Home Ομιλίες Ομιλία της Ασημίνας Ξηροτύρη κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σχέδιου νόμου "Ρύθμιση θεμάτων Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, Ανώτατης Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις"

Ομιλία της Ασημίνας Ξηροτύρη κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σχέδιου νόμου "Ρύθμιση θεμάτων Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, Ανώτατης Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις"

E-mail Εκτύπωση PDF
Στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου, όσον αφορά τα θέματα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων έχουμε πολύ σοβαρές παρατηρήσεις: Είχαμε διαφωνήσει με τη μεταβολή της νομικής μορφής του ΟΣΚ από ΝΠΔΔ σε ανώνυμη εταιρία, και αυτό γιατί δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στο ότι ένας Δημόσιος Οργανισμός, επιφορτισμένος με την ευθύνη του προγραμματισμού, σχεδιασμού και τελικά υλοποίησης προγραμμάτων απόκτησης γηπέδων και κατασκευής των σχολικών κτιρίων της χώρας, θα βελτιωθεί και θα πετύχει περισσότερα αν μετατραπεί σε Ανώνυμη Εταιρία του Δημοσίου με βασικό κριτήριο την επιχειρηματική λειτουργία. Οι περαιτέρω δε τροποποιήσεις που προτείνονται με το παρόν ν/σ απομακρύνουν ακόμη περισσότερο την ΟΣΚ ΑΕ από τους σκοπούς και στόχους της, διαχέουν την ευθύνη της, και κατ’ επέκταση του Υπουργείου Παιδείας, για την εξασφάλιση επαρκών και κατάλληλων αιθουσών διδασκαλίας, και το σημαντικότερο, από αρωγό και συνεργάτη της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις οποίες χωρίς πόρους μεταφέρθηκαν πολλές ευθύνες για τα σχολικά κτίρια, η ΟΣΚ ΑΕ γίνεται ο ιδιώτης μελετητής που έναντι αμοιβής τους προσφέρει υπηρεσίες Τεχνικού Συμβουλίου, μελετητή κλπ. Στο γενικό μέρος της εισηγητικής έκθεσης υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση, δηλαδή ενώ διατυπώνεται ότι «η επιτυχής λειτουργία της ΟΣΚ ΑΕ δεν είναι χρήσιμη μόνον για την επιχειρηματική της λειτουργία ως δημόσιας επιχείρησης, αλλά και για την εξυπηρέτηση του γενικού συμφέροντος με την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» και αυτό το δεύτερο για μας είναι το κυρίαρχο, στη συνέχεια ο εισηγητής θεωρεί αναγκαίο να δημιουργηθούν για την ΟΣΚ νέες προοπτικές, αξιοποίηση της περιουσίας της (μήπως να κάνει χώρους στάθμευσης ή και αναψυχής μέσω ιδιωτών στους υπόγειους, ή ελεύθερους υπόγειους χώρους των σχολικών κτιρίων, γιατί έτσι θα μπορούσε να ερμηνεύσει κάποιος). Πραγματικά είναι απορίας άξιον. Θα μπορούσε να ερμηνευτεί ότι η υποχρέωση του κράτους για την εξασφάλιση σχολικής στέγης και υλικοτεχνικής υποδομής στην εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως επιχειρηματική λειτουργία. Είναι δυνατόν να θεωρείτε ότι ο ΟΣΚ έχει υλοποιήσει τους στόχους του και έχει καλύψει τις ανάγκες της