Ομιλία κατά τη συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου "Συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα".

Τετάρτη, 07 Σεπτέμβριος 2005 02:00 Ομιλίες
Εκτύπωση
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. ʼκουσα με προσοχή και τον κύριο Υπουργό κα την Αξιωματική Αντιπολίτευση. Κατ' αρχήν κανείς δεν στάθηκε επί της ουσίας της μέχρι σήμερα εφαρμογής των συμβάσεων παραχώρησης ή των συγχρηματοδοτούμενων έργων -γιατί ποτέ δεν υπήρξε στη χώρα μας αυτοχρηματοδοτούμενο έργο μέχρι τώρα- δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στα μεγάλα προβλήματα τα οποία δημιουργήθηκαν και για τα οποία θα καλείται μια ζωή ο πολίτης να πληρώνει, χωρίς να μπορεί να ελέγξει. Απαντήστε μου τι κάνατε εσείς στον έλεγχο για το πώς αυτή τη στιγμή διαμορφώνεται το ύψος των διοδίων της Αττικής Οδού που εμείς τη λέμε ιδιωτική οδό. Ποια είναι τα οφέλη τα οποία έχει τώρα ο επιχειρηματίας και ποια είναι τα βάρη που έχουν η Κυβέρνηση και οι Έλληνες πολίτες; Δεν μπαίνετε επί της ουσίας αυτών των συζητήσεων, παρά μόνο είπε ο Υπουργός ότι εκείνες οι συμβάσεις έγιναν με αδιαφάνεια, ότι ήταν υπόθεση ενός Υπουργού και τούτες εδώ θα γίνουν με διαφάνεια, έλεγχο κ.λπ.. Θέλω να πω ότι εκείνες οι συμβάσεις πραγματικά συντάχθηκαν με πάρα πολλές ελλείψεις και σκοπιμότητες, αν αναλογιστεί τις συμπληρωματικές συμβάσεις που δόθηκαν με απευθείας ανάθεση στην Αττική Οδό. Όμως, ήρθαν τουλάχιστον στη Βουλή. Εδώ μπορεί ο Υπουργός να μιλά για διαφάνεια, αλλά δεν υπάρχει διαφάνεια, κοινωνικός έλεγχος, ούτε καν αυτός ο κοινωνικός έλεγχος που μέχρι τώρα έχει καθιερωθεί στη διαδικασία του προγραμματισμού, της απόφασης για την εκτέλεση και την ανάθεση των έργων, διότι για τούτο εδώ το νομοσχέδιο, παρόλο που το τονίσαμε όλες οι πτέρυγες, στα θέματα προγραμματισμού δεν μας δόθηκε καμία απάντηση ούτε από τον κύριο Υπουργό ούτε από τον κύριο Υφυπουργό στην Επιτροπή. Πείτε μου, κύριε Υπουργέ, σε ποιο προγραμματισμό της χώρας εντάσσεται. Είναι, δηλαδή, διαφάνεια και κοινωνικός έλεγχος ότι στη διυπουργική επιτροπή δεν είναι ένας Υπουργός, αλλά τρεις και τέσσερις Υπουργοί; Έτσι εννοείτε εσείς τον κοινωνικό έλεγχο και τον δημοκρατικό προγραμματισμό; Σε αυτήν τη διυπουργική επιτροπή η οποία έχει υπό τον έλεγχό της -γιατί κανένας άλλος δεν την έχει- την ειδική γραμματεία που θα μαζεύει όλες τις αιτήσεις των φορέων κ.λπ., εκεί υπάρχει προγραμματισμός και κοινωνικός έλεγχος; Σ' αυτήν την ειδική γραμματεία δεν συμμετέχει κανένας φορέας, δεν συμμετέχει κανένας άλλος ούτε από τα κόμματα ούτε από τους συναρμόδιους φορείς. Είναι μία ειδική γραμματεία η οποία συγκεντρώνει τα αιτήματα. Και με ποια κριτήρια αξιολογεί τα αιτήματα αυτά; Δεν υπάρχουν στο νόμο τα κριτήρια. Εμείς διαπιστώνουμε ότι τα κριτήρια είναι μόνο αυτά της ανταποδοτικότητας και της επιδίωξης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, δηλαδή της επιδίωξης επιχειρηματικού κέρδους και όχι οι ανάγκες που θέλει και αυτό το νομοσχέδιο να καλύψει σε έργα και υπηρεσίες που έχουν ανάγκη το κοινωνικό σύνολο και η περιφέρεια αυτήν τη στιγμή. Ο κύριος Υπουργός μας είπε ότι στο σύστημα μετέχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση κ.