Ομιλία κατά τη συζήτηση του «Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν. 2725/1999, ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και άλλες διατάξεις» (κατ΄άρθρων Β)

Πέμπτη, 19 Σεπτέμβριος 2002 02:00 Ομιλίες
Εκτύπωση
Κύριε Πρόεδρε, αγώνας και πάλι για το πράσινο στην Αθήνα. Πόσες φορές θα πούμε ότι 2,4 τ.μ., ανά άτομο από τις τελευταίες πόλεις στον κόσμο η Αθήνα σε πράσινο. Υπάρχει μεγάλο νέφος με την παραμικρή άπνοια και η Αθήνα πνίγεται. Καταστροφές υπάρχουν από τις πλημμύρες και βέβαια γι αυτό δεν οφείλονται μόνο τα τεχνικά έργα που ρυθμίζουν την κατάσταση αλλά κατά κύριο λόγο οι ελεύθεροι χώροι και οι χώροι πρασίνου. Υπάρχει τεράστιο κυκλοφοριακό χάος. Το μόνο που μας μένει είναι να παίρνουμε αυτά τα μέτρα που πήραμε αυτήν τη βδομάδα το πρωί για να δημιουργήσουμε μια άλλη παιδεία στους Αθηναίους. Όμως, η παιδεία δημιουργείται και μέσα από τα νομοθετήματα και μέσα από το σχεδιασμό πόλεων στις οποίες μπορούν στοιχειωδώς να επιβιώσουν οι πολίτες. Και στην Αθήνα πια δεν θα μπορούν να επιβιώσουν. Στην περιοχή που συσσωρεύονται πολλά μουσεία και κτίρια πολιτιστικών εκδηλώσεων έχει μείνει ένα μικρό άλσος. Αυτό είναι στο στόχαστρο της Κυβέρνησης. Συνεχώς βάλλεται. Από το 1884 ήταν είκοσι τέσσερα στρέμματα υψηλού πρασίνου με πολλά αιωνόβια δένδρα. Το 1981 ανακαινίσθηκε από το Δήμο Αθηναίων και τελικά τα δώδεκα στρέμματα παραχωρήθηκαν στο Ίδρυμα Γουλανδρή για την οικοδόμηση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Το Συμβούλιο Επικρατείας ακύρωσε την παραχώρηση με την απόφαση του νόμου 604 του 2002 γιατί η έκταση αυτή είναι χαρακτηρισμένη από το νόμο 1515, δηλαδή το ρυμοτομικό σχέδιο των Αθηνών, αλλά και το γενικό πολεοδομικό σχέδιο Αθηνών, σαν χώρος πρασίνου. Θα μου πείτε τώρα: Πόσες φορές έχουμε αλλάξει τα ρυμοτομικά ή τα γενικά πολεοδομικά σχέδια; Πάμπολλες, γι αυτό έχουμε αυτήν την κατάσταση στις πόλεις σήμερα. Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχουν και οι πολίτες, υπάρχει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όλοι οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Δήμος Αθηναίων, το διευρυμένο νομαρχιακό συμβούλιο, η Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων, η συνέλευση των καθηγητών του Τμήματος Αρχιτεκτόνων, όλοι είναι εναντίον αυτής της ρύθμισης. Παρ’ όλα αυτά, κύριε Υπουργέ, επανέρχεσθε και ξαναχαρίζετε το άλσος στο Ίδρυμα Γουλανδρή και μάλιστα χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα ανταλλάγματα. Είχατε δεσμευθεί να το κάνετε στο προηγούμενο νομοσχέδιο στις 20.9.2001, ότι δηλαδή θα είχαμε τον κατάλογο έργων της συλλογής, το δωρητήριο της συλλογής και εξασφαλισμένα τα απαραίτητα 20 δισεκατομμύρια δραχμές για την οικοδόμηση του μουσείου. Εγώ δεν βλέπω αυτή σας η δέσμευση να έχει τηρηθεί. Από την άλλη πλευρά αν δει κανείς, απ’ ό,τι λέει η ανακοίνωση των πολιτών που έχουν συστρατευθεί εναντίον αυτής της ρύθμισης, στους ισολογισμούς του Ιδρύματος Γουλανδρή, δεν βλέπουμε πουθενά ούτε τα έργα της περίφημης συλλογής ούτε αποθεματικό ικανό να καλύψει όχι την κατασκευή του μουσείου, αλλά ούτε καν τις εκσκαφές του. Εάν αυτά είναι ψέματα, καλείστε