Home Ομιλίες Ομιλία στο Σ/Ν «Καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων, των εγκλημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας, της πορνογραφίας ανήλικων και γενικότερα της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής και αρωγή στα θύματα των πράξεων αυτών »

Ομιλία στο Σ/Ν «Καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων, των εγκλημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας, της πορνογραφίας ανήλικων και γενικότερα της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής και αρωγή στα θύματα των πράξεων αυτών »

E-mail Εκτύπωση PDF
Είναι γεγονός ότι το πρόβλημα και στην Ελλάδα σχετικά με το θέμα της πορνείας έχει μεγάλες διαστάσεις. Και στο ερώτημα αν χρειάζεται ένας νόμος για να το αντιμετωπίσει η απάντηση είναι ναι με την επισήμανση ότι το βάρος θα πρέπει να δοθεί στην αντιμετώπιση των αιτίων και των συνθηκών που διογκώνουν αυτό το πρόβλημα. Το Σ/Ν που συζητάμε είναι λοιπόν στη σωστή κατεύθυνση δεν είναι όμως πλήρες και δε συνιστά μια οργανωμένη και συγκροτημένη πολιτική έναντι της μεγάλης αυτής κοινωνικής μάστιγας. Η εμπορία ανθρώπων με σκοπό την εκμετάλλευση της γενετήσιας ζωής του αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη εγκληματική επιχείρηση στον κόσμο μετά τα ναρκωτικά και τα όπλα. Όμως η εκμετάλλευση της γενετήσιας ζωής δεν είναι μόνο οικονομική αλλά ευρύτερη. Ένας καινούργιος εφιάλτης υπάρχει πάνω από τη σύγχρονη Ευρώπη το οργανωμένο έγκλημα και γιατί δεν πρόκειται για ένα σύνηθες έγκλημα εναντίον του οποίου επιστρατεύει κανείς τη δικαιοσύνη. Πρόκειται οργανωμένο έγκλημα, για οργάνωση αδίστακτων μηχανισμών διείσδυσης, διαφθοράς και διαπλοκής, που πολλές φορές επηρεάζουν ολόκληρη την εθνική οικονομία χωρών που βρίσκονται σε εξαθλίωση ή που επηρεάζουν την κοινωνική κατάσταση στο δημόσιο βίο, στη διοίκηση, τη δικαιοσύνη και την πολιτική. Οι μηχανισμοί που δρουν έχουν τα χαρακτηριστικά της οικονομικής οργάνωσης που με σύγχρονους όρους (χρηματιστηριακούς) πρέπει να μεγιστοποιήσει το κέρδος, είναι μηχανισμοί στρατιωτικού τύπου οργάνωσης που επιβάλλει δια της βίας τον έλεγχο των αγορών και οργάνωσης διείσδυσης και εξουσίας δημοσίων επιρροών μια μορφή σύγχρονης μαφίας που ελέγχει κρίσιμους τομείς του δημόσιου βίου και πολλές φορές δημιουργεί εστίες διάβρωσης του δημόσιου μηχανισμού. Για τους λόγους αυτούς ένα σχέδιο νόμου για την αντιμετώπιση αυτών των μορφών οργανωμένου εγκλήματος πρέπει να περιέχει πολιτικές για την πρόληψη, για την αντιμετώπιση των αιτίων, για την ετοιμότητα της κοινωνίας, για την αρωγή των θυμάτων, για την κοινωνική ένταξη και για τη διαφάνεια και τον έλεγχο στους αντίστοιχους τομείς του κρατικού και δημόσιου βίου. Στην Ελλάδα του 2002 το σχέδιο νόμου για την αντιμετώπιση της εμπορίας παιδιών και γυναικών προς εκμετάλλευση της γενετήσιας ζωής τους έρχεται με μεγάλη καθυστέρηση, χωρίς μέχρι σήμερα τουλάχιστον στα θέματα της εκμετάλλευσης παιδιών να έχει γίνει καμία έρευνα για την έκταση και αναζήτηση των αιτίων του προβλήματος. Από την άλλη πλευρά είναι γνωστό και καταγεγραμμένο ότι η σεξουαλική οικονομική εκμετάλλευση αλλοδαπών κυρίως γυναικών παρουσιάζει αύξηση στην Ελλάδα και ο αριθμός των θυμάτων αυξάνει συνεχώς από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Έχουμε λοιπόν καθυστερήσει, βρισκόμαστε στην έξαρση του φαινομένου και οφείλουμε να συμμορφωθούμε και με τις υποχρεώσεις έναντι τρίτων ευρωπαϊκών χωρών και δεν το κάνουμε με τον πιο οργανωμένο τρόπο που επιβάλλει την αξιοποίηση των οδηγιών από τον ΟΗΕ και την Ε.