Home Ομιλίες Ομιλία κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης με θέμα: Η διαχείριση της λειτουργίας, ασφάλειας και συντήρησης των βασικών οδικών αξόνων, με τη νέα τραγωδία, αποδεικνύεται και πάλι τραγικά ανύπαρκτη

Ομιλία κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης με θέμα: Η διαχείριση της λειτουργίας, ασφάλειας και συντήρησης των βασικών οδικών αξόνων, με τη νέα τραγωδία, αποδεικνύεται και πάλι τραγικά ανύπαρκτη

E-mail Εκτύπωση PDF
Δεν ξέρω από την ανάλυση που έκανε ο κύριος Υφυπουργός αν είναι ευχαριστημένος από αυτή την κατάσταση. Εγώ θεωρώ ότι επαληθεύομαι πλήρως, πως παρόλο που οι μεταφορές έπαιξαν και παίζουν σημαντικό ρόλο στη μεταπολεμική Ελλάδα, δεν υπάρχει κανένας μα κανένας σχεδιασμός μέχρι τώρα για τα θέματα της διαχείρισης, της ασφάλειας και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, ούτως ώστε να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με μια ολοκληρωμένη πολιτική το μεγάλο αυτό θέμα των μεταφορών, της ασφάλειας και της ορθής διαχείρισής τους. Βεβαίως, αυτό το οποίο διαπιστώνεται και από τη δική σας τοποθέτηση, κύριε Υπουργέ, είναι ότι δεν υπάρχει σχεδιασμός και υπάρχει ένας κατακερματισμός αρμοδιοτήτων. Είναι δυνατόν όλα αυτά τα Υπουργεία χωρίς κανέναν συντονισμό να έχουν την ευθύνη των οδικών αξόνων της χώρας, όταν εκεί έχετε μεταφέρει όλες τις μεταφορές -είτε τις βαριές είτε τις υπόλοιπες μεταφορές- και είναι επιβαρημένο ιδιαίτερα το οδικό δίκτυο; Και βεβαίως έχουμε τις τραγικές συνέπειες. Τι κάνει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.; Τι έχει κάνει μέχρι τώρα για τους αυτοκινητόδρομους, για τους μεγάλους δρόμους; Ήδη άρχισαν στην Κακιά Σκάλα να λειτουργούν οι σήραγγες. Τι έχετε κάνει σ' αυτή την κατεύθυνση; Πώς θα απολογηθείτε εάν συμβεί ένα άλλο μεγάλο δυστύχημα; Αυτή τη στιγμή τι έχει κάνει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.; Έχει τη διαχείριση της Αττικής Οδού και το Ρίο-Αντίρριο με τις συμβάσεις παραχώρησης -γνωστή ιστορία- με ειδικές υπηρεσίες δημοσίων έργων στον υπόλοιπο ΠΑΘΕ και στις υπόλοιπες μεταφορές και το ΤΕΟ να έχει την εκμετάλλευση αυτών, ένα ΤΕΟ που μετά το νόμο του 2001 είναι εντελώς αυτή τη στιγμή αποδιοργανωμένο. Οι υπάρχουσες υπηρεσίες είναι απαξιωμένες και το ίδιο δεν ξέρει τι ρόλο θα παίξει. Έχει την εκμετάλλευση. Πώς την έχει τώρα και με ποιες υποχρεώσεις απέναντι στον Έλληνα πολίτη είναι ένα ερώτημα. Κατακερματισμός λοιπόν και διάχυση των αρμοδιοτήτων. Και στις άλλες χώρες υπάρχει ιδιωτικοποίηση, υπάρχει κατακερματισμός. Αλλά κύριε Υπουργέ, προς Θεού, υπάρχει το κράτος το οποίο ασκεί το βασικό ρόλο και το σχεδιασμό, εγκρίνει τους κανόνες, τις προδιαγραφές, έχει το συντονιστικό φορέα υπό την κρατική ευθύνη για να κάνει αυτή τη διαχείριση των οδικών μεταφορών. Διότι ξέρει το κράτος -σε όλα τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης- ότι αυτό είναι υπόλογο απέναντι στον κάθε πολίτη γι' αυτά τα οποία συμβαίνουν. Από δω και πέρα θα είσθε και εσείς υπόλογος γιατί έχει πια στερέψει και ο κοινοβουλευτικός έλεγχος, ακόμη και ο έλεγχος της δικαιοσύνης απέναντι στην εγκληματική αδιαφορία που δείχνει η πολιτεία για να διαχειριστεί τους οδικούς άξονες, γιατί δεν είναι μέτρα αυτά τα οποία εξάγγειλε και ο κύριος Πρωθυπουργός. Τι λένε τα μέτρα; "Θα αποφασίσουμε αυστηρότερη αστυνόμευση του οδικού δικτύου". Αυτό είναι υποχρέωση. Έτσι θα λυθεί το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των οδικών αξόνων; Μου λέτε ότι θα βάλουμε κάμερες. Μα, είναι δυνατόν! Δηλαδή, όλα με τον κατασταλτικό έλεγχο; Ο προληπτικός έλεγχος είναι το παν: Οι κανόνες, οι υπηρεσίες και οι ιδιώτες μέσω σαφών συμβάσεων παραχώρησης αφού έτσι έχετε αποφασίσει εσείς, αλλά εμείς δεν συμφωνούμε. Να βάλετε όμως, τους κανόνες με τους οποίους θα παίζουν, διότι παίζουν με την ασφάλεια και την ορθή διαχείριση των οδικών αξόνων. Εμείς λέμε να προχωρήσετε στο σχεδιασμό, να ρυθμίσετε τους κανόνες, να κάνετε το κανονιστικό πλαίσιο, να εξασφαλίσετε τους πόρους και να κάνετε το συντονιστικό φορέα, ο οποίος θα ρυθμίσει όλα αυτά, θα κατανέμει τους πόρους και κάθε φορά θα κάνει τις ανάλογες ρυθμίσεις, ούτως ώστε οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι να έχουν και σύγχρονη διαχείριση. Σε λίγο δεν θα ξέρετε τι θα κάνετε με τη διαχείριση των σηράγγων κ.ο.κ.