τουλάχιστον αυτά να μας τα διαψεύσετε. Το άρθρο 80 ασχολείται με την Εθνική Πινακοθήκη. Θα έλεγα ότι τακτοποιούνται ορισμένα θέματα, αλλά το πνεύμα των ρυθμίσεων για την Εθνική Πινακοθήκη γίνεται περισσότερο υπουργοκεντρικό. Οι επιμελητές της Εθνικής Πινακοθήκης από τις προτάσεις που μας έχουν δώσει θεωρούν ότι πρέπει να προσλαμβάνονται με εξετάσεις, να συνιστούν την καλλιτεχνική επιτροπή και να αποτελούν και την επιτροπή αξιολόγησης και ελέγχου έναντι της ανώνυμης εταιρείας διαχείρισης της περιουσίας της Εθνικής Πινακοθήκης. Για τις ρυθμίσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου: Οι ρυθμίσεις υλοποιούν σε γενικές γραμμές τις απαιτήσεις των επαγγελματικών σωματείων του κινηματογραφικού χώρου. Προσδοκούσαν βέβαια μέσα απ’ αυτές τις ρυθμίσεις το κατώτερο χρηματικό όριο των βραβείων να μη γίνει μόνο μία μετατροπή από εκατομμύρια δραχμές σε ευρώ, αλλά να γίνει και μία σχετική αύξηση. Στο άρθρο 81: Επιχειρείται η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς την οδηγία 2001/29 του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του συμβουλίου σχετικά με ορισμένες πτυχές του δικαιώματος του δημιουργού και συγγενικών δικαιωμάτων στην κοινωνία της πληροφορίας. Εισάγονται επίσης ορισμένες άλλες διατάξεις για την πνευματική ιδιοκτησία στην Ελλάδα. Η υπό εξέταση οδηγία προβλέπει ισόρροπα τόσο την προστασία, ακόμα και με τη χρήση τεχνολογικών μέσων, της πνευματικής ιδιοκτησίας από την παράνομη χρήση της όσο και την απελευθέρωση της χρήσης της μέσω της ιδιωτικής αναπαραγωγής. Μεταξύ των σκοπών της κοινωνίας της πληροφορικής είναι να καταστεί δυνατή η διάδοση των πνευματικών δημιουργημάτων με ευκολία και ταχύτητα σε όλους της ανθρώπους μέσω της ιδιωτικής αναπαραγωγής των έργων. Σ’ αυτό κανείς δεν έχει αντίρρηση. Και βέβαια για όσους θέλουν ακόμα να ελπίζουν ότι η παγκοσμιοποίηση μπορεί να έχει κάποια θετικά στοιχεία και ότι η πληροφορική τελικά ως επιστήμη έχει δώσει τέτοια θετικά στοιχεία σε όλο τον κόσμο, η τέχνη μπορεί να διαδοθεί πολύ εύκολα και να γίνει κοινό κτήμα όλων των ανθρώπων. Ενώ, όμως, οι εισαγόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου ρυθμίζουν θέματα γύρω από τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, παραλείπουν επιμελώς να ρυθμίσουν έτσι διαμαρτύρονται τουλάχιστον οι καλλιτέχνες και οι παραγωγοί- την οικονομική επίπτωση στα ιδιωτικά δικαιώματα της πνευματικής ιδιοκτησίας των δημιουργών και λοιπών δικαιούχων από τη χρήση κατ’ εξοχήν του ηλεκτρονικού υπολογιστή με την ανεμπόδιστη και ταχύτατη διάδοση και αναπαραγωγή των έργων για ιδιωτική χρήση από τον καθένα. Έχουμε καταθέσει κάποιες τροπολογίες. Ίσως μερικές απ’ αυτές να κάνει δεκτές ο κύριος Υπουργός. Θέλουμε να τονίσουμε ότι σε ένα άσχετο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών περί αποκρατικοποιήσεων, συντελέστηκε κατά τους δημιουργούς κατά τρόπο εντελώς αντισυνταγματικό και αντίθετο σε οποιαδήποτε αρχή δικαίου, η δήμευση και μάλιστα με αναδρομική ισχύ του κεκτημένου με νόμο από το 1993 δικαιώματος της εύλογης αποζημίωσης του 2% των εικαστικών, των φωτογράφων, των συγγραφέων και των εκδοτών βιβλίων για τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Θα συνεχίσω, κύριε Πρόεδρε, με το περιβόητο άρθρο 82. Βέβαια, όπως είπαν και άλλοι συνάδελφοι, εκτός του ότι αυτό εξ αρχής ήταν ένα τεράστιο νομοσχέδιο και κατά τη συζήτηση στην επιτροπή και σήμερα τελευταία στιγμή έχουν προστεθεί τόσα πολλά πράγματα που τώρα βρισκόμαστε οριακά στο να τηρούμε τον καινούριο Κανονισμό της Βουλής. Από την άλλη πλευρά νομίζω ότι είναι κατανοητό από όλους ότι βρίσκεται κανείς οριακά και σαν εισηγητής και σαν Βουλευτής στο να αφομοιώσει και να μπορέσει να τοποθετηθεί ακόμα και στις τελευταίες τροποποιήσεις που έχουν γίνει. Αρχίζει το άρθρο 82 με την πρώτη παράγραφο, που δίνει τη δυνατότητα στον «ΑΘΗΝΑ 2004» της αρμοδιότητας ανάθεσης κατά τις διέπουσες σε αυτή διατάξεις, μελετών, υπηρεσιών, προμηθειών, έργων ή άλλων δράσεων, αρμοδιότητας άλλων φορέων. Δεν πρόλαβα να κάνω μία διερεύνηση, κύριε Υπουργέ, για αυτά τα θέματα. Οι διατάξεις για την εκτέλεση των έργων για τους άλλους φορείς του δημοσίου είναι ο ν. 1418 και τα δικά τους συμπληρώματα. Ο Οργανισμός «ΑΘΗΝΑ 2004» από τον κανονισμό του είναι υποχρεωμένος να τηρεί αυτές τις διατάξεις; Γιατί, εάν δεν είναι υποχρεωμένος, δεν μπορείτε να του αναθέσετε την εκτέλεση έργων. Έτσι, ανατρέπονται, εάν αυτό συμβαίνει, αυτά που λέγατε προχθές, ότι δηλαδή σε καμία περίπτωση δεν θα παραβιάσετε την ελληνική νομοθεσία στη μελέτη, στην ανάθεση και στην εκτέλεση των έργων. Επομένως, εμείς δεν συμφωνούμε μ’ αυτήν την παραχώρηση. Οι φορείς θα μπορέσουν να συμπληρώσουν το προσωπικό τους και να το ενισχύσουν με πρόσθετες αμοιβές. Τους ανθρώπους αυτούς συνεχώς τους έχουμε στο ψυγείο και συνεχώς ιδιωτικοποιούμε τα θέματα του δημοσίου τομέα που είναι τα κατεξοχήν όργανα, τουλάχιστον στην εκτέλεση των έργων, ως προϊσταμένη αρχή και ως η διευθύνουσα υπηρεσία για να εκτελούν τα έργα από την ελληνική νομοθεσία. Αυτούς τους ανθρώπους τους αφήνουμε ανεκμετάλλευτους και πάμε συνέχεια στους συμβούλους. Λέτε παρακάτω ότι θα μπορεί ο «ΑΘΗΝΑ 2004» να προσλαμβάνει για δώδεκα μήνες ακόμα και χωρίς προκήρυξη. Δηλαδή δεν θα υπάρχει προκήρυξη και δεν θα υπάρξουν και στοιχειωδώς τα απαραίτητα προσόντα για αυτό το προσωπικό που θα προσλάβει, έστω και για δώδεκα μήνες; Πώς εξασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο και η διαφάνεια και η αντικειμενικότητα και τελικά η αξιοκρατία; Είναι δυνατόν να νομίζετε ότι τα παιδιά της Ελλάδος, οι νέοι που πλήττονται από την ανεργία σήμερα, θεωρούν αξιόπιστη την εικόνα του 2004; Θα δει αυτά τα παιδιά, κυρίως της επαρχίας, και δεν θα επιλέξει από το στενό τους περιβάλλον αυτούς τους ανθρώπους για συμβούλους; Και μόνο αυτοί είναι οι σύμβουλοι, με τα πτυχία και τα μάστερ και στις σπουδές μόνο στο εξωτερικό και όχι τα παιδιά, τα οποία δίνουν τον αγώνα τους στην επαρχία, στα ελληνικά πανεπιστήμια και προσδοκούν σε μία θέση μεταπτυχιακών σπουδών, τις λίγες που υπάρχουν στα ελληνικά πανεπιστήμια; Ποια είναι τα προσόντα τελικά; Να δούμε και εμείς τα προσόντα που ζητάει ο «ΑΘΗΝΑ 2004» από τους νέους της Ελλάδας. Γιατί, αν τα προσόντα είναι μεταπτυχιακοί τίτλοι ξένων πανεπιστημίων, εμείς θα σας κάνουμε οξύτατη κριτική γι αυτό