Home Ομιλίες Τοποθέτηση κατά τη Συζήτηση επί της προτάσεως της ΝΔ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, με αντικείμενο τη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη

Τοποθέτηση κατά τη Συζήτηση επί της προτάσεως της ΝΔ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, με αντικείμενο τη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη

E-mail Εκτύπωση PDF
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μόλις την περασμένη Τετάρτη ψηφίσαμε ομόφωνα στην Αίθουσα τις ευνοϊκές ρυθμίσεις όσον αφορά τις εξετάσεις στο Λύκειο και την ανώτατη εκπαίδευση για τους μαθητές του Λυκείου Μακροχωρίου. Και μόλις προχθές έγινε το μνημόσυνο των σαράντα ημερών για τις αδικοχαμένες αθώες ζωές, κυρίως των μικρών μαθητών, για να εκφράσουμε και πάλι, όπως όλο το πανελλήνιο τη βαθιά μας συγκίνηση και τη συμπαράστασή μας στους συγγενείς των θυμάτων. Οι εκδηλώσεις, κύριοι συνάδελφοι, και οι εκδηλώσεις συναισθηματικής φόρτισης είναι κορυφαίο συστατικό της ανθρώπινης ύπαρξής μας. Ως πολιτικοί όμως οφείλουμε να διερευνήσουμε σε βάθος για τα αίτια του πολύνεκρου αυτού δυστυχήματος και τόσων άλλων από το βαρύ φόρτο αίματος της ασφάλτου και να εστιάσουμε τον κοινοβουλευτικό μας έλεγχο και στην απόδοση ευθυνών -γιατί υπάρχουν πάρα πολλές ευθύνες- και στην επίλυση των προβλημάτων, γιατί τα προβλήματα είναι πολλά και παραμένουν άλυτα. Πριν τριάντα χρόνια η χώρα μας είχε τη μόνιμη δικαιολογία ότι δεν είχε πόρους για την κατάντια των οδικών και των λοιπών αξόνων μεταφοράς. Σήμερα, το 2003, ενώ δαπανήθηκαν -έως και κατασπαταλήθηκαν- χρόνος και χρήμα από τα τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και μάλιστα με προσανατολισμό στους οδικούς άξονες, αποδεικνύεται τραγικά για μία ακόμα φορά ότι ούτε και για τον μοναδικό κύριο άξονα επικοινωνίας της χώρας μας, τον ΠΑΘΕ, δεν έχουν εξασφαλιστεί τα βασικότερα, δεν έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι και δεν είναι ορατός ο χρόνος ολοκλήρωσης των κρίσιμων οδικών τμημάτων του, όπως το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί. Δεν έχει εξασφαλιστεί η στοιχειώδης διαχείριση και του ΠΑΘΕ και των λοιπών κρίσιμων οδικών αξόνων έτσι ώστε να συντηρούνται κατάλληλα, να ελέγχεται η λειτουργία και η κυκλοφορία των οχημάτων με συνθήκες ασφαλείας και παντός καιρού. Να σας θυμίσω πέρυσι τον Ιανουάριο του 2002 την πλήρη αποκοπή Βορρά και Νότου της χώρας μας, με τον ΠΑΘΕ δηλαδή εκτός λειτουργίας, λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών. Το μόνο που απασχόλησε την Κυβέρνηση ήταν η παραπομπή των τμημάτων αυτών στις συμβάσεις παραχώρησης και η ιδιωτικοποίηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, του δημόσιου δηλαδή φορέα διαχείρισης των οδικών αξόνων, για να αποτελέσουν τα έσοδά του το κίνητρο για τις συμβάσεις παραχώρησης. Όμως, οι συμβάσεις παραχώρησης καθυστερούν υπερβολικά και κατ' επέκταση η έναρξη και η ολοκλήρωση των κρίσιμων τμημάτων, λόγω πολλαπλών ελλείψεων από πλευράς νομοθετικού πλαισίου, προδιαγραφών συντήρησης και λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων και ετοιμότητας των υπηρεσιών. Αυτά, σε συνδυασμό και με την έλλειψη ενδιαφέροντος και ανταγωνισμού από πλευράς