Προώθηση του κλάδου παραγωγής οπτικοακουστικών μέσων

Τετάρτη, 04 Ιούλιος 2001 02:00 Ερωτήσεις
Εκτύπωση
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:Α) Ανάπτυξης B) Eθνικής Οικονομίας Γ) Πολιτισμού Δ) Τύπου & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης Από τις νεώτερες και πλέον σημαντικές επιχειρηματικές δραστηριότητες αποτελεί η οπτικοακουστική βιομηχανία Παλιότερα ο κινηματογράφος, η τηλεόραση και η διαφήμιση και σήμερα η επικοινωνία μέσω Ιnternet με τις άπειρες εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή, την εργασία και την εκπαίδευση με τα PC (CD-ROM) όπως επίσης και η ψυχαγωγία με τα κινούμενα σχέδια και τα παιχνίδια στα κομπιούτερ, αποτελούν το ευρύ πεδίο εφαρμογής των οπτικοακουστικών μέσων. Η ανάγκη της επικοινωνίας και της μετάδοσης των πληροφοριών ανάμεσα σε ανθρώπους και κοινωνίες υποχρεώνουν την οπτικοακουστική βιομηχανία να εξελίσσεται συνεχώς σε υποδομή (π.χ. ψηφιακή τεχνολογία) και προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης. Στη χώρα μας ο οπτικοακουστικός κλάδος δοκιμάζεται τα τελευταία χρόνια και καλείται ν’ ανταποκριθεί σε όλο και μεγαλύτερες απαιτήσεις της αγοράς. Το ειδικό βάρος των τεχνολογικών μέσων και ειδικά αυτών που αφορούν στην ψηφιακή πληροφόρηση μεγάλωσε υπερβολικά σε σχέση με τις «παραδοσιακές» διαδικασίες ενσωμάτωσης του πνευματικού έργου σε οπτικοακουστικό υλικό φορέα και τις μεθόδους εκμετάλλευσής του. Αυτό σημαίνει ότι σήμερα απαιτούνται για την αναγκαία ανανέωση της υποδομής και των τεχνολογικών μέσων συνεχείς επενδύσεις λόγω ταχείας απαξίωσης τους. Είναι γνωστό ότι μέχρι το 1997 ο κλάδος - στο πλαίσιο της προστασίας και ανάπτυξης της εθνικής κινηματογραφίας ενισχύθηκε με την υπαγωγή στο ν.1597/86 και ειδικά με το άρθρο 9 – ενισχύθηκε με την υπαγωγή των επιχειρήσεων επεξεργασίας κινηματογραφικών ταινιών σε καθεστώς επιδοτήσεων. Αργότερα, με το ν. 1731/87 συμπληρώθηκε το καθεστώς αυτό και με άλλες ενισχύσεις. Σήμερα όμως, με την ισχύ του ν.2601/98 οι επιχειρήσεις αυτές εξαιρούνται των επιδοτήσεων, παρά το ότι εξακολουθούν να είναι μεταποιητικές και στις τρεις φάσεις (παραγωγή, τεχνική επεξεργασία πρωτογενούς υλικού, αναπαραγωγή). Από ένα νέο καθεστώς κινήτρων και ενισχύσεων μπορούν να εξαιρεθούν με σχετικές διατάξεις οι τηλεοπτικοί σταθμοί, μέτρο που έχει ήδη ληφθεί από άλλες ευρωπαϊκές νομοθεσίες. Να σημειωθεί ότι η οπτικοακουστική βιομηχανία στην Ελλάδα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως η πολιτιστική παράδοση, οι γεωφυσικές και κλιματολογικές συνθήκες, το έμπειρο τεχνικό προσωπικό. Παρόλα αυτά η ελληνική αγορά παραμένει συντριπτικά κυριαρχούμενη από ξένες παραγωγές, όταν το ελληνικό κοινό δείχνει σαφή προτίμηση σε προϊόντα που ανταποκρίνονται στη δική του κουλτούρα, όπως θεματολογία, γλώσσα, αισθητική. Όμως με το σημερινό επίπεδο της ελληνικής οπτικοακουστικής παραγωγής όχι μόνο δεν παράγεται «εξαγωγικό» προϊόν, αλλά δεν καλύπτονται οι ανάγκες της ελληνικής αγοράς ακόμα και σε δευτερεύοντες τομείς. Γι’ αυτό προκύπτει η ανάγκη υποστήριξης του κλάδου με την αναπροσαρμογή τόσο του κανονιστικού πλαισίου, όσο και των διαφόρων εθνικών μηχανισμών στήριξης του τομέα. Τέλος, είναι βέβαιο ότι για τα επόμενα χρόνια θα δημιουργηθεί αυξημένη ζήτηση σε ψηφιακή τεχνολογία, λόγω των εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, αλλά κυρίως λόγω της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, οπότε και η εγχώρια οπτικοακουστική βιομηχανία πρέπει να προετοιμασθεί επαρκώς, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της συγκεκριμένης αγοράς, σε ισότιμα ανταγωνιστικά πλαίσια. Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί: -Προτίθενται να εξετάσουν τη δυνατότητα επανένταξης των επιχειρήσεων σε αναπτυξιακούς νόμους για την ενίσχυσή τους και τη στήριξη της εγχώριας αγοράς; -Πως θ’ αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της εγχώριας οπτικοακουστικής βιομηχανίας στις σημερινές συνθήκες και με ποια μέτρα θα υποστηρίξουν τον κλάδο έναντι των ισχυρών ξένων φορέων σε μια διευρυμένη, απαιτητική αλλά ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά;