Home Ομιλίες Ομιλία κατά τη συζήτηση νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις θεμάτων όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων» (κατ΄άρθρων)

Ομιλία κατά τη συζήτηση νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις θεμάτων όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων» (κατ΄άρθρων)

E-mail Εκτύπωση PDF
Όπως αναφέραμε και στην Επιτροπή, πραγματικά το άρθρο 1 που περιλαμβάνει νέα τμήματα σχολών ΑΕΙ -και αντίστοιχα το άρθρο 2 των ΤΕΙ- έρχεται να καλύψει το ομολογήσατε άλλωστε- προεκλογικές υποσχέσεις στις τοπικές κοινωνίες. Τα μέτρα όμως για την αναβάθμιση και την οικονομική και την κοινωνική και την πνευματική των τοπικών κοινωνιών πρέπει να είναι πάρα πολλά και τέτοια δεν έχουν ληφθεί καθόλου. Είμαστε η χώρα με τις μεγαλύτερες ανισότητες, όχι μόνο τις οικονομικές, τις περιφερειακές, αλλά και τις κοινωνικές. Συνεχίζεται λοιπόν η προχειρότητα και δυστυχώς αυτή είναι η συνέχεια του κράτους. Ενώ σε πολλά άλλα θέματα διασπάται αυτή η συνέχεια, εδώ η συνέχεια της προχειρότητας υπάρχει. Η προχειρότητα λοιπόν αυτής της ρύθμισης φαίνεται ακόμα και από τις ονομασίες των σχολών. Τα είπαμε αυτά. Είπαμε ότι μπορούσατε τουλάχιστον εδώ να κάνετε κάποιες αλλαγές. Δεν είναι δυνατόν να μαθαίνουμε άπταιστα αγγλοελληνικά, ούτε βέβαια να έχουμε πανεπιστημιακές σχολές, οι οποίες αφορούν μάρκετινγκ ή διοίκηση λειτουργιών ή διοίκηση της τεχνολογίας. Αυτά είναι αδόκιμα και βέβαια δεν ξέρω αν θα μπορούσαν, με κάποιες πιο σωστές εκφράσεις, να αποτελέσουν μεταπτυχιακά τμήματα. Εν πάση περιπτώσει τα έχουμε πει πολλές φορές και ο χρόνος είναι λίγος. Εμείς είμαστε αντίθετοι στην αντίληψη που μόνο μία διασπορά, μία αναδιάταξη και μία επέκταση γεωγραφικού χαρακτήρα προσφέρει και καμία αναβάθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πολύ περισσότερο δε και στα ΤΕΙ, που εκεί το προσωπικό κατά 67% είναι αναπληρωτές, ωρομίσθιοι και συνταξιούχοι. Ήθελα να μείνω λίγο, κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, στις δύο σχολές, στη Σχολή Κινηματογράφου και στη Σχολή Εικόνας και Ήχου, δηλαδή στα δύο αυτά τμήματα που δημιουργούνται. Είναι γνωστό ότι είμαστε η μόνη χώρα, όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και των Βαλκανίων που δεν έχουμε μια ξεχωριστή Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Έχω εδώ μια αλληλογραφία του προηγούμενου Υπουργού Πολιτισμού με το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του Κινηματογράφου, το οποίο είχε καταθέσει μια πρόταση για μια ανεξάρτητη σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης. Μάλιστα ζητήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση να κατατεθεί αυτή η πρόταση και είχε δοθεί η εντύπωση ότι αυτό θα δοθεί σοβαρά υπόψη. Αυτά τα οποία γίνονται τώρα δεν έχουν καμία σχέση με αυτή την