Home Ομιλίες Ομιλία κατά τη συζήτηση του «Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν. 2725/1999, ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και άλλες διατάξεις» (κατ΄άρθρων Α)

Ομιλία κατά τη συζήτηση του «Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν. 2725/1999, ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και άλλες διατάξεις» (κατ΄άρθρων Α)

E-mail Εκτύπωση PDF
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Το ντόπινγκ όπως και άλλοι συνάδελφοι αναφέρθηκαν είναι η σύγχρονη μάστιγα στον αθλητισμό. Το πρόβλημα παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις και χρειάζεται αρετή και τόλμη, η ελευθερία έλεγε ο ποιητής μας, ρεαλισμό και έλλειψη υποκρισίας που δυστυχώς περισσεύει. Για τον έλεγχο απαιτείται συντονισμένη δράση όλων των εμπλεκομένων φορέων και μάλιστα διεθνώς. Ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου ανέκαθεν σε όλες του τις παρεμβάσεις τόνιζε τον κίνδυνο αλλοίωσης των αρχών του αθλητισμού και των κοινωνικών του λειτουργιών από την κυριαρχία της εμπορευματικής κατεύθυνσης. Το ντόπινγκ στον αθλητισμό είναι αποτέλεσμα της διαπλοκής της παγκόσμιας βιομηχανίας του αθλητικού θεάματος, της διαφήμισης, της παραγωγής αθλητικών ειδών, της παραγωγής και διακίνησης φαρμάκων, των αθλητικών «συμβούλων» που συμπίπτουν σε ένα κοινό στόχο το κέρδος, χωρίς να υπολογίζουν την υγεία του αθλητή. Το ντόπινγκ είναι ένα πρόβλημα που διαπερνά όλο το αθλητικό σύστημα. Η επικινδυνότητα του φαινομένου έγκειται στο γεγονός ότι η νοοτροπία της χρήσης φαρμακευτικών ουσιών για την εξασφάλιση της φυσικής κατάστασης και της σωματικής διάπλασης διαχέεται σε σημαντικό βαθμό σε όλο το αθλητικό οικοδόμημα. Πιστεύουμε, κύριοι συνάδελφοι, ότι πρέπει να εκτιμήσουμε ρεαλιστικά τη σημερινή κατάσταση και να μην περιοριστούμε μόνο σε φιλοσοφικές και θεωρητικές παρεμβάσεις και προσεγγίσεις. Να εκτιμήσουμε ότι το πρόβλημα βρίσκει πρόσφορο έδαφος και στη χώρα μας. Και όπως φαίνεται από τα περιστατικά που συνεχώς προκύπτουν το τελευταίο διάστημα, διογκώνεται. Για να είμαστε ειλικρινείς και να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, δεν γνωρίζουμε, πως είναι δυνατόν στις συνθήκες αυτού του διεθνοποιημένου αθλητισμού, δίπλα σε αθλητές χωρών που αναγνωρίζουν την ύπαρξη του προβλήματος, δίπλα σε ντοπαρισμένους Γάλλους, Αμερικανούς, Βρετανούς ή Ρώσους αθλητές, να σταθούν καθαροί Έλληνες. Επειδή το πρόβλημα είναι σύνθετο με πολιτικές και οικονομικές πλευρές οφείλουμε να κάνουμε επιμερισμό ευθύνης από την πολιτεία, η οποία ασκεί πολιτική επί του συγκεκριμένου θέματος, στις αθλητικές ομοσπονδίες ως φορέων ανάπτυξης και προστασίας των οικείων αθλημάτων, στους επιστήμονες που ασκούν έργο ιατρικό και παιδαγωγικό, στους αθλητές, στους