εκπαίδευσης για να αναζητήσει και να μεταφέρει τις γνώσεις του και σε άλλες δραστηριότητες; Ας προσγειωθούμε στην δύσκολη πραγματικότητα. Ας μεταφερθούμε λίγο στην περιοχή μου στη Θεσσαλονίκη. Το 62% των δημοτικών και το 31% των γυμνασίων των δημόσιων σχολικών συγκροτημάτων του Ν. Θεσ/νίκης έχουν ηλικία άνω των 20 ετών, ενώ στο 30% των δημοτικών και στο 27% των γυμνασίων η κατάστασή τους θεωρείται από μέτρια έως πολύ κακή. Επιπλέον, το 83% των δημοτικών, το 67% των νηπιαγωγείων και το 21% των λυκείων χρειάζονται επισκευή. Τα στοιχεία αυτά προέκυψαν από τη στατιστική επεξεργασία της αξιολόγησης των δημόσιων κτιρίων που πραγματοποίησαν στη Θεσσαλονίκη μηχανικοί του Ε.Μ.Π. για λογαριασμό του ΟΣΚ, που φυσικά επιβεβαίωσαν όσα εναγωνίως, πλέον της δεκαετίας, εκφράζουν η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι φορείς της πόλης, για την ακαταλληλότητα σημαντικού αριθμού των υπαρχόντων κτιρίων, μεταξύ των οποίων 17 από στοιχεία αμιάντου, και πλέον των 30 με στατική και αντισεισμική ανεπάρκεια, που έγιναν πρόχειρα για τις ανάγκες από το σεισμό του ΄78 και παραμένουν 24 χρόνια, και των οποίων η αντικατάσταση ζητείται εδώ και τώρα με πρόσθετη χρηματοδότηση, παράλληλα με την τεράστια έλλειψη χώρων και αιθουσών για να καλύψουν έστω και σε τριάντα χρόνια τη λειτουργία όλων των σχολείων σε έναν κύκλο. Τα μισά περίπου σχολικά τμήματα, με 45.000 μαθητές, λειτουργούν σε διπλή βάρδια στο Ν. Θεσσαλονίκης. Το πρόβλημα δε φαίνεται δυνατόν να λυθεί μέχρι το 2006 και να απορροφηθούν οι πόροι των75 δις που μετά από μακροχρόνιους αγώνες καταφέραμε να διατεθούν. Κανένα νέο κτίριο ΤΕΕ δεν έγινε την τελευταία 20ετία. Κατά την πρόταση της Νομαρχίας, 451 νέες αίθουσες πρέπει να κατασκευαστούν μέχρι το 2006. Εβδομήντα πέντε δις παραμένουν χωρίς απορρόφηση, και εμείς περιμένουμε ακόμη την εξεύρεση λύσης μεταξύ Ο.Σ.Κ. και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης για την ταχεία υλοποίηση του προγράμματος και την αποφυγή της διαφαινόμενης απώλειας πόρων. Θέλετε να μεταφερθούμε στην Αθήνα και μάλιστα στην περιοχή του καταστροφικού σεισμού το 1999; Από τα αποτελέσματα των αυτοψιών στην περιοχή, 2036 σχολεία κρίθηκαν κατάλληλα, 427 ακατάλληλα και 6 περίπου κατεδαφιστέα. Χάρις σ’ ένα σχετικά ταχύρυθμο πρόγραμμα επισκευάσθηκαν 377 από τον Ο.Σ.Κ., 123 από τους ΟΤΑ, και 44 απέμειναν λόγω βλαβών γενικού χαρακτήρα. Έγινε επίταξη 22 οικοπέδων. Τοποθετήθηκαν 530 αίθουσες με βαριά ή ελαφρά προκατασκευή και ανεγέρθησαν 25 νέες μονάδες. Ήταν ένα πρόγραμμα που διήρκεσε 400 μέρες. Επιτεύχθηκαν πολλά από τον ΟΣΚ, και εμείς αυτόν το χαρακτήρα θέλουμε να έχει. Έμειναν αρκετά για ολοκλήρωση από τις αυτοψίες, ενώ δόθηκε η ευκαιρία, όπως ανακοινώθηκε από τον Δ/ντα Σύμβουλο στη συνάντηση εργασίας ΟΟΣΑ και ΟΣΚ, να διαπιστωθεί η ελλιπέστατη