πρόταση και βέβαια αυτή η πρόταση δημιουργεί πράγματι μια σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης και όλα αυτά τα τμήματα, όπως είναι σε όλες τις άλλες χώρες. Δεν ξέρω ποιος είναι ο προγραμματισμός σας αργότερα για μια τέτοια ενιαία σχολή, για μια Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Εσείς θα μας απαντήσετε. Όσον αφορά το άρθρο 4, θα πρέπει να σημειώσω ότι έχω ορισμένες επιφυλάξεις. Το ζητήσαμε στην Επιτροπή και είναι αναγκαίο να μας εξηγήσετε ποια ακριβώς πανεπιστήμια εσείς εννοείτε ως αναγνωρισμένα ιδρύματα της αλλοδαπής. Είναι αυτά που υπάρχουν στον κατάλογο των πανεπιστήμίων, τα οποία θεωρεί ισότιμα με τα ελληνικά το ΔΙΚΑΤΣΑ ή μήπως θα είναι και αυτά που λειτουργούν μέσω των κέντρων ελευθέρων σπουδών; Δηλαδή, τελικά θα τα αναγνωρίσουμε όλα έμμεσα και μέσα από το παράθυρο. Επίσης, θα ήθελα να μας εξηγήσετε τι εννοείτέ στη δεύτερη παράγραφο με τη φράση «με το εκπαιδευτικό προσωπικό προερχόμενο από όλες τις συνεργαζόμενες πλευρές». Πρέπει να μας προσδιορίσετε ποιο είναι αυτό το εκπαιδευτικό προσωπικό, ποια προσόντα έχει, είναι μόνιμο ή όχι. Μήπως είναι αυτό το προσωπικό που αναγκάζονται τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να προσλαμβάνουν υπό τύπο franchise, προκειμένου να καλύψουν κάποιες ανάγκες; Ως προς το τελευταίο εδάφιο, θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Εσείς πιστεύετε ότι, χωρίς να υπάρχει επαρκής γνώση της ξένης γλώσσας, μπορεί να γίνει το διακρατικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών, ούτως ώστε να μην είναι προϋπόθεση η επαρκής γνώση της γλώσσας του κράτους στο οποίο γίνεται το πρόγραμμα; Όσον αφορά το περιβόητο άρθρο 6, θα ήθελα να επισημάνω ότι και εσείς, αλλά και εμείς είπαμε πολλές φορές ότι η Κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα και μέσα απ’ αυτό το νομοσχέδιο να μας δείξει ότι μπορεί να αναβαθμίσει ποιοτικά την εκπαίδευση, αξιοποιώντας και τη σημαντική προσφορά των εκπαιδευτικών, αλλά και να υλοποιήσει τις προεκλογικές της υποσχέσεις, οι οποίες έλεγαν ότι θα επέλυε το σοβαρό θέμα των συνταξιούχων, ότι θα προχωρούσε σε βελτιωτικά μέτρα στην εκπαίδευση, όπως είναι η μείωση του αριθμού των μαθητών, ότι θα ενίσχυε περισσότερο τις τάξεις υποδοχής, την ενισχυτική διδασκαλία, τα φροντιστηριακά τμήματα και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Από όλα τα παραπάνω, τα οποία αναφέρει το άρθρο 6, τελικά τίποτα δεν γίνεται. Έρχεσθε εδώ, για να καλύψετε με τον ίδιο ρυθμό διορισμών τις τεράστιες ανάγκες που έχει η παιδεία, για την κάλυψη των οποίων προεκλογικά δεσμευθήκατε και όμως δεν το κάνετε. Ειδικότερα, θα αναφερθώ στη ρύθμιση για την απορρόφηση έως το 2007 όσων έχουν τριάντα μήνες προϋπηρεσία. Στην πραγματικότητα αφορά ένα μικρό αριθμό αναπληρωτών, αφού οι περισσότεροι θα διορίζονταν