Home Ομιλίες Ομιλία κατά τη συζήτηση του σχέδιου νόμου για την Κύρωσητης από 19/04/2002 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για την "Απαγόρευση πραγματοποίησης δοκιμασιών ή προσομοιώσεων εξετάσεων από φροντιστήρια ή άλλους ιδιωτικούς φορείς

Ομιλία κατά τη συζήτηση του σχέδιου νόμου για την Κύρωσητης από 19/04/2002 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για την "Απαγόρευση πραγματοποίησης δοκιμασιών ή προσομοιώσεων εξετάσεων από φροντιστήρια ή άλλους ιδιωτικούς φορείς

E-mail Εκτύπωση PDF
Όπως είχε δηλώσει ο Πρόεδρος του Κόμματός μας και στην αρμόδια επιτροπή, θα κυρώσουμε αυτήν την πράξη νομοθετικού περιεχομένου, αλλά μας δίδεται η ευκαιρία να πούμε κάποια πράγματα για το μεγάλο πρόβλημα της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Η προσομοίωση εξετάσεων που διεξάγουν τα φροντιστήρια, είναι η κορυφή του παγόβουνου μιας ανορθόδοξης σχέσης, ενδεχομένως και διαπλοκής, μεταξύ του δημόσιου σχολείου και των φροντιστηρίων. Είμαστε υποχρεωμένοι να το κρίνουμε αυτό εκ του αποτελέσματος. Οι μισοί μαθητές εκδιώκονται από το Λύκειο, και βέβαια οι οικονομικά ασθενέστεροι. Βέβαια, όσοι απ΄ αυτούς δεν εκδιώκονται από το εκπαιδευτικό σύστημα, οδηγούνται σε σχολές κατάρτισης σε μικρή ηλικία, οι οποίες όμως σχολές είναι αμφιβόλου ποιότητας, αφού υποβαθμίζονται δραματικά ακόμη και σε σχέση με τα προϋπάρχοντα τεχνικά λύκεια. Για να γίνουν αυτά δυνατά, τα γενικά λύκεια αποποιούνται κάθε μορφωτικού χαρακτήρα, μετατρεπόμενα σε εξεταστήρια κέντρα επιλογής και φροντιστήρια που διδάσκουν την τεχνική των εξετάσεων. Με άλλα λόγια, η μόρφωση ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, για κάθε άνθρωπο προσωπικά και για την κοινωνία στο σύνολό της, αμφισβητείται στην πράξη. Και ακόμα, αντί της μόρφωσης –ιδίως του πολιτισμού- ως καλλιέργειας γνώσεων, με κριτικό και σφαιρικό τρόπο για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, προβάλλεται μία εντελώς περιοριστική αντίληψη, που ρίχνει το βάρος κυρίως στην κατάρτιση, που από μόνη της τις περισσότερες φορές έχει ημερομηνία λήξεως. Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής συνιστούν σημαντική εγκατάλειψη της ανάγκης για κοινωνικό κράτος, ενώ ταυτόχρονα –θεωρώντας ότι ικανοποιούν ανάγκες της αγοράς- ουσιαστικά υπονομεύουν τις δυνατότητες ολόπλευρης ανάπτυξης της κοινωνίας. ʼς έρθουμε στο συγκεκριμένο ζήτημα. Το βασικό πρόβλημα εδώ είναι η μετατροπή των Λυκείων σε κέντρα επιλογής για ανώτατη εκπαίδευση και αποποίηση του μορφωτικού τους ρόλου. Τα λύκεια δεν ήταν πάντα έτσι. Τα τελευταία χρόνια όμως, αυτό που πραγματικά βαραίνει στη λειτουργία των λυκείων είναι οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Αυτό είναι το πεδίο θεοποίησης των φροντιστηρίων. Φέτος, τη Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο, τα φροντιστήρια ήταν σε πλήρη λειτουργία. Έγκυροι υπολογισμοί εκτιμούν ότι σε κάθε λογής φροντιστήρια οι γονείς πληρώνουν από την τσέπη τους ποσά όσα περίπου ένας προϋπολογισμός για την εκπαίδευση. Δε μπορεί τελικά να υπάρξει απεμπλοκή σχολείων-φροντιστηρίων, χωρίς την απεμπλοκή του λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις για την ανώτατη εκπαίδευση. Εμείς λέμε να αφήσουμε ήσυχο το λύκειο, ώστε να βρει το μορφωτικό του χαρακτήρα, ώστε να μη φθάσουμε να έχουν εκδιωχθεί οι μισοί μαθητές πριν τελειώσουν το λύκειο. Αυτό είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσής μας. Οι όποιες διαδικασίες κατάταξης για τις σχολές μεγάλης ζήτησης, πρέπει να γίνουν έξω και μακριά από το λύκειο. Πρέπει να σωθεί το σχολείο. Αυτό είναι το πρωταρχικό ζήτημα. Η προσομοίωση εξετάσεων από τα φροντιστήρια ήταν μια φυσιολογική τελική εκδήλωση της διαπλοκής σχολείων-φροντιστηρίων. Το Υπουργείο Παιδείας είχε πέρυσι έγκαιρα προειδοποιηθεί για τους κινδύνους. Τα γεγονότα ξεπέρασαν κάθε επιφύλαξη. Ο Συνασπισμός προσβλέπει σε μία εναλλακτική πολιτική για αυτά τα πολύ σοβαρά θέματα της παιδείας. Ο σκληρός πυρήνας μιας εναλλακτικής πολιτικής για την παιδεία είναι η δημιουργία ολοκληρωμένων πολιτών, με βαθιά μόρφωση και κριτική σκέψη, με ικανότητα για συνεργασίας, και με διάθεση να αμφισβητούν, να κρίνουν και να δημιουργούν. Δεν είναι καινούρια αυτή η πολιτική. Είναι η πρόταση της Αριστεράς από τις αρχές του 20ου αιώνα. Βασικός άξονας αυτής της εναλλακτικής πολιτικής για την κοινωνία μας σήμερα, είναι μια ενιαία δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, που θα παρέχεται ως δημόσιο αγαθό σε όλους, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, εξασφαλίζοντας για όλους τους μαθητές μία ευρεία μορφωτική βάση, και θα τους επιτρέπει να παρακολουθούν τις ταχύτατα μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας μας. Πρόθεσή μας δεν ήταν με αυτήν τη σύντομη τοποθέτηση να δημοσιοποιήσουμε τις απόψεις μας για τα πολύ μεγάλα θέματα της παιδείας και τη σχέση τους με την κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι να συμβάλουμε στη διαμόρφωση μίας μάχιμης, συλλογικής πολιτικής και πολιτισμικής αντίληψης, που αντιλαμβάνεται τη μόρφωση ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό για κάθε άνθρωπο προσωπικά, αλλά και για την κοινωνία στο σύνολό της, αναδεικνύοντας πως στα θέματα της παιδείας η Αριστερά αποτελεί την κατ΄ εξοχήν μεταρρυθμιστική δύναμη της κοινωνίας. Στα πλαίσια των παραπάνω, και γι΄ αυτό το ελάχιστο που γίνεται εδώ σήμερα, είμαστε υπέρ της κύρωσης της πράξης νομοθετικού περιεχομένου για την απαγόρευση πραγματοποίησης δοκιμασιών η προσομοιώσεων εξετάσεων από τα φροντιστήρια ή άλλους ιδιωτικούς φορείς.