Home Ομιλίες Ομιλία κατά τη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου της πρότασης νόμου του ΠΑΣΟΚ αρμοδιότητας Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης: «Ανάπτυξη του Ιαματικού Τουρισμού και του Θερμαλισμού»

Ομιλία κατά τη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου της πρότασης νόμου του ΠΑΣΟΚ αρμοδιότητας Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης: «Ανάπτυξη του Ιαματικού Τουρισμού και του Θερμαλισμού»

E-mail Εκτύπωση PDF
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχήν να πω ότι τα θέματα της τουριστικής ανάπτυξης, που συνδέονται βέβαια με την πρόταση νόμου για τα θέματα της ανάπτυξης του ιαματικού τουρισμού, στη χώρα μας συνεχίζουν να βρίσκονται σε κάθετη πτώση. Είναι πολλά χρόνια τώρα αυτή η κατάσταση. Καμία ανάκαμψη δεν έφεραν οι Ολυμπιακοί Αγώνες και ήταν πρωτοφανές αυτό για μία χώρα μάλιστα που συνδύαζε όλα τα φυσικά προσόντα, τα νησιά της, κοντά στην Αθήνα. Είμαστε χώρα στην καρδιά της Ευρώπης, κοντά δηλαδή στους ενδιαφερόμενους κλπ. Δεν είχαμε ανάκαμψη ούτε δύο χρόνια πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες ούτε κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και πολύ φοβάμαι ούτε και μετά, που έχουμε αποθέσει όλοι τις ελπίδες μας για να ξεχρεώσουμε κάτι από το μεγάλο χρέος που έχουν αφήσει οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Φοβάμαι ότι ούτε αυτό θα επιτευχθεί. Τα πράγματα είναι πάρα πολύ δύσκολα και στα γενικότερα θέματα και στη διαφημιστική καμπάνια. Κύριε Υπουργέ, που και εσείς βλέπατε παλιότερα τις ατέλειες που είχε η διαφημιστική καμπάνια των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, και τώρα νομίζω τα ίδια προβλήματα υπάρχουν. Έχουμε προβλήματα και σε επί μέρους θέματα, όπως είναι τα θέματα της βίζας. Από τότε που είμαι Βουλευτής, από το 2000, κάνω συνεχώς ερωτήσεις γι αυτό το θέμα. Προχθές ακυρώθηκε η μετάβαση συνέδρων λόγω έλλειψης βίζας, από την Τουρκία με τις δυσκολίες που έχει η Συνθήκη Σένγκεν, στη Ρόδο. Προχθές πάλι ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης έκανε παράπονα για τα θέματα της βίζας από τις Βαλκανικές χώρες και τη Ρωσία κ.ο.κ. Ε, πότε θα λυθούν αυτά τα θέματα; Πού θα πάμε; Ας δούμε τώρα την συγκεκριμένη πρόταση νόμου. Είναι γεγονός ότι η χώρα μας διαθέτει έναν πλούτο φυσικών ιαματικών πόρων: ιαματικές πηγές, ιαματικά νερά, αέρια κλπ. Είναι φυσικό ότι ένα μεγάλο μέρος αυτού του πλούτου παραμένει αναξιοποίητο, κυρίως όμως λόγω έλλειψης κατάλληλων δημόσιων υποδομών. Υπάρχει ανάγκη νέων ρυθμίσεων ή ανάγκη ενός θεσμικού πλαισίου; Θα μπορούσε να πει κανείς ότι αυτή η πρόταση νόμου είναι χρήσιμη για να ανοίξουμε μια συζήτηση για το πού βρισκόμαστε σήμερα και τι πρέπει επειγόντως να κάνουμε. Πρέπει να δώσουμε μία ώθηση στην ανάπτυξη του ιαματικού τουρισμού και του θερμαλισμού στη χώρα μας. Είναι