και με το 40%. Είχατε πει μάλιστα στην Επιτροπή, κύριε Υφυπουργέ, ότι, αν βγάλουμε από τη δεξαμενή των αναπληρωτών αυτούς που θα διοριστούν στα τρία χρόνια με την προϋπηρεσία των τριάντα μηνών και οι οποίοι είναι περίπου τέσσερις χιλιάδες, τότε οι έχοντες την προϋπηρεσία των είκοσι τεσσάρων μηνών, που εμείς σας ζητούσαμε να συμπεριλάβετε για να έχετε μία συμβατότητα με την κοινοτική οδηγία, θα καλυφθούν από τα ποσοστά 60% - 40%. Όλα αυτά, όμως, εξαρτώνται από το πρόγραμμά σας σχετικά με τους διορισμούς που θα κάνετε, για το αν θα καλύψετε αυτές τις τεράστιες ανάγκες στην παιδεία που φέρνουν τα τέσσερα από τα δέκα παιδιά τα οποία αποφοιτούν από το λύκειο και δίνουν εξετάσεις στο πανεπιστήμιο και λυπάμαι πολύ γι’ αυτό- να γράφουν κάτω από τη βάση. Επομένως, θα έπρεπε, μέσα από το άρθρο 6, στο οποίο κάνετε κάποια θετικά βήματα, να υπάρχουν και ορισμένα ψήγματα όλων αυτών των μηνυμάτων σας για μία προοπτική μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση. Βέβαια, δεν είναι σωστό να λέμε τη λέξη μεταρρύθμιση, γιατί οι μεταρρυθμίσεις απέτυχαν. Θα πρέπει να πάρετε, όμως, μέτρα βελτίωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Με την παράγραφο 1 μεταθέτετε την υποχρέωση της παιδαγωγικής κατάρτισης για διορισμό στην εκπαίδευση, για την εκπαιδευτική επάρκεια κ.λπ. Δηλαδή με τέτοιο νομικίστικο τρόπο θα λύσουμε το θέμα της επάρκειας; Να έχετε τη γενναιότητα να καλύψετε την παιδαγωγική επάρκεια αμέσως και μετά το διορισμό των αναπληρωτών, όπως σας έχουμε καταθέσει ανάλογες προτάσεις με τις τροπολογίες, για όσους κλάδους δεν έχουν κάνει αυτήν την κατάρτιση, διότι δεν φταίνε αυτοί που δεν συμμετείχαν στην παιδαγωγική κατάρτιση, αλλά οι σχολές που δεν έχουν προχωρήσει σ’ αυτόν τον τομέα. Είναι πολύ σημαντικό το αίτημα ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν όλοι οι κλάδοι και οι κατηγορίες των εκπαιδευτικών στις ρυθμίσεις αυτού του νομοσχεδίου. Και εννοούμε τις κατηγορίες ΔΕ και ΤΕ, διότι και αυτοί έχουν τις ίδιες ανάγκες και θα πρέπει να τύχουν των ιδίων ευεργετημάτων απ’ αυτές τις ρυθμίσεις. Όπως πρέπει επίσης να δημιουργηθεί και να φαίνεται αυτό ρητά στο νομοσχέδιο, ο ενιαίος πίνακας και στους κλάδους των εκπαιδευτικών που δεν υπάρχει τώρα, με βάση το ν. 3027. Ως προς την υπηρεσία στα δυσπρόσιτα σχολεία στην παράγραφο 4 του άρθρου 6, είναι γεγονός ότι μερικοί εκπαιδευτικοί βάσει του ν. 3027, μπορούν να υπηρετήσουν σε αυτά τα δυσπρόσιτα σχολεία. Θα πρέπει, λοιπόν, αυτά τα μόρια να τους τα αναγνωρίσετε. Δεν ξέρω εάν με την τροποποίηση που κάνατε θα απορροφήσετε τους 16μηνίτες μέσα στη χρονιά που έρχεται. Αυτό δηλώνει η ρύθμιση που καταθέσατε; Ναι. Εμείς σας είπαμε και στην Επιτροπή ότι είμαστε αντίθετοι με το άρθρο 6, κυρίως γιατί παραβιάζεται και η Κοινοτική Οδηγία. Ζητήσαμε να υπάρξουν ρυθμίσεις