χορηγούς, στους αθλητικούς συμβούλους και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η ελληνική Κυβέρνηση αν και συμμετείχε σε διεθνείς οργανισμούς και forum παρακολουθεί αμήχανη τις εξελίξεις της αντιπαράθεσης ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην ΔΟΕ για τον καταμερισμό των αρμοδιοτήτων στον έλεγχο του ντόπινγκ. Πρόσφατη έκθεση της INTERPOL επισημαίνει την έλλειψη ενδιαφέροντος εκ μέρους των κρατών όσον αφορά τη διακίνηση ουσιών ντόπινγκ. Η INTERPOL είναι πεπεισμένη ότι η διακίνηση ουσιών ντόπινγκ έχει φθάσει πλέον στο ίδιο επίπεδο με τη διακίνηση ορισμένων λεγόμενων «κοινωνικών ναρκωτικών». Η Ελλάδα έχει αναλάβει τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Οι πιέσεις από μέρους των χορηγών των Ολυμπιακών Αγώνων, των μάνατζερς και των Ελλήνων αθλητών για νέο ρεκόρ, θα ενταθούν. Αν η κρατική πολιτική περιοριστεί στην ανάγκη ευπρόσωπης αγωνιστικής παρουσίας και κατάκτησης μεταλλείων από τις εθνικές ομάδες της χώρας με συγκαλύψεις και απαλές επεμβάσεις κάτι για το οποίο φυσικά είμαστε αντίθετοι, λέμε ανοιχτά ότι αυτό θα είναι έγκλημα, αν δεν συνοδευτεί από υψηλών προδιαγραφών υποστήριξη στους πρωταθλητές. Για το Συνασπισμό η πολιτική της ελληνικής Κυβέρνησης στο πρόβλημα του ντόπινγκ εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων πρέπει να εναρμονίζεται με τομείς που υπάγονται στην κοινοτική αρμοδιότητα. Δεν μπορεί να περιμένει τη ζητούμενη ομοφωνία των κρατών-μελών της Ένωσης προκειμένου να προχωρήσει. Αυτή η πολιτική μας πρέπει να είναι καθαρή και αυστηρή. Πρέπει να έχει ως πρώτο στόχο την υγεία των αθλητών. Έτσι κάνουμε σήμερα και από αυτό το Βήμα μια πρώτη πρόταση. Να αναλάβετε, κύριε Υπουργέ, στα πλαίσια της πολιτιστικής Ολυμπιάδας τη διοργάνωση μιας διεθνούς ημερίδας με συμμετοχή όλων των παγκόσμιων φορέων με πρωτοβουλία της Ελληνικής Επιτροπής και της Ελληνικής Ολυμπιακής Ακαδημίας και συστράτευση όλων των φορέων μηδέ των αθλητικών τμημάτων των ελληνικών κομμάτων εξαιρουμένων. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 είναι η μοναδική ευκαιρία ώστε να δοθεί παγκόσμια εθνική διάσταση στο πρόβλημα του ντόπινγκ στον αθλητισμό. Οι προτάσεις μας μερικές από τις οποίες υπάρχουν και στο νομοσχέδιο επικεντρώνονται κυρίως στη νομοθετική κατοχύρωση της αξιοπιστίας σύγχρονων μεθόδων και αιματολογικών εξετάσεων στους αθλητές ομαδικών και ατομικών αθλημάτων, στη διάθεση των οικονομικών μέσων στις Εθνικές Αθλητικές Ομοσπονδίες και ταυτόχρονα στη θέσπιση των αναγκαίων ελέγχων αντιντόπινγκ. Επίσης στη νομοθετική κατοχύρωση του ασυμβίβαστου της ταυτόχρονης εξάσκησης προπονητικής επιστήμης καθώς επίσης και στη θέσπιση νομικού κωλύματος οποιωνδήποτε εισαγωγέων παρόμοιων ουσιών κλπ., πράγμα που κάνατε δεκτό και βελτιώσατε το σχετικό άρθρο. Στη δημιουργία ανεξάρτητου, μη κυβερνητικού φορέα, ιατρικής επιστημονικής ομάδας ελέγχου των φαρμακευτικών συσκευασμάτων που χορηγούνται στους αθλητές. Στη θεσμοθέτηση ποσοστού από τα τηλεοπτικά δικαιώματα των επαγγελματικών πρωταθλημάτων υπέρ της έρευνας για την καταπολέμηση του ντόπινγκ. Επίσης, στη στήριξη του παγκόσμιου οργανισμού αντιντόπινγκ και στην ενεργό συμμετοχή στις δράσεις του. Ακόμη, μέτρα για την πλατιά επιμόρφωση των αθλητών, την αναβάθμιση του αθλητικού κέντρου αθλητικών ερευνών, επαρκή χρηματοδότηση των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών. Έρχομαι τώρα στα άρθρα. Είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο έχει πολύ θετικές προτάσεις σε πολλά σημεία του. Σε κάποια όμως κύρια σημεία απονευρώνεται. Ένα πρώτο. Απαγορεύει τη διενέργεια ελέγχου ντόπινγκ από οποιοδήποτε φορέα ημεδαπό ή αλλοδαπό χωρίς προηγούμενη ενημέρωση του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης του Ντόπινγκ. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα με τον παγκόσμιο οργανισμό. Παρεμποδίζει ουσιαστικά τους αιφνιδιαστικούς ελέγχους. Και δεν μου απαντήσατε ούτε στην επιτροπή, ποια είναι η σκοπιμότητα αυτής της παραγράφου. Συστήνεται εθνική επιτροπή καταπολέμησης του ντόπινγκ η οποία όμως είναι απολύτως ελεγχόμενη από τον Υπουργό. Εμείς έχουμε εκφράσει την άποψη για ανεξάρτητη αρχή ελέγχου. Δεν υποχρεώνετε τις αθλητικές ομοσπονδίες στη διενέργεια ελέγχου στις κατηγορίες εφήβων, παίδων, ατομικών αθλημάτων, όπου εκεί ξεκινάει και εκεί υπάρχει εκτεταμένη χρήση των φαρμάκων και το μεγάλο πρόβλημα της επιβάρυνσης της υγείας αυτών των νέων αθλητών. Αφήνετε στη διάθεση των Υπουργών Πολιτισμού και Υγείας τον καθορισμό των διαδικασιών ελέγχου γενετικού ντόπινγκ που σήμερα αποτελεί την κυριότερη μέθοδο ντοπαρίσματος. Δεν καθορίζετε την ευθύνη, και σας το είπαν και άλλοι συνάδελφοι στις ομάδες, σε περίπτωση που αθλητής βρεθεί ντοπαρισμένος. Οι αθλητικές ομοσπονδίες δεν είναι θετικές σε κάτι τέτοιο. Πόσο μάλλον οι ΠΑΕ και οι ΚΑΕ. Προτείνουμε στα συμβόλαια των επαγγελματιών αθλητών να μπαίνει όρος που να αποτρέπει τη χρήση αυτών των απαγορευμένων ουσιών. Επίσης, αντίστοιχες τροποποιήσεις να γίνουν στους κανονισμούς διεξαγωγής των αθλημάτων με πρόβλεψη διοικητικών κυρώσεων στις ομάδες. Δεν αναφέρετε τίποτα για την ευθύνη των αθλητικών ομοσπονδιών για ντοπαρισμένους αθλητές των εθνικών συγκροτημάτων, γεγονός επικίνδυνο σε μια μάχη εντυπώσεων και υψηλών συμβολαίων πριν από το 2004. Θα μου πείτε ότι αυτά τα τελευταία αποτελούν ουτοπία και ένας είδος δονκιχωτισμού. Εάν, όμως, δεν βλέπουμε το μέλλον του πλανήτη και μέσα στο μέλλον του πλανήτη μας είναι και η τέχνη και ο αθλητισμός και τον παραδώσουμε στην εμπορευματοποίηση και στις