συντήρηση σε πολλά σχολικά κτίρια της Αττικής, που επιδρά σημαντικά στην αντισεισμική συμπεριφορά και επάρκεια των κτιρίων και έτσι ανακοίνωσε σχετικό πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου όλων των σχολικών κτιρίων της Αττικής. Στην Αττική βέβαια μόνο. Στη Θεσσαλονίκη, στην Κοζάνη, στο Ηράκλειο, στο Βόλο και αλλού τι θα γίνει; Και το πολύ βασικότερο, τι θα γίνει με την ενδεχόμενη – πολύ πιθανή– ανάγκη ενίσχυσης των κτιρίων αυτών; Επιμένουμε και σας θέτουμε προ των ευθυνών σας. Ό,τι από τη γνώση και την εμπειρία και όσα προγράμματα αποτελεσματικής επέμβασης είναι στα θετικά του ΟΣΚ, ενεργοποιήστε το για την επίλυση του μεγάλου προβλήματος της σχολικής στέγης της χώρας μας. Αυτό είναι προοδευτικός εκσυγχρονισμός και σύγκλιση με τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Δημόσια δωρεάν παιδεία, όπως και Υγεία, πρέπει να εμφανίζουν άλλη εικόνα απ’ αυτή που παρουσιάζεται σήμερα στην Ελλάδα. Μην μετατοπίζετε το ενδιαφέρον του ΟΣΚ στην επιχειρηματική δράση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (τι πρόκληση αλήθεια!). Κάνετέ τον αρωγό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και όχι ιδιώτη επιχειρηματία, απόμακρο γι’ αυτήν. Κάντε τον και αυτόν εμπνευστή μιας άλλης ιδέας για την Ολυμπιάδα του 2004, και όχι εκμισθωτή των εγκαταστάσεων του. Αυτό που πάτε να κάνετε είναι ένα ακόμη δείγμα αυτού του ιδιότυπου φιλελευθερισμού που εφαρμόζει η Κυβέρνησή σας στη χώρα μας. Για όλα αυτά δεν συμφωνούμε: (1) Η αρμοδιότητα των απαλλοτριώσεων να είναι μόνο στον ΟΣΚ και ν’ αφαιρεθεί από την Περιφέρεια. ʼλλο σύντμηση και απλούστευση των διαδικασιών και άλλο επανασυγκέντρωση των αρμοδιοτήτων (άρθρο 1 παρ. 1) (2) Δεν συμφωνούμε με τη μετατροπή του ΟΣΚ σε Τεχνικό Σύμβουλο, ακόμα και στην αλλοδαπή ή σε ιδιώτη μελετητή, και μάλιστα με αυτή την ιδιότητα επ’ αμοιβή να παρέχει τις υπηρεσίες στην Ν.Α. και Ο.Τ.Α. (άρθρο 2 παρ. 4) (3) Δεν συμφωνούμε για αμοιβές προς τον ΟΣΚ για τη σύνταξη κτιριοδομικών προτύπων και κτιριολογικών προγραμμάτων, γιατί αυτές είναι οι συστατικές βασικές υποχρεώσεις του Οργανισμού. Πέραν αυτού, εδώ θα έχουμε εφαρμογή της ρήσης «Γιάννης κερνά Γιάννης πίνει». (4) Τελικά αποφασίστε ότι η ΟΣΚ ΑΕ θα μπορεί να κάνει τον Τεχνικό Σύμβουλο και από την άλλη πλευρά να μπορεί βάσει του αρ. 6 του Ν.1418/84 να προσλαμβάνει και Τεχνικό Σύμβουλο. Η διάταξη του άρθρου 6 αφορά υπηρεσίες και οργανισμούς που δεν έχουν Τεχνική Υπηρεσία. (5) Δε συμφωνούμε επίσης με τη δυνατότητα η ΟΣΚ Α.Ε. να συνιστά κάθετες και οριζόντιες ιδιοκτησίες στα ακίνητα που αναγείρονται σχολικά κτίρια και μεταβιβάζονται στους ΟΤΑ. Τι θα γίνει τελικά μετά τα Τουριστικά Ακίνητα, τα κτήματα του Δημοσίου στο Μαρούσι κ.