γνωστές οι ευεργετικές ιδιότητες των ιαματικών φυσικών πόρων. Από την άλλη πλευρά είναι πολύ γνωστή και χαρακτηριστική η φυσική ομορφιά του τοπίου που περιβάλλει αυτές τις πηγές. Εγώ θα έλεγα ότι περισσότερη σημασία θα έπρεπε να δώσουμε στην προστασία της φυσικής ομορφιάς, του περιβάλλοντος αυτών των πηγών και στη δυνατότητα της πρόσβασης του λαού μας σ’ αυτές. Φοβάμαι ότι αυτή η πρόταση νόμου δεν τα προσεγγίζει αυτά. Ενδεχομένως μπορεί να κάνει και το αντίθετο. Η ανάγκη της προστασίας των ιαματικών πηγών συμβιώνει με την ανάγκη αξιοποίησής τους. Το ένα δεν μπορεί να ζήσει χωρίς το άλλο. Μία άναρχη και μόνο οικονομικής μορφής αξιοποίηση αυτών των πηγών θα οδηγήσει στην καταστροφή τους. Επομένως έχουμε μεγάλη ανάγκη να προστατεύσουμε αυτές τις πηγές και με ένα σωστό σχέδιο να τις εκσυγχρονίσουμε και να τις αναβαθμίσουμε. Βέβαια, η πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ επαναλαμβάνει σχεδόν όλες τις διατάξεις που κατατέθηκαν στις 14 Ιανουαρίου με το νομοσχέδιο για την ανάπτυξη του ιαματικού τουρισμού και του θερμαλισμού. Αλλάζουν μόνο οι διατάξεις για τον ΕΟΤ λόγω των αλλαγών που επήλθαν εν τω μεταξύ. Το νομοσχέδιο αυτό είχε διατάξεις οι οποίες αποσύρθηκαν άρον-άρον. Θυμίζω το άρθρο 25 και το άρθρο 27. Από την άλλη μεριά τι έχει γίνει μέχρι τώρα; Ένα μέρος αυτών των πηγών έχει μεταφερθεί στην ΕΤΑ. Η νέα Κυβέρνηση δεν μας έχει πει ακόμη το πρόγραμμά της για το πώς θα λειτουργήσει η ΕΤΑ. Εμείς είχαμε πολύ σοβαρές επιφυλάξεις και είχαμε προχωρήσει και σε καταγγελίες για τη μέχρι τώρα αξιοποίηση των φυσικών πόρων και των πολιτιστικών περιοχών από την ΕΤΑ. Πώς θα συνεχίσουμε με αυτήν την κατάσταση; Θα αποκαταστήσετε τον Εθνικό Οργανισμό Τουρισμού στα θέματα της αξιοποίησης των τουριστικών πόρων; Ποια είναι η εκτίμησή μας μέχρι τώρα για τα θέματα του ιαματικού τουρισμού και του θερμαλισμού; Υπάρχει μία νομοθεσία από το 1920-1930 περί ιαματικών πηγών με τη διαφορά ότι οι τότε αρμοδιότητες του ΕΟΤ έχουν ανατεθεί στη Διεύθυνση Ιαματικού Τουρισμού πριν την έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων 343/2001 και 313/2001, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι σημερινές εξελίξεις στο πεδίο του τουρισμού και της υγείας, όπως είναι οι προδιαγραφές κέντρων θαλασσοθεραπείας του ΕΟΤ, οι προδιαγραφές για την αξιοποίηση ιαματικών πηγών, τα αναπτυξιακά κίνητρα του ν. 2601/98, οι υπό έκδοση προδιαγραφές που υπήρχαν που έπρεπε να εκδοθούν από την προηγούμενη υπηρεσία κλπ. Αυτό το νομοσχέδιο δεν ελάμβανε υπ’ όψιν του όλα αυτά τα δεδομένα τα οποία υπήρχαν. Από την άλλη μεριά εμείς έχουμε μία αντίρρηση για το χρησιμοποιούμενο όρο «θερμαλισμός». ʼλλωστε, μέχρι τώρα η όλη εξέλιξη της νομοθεσίας πάνω σ’ αυτό το θέμα αφορά την υδροθεραπεία και νομίζω ότι θα μπορούσε να παραμείνει έτσι. Αυτή, λοιπόν, η συνύπαρξη της ιαματικής και γενικά της ευεργετικής χρήσης του ύδατος με τη χρήση προϊόντων της θάλασσας με ευεργετικές και θεραπευτικές ιδιότητες και με τη χρήση λοιπών φυσικών ιαματικών πόρων κλπ ή και ο συνδυασμός όλων αυτών είναι απαραίτητη. Είναι γεγονός ότι ο αμιγής ιαματικός τουρισμός και διεθνώς έχει αρχίσει να φθίνει. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ελβετία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Ουγγαρία και άλλες χώρες, λειτουργούν με πάνω από εξακόσια κέντρα τουρισμού υγείας τα περισσότερα των οποίων εξειδικεύονται και στη θαλασσοθεραπεία και σε λοιπές υπηρεσίες και όχι μόνο στον ιαματικό τουρισμό. Οι αμιγείς επιχειρήσεις ιαματικού τουρισμού επιβιώνουν με κοινωνικά προγράμματα των κρατών όπου ανήκουν, αναπροσαρμόζοντας φυσικά και εκσυγχρονίζοντας τις υπηρεσίες τους. Με βάση τα μέχρι σήμερα προεδρικά διατάγματα 343/2001 και 313/2001 το Υπουργείο ασκούσε τις αρμοδιότητες για την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων με τα οποία κηρύσσονται πηγές υδάτων, ως ιαματικές πηγές, την άρση αυτού του χαρακτηρισμού, έκδοση και έγκριση κανονισμών σχετικά με τα προσόντα του λουτρονομικού προσωπικού κοκ. Η περιφέρεια ασκεί τη διοίκηση, διαχείριση και εν γένει εκμετάλλευση των ιαματικών πηγών, αυτών των λίγων που δεν έχουν περιέλθει στην «ΕΤΑ ΑΕ», εγκρίνει αρχιτεκτονικά σχέδια υδροθεραπευτηρίων με το παλαιό καθεστώς κοκ. Ο ΕΟΤ χορηγεί εγκρίσεις σκοπιμότητας, καταλληλότητας οικοπέδων, αρχιτεκτονικής μελέτης των εγκαταστάσεων, ειδικής τουριστικής υποδομής, αξιοποίησης των ιαματικών πηγών κλπ. Δεν νομίζω λοιπόν ότι βρισκόμαστε σε μία κατάσταση πλήρους απραξίας. Αλλά εδώ είναι σαφές το τι θέλει να πετύχει η πρόταση νόμου. Θέλει να πετύχει τη σταδιακή μετάβαση όλων αυτών των αρμοδιοτήτων που μέχρι τώρα είχε ο ΕΟΤ, οι περιφέρειες και κυρίως η Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Εμείς δεν συμφωνούμε σε αυτήν την κατεύθυνση, όπως δεν συμφωνούμε με βασικά άρθρα του νομοσχεδίου που με υπουργικές αποφάσεις θα γίνεται όλη αυτή η διαδικασία. Εμείς πιστεύουμε ότι μέσω προεδρικών διαταγμάτων θα πρέπει να καθορίζονται και τα θέματα προστασίας και τα θέματα αξιοποίησης αυτών των πηγών και βέβαια πιστεύουμε ότι σε όλη αυτήν τη διαδικασία θα πρέπει να ενισχυθούν ιδιαίτερα οι Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση κατά κύριο λόγο μαζί με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης θα πρέπει να έχει σχέση με τη βελτίωση των συνθηκών της παροχής υπηρεσιών και βέβαια με την ανάδειξη και τον συνδυασμό του ιαματικού τουρισμού και των άλλων υπηρεσιών και παροχών, όπως είναι η υδατοθεραπεία, η αισθητική κλπ. που πράγματι έχουν πέραση και πρέπει να αξιοποιηθούν και για τον τόπο μας. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η χώρα μας θα πρέπει να βρει εκείνους τους τρόπους, ούτως ώστε να εκσυγχρονιστούν οι πολλές ιαματικές πηγές οι οποίες θα πρέπει να συνεχίσουν με πολύ καλύτερο και αναβαθμισμένο τρόπο να δέχονται την εσωτερική πελατεία χαμηλών εισοδημάτων και κοινωνικού τουρισμού. Πρωτεύον για μας είναι αυτό. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να δούμε μέχρι τώρα ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον ιδιωτικών επιχειρήσεων είναι κυρίως αυτών που συνδυάζουν τη χρήση με παρακείμενες μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες πρώτης κατηγορίας. Μόνο σ’ αυτές τις περιοχές δείχνουν κάποιο επενδυτικό ενδιαφέρον. Δηλαδή να επενδύουν εκεί που μπορούν και πάρα πολύ γρήγορα να αποκομίσουν ένα μεγάλο κέρδος. Δεν πρέπει λοιπόν το κράτος να εγκαταλείψει αυτήν την προσπάθεια. Είναι δεδομένη η έλλειψη επενδυτικού ενδιαφέροντος, είναι δεδομένο το ενδιαφέρον στο ότι στην καρδιά των δημοτικών επιχειρήσεων υπάρχει η δυνατότητα της εκμετάλλευσης και του εκσυγχρονισμού αυτών των εγκαταστάσεων και εμείς πιστεύουμε ότι όλη αυτή η προσπάθεια μπορεί να γίνει με δημόσια έργα, με ένταξη και σε επιχειρησιακά προγράμματα και σε άλλα προγράμματα τουριστικής ανάπτυξης. Όχι στην κατεύθυνση που προτείνει το σχέδιο νόμου. Με υπουργικές αποφάσεις να δίδεται η δυνατότητα της αξιοποίησης με το πνεύμα που περιγράφετε, κύριοι συνάδελφοι, στην εισηγητική έκθεση αυτών των εγκαταστάσεων. Η πρόταση των δήμων δεν έχει ακουστεί εδώ, δεν έχουμε συζητήσει μαζί τους. Και, εν πάση περιπτώσει, την ομόφωνη απόφαση των δήμων θα πρέπει να την εξετάσει και η Βουλή των Ελλήνων, γιατί θα πρέπει να είναι στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του δημόσιου συμφέροντος και των πολιτών, της αξιοποίησης και της προστασίας αυτών των πηγών. Εμείς πιστεύουμε ότι εφόσον η περιφέρεια, οι περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΟΤ ενισχυθούν, εφόσον ενισχυθούν οι πόροι για τις δημόσιες υποδομές σε αυτές τις πηγές, θα μπορεί να ξεκινήσει μια σωστή αξιοποίηση, η οποία θα κάνει δύο τινά: Πρώτον, θα κατοχυρώσει τα θέματα της εξυπηρέτησης της εσωτερικής πελατείας, των χαμηλών εισοδημάτων και παράλληλα μέσα από διαφανείς διαδικασίες, διαδικασίες του κράτους, να γίνεται και η αξιοποίηση και για τα θέματα της υδατοθεραπείας, της αισθητικής κλπ. από την ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά μέσα από κρατικά προγράμματα, κρατικούς διαγωνισμούς, μέσα από προεδρικά διατάγματα, τα οποία θα καθορίζουν τις συμβατές αυτές χρήσεις, όπου είναι δυνατόν να γίνουν. ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ Κατά τη συζήτηση της πρότασης νόμου του ΠΑΣΟΚ και τοποθετούμενη επί της αρχής και στην επιτροπή, βεβαίως εξέφρασα την άποψη ότι είναι πλούσιες οι ιαματικές πηγές, οι πόροι κλπ. στη χώρα μας και ότι υπάρχει ανάγκη εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης με τη λογική που έχει η πολιτική συγκρότηση και η πρόταση του κόμματός μου. Αυτή η λογική μας δεν συνεκτιμά μόνο τις σύγχρονες ανάγκες, αλλά συνεκτιμά πολύ περισσότερο την ανάγκη αξιοποίησης όλων αυτών με ισχυρές υπηρεσίες, με ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, με διαφάνεια, με όρους υπέρ του δημόσιου συμφέροντος και όχι όπως-όπως και υπέρ των ιδιωτικών επενδύσεων οι οποίες δεν έγιναν και όσες έγιναν δεν απέδωσαν ιδιαίτερα στη χώρα. Και τώρα θα ήθελα να αναφερθώ σε κάποιες τοποθετήσεις, οι οποίες είναι εντελώς παράλογες, από την πλευρά των συναδέλφων του ΠΑΣΟΚ. Είπε ο πρώην Υπουργός, ο κ. Γεωργακόπουλος, ότι εμείς και το ΚΚΕ δεν ξέρουμε τι μας γίνεται, διότι δεν γνωρίζουμε ότι σε πολλές ιαματικές πηγές πραγματικά ο κόσμος μέσα στα λασπόνερα κλπ., κάνει τη θεραπεία. Επειδή το γνωρίζουμε, κάνουμε αυτήν την κριτική και επειδή εμείς δεν θέλουμε ο κόσμος, ο λαός, οι πολίτες μ΄ αυτόν τον τρόπο να τις χρησιμοποιούν. Και βέβαια δεν θέλουμε οι κρατικές υπηρεσίες να έχουν αυτήν την αντίληψη. Δηλαδή αντί ο πρώην Υπουργός να σκεφθεί, σε τι κατάσταση έφθασαν αυτές οι πηγές επί είκοσι χρόνια που είχαν την ευθύνη, πλήρως εγκαταλελειμμένες και επίσης σε τι κατάσταση βρίσκετε ο κόσμος, οι πολίτες που δικαιούνται να κάνουν χρήση, μέσω του κοινωνικού τουρισμού, μέσω οτιδήποτε άλλου, μέσω του οβολού τους που καταθέτουν γι αυτά χρησιμοποιεί την κατάντια που έφερε στον τόπο, σε αυτά τα θέματα, για να ειρωνευτεί τα δυο κόμματα της Αριστεράς. Από την άλλη πλευρά, εμείς είμαστε αναχρονιστές, κρατικιστές κλπ.. Είμαστε αυτοί που θέλουμε τη σύγχρονη αξιοποίηση των φυσικών πηγών πλούτου της χώρας μας. Αλλά παράλληλα θέλουμε και την προστασία τους, για να υπάρχουν και για τις επόμενες γενιές και επειδή ξέρουμε ότι αυτός ο τουριστικός και ο πολιτιστικός πλούτος της χώρας μας είναι το κυριότερο συγκριτικό πλεονέκτημα το οποίο έχει. Σε καμιά περίπτωση, με οποιαδήποτε νομοσχέδια ή υπουργικές αποφάσεις που θα έχουν άλλες στοχεύσεις, δεν μπορεί να γίνεται αυτή η αξιοποίηση. Εμείς είπαμε ότι για να μην υπάρχουν αμιγείς εγκαταστάσεις αξιοποίησης των ιαματικών πηγών -που πραγματικά αυτή η κατάσταση φθίνει - χρειάζονται βέβαια και οι παράλληλες δραστηριότητες -υδατοθεραπείες κλπ.- οι οποίες θα γίνουν από την ιδιωτική πρωτοβουλία, γιατί δεν μπορεί το κράτος να διαθέσει τόσα χρήματα. Αλλά όλα αυτά θα γίνουν μέσα από τον κρατικό σχεδιασμό. Το πώς, δηλαδή, θα αξιοποιηθούν αυτές οι ιαματικές πηγές, θα προστατευθούν και πώς θα δημιουργηθεί αυτό το πλαίσιο αξιοποίησης από το κράτος, από τον ΕΟΤ, από τις υπηρεσίες του κράτους και πώς θα συνδυαστεί ώστε ορισμένες δράσεις τους να δοθούν με διαγωνισμούς, με διαφάνεια στον ιδιωτικό τομέα, αυτό είναι ζητούμενο και από εμάς. Δεν καταλαβαίνω τι προκύπτει απ’ όλη αυτήν τη συζήτηση. Προκύπτει ο αναχρονισμός της Αριστεράς ή το άγχος της Αριστεράς γι αυτόν το φυσικό πλούτο της χώρας, για να μπορούν και οι πολίτες του τόπου