Home Ομιλίες Ομιλία κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Ανάπτυξη ιαματικού τουρισμού και λοιπές διατάξεις»

Ομιλία κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Ανάπτυξη ιαματικού τουρισμού και λοιπές διατάξεις»

E-mail Εκτύπωση PDF
Είναι σημαντικό το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα και γιατί ο ιαματικός τουρισμός εντάσσεται στον τουρισμό της χώρας, σε μια δραστηριότητα που συμβάλλει τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία, αλλά από την άλλη πλευρά γιατί ιδιαίτερα οι ιαματικές μας πηγές και αξιόλογες είναι και είναι δημόσιες πηγές, είναι δημόσιο αγαθό και ως ένα τέτοιο αγαθό θα πρέπει να το προστατεύσουμε. Όπως είπα και στην επί της αρχής τοποθέτησή μου, για μας η προστασία και η αναβάθμισή τους είναι το κύριο μέλημα και η αξιοποίησή τους έρχεται δεύτερη και πάντα όμως μέσα από τις διαδικασίες του δημόσιου τομέα. Ας μας συνετίσουν πολλά τα οποία συμβαίνουν και ας αναλογιστούμε ότι τουλάχιστον τη δημόσια περιουσία, το φυσικό πλούτο της χώρας, πρέπει να τη διαχειρίζονται, να την προστατεύουν και να την αξιοποιούν υγιείς, με εξυγίανση, με αναβάθμιση και με εμπλουτισμό δημόσιες υπηρεσίες. Μια τέτοια υπηρεσία είναι και ο ΕΟΤ που ανήκει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Ο ΕΟΤ, λοιπόν, χρειάζεται περισσότερη ενίσχυση. Χρειάζεται να επανέλθει γιατί κατακερματίστηκε και αποδιοργανώθηκε. Χρειάζεται, κυρία Υπουργέ, να συμμαζέψετε τις διάφορες ανώνυμες εταιρείες και την περιβόητη ΕΤΑ και επιτέλους να αναλογιστείτε κάποια πράγματα για το τι σημαίνει διαχείριση μέσω των ανωνύμων εταιρειών και μάλιστα του φυσικού πλούτου της χώρας. Δεν είναι κρατισμός το να ασχολείται το ίδιο το κράτος με υγιείς οργανισμούς, δημόσιους φορείς και με νομικά πρόσωπα, με την προστασία και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Είναι ευκαιρία σ' αυτό το νομοσχέδιο να πούμε αυτά τα πράγματα. Θα προχωρήσω τώρα στα άρθρα: Και από την αιτιολογική έκθεση διακατέχει αυτό το νομοσχέδιο μία αγωνία πώς θα αξιοποιήσουμε τις πηγές. Γιατί; Γιατί μέχρι τώρα αυτές περιορίστηκαν μόνο στην υπηρεσία της λουτροθεραπείας και τίποτε άλλο. Μα, είναι κακή αυτή η αξιοποίηση; Βεβαίως. Να υπάρξουν και οι άλλες καινούργιες και μοντέρνες, οι οποίες σε ελάχιστο πληθυσμό αναφέρονται. Όταν το 95% των πολιτών της χώρας κάνει εσωτερικό τουρισμό, όταν οι αποδοχές του αυτή τη στιγμή του μεγαλύτερου ποσοστού της χώρας είναι πάρα πολύ μικρές, τι θα είναι αυτή η αξιοποίηση με τα κέντρα θερμαλισμού ή με τα κέντρα ομορφιάς και αναζωογόνησης; Πρόκειται να τα προσεγγίσει αυτά; Θα έρθουν και ξένοι να προσεγγίσουν αυτά τα πράγματα, αλλά κατά κύριο λόγο το μεγάλο μέρος του πληθυσμού που αξιοποιεί τις ιαματικές πηγές είναι οι Έλληνες και κατά κύριο λόγο τις αξιοποιούν για λόγους λουτροθεραπείας. Επομένως αυτή η διάσταση, που στη συνέχεια πάτε να την υποστηρίξετε αλλά δεν την κατοχυρώνετε, είναι η κυριότερη για μας. Αναφέρθηκα και την άλλη φορά και μου απαντήσατε, κύριε Υπουργέ, στο παράδειγμα των Λουτρών της Κυλλήνης. Από το 1996, 1997 είναι αυτή η σύμβαση και ακόμη ο ιδιώτης να αξιοποιήσει και να βελτιώσει στοιχειωδώς το Κέντρο Λουτροθεραπείας. Δεν θέλουν, λοιπόν, οι ιδιώτες όταν τους παραχωρείται αυτή η χρήση, να κάνουν τις βασικές δραστηριότητες που αφορούν μία ιαματική πηγή. Το βλέπετε αυτό. Προσπαθείτε, ξαναπροσπαθείτε και δεν έχουμε ακόμα αποτέλεσμα. Να δούμε πότε θα έχουμε το οριστικό αποτέλεσμα. Έτσι όταν στο άρθρο 3 αναφέρεται –και σωστά- ότι οι ιαματικοί φυσικοί πόροι διατίθενται κατά προτεραιότητα για τις ανάγκες μονάδων ιαματικής θεραπείας και ακολούθως για τις ανάγκες κέντρων ιαματικού τουρισμού και θαλασσοθεραπείας, εγώ έχω να παρατηρήσω ότι αυτό δεν το κατοχυρώνετε. Δεν υπάρχει μία άλλη διάταξη στο νομοσχέδιο που να μπορεί να εξασφαλίσει αυτή την προτεραιότητα. Διατυπώνεται εδώ μία ευχή και δεν υπάρχει από εκεί και πέρα ένας μηχανισμός που να ελέγξει εάν αυτή η προτεραιότητα θα μπορεί να τηρείται. Γιατί ακόμα και σε επόμενα άρθρα που λέτε για την αναγνώριση των φυσικών πηγών, περιορίζεστε στα στοιχεία της αναγνώρισης, όπως σας το κάνει πρόταση και η Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων, η αντίστοιχη εταιρία και δεν επιλαμβάνεστε και του θέματος, το πώς θα αξιοποιηθεί, ποια θα είναι η δράση, ούτως ώστε μέσα από τη σχετική υπουργική απόφαση να υπάρξει η καταγραφή αυτής της προτεραιότητας σε γενικές γραμμές, γενικές κατευθύνσεις και να μην αφεθεί στη μελέτη παραχώρησης ή ακόμη και στην πρόταση την οποία θα κάνει ο ιδιώτης, προκειμένου να χρησιμοποιήσει αυτή την πηγή. Υπάρχουν πολλές υπουργικές αποφάσεις, υπάρχουν υπουργικές αποφάσεις οι οποίες είναι μόνο του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, όμως εδώ υπάρχουν πολύ σημαντικά θέματα για τις ιαματικές πηγές. Υπάρχει το θέμα η κάθε πηγή τι ιδιότητες έχει, πάλι για να υποστηρίξει την πρώτη δραστηριότητά της που είναι ο ιαματικός καθ’ αυτού τουρισμός, η λουτροθεραπεία κ.λπ. Επομένως εδώ σε δύο-τρεις αποφάσεις και κυρίως στην απόφαση της παραγράφου 5 θα πρέπει να υπάρχει και ο Υπουργός Υγείας, όπως και για την αξιοποίηση ορισμένων πηγών, για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κ.λπ., θα πρέπει να υπάρχει και ο Υπουργός Ανάπτυξης. Όσον αφορά τώρα τα θέματα τα οποία θα συνδιαχειριστείτε, και το Προεδρικό Διάταγμα και οι υπουργικές αποφάσεις με το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., ορθά θα γίνει αυτή η διαδικασία, αλλά από εκεί και πέρα δεν χρειάζεται το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης να παρεμβαίνει σε θέματα δασικών εκτάσεων κ.