Home Ερωτήσεις Η πετρελαιοκίνηση είναι αντιοικονομική και επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία

Η πετρελαιοκίνηση είναι αντιοικονομική και επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία

E-mail Εκτύπωση PDF
ΠΕΧΩΔΕ, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Μεταφορών και Επικοινωνιών Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα και διαθέσιμα τεχνικά στοιχεία η πετρελαιοκίνηση είναι επικίνδυνη για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον γιατί: - Συνδέεται άμεσα με την έκλυση μικροσωματιδίων πετρελαϊκής προέλευσης που ευθύνονται για πρόωρους θανάτους, καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, καρκίνο και άλλα προβλήματα υγείας. - Τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα) έχουν ήδη εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει κατά πολύ την κατάσταση. - Τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπέμπουν 8-10 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου και 10 – 300 φορές περισσότερα μικροσωματίδια σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. - Σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 4), οι παγίδες μικροσωματιδίων δεν είναι υποχρεωτικές στη συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων. Ακόμα και όταν όμως εφαρμοστεί η αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία(2) (Euro 5) μετά το 2010, οι πετρελαιοκινητήρες θα εξακολουθούν να υστερούν ως προς τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις σε σύγκριση με τους βενζινοκινητήρες. Η πετρελαιοκίνηση είναι τελικά πιο ακριβή για τον καταναλωτή γιατί: - Οι παγίδες μικροσωματιδίων (φίλτρα) ανεβάζουν αισθητά το κόστος του αυτοκινήτου, ενώ το ίδιο το αυτοκίνητο έχει εξαιτίας των φίλτρων μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου. - Για να γίνει η απόσβεση της αυξημένης δαπάνης για την αγορά πετρελαιοκινητήρα μέσω του μειωμένου κόστους του πετρελαίου σε σύγκριση με τη βενζίνη, θα πρέπει το αυτοκίνητο να διανύει ετησίως περίπου 25.000 χιλιόμετρα. Ο μέσος Έλληνας οδηγός διανύει ετησίως 12.500 χιλιόμετρα, συνεπώς δε θα κάνει ποτέ απόσβεση. - Οι πετρελαιοκινητήρες είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι και φθείρονται σημαντικά στην (εξαιρετικά πιθανή) περίπτωση που χρησιμοποιηθεί νοθευμένο καύσιμο. Ο καταναλωτής θα χρειαστεί να πληρώσει σημαντικό επιπλέον ποσό για την επισκευή του κινητήρα. - Αν ενσωματωθεί το εξωτερικό κόστος της πετρελαιοκίνησης που σχετίζεται με τις επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον, τότε το πραγματικό κόστος αυξάνεται σημαντικά. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί: - Στις προτάσεις κυβερνητικών στελεχών για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν ληφθεί υπόψη τα παραπάνω επιστημονικά και τεχνικά δεδομένα; - Είναι στον άμεσο σχεδιασμό τους η προώθηση των βιοκαυσίμων και ιδιαίτερα του βιοντίζελ σε στόλους όπως ταξί, λεωφορεία και απορριμματοφόρα; - Με ποια συγκεκριμένα μέτρα θα αντιμετωπίσει τις εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα στα μεγάλα αστικά κέντρα;