σαν την Κοινοτική Οδηγία και ακόμη πιο ευμενέστερες, αφού οι ανάγκες της εκπαίδευσης είναι πάρα πολύ μεγάλες. Όσον αφορά το άρθρο 6, θα πω πολύ λίγα και θα συνεχίσω για το άρθρο 7 στη δευτερολογία μου. Εμείς είδαμε θετική τη ρύθμιση των μαθημάτων σε έξι και την κατάργηση των εξετάσεων. Βέβαια, χωρίς την αναβάθμιση που σας είπα δεν πρόκειται να σταματήσουν τα φροντιστήρια. Και όλη αυτή η φιλολογία και οι παρασυζητήσεις για τα τεστ προσομοίωσης κλ.π., θέλω να πω ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ανέχτηκε αυτά τα τεστ προσομοίωσης και αντικατέστησε τη βασική εκπαίδευση τη δευτεροβάθμια κατά μεγάλο βαθμό με τα φροντιστήρια. ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ Πραγματικά δεν πήραμε απαντήσεις από τους δύο κυρίους Υφυπουργούς όσον αφορά στα νέα τμήματα. Με το να απαντάτε μόνο στο τυπικό θέμα επειδή το ΠΑΣΟΚ τα είχε εγκρίνει, δεν ολοκλήρωσε τα προεδρικά διατάγματα που καθυστέρησαν κλπ, αυτός δεν είναι διάλογος και από τις δύο πτέρυγες, από την πτέρυγα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και από τη δική σας. Εμείς σας θέσαμε κάποια ουσιαστικά ερωτήματα γι’ αυτά τα νέα τμήματα ή, εν πάση περιπτώσει, σας θέσαμε και τις μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν σ’ αυτές τις περιφέρειες, ανάγκες και στο προσωπικό και στις εγκαταστάσεις και στη μέχρι τώρα λειτουργία των όσων τμημάτων υπάρχουν στην περιφέρεια. Πάνω σ’ αυτά τα θέματα δε μας είπατε κάτι έστω για το μέλλον ότι είναι στις άμεσες προτεραιότητές σας, δηλαδή ο διάλογος για την παιδεία δε θα λύσει τα θέματα της κατάντιας στην οποία βρίσκονται πολλές σχολές και των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Εδώ θα έπρεπε να δημιουργηθούν με το λόγο σας αυτές οι προϋποθέσεις και να μας δώσετε έτσι βραχυπρόθεσμες υποσχέσεις ότι θα τηρηθούν αυτά τα πράγματα. Όσο για το θέμα που έθεσα για τις σχολές κινηματογράφου, ήχου, εικόνας κλπ, δηλαδή μία άλλη ουσιαστική πολιτική πάνω σ’ αυτά τα θέματα που στη χώρα μας βρίσκονται πάρα πολύ πίσω, δεν άκουσα πάλι το δικό σας προβληματισμό. Ιδρύεται το τμήμα κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και το τμήμα εικόνας και ήχου στην Κέρκυρα. Θα πάτε αργότερα σταδιακά σ’ αυτό που σας λένε όλοι οι σχετικοί με αυτό το θέμα, με αυτό το συντονιστικό όργανο; Θα πάτε σε μία σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης; Θα πάτε σε ένα είδος ακαδημίας πάνω σ’ αυτά τα θέματα; Θα μπορούσαμε να ακούσουμε και γι’ αυτά κι όχι μία τυπική αντιπαράθεση, γιατί όλοι ξέρουμε ότι αυτά τα νέα τμήματα έγιναν πρόχειρα και πολλά από τα προϋπάρχοντα δε λειτουργούν. Όσον αφορά στα θέματα των διορισμών, δεν τηρείτε τις υποσχέσεις σας και δεν είναι μόνο αυτό, είναι ότι τελικά δε διαβλέπουμε εμείς ότι θα γίνει αυτή η βελτίωση στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. ʼκουσα πραγματικά με λύπη συναδέλφους και από την πτέρυγα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Το θέμα της μόνιμης εργασιακής σχέσης των εκπαιδευτικών δε μας απασχολεί για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης; Πώς είναι δυνατόν να τα συζητάμε αυτά τα πράγματα; Είναι δηλαδή δυνατόν να έχουμε ακόμη ωρομίσθιους, ανθρώπους που κάθε μία ώρα διδάσκουν και σε διαφορετικό σχολείο και να μιλάμε μετά για ολοήμερα σχολεία και για ενισχυτική διδασκαλία και ιδιαίτερα για αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; Δεν τα καταλαβαίνω αυτά τα πράγματα. Εδώ θα έπρεπε όλοι να κάνουμε μία προσπάθεια να εξαλειφθεί τελικά το πρόβλημα και των αναπληρωτών και των ωρομίσθιων. Τελικά δε γίνεται αυτό το πράγμα. Εμείς επιμένουμε και έχουμε καταθέσει και τις σχετικές τροπολογίες- ότι θα πρέπει να ισχύσουν οι είκοσι τέσσερις μήνες, θα έπρεπε να είχαν αναληφθεί από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο υποχρεώσεις για το πώς θα πορεύονται αυτοί οι διορισμοί κάθε χρόνο, ότι θα αυξάνετε κάθε φορά τον αριθμό των διορισμών, ούτως ώστε να μπορείτε να καλύπτετε κάθε φορά τους πίνακες για να τελειώσουν οι αναπληρωτές, να τελειώσουν πιο νωρίς αυτοί των τριάντα μηνών, να συμπεριλάβετε στους τριάντα μήνες τα θέματα της μοριοδότησης όσων υπηρέτησαν με βάση τον παλιό νόμο στα δυσπρόσιτα, να συμπεριλάβετε σ’ αυτές τις ευνοϊκές ρυθμίσεις και τις κατηγορίες των μουσικών, των ΔΕ, των ΤΕ κλπ. Όσον αφορά το άρθρο 7 και εδώ δεν καταλαβαίνω το διάλογο που γίνεται και από την Αξιωματική Αντιπολίτευση περισσότερο που έχει τεράστια ευθύνη. Δηλαδή δεν θα κάνουμε τη συζήτηση για το λύκειο; Θέλουμε να αναβαθμιστεί το λύκειο; Θέλουμε το λύκειο να αποτελέσει μια ανεξάρτητη λυκειακή βαθμίδα που να βγάζει παιδιά που να έχουν αυτή τη μόρφωση που χρειάζονται τα παιδιά του ελληνικού λαού; Θέλουμε σιγά, σιγά ο θεσμός των φροντιστηρίων να εκλείψει και να μη μπορούμε να αναπτύξουμε το διάλογο σε αυτό; Βεβαίως χρειάζεται και επιστημονική τεκμηρίωση των προτάσεων για τα έξι μαθήματα, για το ποια θα είναι αυτά και για την κατάργηση των εξετάσεων στη Β’ Λυκείου. Χρειάζεται καμιά επιστημονική τεκμηρίωση ότι πρέπει να αναβαθμιστεί το λύκειο; Εμείς πιστεύαμε ότι και με αυτό το νομοσχέδιο, γιατί ήταν μεγάλη η βιασύνη που το φέρατε, θα μπορούσατε να φέρετε πολύ περισσότερα πράγματα, ώστε να εκλείψει τελικά το λύκειο να αποτελεί εξεταστικό κέντρο και τίποτε άλλο. Είδατε τα αποτελέσματα και αυτών των πανελληνίων εξετάσεων κλπ. Σε αυτά τα θέματα δεν ακούσαμε τις προτάσεις σας. Στην επιτροπή μας είπατε γιατί δεν ψηφίζουμε το άρθρο 7 αφού είναι στη δική μας κατεύθυνση. Θα το ψηφίζαμε το άρθρο αυτό αν είχατε όντως βάλει κάποιες προϋποθέσεις ότι θα μπορούσε τελικά να υπάρξει αυτή η περιβόητη αναβάθμιση του λυκείου.