Ομιλία στην Επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας για την "Επίλυση των Προβλημάτων του Αγροτικού Τομέα"

Δευτέρα, 09 Οκτώβριος 2000 02:00 Ομιλίες
Εκτύπωση
Πραγματικά η επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας είναι εφ’ όλης της ύλης των πολύ σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει για την επιβίωση και την αναβάθμισή της η ελληνική γεωργία και τελικά για την επιβίωσή τους οι Έλληνες αγρότες. Μου δημιουργούνται και εμένα κάποιες σκέψεις, το ότι η εφ’ όλης της ύλης αυτή επερώτηση ενδεχομένως να έχει και κάποια άλλη σκοπιμότητα, δηλαδή να μην μπούμε στην ουσία και στο βάθος των προβλημάτων για το βαμβάκι, για το λάδι, για τα οπωροκηπευτικά, και έτσι να διαπιστώσουμε τις πολλές ευθύνες που υπάρχουν και κατά τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Όπως και τις ευθύνες που υπάρχουν τώρα από την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο να προσεγγίσουμε τους νέους θεσμούς, να εφαρμόσουμε τα νέα μέτρα, να εφαρμόσουμε ένα σωστό σχεδιασμό, ώστε να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε και όχι συνεχώς να χάνουμε από την ένταξη της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τελικά να χάνει τραγικά η γεωργία από αυτή τη διαδικασία της ένταξης της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση . Έτσι είμαι αναγκασμένη μέσα σε δέκα λεπτά που διαθέτω να αναφερθώ αποσπασματικά στα τέσσερα – πέντε μεγάλα θέματα που θέτει αυτή η επερώτηση. Κατ’ αρχήν, όσο αφορά το βαμβάκι, αναπτύχθηκε ένας διάλογος μόνο για τους αριθμούς. Ο Υπουργός υποσχέθηκε 300 δραχμές το κιλό στους βαμβακοπαραγωγούς. Φυσικά κινδυνεύει να πέσει έξω ή έχει εφησυχάσει δραματικά, αφού δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου και μια πολιτική περιορισμού της καλλιεργούμενης έκτασης. Γνωρίζατε, κύριε Υπουργέ, ότι οι παραγωγοί λένε ότι θα καλλιεργούν ακόμα και στις γλάστρες το βαμβάκι. Έφθασαν τα τεσσεράμισι εκατομμύρια στρέμματα. Όπως ήταν επόμενο, η ελάχιστη τιμή υπολογίζεται στις 190 δραχμές το κιλό. Το βαμβάκι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, που σχετίζεται με τις διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτούνται στη γεωργία και έχει ανάγκη πολιτικής προγραμματισμένων αλλαγών με άλλες εναλλακτικές καλλιέργειες. Δεν δείξατε όμως κανένα ενδιαφέρον και δεν ενεργοποιήσατε ελεγκτικούς μηχανισμούς π.χ. για την προσφιλή τακτική εκκοκκιστηρίων να μην αγοράζουν το προϊόν, μετά από συνεννόηση μεταξύ τους στην αρχή της περιόδου, ώστε να κρατούν τις τιμές χαμηλά. Οι παραγωγοί δεν έχουν τη δυνατότητα αποθήκευσης, αλλά δεν κάνετε τίποτα προς αυτήν την κατεύθυνση. Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες αποτελούν το βασικό σχεδιασμό που προστατεύει τους αγρότες από έναν άλλον ανταγωνισμό που δημιουργείται από αυτούς που αγοράζουν τα προϊόντα τους. Όμως με τα κόλπα τα οποία κάνουν αποκομίζουν οι έμποροι τα οφέλη και όχι οι αγρότες. Με απόφαση του πρ. Υπουργού κ. Τζουμάκα καταργήθηκε ο Οργανισμός Βάμβακος και έχει υπαχθεί στο ΕΘΙΑΓΕ. Αυτό ήταν ένα μεγάλο λάθος. Εσείς, κύριε Υπουργέ, βρίσκεστε σε δύσκολη θέση αυτή τη στιγμή για να υλοποιήσετε αυτό το σχέδιο. Γι΄ αυτό δεν υλοποιείται και κανένα άλλο σχέδιο. Η κατάσταση παραμένει έτσι. Πρέπει να μας απαντήσετε τι σκοπεύετε να κάνετε με τον οργανισμός και πώς πιστεύετε ότι μπορεί να εξυπηρετηθεί η βαμβακοκαλλιέργεια. Ποιος και με ποιον τρόπο θα υποστηρίξει τεχνικά το βαμβάκι; Εάν στα προβλήματα για το βαμβάκι προσθέσουμε και το πρόβλημα του μεταλλαγμένου σπόρου με τις παλινωδίες της Κυβέρνησης και τη σταδιακή της υποχώρηση στο να καταστρέψει ένα μεγάλο μέρος μεταλλαγμένης παραγωγής βαμβακιού, γίνεται ακόμη μεγαλύτερη η ανησυχία μιας και η ανάγκη μιας τεχνικής επιστημονικής στήριξης και αυτού του προϊόντος. Όσον αφορά στο λάδι, η αιτιολογία για την κατάργηση της ενίσχυσης στους μικρούς παραγωγούς ήταν ότι αφορούν μικρό μέρος της παραγωγής. Για εμάς το 30% δεν είναι μικρό μέρος της παραγωγής. Η δεύτερη αιτιολογία σας ήταν ότι υπάγονται και άλλα επαγγέλματα με συμπληρωματικό εισόδημα προς αυτό της ελαιοκαλλιέργειας. Εμείς διαφωνούμε με την κατάργηση της ενίσχυσης των μικρών παραγωγών, διότι δεν θεωρούμε ότι το 30% είναι μικρό μέρος της παραγωγής. Ο μικρός κλήρος με παραγωγή κάτω από πεντακόσια κιλά έχει ανάγκη ενίσχυσης είτε πρόκειται για καθαρά αγροτικά νοικοκυριά είτε σαν αγροτικό εισόδημα λοιπών επαγγελμάτων. Χρησιμοποιείτε και εδώ τους αριθμούς εξισώνοντας εδώ την ενίσχυση σε 554 δραχμές για όλους και για τους μεγάλους και για τους μικρούς παραγωγούς και εγκαταλείπετε, όπως πάντα, το ποιοτικό και διαρθρωτικό μέρος της όλης υπόθεσης. Οι μικροί παραγωγοί πρέπει να στηριχθούν με ποιοτικά μέτρα και δεν πρέπει να στηριχθούν με ποιοτικά μέτρα και δεν πρέπει να στηριχθούν μέσα από τις εξισώσεις και από τις αλχημείες των αριθμών. Στο τομέα της τυποποίησης υπάρχει μεγάλη ευθύνη της Κυβέρνησης. Έχει επιδείξει χαρακτηριστική ολιγωρία, με αποτέλεσμα να θεωρείται η χύμα διακίνηση του λαδιού ως παράδοση. Κύριε Υπουργέ, επαναλάβατε πάρα πολλές φορές εδώ την αρχική σας τοποθέτηση ότι η Κυβέρνηση δείχνει μεγάλη ευαισθησία στην ποιότητα και τυποποίηση των προϊόντων. Όμως εδώ που είναι καθοριστική για την επιβίωση του λαδιού η τυποποίηση των προϊόντων, δεν έχετε κάνει τίποτα προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι γνωστές οι συνέπειες αυτού του φαινομένου –νοθεία- αλλά κύρια η αγορά από την Ιταλία και η τυποποίησή του εκεί. Όπως ο ορυκτός μας πλούτος, έτσι και το λάδι και άλλα προϊόντα φεύγουν ως πρώτη ύλη σε ξένη χώρα, τυποποιούνται εκεί, γιατί εμείς δεν έχουμε εκσυγχρονίσει σε τίποτα τους μηχανισμούς μας, δεν έχουμε κάνει τίποτα με τους νέους θεσμούς και τις νέες πρακτικές, επαναλαμβάνω τυποποιούνται εκεί και αποκομίζουν εκείνες οι χώρες τα μεγάλα οφέλη. Η μέχρι τώρα αναγνώριση είκοσι δύο ελαιόλαδων προστατευόμενης ονομασίας, προέλευσης και προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης δεν μπορεί να θεωρείται ικανοποιητική. Απαιτείται ταχεία επέκταση του ποιοτικού επώνυμου ελαιολάδου. Λάδι με ονομασία προέλευσης είναι