Ε. Η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση είναι ατελής ιδιαίτερα στα θέματα της αρωγής των θυμάτων. Ποια αρωγή όταν δεν υπάρχει αντίστοιχος προϋπολογισμός και πρόβλεψη υποδομών. Ή θα την παραπέμψουμε στον επαναπατρισμό των θυμάτων. Ξέρετε τι σημαίνει τις περισσότερες φορές αυτό, παράδοση των θυμάτων στα ίδια τα κυκλώματα. Αντί δηλαδή να είναι αντικείμενο κοινωνικής προστασίας το θύμα ουσιαστικά τιμωρείται. Η αρωγή στα θύματα της εμπορίας είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα, η αντιμετώπιση όμως του οποίου παραπέμπεται με αόριστο τρόπο στην έκδοση Προεδρικού Διατάγματος εντός έξη (6) μηνών). Η παραπομπή αυτού του σημαντικού προβλήματος σε Π. Δ/γμα, όταν μάλιστα και ο νόμος έρχεται με σημαντική καθυστέρηση σημαίνει έλλειψη πολιτικής τόλμης και αποφασιστικότητας για την επίλυσής του. Όπως τόλμη και αποφασιστικότητα απαιτείται και για την πάταξη της διαφήμισης που συντελείται για την έμμεση ή άμεση εκμετάλλευση της γενετήσιας ζωής ανηλίκων και ενηλίκων; Τηλεόραση, τύπος, ακόμη και ετήσιοι οδηγοί όπως με τον τίτλο «Σπάρτακος» κυκλοφορεί σε όλη την Ευρώπη, αποτελούν μαζικά μέσα προβολής της εμπορίας αυτής. Το όλο πρόβλημα έχει διαλυτικές συνέπειες για τη κοινωνική συνοχή του λαού μας. Τα κυκλώματα οργανωμένης διαφθοράς που περιλαμβάνει και την προώθηση της πορνείας έχουν διεισδύσει παντού και περιφρονούν ή γελοιοποιούν κάθε έννοια κοινωνικής συνείδησης, αλληλεγγύης και συνοχής. Ευτελίζουν την ηθική και πολιτισμική υπόσταση της κοινωνίας μας, αφού πολλοί από αυτούς καταφέρνουν να εξασφαλίζουν έντονη κοσμική παρουσία που εμμέσως λειτουργεί ως διαφήμιση των κυκλωμάτων αυτών. Συνιστά έτσι η οργανωμένη εγκληματικότητα για την εμπορία γυναικών και παιδιών ένα είδος ασύμμετρης απειλής κατά των ανοιχτών κοινωνιών, που αποτελούν όμως συνέπεια των συγκεκριμένων διεθνοπολιτικών κοινωνικών και οικονομικών καταστάσεων. Ας έρθουμε στην περιοχή μας. Στην Ελλάδα είναι ορατές πια οι καταστρεπτικές συνέπειες των πολέμων στα Βαλκάνια. Μαζί με τους διαμελισμούς των κρατών, τις διώξεις, τους φανατισμούς και τις εθνοκαθάρσεις προστέθηκαν σημαντικοί μηχανισμοί που συνεργούν και πρωταγωνιστούν στην εκμετάλλευση αυτών, οι μηχανισμοί των διεθνών αποστολών. Τα στρατεύματα προστασίας κουβαλούν πλην των άλλων και μάλιστα ως αναφαίρετο δικαίωμα την πράξη του …. Επί μέρους σημαντικές παρατηρήσεις για τις ρυθμίσεις του ν/δίου. · Το όριο ανηλικότητας είναι ενιαίο και κατά το αστικό και κατά το ποινικό δίκαιο είναι το 18ο έτος. Βεβαίως γίνεται η διαβάθμιση από την πλευρά των ποινών αλλά να οριστεί το 18ο έτος. Να μην ορίζεται η ανηλικότητα σε πολλά σημεία στο 15ο έτος και σε άλλα κανονικά στο 18ο έτος (γεγονός που διαφοροποιεί τις ποινές σε μαστροπούς και πελάτες). Να είναι ενιαία η αντιμετώπιση της ανηλικότητας στο 18ο έτος. · Έγινε πολύ συζήτηση στην επιτροπή για θέματα τιμωρίας και των πελατών. Ζητήθηκε δηλαδή να τιμωρείται ο πελάτης και για εκμετάλλευση ενηλίκων γυναικών όταν γνωρίζει ότι αυτές έχουν υποστεί εγκλεισμό, κακοποίηση, απαγωγή παρά τη θέλησή τους. · Επαναλαμβάνω και πάλι την παρατήρησή μου ότι είμαστε αντίθετοι με την πρόβλεψη του επαναπατρισμού των θυμάτων και θέλουμε την πρόβλεψη της επανένταξης, της προστασίας, της αρωγής τους. · Επίσης για τις αγγελίες και τα άλλα έντυπα κλπ. μέσα που υποβοηθούν όλη αυτή την προαγωγή και την εκμετάλλευση δεν αντιμετωπίζονται. Είναι ένα θέμα που αν μείνει χωρίς επίλυση…. · Τα θέματα συμμετοχής υπαλλήλων της διοίκησης που επωφελούμενα την ιδιότητά τους ή κατά την άσκηση των καθηκόντων τους συμμετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στην πράξη της Μαστροπείας, συμπληρώθηκε στο άρθρο 7 ότι τιμωρούνται και αυτοί με κάθειρξη και χρηματική ποινή. Τέλος είμαι υποχρεωμένη να επαναλάβω ότι για τα θέματα αρωγής των θυμάτων δεν υπάρχει καμία ουσιαστική δέσμευση. Δεν έγινε από το Υπ. Δικαιοσύνης συγκεκριμένη πρόταση σε αυτό, δηλαδή ποιος θα είναι ο φορέας που θα παρέχει αρωγή; Θα έχουμε Οργανισμό ή νομικό πρόσωπο; Θα είναι ευθύνη της εισαγγελίας και της δικαστικής αστυνομίας αν γίνει; Πότε; Θα είναι ευθύνη των υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας; Μετά από τα παραπάνω με επιφυλάξεις ως προς τις τροποποιήσεις που θα κάνει ο Υπουργός ψηφίζουμε το ν/διο αυτό επί της αρχής.