το θέμα και θα σας το κάνουν και οι νέοι της Ελλάδας. Δεν μπορείτε να προχωρήσετε έτσι. Δεν υπάρχει εικόνα αυτήν τη στιγμή για τους νέους της Ελλάδας -και θα τα πούμε αργότερα και για τον εθελοντισμό- που να είναι αξιόπιστη και ότι όλη η υπόθεση των Ολυμπιακών Αγώνων θα τους καλύψει και για την ανεργία που έχουν και για την έστω μερική απασχόληση που μπορεί να τους δώσει. Νομίζω ότι η παράγραφος. Αα΄ στο 17, χωρίς τουλάχιστον προκήρυξη και χωρίς προσόντα, πρέπει να απαλειφθεί. Στην παράγραφο 6, εδάφιο β΄ πάλι έχουμε διεύρυνση της σύντμησης των διαδικασιών της έκδοσης οικοδομικών αδειών για ανέγερση νέων οικιστικών συγκροτημάτων, κτιριακές εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν τη φιλοξενία της Ολυμπιακής Οικογένειας κλπ. Σας το είχαμε πει πέρυσι ότι θα έρθει και η φετινή χρονιά -ενδεχομένως και η άλλη- και εσείς ακόμη θα κάνετε σύντμηση ή διεύρυνση των χαριστικών διατάξεων για την έκδοση οικοδομικών αδειών, τα οποία τελικά θα συμπεριλάβουν κτήρια που θα κτιστούν μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Δεν γίνεται! Κάποτε πρέπει να σταματήσετε να αλλάζετε τη νομοθεσία που είναι πάρα πολύ ευαίσθητη και βέβαια δεν τηρείται με τόσες παραβιάσεις που γίνονται απέναντι στα θέματα της πολεοδομίας, στα θέματα της ανέγερσης των κτηρίων κ.ο.κ. Θα πάμε τώρα στο θέμα του τουριστικού λιμένα. Μα, όταν δει κανείς αυτούς τους όρους δόμησης, πραγματικά λέει ότι εδώ είναι ένας χώρος που κυρίως θα είναι κάποιες πολύ μικρές εγκαταστάσεις και θα επικρατεί το πράσινο, θα είναι πραγματικά ένας χώρος αναψυχής; Ή θα είναι τελικά εδώ πέρα μία υπερσύγχρονη εγκατάσταση του τύπου κάποιων χωρών της Λατινικής Αμερικής που θα εκμεταλλεύεται τα πάντα για να καταλήξει στο τέλος, κύριε Πρόεδρε, -και ζητώ την ανοχή σας σε αυτό- η ελάχιστη απόσταση των κτηρίων από τη γραμμή αιγιαλού να είναι πέντε μέτρα; Κύριοι συνάδελφοι, αν είναι δυνατόν! Πέντε μέτρα; Πού είμαστε; Στον παραδοσιακό οικισμό της Μυκόνου; Εκτός αν έχετε κάνει λάθος. Πενήντα μέτρα λέει ο νόμος για την απόσταση από τον αιγιαλό, εκτός εάν έχει διαμορφωθεί παραδοσιακά κάποια άλλη κατάσταση. Τελικά, κύριε Υπουργέ, ρώτησα και έμαθα για το θέμα της αλάνας της Τούμπας. Πραγματικά υλοποιείτε την πρόταση που σας έκανε ο Οργανισμός Θεσσαλονίκης, αν και κατ’ εμάς έχει μεγάλους συντελεστές δόμησης. Προέκυψαν βέβαια από έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που πήρε και το σχετικό βραβείο και είναι μικρότεροι από τους συντελεστές που πρότεινε ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Τελικά, όλοι εδώ πέρα προτείνουν υπερδόμηση των πάντων. Και μείναμε μόνο κάποιοι μικροί και αφελείς κατά μερικούς- να υποστηρίζουμε το λίγο πράσινο και τους λίγους ελεύθερους χώρους. Θα σας παρακαλούσα, όμως, κύριε Υπουργέ, όπως ήταν παράκληση και του οργανισμού, να συμπεριλάβετε εδώ ότι στην όλη αυτή ανάπλαση, η οποία θα γίνει στην περιοχή, θα γίνει και η ανάπλαση των όψεων του γηπέδου του ΠΑΟΚ και του περιβάλλοντος χώρου, ούτως ώστε να μπορέσει όλο αυτό το σύστημα να δέσει όσο κατά το δυνατόν καλύτερα. Και οι τελευταίες μου βέβαια αιτιάσεις και πάρα πολύ σημαντικές είναι για