δυνάμεις της αγοράς, τελικά δεν θα υπάρξει αυτό το μέλλον. Θα πάω τώρα στις διορθώσεις των άρθρων. Στο άρθρο 55 προβλέπεται η λήψη δειγμάτων από αθλητές και ίππους κατά τη διάρκεια διενέργειας ελέγχου ντόπινγκ. Ωστόσο δεν καθορίζεται επακριβώς σε τι αφορούν αυτά τα δείγματα. Όπως είναι γνωστό η λήψη ούρων από τους αθλητές δεν επαρκεί πλέον για την εξακρίβωση συγχρόνων μεθόδων ντόπινγκ. Γι αυτό προτείνουμε στην παράγραφο 2 του άρθρου 55 την εξής προσθήκη: «Η διενέργεια του ως άνω ελέγχου περιλαμβάνει τις διαδικασίες: Πρώτον, της λήψης δειγμάτων από αθλητές και ίππους δια της λήψης ούρων και αίματος και κάθε δείγματος που αφορά τον έλεγχο του γενετικού ντόπινγκ». Στην παράγραφο 7 του ιδίου άρθρου: Η χρήση γενετικού ντόπινγκ εξελίσσεται πλέον στην πιο σύγχρονη μέθοδο ντόπινγκ. Οι αρμόδιοι επιστημονικοί φορείς εντεταλμένοι για την καταπολέμηση του προβλήματος και τον έλεγχο των αθλητών βρίσκονται συνεχώς στη θέση απλά να ακολουθούν τις εξελίξεις. Γι αυτό προτείνουμε η παράγραφος 7 του άρθρου 55 να συμπληρωθεί ως εξής: «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Πρόνοιας και Πολιτισμού καθορίζονται οι διαδικασίες του ελέγχου γενετικού ντόπινγκ, βάσει των διεθνών συμβάσεων» (-πρέπει να υπενθυμίζουμε αυτό το πράγμα-) «που έχει υπογράψει το Υπουργείο Πολιτισμού στα πλαίσια της συμμετοχής της χώρας μας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Αντιντόπινγκ, καθώς και στα πλαίσια των αποφάσεων της αρμόδιας Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Κύριε Υπουργέ, θεωρούμε ότι αυτό πρέπει να τονιστεί, γιατί έτσι δεσμεύει το πώς θα εκδοθεί αυτή η κοινή υπουργική απόφαση. Έρχομαι τώρα στο άρθρο 56. Προτείνουμε η παράγραφος 5 να συμπληρωθεί ως εξής: «Όσον αφορά τα ατομικά αθλήματα, έλεγχος ντόπινγκ γίνεται υποχρεωτικά στους τρεις πρώτους νικητές του τελικού του κάθε αγωνίσματος κατά τη διάρκεια των πανελληνίων αγώνων των εθνικών πρωταθλημάτων των κατηγοριών ανδρών, γυναικών, νέων, εφήβων, νεανίδων και παίδων, κορασίδων.» Σας προτείνουμε δηλαδή πέρα από τον τακτικό έλεγχο, που λέτε ότι γίνεται, να προσδιορίσετε τον έλεγχο αυτό και για τους τρεις πρώτους αθλητές και να τον επεκτείνετε και στην ομάδα των νέων, εφήβων, νεανίδων κ.τ.λ.. Επίσης, στο ίδιο άρθρο εμείς προτείνουμε την απαλοιφή της παραγράφου 9, δηλαδή, αυτό που λέτε στη σελίδα 28: «Δεν επιτρέπεται η διενέργεια ελέγχου ντόπινγκ από οποιονδήποτε φορέα, ημεδαπό ή αλλοδαπό, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης του Ντόπινγκ.» Θεωρούμε ότι αυτό έρχεται σε παραβίαση των αρχών του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντιντόπινγκ και η αποδοχή αυτής της παραγράφου συντελεί στη συγκάλυψη του προβλήματος και στην αποφυγή αιφνιδιαστικών ελέγχων από τους ιπτάμενους γιατρούς και άλλους αρμόδιους φορείς. Σας είπα πριν για τα θέματα της ευθύνης των ομάδων και της ευθύνης των ομοσπονδιών, τα οποία δεν τα έχετε συμπεριλάβει στο άρθρο 59. Θα πρέπει εδώ να προβλέψετε την προσθήκη κάποιας παραγράφου. Όσον αφορά τα θέματα της διαιτησίας θέλω να πω τα εξής: Η διαιτησία, ιδιαίτερα για τα ομαδικά αθλήματα, βρέθηκε σε έντονη και δυσμενή κριτική, γιατί δεν εκπλήρωνε με αμερόληπτο και αντικειμενικό τρόπο το ρόλο της. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση με τις νέες ρυθμίσεις υιοθετείται ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πρότυπο οργάνωσης της αγωνιστικής διαιτησίας με ολιγομελή, ευέλικτα κυρίως- σχήματα για τη διοίκηση της διαιτησίας αλλά και της αντίστοιχης εθνικής ομοσπονδίας. Όμως, εδώ εμείς δεν διαβλέπουμε αυτόν τον εκσυγχρονισμό ούτε διαβλέπουμε καμία προώθηση του εκσυγχρονισμού όλου αυτού του τομέα. Νομίζω ότι η κα Κανέλλη, από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος, έκανε κάποιες ουσιαστικές παρατηρήσεις, με τις οποίες συμφωνούμε για τα θέματα αυτά του εκδημοκρατισμού και τα θέματα των κινήτρων και της συμμετοχής των οργάνων των διαιτητών σε όλα τα όργανα και στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων που αφορούν τον τομέα τους. Είναι πραγματικά απαράδεκτο οι διαιτητές, όπως και οι προπονητές, τελικά, να μετέχουν στα όργανα των ομοσπονδιών και κυρίως στην ΕΠΟ ως παρατηρητές, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Είναι και αυτοί ένα μέρος του προβλήματος αλλά και άνθρωποι που θέλουν να λύσουν το πρόβλημα, για να μπορέσουν να σταθούν και ως επαγγελματίες και να συμβάλουν στον αθλητισμό. Επομένως, δεν μπορεί να είναι παρατηρητές. Δεν είναι κάποιοι ειδικοί επιστήμονες ή κάποιοι άλλοι οι οποίοι μπορούν να είναι παρατηρητές. Θα σας παρακαλούσα, κύριε Υπουργέ, να δείτε και τις προτάσεις των διαιτητών, τις προτάσεις που αφορούν τη συμμετοχή τους στην κατάρτιση των πινάκων και όχι απλώς σε μια διαδικασία υποβολής στη λειτουργία των Σχολών Διαιτητών. Να τους δώσετε αρμοδιότητες και για την κατάρτιση των πινάκων και για τα θέματα της επιμόρφωσης, να είναι δηλαδή και δικές τους αρμοδιότητες και δική τους η συμβολή σε αυτό το οποίο πρέπει να διορθωθεί και σε αυτά τα οποία αποφασίζονται σχετικά με το θέμα της διαιτησίας. Ευχαριστώ. ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ Οι προτάσεις της κας Σπυράκη και οι διορθώσεις της ήταν πολύ σημαντικές. Στην πρόταση που έκανε για την ίδρυση ινστιτούτου, θεωρήθηκε θετική αλλά μετατοπίστηκε για το μέλλον από τον κύριο Υπουργό, εμείς είχαμε κάνει μια ενδιάμεση πρόταση προς το παρόν. Σας την εκφώνησα. Έχετε το Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών: αν το αναβαθμίσετε και του δώσετε μια επαρκή χρηματοδότηση, θα μπορεί να