Home Ερωτήσεις Οι γαλακτοβιομηχανίες παραπλανούν συστηματικά τους καταναλωτές

Οι γαλακτοβιομηχανίες παραπλανούν συστηματικά τους καταναλωτές

E-mail Εκτύπωση PDF
Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Έρευνα του ΕΦΕΤ αποκάλυψε ότι μέχρι και 8 στις 10 συσκευασίες έχουν λανθασμένες ή παραπλανητικές επισημάνσεις, κυρίως ως προς την καταγωγή, χωρίς αυτό να σημαίνει υποχρεωτικά ότι το γάλα είναι επικίνδυνο. Συγκεκριμένα παραβιάζουν τη νομοθεσία οι γαλακτοβιομηχανίες σε στοιχεία όπως: Ημερομηνία ανάλωσης, η χρονολογία μέχρι την οποία το τρόφιμο διατηρεί τις ιδιαίτερες ιδιότητές του σε ενδεδειγμένες συνθήκες συντήρησης. Σε ορισμένες περιπτώσεις που εξετάστηκαν, δεν αναγράφεται με σαφήνεια (εμφανίζεται με τη μορφή κωδικού) ή είναι δυσανάγνωστη (ανάγλυφη). Είδος επεξεργασίας, το είδος της επεξεργασίας που έχει υποστεί το προϊόν, π.χ. «αποστειρωμένο», «παστεριωμένο». Σε ορισμένες περιπτώσεις που εξετάστηκαν δεν υπάρχει αυτή η ένδειξη. Ημερομηνία παραγωγής, η ημερομηνία της τελευταίας θερμικής επεξεργασίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις που εξετάστηκαν δεν υπάρχει αυτή η ένδειξη. Κωδικός καταλληλότητας, ωοειδές σήμα που πιστοποιεί την τήρηση των κειμένων διατάξεων για την ασφάλεια των τροφίμων και των λοιπών όρων και προϋποθέσεων για τη λειτουργία των επιχειρήσεων διακίνησης, αποθήκευσης και εμπορίας τροφίμων (σήμα καταλληλότητας). Από τους ελέγχους στο συμπυκνωμένο γάλα προέκυψε ότι το 77% δεν τηρούν τις διατάξεις για την ονομασία, το 73% τη διαθρεπτική σύνθεση, το 85% την παραπλάνηση ως προς την καταγωγή, το 69% τη διάκριση μεταξύ ομοειδών προϊόντων κ.λπ. Στο συμπυκνωμένο γάλα, το 74% παραβιάζει τη νομοθεσία ως προς τη διαθρεπτική επισήμανση, το 62% την παραπλάνηση ως προς την σύνθεση, το 61% για την ονομασία πώλησης κ.λπ. Είναι λοιπόν άμεση ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι οποιεσδήποτε παρεκκλίσεις, να εξασφαλιστεί η υγεία και η ακριβής ενημέρωση του καταναλωτή και να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον που προωθεί τον υγιή ανταγωνισμό, μακριά από κάθε επικοινωνιακή σκοπιμότητα. Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι όλες οι εταιρίες γάλακτος παραβιάζουν τη νομοθεσία για την επισήμανση και τη σωστή πληροφόρηση του καταναλωτή. Επίσης, ο πόλεμος που μαίνεται στην αγορά με κύρια επιδίωξη την εξασφάλιση μεγάλων μεριδίων καθώς και η αυξημένη κατανάλωση δημιουργούν ερωτηματικά για τα πραγματικά δεδομένα του προϊόντος, όπως ποσότητες παραγωγής, συσκευασίας, εισαγωγών κ.λπ. . Με γνώμονα την πληρέστερη ενημέρωση του καταναλωτή για τα επιμέρους χαρακτηριστικά του γάλακτος με βασικό ζητούμενο τον ενιαίο τρόπο προβολής του ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί: 1. Ποια είναι η πραγματική ποσότητα που παράγεται στην Ελλάδα, κατά είδος, πόσο εξ αυτού συσκευάζεται, αν εισάγεται φρέσκο γάλα και συσκευάζεται από τις εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες; 2. Με ποια άμεσα μέτρα θα προωθήσει την περαιτέρω εξυγίανση της αγοράς γάλακτος και πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει τις παραβάσεις που θα διαπιστώνονται στο μέλλον;