λπ.. Μα, πώς μετέχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Εμείς μέχρι τώρα κάναμε προσπάθεια και έχουν γίνει κάποια βήματα το νομοθετικό μας πλαίσιο, ώστε η Τοπική και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, η περιφέρεια να μετέχουν σ' αυτόν τον προγραμματισμό είτε των μικρών είτε των μεγάλων έργων μέσα από όργανα διαβούλευσης. Εμείς κατηγορήσαμε τις συγκεντρωτικές διαχειριστικές αρχές και του ΥΠΕΘΟ, όπως τις είχατε κατηγορήσετε και εσείς, αλλά και των καθ' ύλην αρμόδιων Υπουργείων. Παρ όλα αυτά, και αυτές οι διαχειριστικές αρχές του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, όσο συγκεντρωτικές και αν ήταν, δεν μπόρεσαν να σταματήσουν τη διαδικασία σύγκλισης και διαβούλευσης στα περιφερειακά, στα νομαρχιακά και στα δημοτικά συμβούλια κ.λπ.. Όλα αυτά τα έργα, λοιπόν, από πού θα προέρχονται; Από μία ειδική επιτροπή η οποία θα λειτουργεί όπως το Ινστιτούτο Οικονομίας των Κατασκευών που τρόμαξε μετά από είκοσι πέντε χρόνια να βρει και κάποιο ρόλο. Μπορεί, δηλαδή, να έχει κάποια στοιχεία και να γνωματεύει αν επέδειξαν ενδιαφέρον οι ιδιώτες, αν πήγαν τα πράγματα καλά και στο τέλος να προτείνει τις προδιαγραφές, τους όρους και τις ρυθμίσεις για να βελτιωθεί το σύστημα που θα έπρεπε ήδη εσείς να τις είχατε προτείνει με αυτό το νομοσχέδιο. Σας είπα στην Επιτροπή ότι, αν δεν είστε έτοιμοι, να παραπέμψετε σε υπουργικές αποφάσεις. Δηλαδή, δεν είναι δυνατόν μία ειδική γραμματεία, χωρίς καμία συμμετοχή και κοινωνικό έλεγχο, να καθορίσει τις ουσιαστικές λεπτομέρειες αυτού του νόμου το οποίο λέτε ότι είναι πλαίσιο. Βεβαίως, όταν στη συνέχεια ακούει κανείς από τον Υπουργό ότι τα μεν δημόσια έργα -και αναφέρεται σε έργα που είναι πάνω από τα 200 εκατομμύρια ευρώ- ή τα έργα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων γίνονται με το νομοθετικό πλαίσιο, ενώ τούτα εδώ δεν είναι δημόσια έργα, θα έλεγα ότι αυτό μόνο παρεκτροπή του λόγου θα μπορούσε να είναι. Γιατί δεν είναι δυνατόν να διανοηθώ ότι ο σημερινός Υπουργός Οικονομικών εισηγείται ένα σύστημα εκτέλεσης έργων και υπηρεσιών που εξυπηρετούν τον πολίτη, είναι συνταγματικά ακόμη κατοχυρωμένες οι υποχρεώσεις της πολιτείας για την παιδεία, για την υγεία, για τον αθλητισμό, για την περιφερειακή ισόρροπη ανάπτυξη, για τις δημόσιες υποδομές κλπ. και αυτά δεν τα θεωρεί δημόσια έργα. Δηλαδή, τελικά διαβλέπω τις προοπτικές αυτού του νομοσχεδίου. Ρώτησα και στην αρχική μου τοποθέτηση ποια προοπτική έχει ο τόπος με όλη αυτή την ιδιωτικοποίηση μιας ούτε και η Αξιωματική Αντιπολίτευση μας απαντά και μέσα από την αντιπολίτευση που κάνει αυτή τη στιγμή για την προηγούμενη θητεία της, ούτε και η Κυβέρνηση. Δεν μας απαντάτε γιατί δεν επιλύθηκαν μέχρι τώρα τα προβλήματα του τόπου; Γιατί είχαμε