στρέψει αυτό τον καιρό τις έρευνές του και να αρχίσει τις συζητήσεις με την συμμετοχή και των άλλων φορέων και ειδικών στα θέματα του ντόπινγκ. Κύριε Υπουργέ νομίζω ότι παραμένει στο άρθρο 55 η ασάφεια ως προς τη διενέργεια των ελέγχων. Η παράγραφος 2 αναφέρει ότι «η διενέργεια του ως άνω ελέγχου περιλαμβάνει τις διαδικασίες πρώτον της λήψης δειγμάτων από αθλητές ή ίππους» χωρίς να αναφέρεστε εδώ και στις δύο περιπτώσεις που πλέον γίνεται και μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Σίδνευ δηλαδή και από το αίμα και χωρίς να αναφέρεται ο όρος «ελέγχου γενετικού ντόπινγκ». Στο άρθρο 56 δεν μου απαντήσατε, γιατί ο έλεγχος μόνο των πρωταθλημάτων ανώτατης ηλικιακής κατηγορίας. Εμείς το τονίσαμε και νομίζω ότι είναι διεθνώς αποδεδειγμένο ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι στους έφηβους, να μην πω και στους πιο νέους ακόμη, στα παιδιά, προκειμένου να φτάσουν σε αυτές τις μεγάλες ομοσπονδίες και να μπουν στον πρωταθλητισμό. Επομένως χρειάζεται ο έλεγχος και σε αυτές τις ηλικίες. Επιμένουμε σε αυτό. Όσον αφορά την παράγραφο 9 είπατε απλώς ενημέρωση και όχι άδεια. Αυτό έλειπε να ζητούσαν και άδεια για την διενέργεια ελέγχου. Η λέξη «ενημέρωση» αφαιρεί το αιφνιδιαστικό ενός ελέγχου που γίνεται από διεθνείς συνδέσμους. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού): Παντού γίνεται αυτό. Γιατί στην Ελλάδα να μην γίνεται η ενημέρωση και να γίνεται σε άλλες χώρες; ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Με την ενημέρωση εκλείπει το στοιχείο του αιφνιδιαστικού ελέγχου. Αυτό το νόημα έχουν οι έλεγχοι. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού): Φαίνεται σαν να έχουμε ένα αίσθημα ενοχής εκ των προτέρων. ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Δεν επιμένω, το καταλαβαίνω, αλλά θέλω να σας πω ότι δεν είναι αιτιολόγηση αυτό. Καταλαβαίνω τους άλλους λόγους. Να μη γίνομαι ιδιαίτερα πιεστική σ’ αυτό. Κύριε Υπουργέ, στην αρχή της ομιλίας σας θέσατε όντως το θέμα της ευθύνης των αθλητικών ομοσπονδιών κλπ. για το όλο πρόβλημα του ντόπινγκ. Τελικά δεν έχετε εμπλουτίσει το άρθρο 59 με τις ευθύνες αυτές, τις ομάδες κλπ. Νομίζω ότι αυτό σας το ζήτησε και ο κ. Ορφανός. Για τη διαιτησία επιμένω και εγώ τουλάχιστον ένας από τους συνδέσμους των διαιτητών να συμμετέχει στα διοικητικά όργανα με δικαίωμα ψήφου. Έτσι, ξεκινάμε το νέο κεφάλαιο με το οποίο θέλετε να μας πείσετε ότι ξεκινά το θέμα της νομοθεσίας για τη διαιτησία. Ότι δηλαδή επιχειρείται ένας εκσυγχρονισμός και ένας εκδημοκρατισμός. Εν πάση περιπτώσει αν αυτό εδώ το κεφάλαιο των ρυθμίσεων θεωρούν ότι οι σύνδεσμοι των διαιτητών εκ των προτέρων ότι είναι άχρηστοι και διαβλητοί δε νομίζω ότι βοηθά αυτό το πράγμα. Όταν κανείς έχει το δικαίωμα ψήφου αναλαμβάνει και μεγαλύτερες ευθύνες για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τα κοινά θέματα. Είναι γεγονός ότι οι ρυθμίσεις οι οποίες γίνονται δεν επιτυγχάνουν την ενίσχυση τελικά του μαζικού και του ερασιτεχνικού αθλητισμού. Δεν επιτυγχάνουν τον σαφή διαχωρισμό μεταξύ του επαγγελματικού και του ερασιτεχνικού αθλητισμού, ούτως ώστε να αποτελέσουν τη βάση για τη διαφάνεια στα οικονομικά και τη διευθέτηση κονδυλίων σαφώς υπέρ του ερασιτεχνικού αθλητισμού. Δεν ενισχύεται –το τονίσαμε και στην επί της αρχής τοποθέτησή μας- η ουσιαστική ανάπτυξη του σχολικού και του πανεπιστημιακού αθλητισμού. Συνεχίζεται –και σε ορισμένα άρθρα γίνεται πιο ασφυκτικός- ο εναγκαλισμός των σωματείων από τον εκάστοτε Υπουργό και κατ’ επέκταση η πελατειακή σχέση των αθλητικών φορέων με την κεντρική εξουσία, η οποία βέβαια θα ενταθεί πολύ περισσότερο εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Είναι αξιοσημείωτο ότι με το πρόσχημα της συστηματοποίησης των προγραμμάτων συστήνεται στη Γενική Διεύθυνση Αθλητισμού μία διεύθυνση «Αθλητισμός για όλους». Πριν λίγους μήνες, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είχε αρθεί η ενίσχυση του Πανελληνίου Δικτύου Αθλητικών Οργανισμών, δηλαδή μία προσπάθεια που ξεκίνησε και ποτέ δεν ενισχύθηκε, πριν γεννηθεί, σταμάτησε και τελικά ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρεία η μελέτη για το μαζικό αθλητισμό. Σε πέντε λέξεις, δηλαδή, έτσι όπως αναφέρεται, φαίνεται η ένδεια του κράτους να μπορέσει να αναπτύξει το μαζικό του αθλητισμό. Όπως τονίσαμε ήδη σ’ αυτό το νομοσχέδιο οι αθλητές μας δεν ήταν πρωταγωνιστές –και τελικά εκεί κάτι καταφέραμε. Εδώ, όμως με τούτο το κεφάλαιο, ο ερασιτεχνικός αθλητισμός και ο μαζικός αθλητισμός, ενώ πρέπει να είναι οι πρωταγωνιστές τελικά, γιατί αυτοί είναι το φυτώριο για την ανάπτυξη του αθλητισμού, παραμένουν στο περιθώριο. Η συμμετοχή των ερασιτεχνικών αθλητικών φορέων στην ανάληψη ευθυνών, δεν εξασφαλίζεται πουθενά, όπως και η δυνατότητα ενημέρωσης και ελέγχου. Επιμένουμε και πάλι ότι εδώ αφήσατε απ’ έξω, αποδυναμώσατε ακόμη περισσότερο το ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης σε σχέση με τον ερασιτεχνικό και μαζικό αθλητισμό. Έτσι, μαζί με το σχολικό αθλητισμό παραμένουν στη γωνία, υποβαθμισμένοι οικονομικά, διοικητικά και θεσμικά. Με αυτόν τον τρόπο αποδεικνύεται ότι η Κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει τον αθλητισμό ως ένα κοινωνικό ζήτημα ή ως ένα ουσιαστικό στοιχείο της διαπαιδαγώγησης και της διαμόρφωσης της νέας γενιάς, αλλά, όπως όλες οι κυβερνήσεις, τον ερασιτεχνικό και μαζικό αθλητισμό τον αντιμετωπίζει με την έννοια του δούναι και λαβείν. Επί των άρθρων. Στο άρθρο 73 ισχύει η παρατήρηση που είχαμε κάνει στο προηγούμενο κεφάλαιο, ότι θα πρέπει