κατασκευαστών, λόγω και της συσσώρευσης των έργων των Ολυμπιακών Αγώνων κάνουν πραγματικά κρίσιμο το χρόνο περαίωσης των έργων αυτών. Ο εκσυγχρονισμός έγινε τελικά στην ιδιωτικοποίηση και όχι εκεί που έπρεπε γι' αυτή την περίοδο στη χώρα μας, δηλαδή στις δημόσιες υπηρεσίες συντήρησης και ελέγχου λειτουργίας των οδικών αξόνων που εγκαταλείφθηκαν γι' αυτό το διάστημα μετέωρες και είναι απαξιωμένες. Ούτε οι υπηρεσίες συντήρησης και λειτουργίας ενισχύονται σε προσωπικό και πόρους για να καλύψουν σήμερα τις υπερβολικά αυξημένες απαιτήσεις από πλευράς κυκλοφοριακού φόρτου και πολυπλοκότητας των νέων συστημάτων και συνθηκών και να εξασφαλίσουν άνετη, συνεχή και ασφαλή λειτουργία των οδικών μας αξόνων. Έχω ρωτήσει επανειλημμένα ακόμη και για τον καινούργιο άξονα που γίνεται πράγματι με σύγχρονες προδιαγραφές, την Εγνατία Οδό, τι θα γίνει με την υπηρεσία συντήρησης. Ήδη, πολλά τμήματα της Εγνατίας Οδού λειτουργούν και αυτή τη στιγμή δεν έχει αποφασιστεί εάν τη συντήρηση τους θα την καλύψουν οι περιφερειακές υπηρεσίες -και φυσικά για έναν τέτοιο άξονα θα πρέπει να ενισχυθούν και με εξειδικευμένο προσωπικό- ή αν θα προχωρήσει ένα ειδικό τμήμα της Εγνατίας Οδού που θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης αυτού του άξονα. Υπάρχει βελτίωση στη νομοθεσία μας και στα διοικητικά μέτρα διαχείρισης των αξόνων; Ακόμη και σήμερα ισχύουν οι παλιές διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος του 1969 και του ν. 3155/55. Πριν πενήντα χρόνια έγινε η τελευταία ιεράρχηση του οδικού δικτύου της χώρας και ο καθορισμός αρμοδιοτήτων συντήρησης των οδών. Επίσης, δεν έχει ενεργοποιηθεί το άρθρο 18 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τη σύσταση και τη λειτουργία Κέντρου Οδικών Πληροφοριών σχετικά με την πυκνότητα της κυκλοφορίας, τα εμπόδια, τις τοπικές καιρικές συνθήκες κ.ά. Επιπλέον, δεν έχουν δημιουργηθεί τα Κέντρα Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων που στο εξωτερικό αποτελούν την καρδιά της λειτουργίας αυτών. Δεν υπάρχει ενιαίος φορέας διαχείρισης, με αποτέλεσμα τις επικαλύψεις, τη σύγχυση των αρμοδιοτήτων και εν τέλει την αναποτελεσματικότητα των συναρμόδιων Υπουργείων, ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών και Δημοσίας Τάξης. Παράλληλα, δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο για τη λειτουργική διασύνδεση των κρατικών υπηρεσιών και της Αυτοδιοίκησης στα θέματα ευθύνης και ελέγχου της λειτουργίας των οδικών αξόνων. Αυτό το τελευταίο απέβη καθοριστικό για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών. Ωστόσο, σήμερα αντί η Κυβέρνηση να βλέπει ποιες είναι οι ελλείψεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και πώς πρέπει να ελεγχθεί η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, εάν έχει συμπληρώσει τις ελλείψεις της για να ασκήσει αυτόν τον αποκεντρωμένο έλεγχο και τις αρμοδιότητες που της έχει παραχωρήσει, συζητάμε -και νομίζω ότι το ίδιο λάθος κάνει και η Αξιωματική Αντιπολίτευση- σαν να έχουμε δύο ανταγωνιστές. Από τη μία πλευρά η Κυβέρνηση και από την άλλη πλευρά η Αυτοδιοίκηση. Αντίθετα, λοιπόν, θα πρέπει να συζητήσουμε αυτή τη λειτουργική και αποδοτική τους λειτουργία, αντί κάθε φορά να μετατοπίζουμε