α., τους σταθμούς Μετεπιβίβασης ήρθε και η ώρα των υπόγειων ή των ελεύθερων χώρων των σχολείων να παραδοθούν στην εκμετάλλευση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας; (6) Γίνεται μάλιστα ο ΟΣΚ και μικροεπιχειρηματίας, αφού ούτε ένα κυλικείο των σχολείων δεν αφήνει ανεκμετάλλευτο. (7) Όλα στο βωμό των Ολυμπιακών Αγώνων, οικόπεδα, κτίρια, κατασκηνώσεις που ανήκουν στο Υπ. ΕΘΠΘ εκχωρούνται στην ΟΣΚ Α.Ε. και αν τα χρειασθεί η ΟΕΔΑ Αθήνα 2004, με συμβάσεις θα χρησιμοποιηθούν για του Ολυμπιακούς Αγώνες (παρ. 16). (8) Για όλες αυτές τις δραστηριότητες, αποφάσεις θα λαμβάνονται από διορισμένο επταμελές συμβούλιο, δίχως συμμετοχή των εργαζομένων και των δικαιούχων, με αποτέλεσμα να επικρατεί ο παραγοντισμός, η αδιαφάνεια και οι πολιτικές σκοπιμότητες, για να έρθουν έτσι οι δεκάδες διορισμοί εργαζομένων στην ΟΣΚ ΑΕ, εκτός ΑΣΕΠ, χωρίς καμία αξιοκρατική διαδικασία, και φοβάμαι με παραβίαση συνταγματικών διατάξεων των προσλήψεων κατά έργο πέραν των 4 ετών. Πιστεύει κανείς ότι αυτές οι ρυθμίσεις θα αποτελέσουν τη λύση στο στεγαστικό, συντήρησης, διαχείρισης κ.λπ. πρόβλημα της εκπαίδευσης ή μήπως η κυβέρνηση θα αγοράζει από την ΟΣΚ ΑΕ τα σχολεία; ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ʼρθρο 3 (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) Η γενική παρατήρησή μας είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του κεφαλαίου αυτού είναι μια ατελείωτη περιπτωσιολογία που δεν επιτυγχάνει να διορθώσει την κατάσταση, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις ΔΕΠ, ΕΑΠ κ.λπ. εκτείνει τη σύγχυση. - Αντιμετωπίζεται το θέμα του τρίτου αντιπρύτανη προκειμένου να μοιρασθεί ο μεγάλος φόρτος των υποχρεώσεων. Έχουμε να παρατηρήσουμε ότι είναι έντονο το πρόβλημα για τις πρυτανικές αρχές, αφού έχουν απολέσει ένα μεγάλο μέρος του Ακαδημαϊκού τους χαρακτήρα και ασχολούνται με διαχειριστικά και διοικητικά θέματα, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Μια άλλη ίσως λύση τετραετούς π.χ. θητείας μοναδικής, να έλυνε κάποια σοβαρά θέματα. - Συμφωνούμε να παραμείνει η υπόθεση των μεταγραφών εσωτερικού στο επίπεδο των τμημάτων που τους υποδέχονται για να αναλαμβάνεται σ΄αυτό το επίπεδο που το αφορά και η ευθύνη. - Επιχειρείτε στο ίδιο άρθρο να διορθώσετε κάποιες δυσλειτουργίες του Ε.Α.Π. (ν.2552/1997). Είχαμε κρίνει ως θετική την ίδρυση του ΕΑΠ, γιατί ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες και βασικές ανάγκες της κοινωνίας, προσφέρει μια δεύτερη ευκαιρία στους αποφοίτους Λυκείου για σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανεξάρτητα της ηλικίας τους, διευκολύνει την πρόσβαση σε αυτές σε εργαζόμενους που αδυνατούν να έχουν φυσική παρουσία στις αίθουσες διδασκαλίας κ.