οι διαιτητές, οι προπονητές, ή εκπρόσωποι της ομοσπονδίας τους να έχουν το δικαίωμα ψήφου στο διοικητικό συμβούλιο των αθλητικών ομοσπονδιών και να μην παρίστανται ως παρατηρητές. Μας εξηγήθηκαν κάποιοι λόγοι, αλλά εμείς νομίζουμε ότι ούτε εκσυγχρονισμός ούτε εκδημοκρατισμός ούτε πρόοδος σημειώνεται σε τομείς οι οποίοι πράγματι έχουν χρεωθεί με πολύ αρνητικά μέχρι τώρα στοιχεία στη δράση τους στον αθλητισμό. Σε καμία περίπτωση δεν εξυγιαίνονται με το να τιμωρούνται συνεχώς και να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη, η οποία αναλαμβάνεται όταν κανείς έχει και το δικαίωμα της ψήφου. Στο άρθρο 75 θα θέλαμε να προβλέψετε για τους νέους σε επάγγελμα προπονητές που είναι ανασφάλιστοι, ότι και αυτοί πρέπει να ασφαλίζονται στο Ι.Κ.Α. Σας έχουμε κάνει μία πρόταση για μία προσθήκη, ούτως ώστε και οι προπονητές να μπορούν να είναι ασφαλισμένοι στο Ι.Κ.Α. Θα συμφωνήσω και εγώ –σας το είπαν και οι συνάδελφοί μου πριν- με το αίτημα το οποίο σας έχει υποβάλει η Ελληνική Ομοσπονδία Αθλητισμού Κωφών. Είχε γίνει μία ρύθμιση πέρσι, αλλά έμεινε στη μέση και είχατε δώσει την υπόσχεση ότι θα την ολοκληρώσετε. Νομίζω ότι αυτό το αίτημα το έχετε και για τη διόρθωση του τίτλου τους και για το ότι να μην είναι δυνητική η επιβράβευση, αλλά να είναι δεδομένο ότι και αυτοί θα μπορούν να περιλαμβάνονται στην αναγνώριση των αθλητικών τους επιτυχιών, στις πριμοδοτήσεις, ενισχύσεις κλπ., όπως συμβαίνει και με τα άλλα μέλη των ΑΜΕΑ. Υπάρχει ένα πρόβλημα, το οποίο μας έχουν θέσει οι πτυχιούχοι φυσικής αγωγής κλπ., με το θέμα της αναγνώρισης των πτυχίων. Θεωρούν ότι επειδή πολλές σχολές φυσικής αγωγής της αλλοδαπής, αναγνωρισμένες από το ΔΙΚΑΤΣΑ, δεν παρέχουν ξεχωριστή βεβαίωση ειδικότητας, όπως κάνουν τα ΤΕΕΦΑ της χώρας μας, αλλά τη γράφουν πάνω στο πτυχίο ή στο βιβλιάριο σπουδών, κάτι που συχνά έχει δημιουργήσει αυθαίρετες ερμηνείες και προβλήματα, και επειδή υπάρχουν οι σχετικές γνωματεύσεις από το «Συνήγορο του Πολίτη», τις οποίες ακολουθούν πλέον οι δημόσιες υπηρεσίες, γι’ αυτό προτείνουμε η παράγραφος 14 του άρθρου 77 να τροποποιηθεί ή να συμπληρωθεί ως εξής: Στη φράση «ή ισότιμης σχολής της αλλοδαπής», να προστεθεί η φράση «ή ισότιμης, αναγνωρισμένης σχολής της αλλοδαπής με κύρια ή πρώτη ειδικότητα στο συγκεκριμένο άθλημα η οποία είτε αναγράφεται στο πτυχίο είτε στο βιβλιάριο σπουδών είτε παρέχεται σε ξεχωριστή βεβαίωση της ίδιας σχολής και αφορά την ίδια περίοδο σπουδών». Όσον αφορά την παρατήρηση και των άλλων συναδέλφων στην παράγραφο 5 του άρθρου 78, συμφωνώ ότι εδώ τελικά σβήσαμε το «μέχρι το 2008», αλλά έμεινε μετέωρη η παράγραφος. Κατά την δική μας άποψη θα πρέπει να συμπληρωθεί «να κάνουν νωρίτερα εκλογές, αλλά η θητεία τους να λήξει μέχρι τις 31.12.2004». Ευχαριστώ πολύ.