λπ. Αφήστε τα αυτά να είναι όπως είναι. Δεν χρειάζεται το άρθρο 8. Δηλαδή με μία απόφαση Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης, να μπορεί, επειδή έχει πάθει κάποια μόλυνση κ.λπ., να καταργείται μία ιαματική πηγή. Σωστά κάνατε το μητρώο το οποίο καταγράφει τα πάντα. Εδώ θα έπρεπε να υπάρχει διατυπωμένη υποχρέωση της πολιτείας, του Υπουργείου, του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και μαζί με άλλα συναρμόδια Υπουργεία, μια πηγή αν έχει υποστεί ορισμένες φθορές, να μπορέσει να αναβαθμίσει αυτή την πηγή. Αυτό πρέπει να κάνετε. Το να καταγράψουμε τις πηγές σε ένα μητρώο, τις ιδιότητές τους και μετά να έχουμε άρθρο που να λέει ότι μπορούμε και να άρουμε την αναγνώριση αυτής της πηγής, εγώ δεν το βρίσκω σωστό. Φοβάμαι ότι αυτή η δυνατότητα μπορεί να δοθεί στον Υπουργό -μπορεί να μην το κάνετε εσείς, να το κάνει κάποιος άλλος, για διάφορους λόγους, για να μην χρησιμοποιούνται οι περιοριστικές διατάξεις, χρήσεις γης κ.λπ., σε μία περιοχή και να πρέπει να γίνει εκεί μία αλόγιστη τουριστική εκμετάλλευση- να καταργείται και να μην αναγνωρίζεται μία ιαματική πηγή που έχει καταγραφεί στο μητρώο. Θα έλεγα, λοιπόν, ότι το άρθρο 8 θα πρέπει να το διαγράψετε, δεν χρειάζεται να υπάρχει. Ξεκινάει τώρα ένα μεγάλο θέμα. Πραγματικά επανέρχονται στον ΕΟΤ, δηλώνεται κατηγορηματικά στο νόμο, ιαματικοί πόροι. Σας είπα και πριν ότι ο ΕΟΤ πρέπει να εξαγνισθεί, πρέπει να έχει ειδικούς υπαλλήλους και γι’ αυτά τα θέματα, όπως και για άλλα θέματα, τα οποία χειρίζεται. Εδώ, όμως, θα πρέπει να δείτε και τη σύνδεσή του με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, γιατί η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το πρωταρχικό κύτταρο. Σε αυτήν ανήκουν οι φυσικοί πόροι. Στον απλό πολίτη ανήκουν οι φυσικοί πόροι. Τι είδαμε στο παρελθόν; Είδαμε έναν ΕΟΤ που τις πιο αξιοποιήσιμες πηγές, φυσικό πλούτο της χώρας, τις παρέδωσε στην ΕΤΑ, η οποία πλέον είναι μία καθαρή εταιρία μετοχοποιημένη, ιδιωτικοποιημένη και πάει λέγοντας. Και συνέβησαν πολλά και φοβούμαι ότι θα συμβούν και πάρα πολλά αν μείνει έτσι η κατάσταση. ʼφησε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση όλα εκείνα τα ακίνητα, στα οποία δεν μπορεί κανείς να κάνει αξιοποίηση, είναι δηλαδή στα αζήτητα. Τώρα εγώ σας λέω, κύριε Υπουργέ, ότι είναι ευκαιρία να κάνετε μία τομή σε αυτά τα πράγματα. Τουλάχιστον τις ιαματικές πηγές, αυτό το φυσικό πλούτο της χώρας, να τον συνδιαχειριστεί ο ΕΟΤ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πάρτε ό,τι δώσατε και στην ΕΤΑ. Καλά κάνετε το διαχωρισμό τουριστικών ιαματικών πηγών και μη κ.λπ. Πάρτε τα, λοιπόν, όλα αυτά, κάντε αυτή την τομή και αν την κάνετε, εμείς θα το ψηφίσουμε το νομοσχέδιο. Ευχαριστώ. ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ Πραγματικά αυτή η συζήτηση και ο ανταγωνισμός μεταξύ της Κυβέρνησης και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για το πόσο είναι το ποσοστό της αύξησης των αφίξεων, της επισκεψιμότητας των ξένων τουριστών στην Ελλάδα, δεν καταλαβαίνω τι νόημα έχει. Κυρία Υπουργέ, στις αυξήσεις αυτές στις οποίες λέτε ότι δεν αναφερθήκατε εγώ σας έχω ακούσει πολλές φορές να αναφέρεστε, ότι υπάρχει αύξηση στις αφίξεις κ.λπ. Οι αφίξεις αυτές δεν είναι μεγάλες. Εάν δείτε τα στοιχεία της παγκόσμιας αγοράς, θα δείτε ότι η Ελλάδα χάνει θέσεις. ʼρα, θα πρέπει να δούμε σχετικά με το τι γίνεται σε όλη την παγκόσμια τουριστική αγορά. Θα δούμε ότι πράγματι δεν πάμε καλά σε σχέση με αυτά τα στοιχεία. Διότι μπορεί το 2005 και το 2006 να είχαμε μία μικρή αύξηση αλλά σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνεται με τις αυξήσεις που είχαν οι γειτονικές μας χώρες όλη την τελευταία πενταετία δηλαδή η Ισπανία και η Τουρκία. Και βέβαια αυτή τη στιγμή έχουμε και μία συγκυρία ευνοϊκή για την Ελλάδα. Αυτή όμως, δεν μπορεί να συνεχιστεί διότι τα στοιχεία είναι άλλα, τρομοκρατικές ενέργειες κ.λπ. Και δεν ευχόμαστε με τέτοια στοιχεία να υπάρχει αύξηση. Επομένως, εδώ η συζήτηση πρέπει να γίνει για εκείνα τα μεσοπρόθεσμα μέτρα τα οποία θα αξιοποιήσουν την τουριστική μας περιουσία και αυτό που άφησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, για να μην βιώσουμε την κατάσταση που υπάρχει στο Σίδνευ και αλλού αλλά την κατάσταση που δημιουργήθηκε στη Βαρκελώνη και σε άλλες χώρες που αξιοποίησαν σωστά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. ʼσχετα αν τα λάβαμε υπ’ όψιν ή όχι τα στοιχεία στην προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. υπήρχε στον ΕΟΤ υπηρεσία πάρα πολύ καλή η οποία επεξεργαζόταν με σωστό τρόπο τα στοιχεία των αφίξεων. Αυτήν την υπηρεσία ο κ. Αβραμόπουλος την κατήργησε. Τον ενοχλούσε; Δεν ήταν υμέτεροι οι διευθυντές; Όμως, αυτή η υπηρεσία είχε εκδώσει στοιχεία για την τουριστική αύξηση τουλάχιστον το 2004 μέχρι να καταργηθεί, στοιχεία που συνέπεσαν με τα στοιχεία που δίδει η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία που δεν κάνει πολύ συχνά εκτιμήσεις αλλά βλέπει το τι γίνεται. Επομένως, όπως σας είπα και στην αρχή πρέπει να οργανώσετε καλύτερα τον ΕΟΤ, οργανώσετε καλύτερα την υπηρεσία σας, δώστε εμπιστοσύνη στους ανθρώπους οι οποίοι δουλεύουν χρόνια εκεί, συμπληρώστε αυτό το δυναμικό με νέο εξειδικευμένο προσωπικό, πάρτε μεσοπρόθεσμα μέτρα και βραχυπρόθεσμα για να μπορέσουμε να έχουμε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα. Οι αριθμοί δεν ευνοούν σε καμία περίπτωση ακόμη. Χρειαζόμαστε πάρα πολύ δρόμο.