αυτού να τον χαίρονται και να τον αξιοποιούν και να υπάρχει βέβαια και επενδυτικό ενδιαφέρον, ώστε να υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες που θα προσελκύσουν και άλλους τουρίστες; Ο άριστος συνδυασμός αυτών των δυο μας απασχολεί όλους. Και διαπιστώνουμε ότι η μέχρι τώρα κατάσταση δεν ήταν αυτό που θέλουμε και διαπιστώνουμε και τώρα τεράστιες καθυστερήσεις από τη σημερινή Κυβέρνηση, προκειμένου να προχωρήσει σ’ αυτά τα θέματα. Εγώ αναφέρθηκα από την αρχή στα θέματα της βίζας. Συνεχώς αναφέρομαι στους Τούρκους τουρίστες, που τελικά θα πάνε στην Αίγυπτο. Αναφέρθηκα στη διαφημιστική καμπάνια. Τα ίδια και χειρότερα έχει απ’ ό,τι παλιότερες διαφημιστικές καμπάνιες, τις οποίες και η Νέα Δημοκρατία κατηγορούσε, όταν ήταν κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ. Ας συνέλθουμε, λοιπόν. Δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση βρίσκονται οι υπηρεσίες του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης; Έγινε μια προσπάθεια να αναβαθμιστεί ο ΕΟΤ, διότι είχε παντελώς χαντακωθεί. Με την έννοια του να μεταφερθούν στις περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης οι υπηρεσίες που είχαν μόνο έναν υπάλληλο, διαλύθηκαν οι περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΟΤ. Και βέβαια άρχισε ένας φαύλος κύκλος όλης αυτής της σύγχυσης. Ας τα βάλουμε κάτω, κύριοι συνάδελφοι, όλοι μαζί, ο καθένας με το ενδιαφέρον του. Και εγώ εκτιμώ το ενδιαφέρον σας και την αγωνία σας, γιατί σε πολλά θέματα έχετε καταγράψει και εσείς πολλές παραλείψεις από τη δική σας πλευρά. Εμείς καταγράφουμε περισσότερες, που είχαν γίνει στο παρελθόν. Δεν είναι, όμως, δυνατόν να ξορκίζουμε έτσι τα δύο κόμματα της Αριστεράς λέγοντας ότι είναι πίσω και να χρησιμοποιούμε την κατάντια που έχει ο τουρισμός, για να τα ειρωνευτούμε. Έτσι, δεν μπορούμε να κάνουμε διάλογο. Εγώ είπα ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ έχει θετικά στοιχεία. Δεν συμφωνώ, όμως, με μία αντίληψη που διαχέεται από αυτήν την πρόταση, ότι όλα αυτά τα πράγματα, προκειμένου να αναβαθμιστούν και να λειτουργήσουν, θα πρέπει να μεταφερθούν μόνο στις ιδιωτικές επενδύσεις. Νομίζω, λοιπόν, ότι η Κυβέρνηση πρέπει να δει σοβαρά όλα αυτά τα προβλήματα, που συναρτώνται και με τα θέματα σωστής, ορθής αξιοποίησης και ιδιαίτερα τόνωσης και συμβολής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για τις διάφορες ιαματικές πηγές και γενικά στο φυσικό πλούτο της χώρας, μέσα από μία συγκροτημένη διαχείριση όλων αυτών των θεμάτων. Και εννοώ συγκροτημένη διαχείριση, που θέλουμε να είναι κατά κύριο λόγο δημόσια διαχείριση. Και από εκεί και πέρα με πρόγραμμα, με διαφάνεια, με συγκεκριμένους διαγωνισμούς να δίδονται και στους ιδιώτες αυτές οι δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να δίδονται. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.