μια καλή λύση για τις εξαγωγές, αρκεί να σχεδιαστεί σοβαρά από το Υπουργείο. Εμείς το επαναλαμβάνουμε, εσείς το μεταθέτετε στο μέλλον, στα οράματά σας για την ελληνική γεωργία, ενώ αυτήν την ώρα στις πρακτικές σας την έχετε εγκαταλείψει. Η σταδιακή μείωση της απόσυρσης από 25% σε 20% για το 2001, σε 15% για το 2002 και σταθερά 5% αντί 10% που ίσχυε για τα επόμενα χρόνια. Αντί αυτού πρέπει να αυξηθεί σταδιακά η ενίσχυση της μεταποίησης. Αιτήματα που προβάλλουμε αναγκαστικά είναι: Η μεταποίηση να ενισχυθεί ανάλογα, ώστε να καλυφθεί η απώλεια από τη μείωση της απόσυρσης. Ο βασικός ρόλος του Υπουργείου Γεωργίας είναι στη βελτίωση της ποιότητας των οπωροκηπευτικών με τις διευθύνσεις Γεωργίας στο πλευρό του Έλληνα αγρότη, με σχεδιασμό μακρόπνοων προγραμμάτων για διαρθρωτικές αλλαγές. Η αύξηση του πλαφόν των εσπεριδοειδών που πάνε για μεταποίηση με υπολογισμό του μέσου όρου την τελευταία πενταετία 1996-2000 και όχι μέχρι το 1996 όπως θέλει η Κοινότητα. Έτσι υπολογίζεται ότι θα έχουμε μία αύξηση 10% περίπου. Όσο για τις εξαγωγικές επιστροφές, επειδή συνδέονται έμμεσα και με τιμές παραγωγού, απαιτείται η προώθηση του μεικτού συστήματος με ενδεικτική τιμή σταθερή και των τιμών που διαμορφώνονται από διαπραγμάτευση σε δημοπρασία. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα θέμα για το οποίο και εμείς έχουμε έναν έντονο προβληματισμό και απαιτείται πολύ σοβαρή συζήτηση και λύση. Επίσης για την ενίσχυση των ταμείων και προγραμμάτων προωθείται η επιδότηση 3% του επιχειρησιακού ταμείου στις ομάδες παραγωγών. Θέλουμε κίνητρα για τις μικρές ομάδες παραγωγών, συγχωνεύσεις και συνεργασία ή αδελφοποίηση με ομάδες άλλων χωρών στην έννοια της συμπληρωματικότητας και όχι του ανταγωνισμού. Η κυβέρνηση έχει ευθύνη, γιατί καθυστέρησε τη συγκρότηση ομάδων παραγωγών και γιατί επέτρεψε ή συνέβαλε στη λειτουργία τους κατά τα πρότυπα των συνεταιρισμών. Αμαρτίες των συνεταιρισμών μεταφέρθηκαν στις ομάδες των παραγωγών με αρνητικά αποτελέσματα. Τελειώνοντας θέλω να πω ότι πέρα από μία σειρά λανθασμένων επιλογών, τα σοβαρότερα προβλήματα δημιουργούνται από τις μεγάλες καθυστερήσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση στο σχεδιασμό και στη λήψη διαρθρωτικών μέτρων, ούτως ώστε να προλάβει τις μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές και προσαρμογές της ελληνικής οικονομίας. Επίσης είναι απαραίτητη η ενίσχυση του ρόλου του Υπουργείου του επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού στην υποστήριξη ως τεχνικού συμβούλου των Ελλήνων αγροτών και όχι να κάνει μόνο τη διεκπεραίωση των επιδοτήσεων και να αφήνει τους Έλληνες αγρότες να στηρίζονται και να καθοδηγούνται από τους ιδιώτες που τους πουλάνε τα διάφορα φυτοφάρμακα ή τους κατευθύνουν σε αυτήν την πολιτική. Τέλος, μεγάλο είναι το έλλειμμα του Υπουργείου στις έγκαιρες και τεκμηριωμένες διαπραγματεύσεις στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιτέλους, θα πρέπει σε αυτά τα θέματα να επιδείξετε αυτό το οποίο τώρα είπατε στο λόγο σας, ένα σοβαρό και υπεύθυνο σχεδιασμό.