α. Η λογική όμως που χαρακτηρίζει και αυτό το θεσμό προκαλεί τις συνήθεις στρεβλώσεις και προβλήματα. (1) Κατ΄αρχήν το ΕΑΠ εντάσσεται και αυτό στο πρόγραμμα ΕΠΕΑΚ με αρχική χρηματοδότηση 4 δις και υπάρχει ανάγκη δημόσιας χρηματοδότησης για να μην ατροφήσει μετά τη λήξη της κοινοτικής χρηματοδότησης. Η οικονομική αυτάρκεια του ΕΑΠ λοιπόν δεν εξασφαλίζεται μέσω αυτών των ρυθμίσεων. (2) Σοβαρές αδυναμίες παρατηρούνται και στην εκπαιδευτική «φιλοσοφία» του ΕΑΠ, που στην ουσία κατέληξε μέσω σχετικών συμβάσεων στην αγορά «πακέτων κατάρτισης», αντί να είναι χώρος παραγωγής γνώσης, όπως τα ΑΕΙ, με δυνατότητας ανάπτυξης έρευνας. Τώρα με την παρ. (α) δίδεται η δυνατότητα να εντάξει στους σκοπούς του την επιστημονική έρευνα, όμως δεν αλλάζουν οι ιδιορρυθμίες στην συγκρότηση και τον τρόπο λειτουργίας του (συλλογικά επιστημονικά όργανα, ωρομίσθιο προσωπικό κ.λπ.) . (3) Σε ό,τι αφορά τον τρόπο οργάνωσης και διοίκησης του ΕΑΠ μέσω διοικούσας επιτροπής, συνήθως αυτές γίνονται μακροχρόνιες και δεν εξυπηρετούν την αυτονόμηση των ΑΕΠ. Η θεσμοθέτηση της συμμετοχής των φοιτητών κατά 10% φοβούμαστε ότι ανοίγει δόμο για τη λειτουργία του ΕΑΠ στη βάση της ανταποδοτικότητας. Ακολουθεί ένα πλήθος διατάξεων που αποδεικνύουν δυστυχώς την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται ο θεσμός, ενώ δεν υπάρχει καμία βελτίωση στα θέματα διασφάλισης της αυτοτελούς ακαδημαϊκής λειτουργία του θεσμού, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει αντικειμενικά και με διαφάνεια χωρίς παρεμβάσεις και πιέσεις. - Ακολουθούν μια σειρά ρυθμίσεις για το ΔΕΠ, ρυθμίσεις που τακτοποιούν μικροπεριπτώσεις, επεκτείνοντας σε ορισμένα θέματα τη σύγχυση (προθεσμίες ….) - Θα συμφωνήσουμε με την κατάργηση των μεταγραφών των ελλήνων φοιτητών από Πανεπιστήμια του εξωτερικού σε ελληνικά. ʼρθρο 4. Ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (κατάργηση της ΣΕΛΕΤΕ). Επιχειρείται η ίδρυση ανώτατης σχολής παιδαγωγικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, η οποία θα υπάγεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η ίδρυση δηλαδή ενός νέου ΤΕΙ. Τελικά όμως μέσα από τις ρυθμίσεις δεν δημιουργείται ένα αυτοδύναμο και πλήρως αυτοδιοικούμενο ΤΕΙ (αφού δεν καταργείται τη Διοικούσα επιτροπή κ.λπ.) Πέραν αυτού όμως, υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις και από την ΟΛΜΕ, και θα θέλαμε να ακούσουν και την άποψη των πανεπιστημίων για το αν θα γίνει ΤΕΙ ή ΑΕΙ. Τίθενται τα ερωτήματα πώς από ένα ΤΕΙ θα παρέχεται η εκπαίδευση εκπαιδευτικών, όταν σήμερα αυτό γίνεται, και στη χώρα μας και στις λοιπές χώρες της Ευρώπης, από τον Πανεπιστημιακό τομέα. Εκφράζονται αιτιάσεις ότι οι εκπαιδευτικοί που θα αποφοιτούν από τη σχολή δεν θα είναι ισότιμοι με αυτούς των άλλων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (θα τα δούμε λεπτομερώς στην κατ΄ άρθρο συζήτηση) ΔΙΚΑΤΣΑ Θετική κρίνεται η ρύθμιση για τα πτυχία της Ιατρικής. Το γενικότερο όμως πρόβλημα των καθυστερήσεων, πλέον του χρόνου, ακόμα και από μεγάλα μη