κακοδιαχείριση; Γιατί είχαμε το ένα, γιατί είχαμε το άλλο. Γιατί λέμε ότι πτωχεύσαμε δυστυχώς και ότι για να εξασφαλίσουμε πόρους πρέπει να πάμε άρον, άρον και όπως όπως στις ιδιωτικοποιήσεις και στον ιδιωτικό τομέα για να κάνουμε όλα αυτά. Δεν απολογείστε, λοιπόν, γι' αυτό, παρά λέτε τώρα να καλέσουμε όντως τον ιδιωτικό τομέα να μας κάνει τα δημόσια έργα. Λέτε να τον καλέσουμε και να του δώσουμε για κάποιο χρονικό διάστημα τη διαχείριση. Και εμείς αντιδρούμε γιατί λέμε ότι αυτά πρέπει να τα διαχειρίζεται από την αρχή το δημόσιο και δεύτερον ότι δεν μπορείτε να επιβάλλετε έμμεση φορολογία στους πολίτες. Τώρα, όμως, με αυτά που ακούω εδώ, σημαίνει ότι τα δίδουμε γενικά και για πάντα. Δηλαδή, αν δεν τα θεωρούμε δημόσια έργα σημαίνει ότι τα εκχωρούμε στον ιδιωτικό τομέα μια και καλή. Θα πάρει ένα νοσοκομείο ο ιδιωτικός τομέας ή ένα σχολείο; Δεν θεωρείται, λοιπόν, δημόσιο έργο αυτό αφού δεν πρέπει να γίνει με τις διαδικασίες του δημοσίου -αυτά μας είπε εν ολίγοις ο κύριος Υπουργός- και ότι από εκεί και πέρα εσαεί αυτό το νοσοκομείο θα ανήκει στον ιδιωτικό τομέα. Πάει αυτό. Θα αναλάβει ο ιδιωτικός τομέας τη σχολική στέγη της Θεσσαλονίκης που βογκάει εξ αυτού του προβλήματος; Τι θα κάνει μετά; Θα τα κρατήσει. ʼρα, πλέον θα είναι ιδιωτικά όλα τα δημόσια σχολεία. Θα αναλάβει ο ιδιωτικός τομέας να κάνει κάποια άλλα έργα; Εφόσον δεν θεωρούνται δημόσια έργα σημαίνει ότι δεν εκχωρούνται για λίγο διάστημα σε αυτόν όσον αφορά τη διαχείριση αλλά αυτό το νομοσχέδιο και άλλα που θα έρθουν το πάνε αλλού, αυτό που είπαμε από την αρχή, ότι, δηλαδή, παραδίδεται άνευ όρων ο δημόσιος τομέας και οι υπηρεσίες του στον ιδιωτικό τομέα και χωρίς γύρισμα. Δηλαδή, οι πολίτες και με πανωτόκι θα πληρώνουν τις υπηρεσίες και μετά από λίγο καιρό θα ζητούν από τους ιδιώτες να απολογούνται γι' αυτές τις υπηρεσίες λες και μπορούν να κάνουν αλλιώς από τον περιβόητο ανταγωνισμό και να πάνε να ζητήσουν αλλού υπηρεσίες. Εκτός αν πρέπει να πάνε να αλλάξουν χώρα, όπως αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει το νεοφιλελεύθερο σύστημα στη Νέα Ορλεάνη όλη αυτή την κατάσταση του κοινωνικού τομέα και το δημόσιο κράτος. Κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι ούτε η πρόθεσή σας είναι έτσι άρον, άρον να τα εκχωρήσουμε όλα και δια παντός στον ιδιωτικό τομέα. Αν εξακολουθείτε να θεωρείτε ότι είναι δημόσια έργα και απλώς ζητάτε μία διευκόλυνση γιατί είναι στριμωγμένο το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, να είστε τουλάχιστον ειλικρινείς. Να δείτε τι έφταιξε στο παρελθόν και δεν πήγαν καλά όλα αυτά τα πράγματα. ʼρα, πρέπει να θωρακίσετε αυτό το πλαίσιο με διαδικασίες διαφανείς κοινωνικού ελέγχου, με διαδικασίες που θα τηρούν το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας και δεύτερον θα πρέπει να περιορίσετε πάρα πολύ τη χρήση αυτού του εργαλείου. Εμείς δεν το θέλουμε καθόλου αλλά τουλάχιστον περιορίστε αυτή τη χρήση και μην το θεωρείτε πανάκεια όλο αυτό το σύστημα.