχή. Μπορεί κ. Υπουργέ να γίνει σήμερα κάποια σύγκριση μεταξύ της Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης και της Περιφερειακής της Αθήνας και της Αττικής Οδού; Όμως οι ανάγκες, ο κυκλοφορικός φόρτος, η προστασία του περιβάλλοντος και της ασφάλειας της ζωής των εποχούμενων είναι μέγιστη προτεραιότητα και για την «εγκαταλελειμμένη» Θεσσαλονίκη! Με το πρόσφατο ατύχημα στην Περιφερειακή, όπου δυο δύο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ξεκίνησε και πάλι η συζήτηση από τους ειδικούς, τους υπηρεσιακούς παράγοντες, τους φορείς, για τη δραματική κατάσταση και τα αδιέξοδα στην Περιφερειακή οδό. Η καταγραφή των προβλημάτων και γενικότερα της κατάστασης σ’ αυτήν, γίνεται προσεκτικά, αντικειμενικά και με τεχνική επάρκεια, οι προτάσεις όμως για την επίλυσή του προβλήματος είναι «μίζερες» και αποπνέουν το αίσθημα της «ενοχής» από όλους όσους είχαν αλλά και έχουν σήμερα της ευθύνη για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αναβάθμιση της Περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, όπως και για πολλά αναγκαία άλλα έργα στην περιοχή. Περιορίζονται έτσι οι προτάσεις στο αυτονόητο χρέος της πολιτείας, που είναι τα μέτρα της αστυνόμευσης της οδού για την τήρηση των κανόνων οδήγησης και κυρίως του ορίου ταχύτητας. Αρκούν όμως μόνο αυτά, όταν η Περιφερειακή οδός λειτουργεί πλέον ως αστική αρτηρία με τετραπλάσιο φόρτο απ’ αυτόν για τον οποίον είχε σχεδιαστεί, με πολλαπλάσιες ανάγκες για κάθετες συνδέσεις, με πολλά και σοβαρότητα προβλήματα στα γεωμετρικά και του οδοστρώματός της χαρακτηριστικά; Κ. Υπουργέ, είναι γνωστό ότι οι υπηρεσίες του Υ.ΠΕ.ΧΩΔ.Ε έχουν ξεκινήσει ήδη τη διαδικασία υλοποίησης των έργων επέκτασης της Περιφερειακής Υμηττού, της Αττικής Οδού κ.λ.π, παρ’ ότι βέβαια το τίμημα των έργων στην πρωτεύουσα, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων, το πληρώνει, όπως και για πολύ ακόμα, δραματικά η περιφέρεια! Συνιστά λοιπόν σήμερα, μέγιστη υποχρέωση της κυβέρνησης και των υπηρεσιών του Υπουργείου σας ειδικότερα, να δώσουν, μεταξύ άλλων, ασφαλή και βιώσιμη λύση για την αναβάθμιση και βελτίωση της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με έργα διαπλατύνσεων, νέων κόμβων, σηράγγων κ.λ.π, αλλά και περιβαλλοντικής προστασίας και αποκατάστασης. Απαιτείται μια ολοκληρωμένη και με συστηματικό τρόπο μελέτη τόσο των αναγκαίων έργων όσο και του τρόπου και χρόνου υλοποίησης αυτών (όπως ακριβώς και στην Αθήνα), ώστε το αποτέλεσμα στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης να είναι άμεσο και η λύση βιώσιμη. Επιχειρήματα όπως «τώρα αρχίζει το Μετρό», ένα έργο κυριολεκτικά «γεφύρι της ʼρτας» που αναπόφευκτα κατά την περίοδο της κατασκευή του θα επιβαρύνει και την Περιφερειακή, ή ότι επίκειται η έναρξη των εργασιών για την Υποθαλάσσια Αρτηρία, ένα έργο μικρής και αμφίβολης κυκλοφοριακής απόδοσης και προτεραιότητας για το Πολεοδομικό Συγκρότημα, δεν ευσταθούν και δε δικαιολογούν την παρατεταμένη αδράνεια της πολιτείας για τα έργα βελτίωσης και αναβάθμισης της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, όπως και πολλών άλλων έργων υποδομής για την πόλη. Μετά απ’ αυτά ερωτάται ο κ. Υπουργός: Εκτός απ’ την αυτονόητη ανάγκη εντατικοποίησης των μέτρων αστυνόμευσης στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, θα προχωρήσει το ΥΠΕΧΩΔΕ στην κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού έργων βελτίωσης και αναβάθμισης στην Περιφερειακή οδό κι ενός αποτελεσματικού συστήματος δημοπράτησης και υλοποίησης των έργων αυτών και την εξασφάλιση βέβαια της αναγκαίας χρηματοδότησης;