τα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα. Έλεος, κύριοι συνάδελφοι! Πού θα φτάσουν; Αυτή η ΑΕ εταιρεία έχει γίνει μία εταιρεία η οποία αντικαθιστά την τεχνική υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, την τεχνική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και την τεχνική υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού στα πάντα. Αντικαθιστάτε τα πάντα, χωρίς τελικά να είναι διαρθρωμένη με οργάνωση και διαδικασίες που προβλέπονται. ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ Θέλω να τονίσω στη δευτερολογία μου ότι οι εξηγήσεις τις οποίες έδωσε ο κύριος Υπουργός για το θέμα Μουσείου Γουλανδρή επιδείνωσαν περισσότερο την κατάσταση. Εάν τελικά ο πρόσθετος λόγος για να υποστηρίζουμε αυτό το έργο είναι ότι θα έχουμε αρχιτεκτόνημα με Ιάπωνα αρχιτέκτονα, τότε γιατί υπάρχουν οι επιστήμονες του τόπου μας; Η απάντηση για τη χωροθέτηση αυτού του έργου, όποιο και αν είναι σαν αρχιτεκτόνημα, δεν δόθηκε, όπως δεν δόθηκε απάντηση στους κατοίκους και στο Δήμο Αθηνών που επανέλαβε πως είναι κατά της χωροθέτησης αυτού του κτιρίου. Όσον αφορά τα θέματα των προσλήψεων και των πολεοδομικών αλλαγών σε σχέση με τη διευκόλυνση του Οργανισμού «Αθήνα-2004», ορισμένα από αυτά στα άρθρα δεν στέκουν. Προσβάλλουν και τη νομοθεσία μας που μέχρι τώρα την έχουμε προφυλάξει για ένα αντικειμενικό σύστημα προσλήψεων έστω και αορίστου χρόνου με σύμβαση. Δεν είναι δυνατόν να δεχτούμε αυτές τις διατάξεις. Ούτε είναι δυνατόν, μετά το τέλος των έργων και μετά το τέλος των αγώνων να εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορετικές διατάξεις από αυτές που ισχύουν στη νομοθεσία μας στα θέματα των οικοδομικών αδειών και σε άλλα θέματα που αφορούν τα έργα. Έρχομαι στις τρεις τροπολογίες στις οποίες δεν πρόλαβα να τοποθετηθώ στην πρωτολογία μου. Αποδείχτηκε ότι η τροπολογία που φέρνετε για τον εθελοντισμό για τις άδειες και για τις άλλες παροχές στους στρατευμένους σε καμία περίπτωση δεν αρμόζει στη μεγάλη ιδέα του εθελοντισμού και σ’ αυτό που προσδοκούμε να έχουμε το 2004. Έχετε στοιχεία ότι οι νέοι μας δεν θα στηρίξουν το «2004»; Αναλογιστήκατε ότι οι νέοι μας δεν μίλησαν στη Βουλή των Εφήβων γι’ αυτό το θέμα; Νομίζετε ότι η εικόνα φαίνεται καλή στη νεολαία; Κουβεντιάστε με τη νεολαία για να μάθετε. Η νεολαία πάντως θέλει τον εθελοντισμό. Σε μια σφυγμομέτρηση που είχε γίνει οι νέοι είκοσι έως τριάντα απάντησαν ναι στον εθελοντισμό. Κάτι, λοιπόν, δεν πάει καλά και δεν μπορείτε να το αξιοποιήσετε αυτό. Η Κυβέρνηση και ο «2004» έχουν αποτύχει με την εικόνα που δείχνουν. Αυτό πρέπει να διορθώσετε και όχι να φέρνετε τέτοιες διατάξεις, που αλλοιώνουν το πνεύμα των στρατευμένων παιδιών. Αν θέλετε, δώστε τους κάποια άδεια για να βοηθήσουν στους Ολυμπιακούς. Όμως άδειες εκ των υστέρων φθάνοντας μέχρις αυτούς που θα στρατευθούν το 2007 και στους έφεδρους αξιωματικούς είναι πράγματα που δεν στέκουν. Απορώ πως τα συζητάμε και καταναλώνουμε τόσο χρόνο. Εκτός αν αυτό γίνεται για να αποπροσανατολιστεί η κουβέντα από άλλα σοβαρά θέματα. Δεν θα ψηφίσω αυτήν την τροπολογία. Τις άλλες δύο θα τις ψηφίσω. Επίσης, δεν θα ψηφίσω τα άρθρα 80 και 82.