Home Ερωτήσεις Ο κίνδυνος των αιωρούμενων μικροσωματιδίων (ΡΜ1) για πρώτη φορά και στην Eλλάδα

Ο κίνδυνος των αιωρούμενων μικροσωματιδίων (ΡΜ1) για πρώτη φορά και στην Eλλάδα

E-mail Εκτύπωση PDF
Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Τα προβλήματα με τους νέους ρύπους που συνθέτουν το νέφος ιδιαίτερα με τα αιωρούμενα μικροσωματίδια (ΡΜ10), που κατ’ εξοχήν αντιμετωπίζει η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι γνωστά. Οι πρώτες επίσημες μετρήσεις που έγιναν στη Θεσσαλονίκη από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο δείχνουν ότι η κατάσταση, αντί να βελτιώνεται από κάποιες δράσεις της πολιτείας, επιδεινώνεται όπως και κακή ποιότητα ζωής των κατοίκων. Περίπου το 50% των καταγεγραμμένων αιωρούμενων σωματιδίων είναι μικροσκοπικά σωματίδια PM1 (έχουν διάμετρο μικρότερη του ενός εκατομμυριοστού του μέτρου), τα οποία καταλήγουν στο βαθύτερο σημείο των πνευμόνων. Αντίθετα, μόλις 20% είναι τα σωματίδια PM10, τα οποία δεν καταφέρνουν να εισχωρήσουν βαθιά. Αξίζει να σημειωθεί ότι όρια για τις συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων PM1 δεν έχουν ακόμη θεσπιστεί, ούτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, αφού πρόσφατα έγιναν γνωστά τα πρώτα στοιχεία για την επικινδυνότητά τους. Επιπλέον, τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά καθώς δείχνουν πως 40-50% των τοξικών βαρέων μετάλλων (μόλυβδος, κάδμιο κ.λπ.) βρίσκονται μέσα στα μικροσωματίδια PM1 και η καρκινογόνος ουσία βενζοπυρένιο βρίσκεται σε ποσοστό 100% μέσα στα μικροσωματίδια. Σύμφωνα με την έρευνα, αποκλειστικές πηγές εκπομπής των μικροσωματιδίων PM1 αποτελούν οι καύσεις, όπως η καύση πετρελαίου για βιομηχανική χρήση, θέρμανση, από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, αλλά και τα κακο-συντηρημένα βενζινοκίνητα οχήματα. Ερωτάται ο κ. Υπουργός: - Γίνονται έλεγχοι στις πηγές καύσης πετρελαίου για τον προσδιορισμό συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων PM10 και PM 1 από τους αρμόδιους φορείς και ποια τα αποτελέσματα και οι διαπιστώσεις από την έρευνα και τους ελέγχους τους; - Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να προωθήσει για τον περιορισμό του πετρελαίου και την αντικατάστασή του στις βιομηχανίες και στην οικιακή χρήση (θέρμανση) από το φυσικό αέριο, που θα συνεισφέρει σημαντικά στον περιορισμό των αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα αλλά και στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης και των άλλων μεγαλουπόλεων της χώρας μας;