αμφισβητούμενα Πανεπιστήμια, η ασάφεια για το χρόνο των εξετάσεων και πολλές άλλες δυσλειτουργίες δεν διορθώνονται. ʼρθρο 7. Διαδικασία διορισμών εκπαιδευτικών Το σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών στη Δημόσια Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσω της επετηρίδας, διασφάλισε την αντικειμενικότητα και διαφάνεια στις προσλήψεις, βαθμιαία όμως, και εξ εξαιτίας και του μικρού σχετικά αριθμού προσλήψεων στα σχολεία, άρχισε να επιμηκύνεται μέχρι υπερβολής ο χρόνος αναμονής στην επετηρίδα, με αποτέλεσμα όλο και μεγαλύτερης ηλικίας εκπαιδευτικοί να διορίζονται στην εκπαίδευση. Ταυτόχρονα βέβαια υπάρχει στην κοινωνία πάντα το ερώτημα αν μπορούν να εισαχθούν αξιοκρατικά και ποιοτικά κριτήρια που να διασφαλίζουν την διαφάνεια των προσλήψεων. Το σύστημα των εξετάσεων τελικά δεν απεδείχθη ότι είναι η λύση του προβλήματος. Η κατάσταση έχει ιδιαίτερα περιπλακεί. Έτσι σήμερα προωθείτε την τρίτη νομοθετική ρύθμιση. Τι έγινε όμως στην πραγματικότητα. Στη σχολική χρονιά 2001 – 2002 προσελήφθησαν στην Β΄θμια εκπαίδευση 12.000 αναπληρωτές και 4.000 ωρομίσθιοι. Το 1999 τροποποιήσατε το ν. 2525/97, και κάτω από την κοινωνική κατακραυγή ψηφίσθηκε διάταξη για το διορισμό των 16μηνιτών από το 2003. Το ΥΠΕΠΘ οφείλει να περιορίσει τα προβλήματα που δημιούργησε με την πολιτική του να διορίσει τους αναπληρωτές 16μηνίτες περίπου 3.650 και τους λοιπούς περίπου 8.200 εκπαιδευτικούς στην Β΄θμια εκπαίδευση. Αντί να: - Παρατείνετε την εργασιακή περιπλάνηση των αναπληρωτών, πολλοί από τους οποίους συμπλήρωσαν 15 – 20 χρόνια. - Να καλλιεργείτε εσωτερικές αντιπαραθέσεις στο σώμα των αναπληρωτών, αφού δίδεται προτεραιότητα σε αναπληρωτές με 2 ως 3 χρόνια εργασίας και μένουν εκτός άλλοι με 6 έως 12 χρόνια υπηρεσίας. Προτείνουμε: - Να μην γίνει φέτος ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, και σε κάθε περίπτωση να ανασταλεί η πρόβλεψη για πραγματοποίηση διαγωνισμού το 2002. (Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν υποψήφιοι με «Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής επάρκειας» ενισχύει αυτή την προοπτική) - Να διορισθούν τώρα 8.200 εκπαιδευτικοί Β΄θμιας. Μέσα σε αυτούς μπορούν να διορισθούν 3653 16μηνίτες και 2583 του πίνακα Γ΄(βλέπε σχετική πρόταση) - Την επόμενη σχολική χρονιά μπορούν να διορισθούν οι 445 16μηνίτες (που απομένουν) και άλλου 6.500 περίπου του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών με βάση την προϋπηρεσία τους. - Να εφαρμοστεί από την Ακαδημαϊκή χρονιά 2003 –2004 πρόγραμμα παιδαγωγικής κατάρτισης στο οποίο να μπορούν να χουν πρόσβαση όσοι ενδιαφέρονται να διοριστούν στην εκπαίδευση. - Να γίνει διάλογος με την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα για το σύστημα διορισμών που πρέπει να ισχύσει από τη σχολή χρονιά 2004 – 2005.