τις ευθύνες από τη μια πλευρά στην άλλη, με αποτέλεσμα τα προβλήματα να παραμένουν άλυτα και να διαιωνίζονται. Όταν, κύριε Υπουργέ ΠΕΧΩΔΕ, κ. Τσακλίδη, σας είχα ρωτήσει για τα θέματα των προδιαγραφών και τα θέματα διαχείρισης των οδικών αξόνων, πραγματικά μου είχατε απαντήσει με μία σειρά ενεργειών, οι οποίες όμως θα γίνουν προκειμένου αυτές οι προδιαγραφές και όλα αυτά τα μέτρα να ενσωματωθούν μέσα στις συμβάσεις παραχώρησης όταν θα έρθει η ώρα να υπογραφούν αυτές οι συμβάσεις. Σε τούτο εδώ το διάστημα, τι θα κάνετε; Διότι το οδικό κύκλωμα της χώρας δεν λειτουργεί, αλλά δεν θα λειτουργεί και στο μέλλον, μόνο με αυτές τις συμβάσεις παραχώρησης με το συνδυασμό κράτους και ιδιωτών στη διαχείρισή τους. ʼρα, και αυτές θα πάρουν ένα μέρος. Ένα πολύ μεγάλο μέρος παραμένει και στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση από τη μία πλευρά, αλλά και στις υπηρεσίες του Δημοσίου, οι οποίες πρέπει να ενισχυθούν και να εκσυγχρονιστούν και να αποκτήσουν πόρους, ενώ και η νομοθεσία μας στο σύνολό της θα πρέπει να βελτιωθεί και να εκσυγχρονιστεί. Αυτά πρέπει να γίνουν και πρέπει να γίνουν εδώ και τώρα. Και το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει μέχρι τώρα, έχει ως αποτέλεσμα αυτές τις τραγικές καταστάσεις που συνδέονται με την πλήρη αποκοπή Βορρά και Νότου όταν έχουμε άσχημες καιρικές συνθήκες, με τα πολλαπλά δυστυχήματα, είτε πολύνεκρα είτε καθημερινά, τα οποία λαμβάνουν χώρα, με τελική συνέπεια να φθάνουμε στους δύο χιλιάδες νεκρούς ετησίως και στους τριάντα χιλιάδες και πλέον τραυματίες. Ένα μεγάλο πρόβλημα το οποίο αναδεικνύεται και με το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών είναι το ζήτημα των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας και στην πολιτική που ασκείται σ' αυτόν τον τομέα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα το 93% του εμπορευματικού έργου εκτελείται οδικά με φορτηγά αυτοκίνητα και μόλις το 2,5% με σιδηρόδρομο. Τα φορτηγά θεωρούνται μοχλός της παραγωγικής διαδικασίας και της οικονομικής ανάπτυξης και τυγχάνουν σχετικά ελαστικής μεταχείρισης. Αντίθετα ο τομέας των σιδηροδρομικών μεταφορών συνεχώς συρρικνώνεται, αφού δεν ασκείται πολιτική για να γίνει ανταγωνιστικός, παρά τις κοινοτικές οδηγίες για εξισορρόπηση των χερσαίων μεταφορών και την μετατόπιση έργου προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές και για λόγους ασφάλειας και για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος και εξοικονόμησης ενέργειας. Αντί αυτών, όμως, το κυβερνητικό έργο το χαρακτηρίζει η μεγάλη αδυναμία για την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων, για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών και ειδικότερα του μεγάλου άξονα Θεσσαλονίκης-Αθήνας. Για τη διασύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων με τις βιομηχανικές περιοχές και τα λιμάνια οι καθυστερήσεις και γενικότερα η κακοδιαχείριση του επείγοντος πακέτου για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου από το Β' και Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης φέρουν τη χώρα μας συνεχώς ελεγχόμενη και απειλούμενη από ένα ακόμα νέο πρόστιμο. Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι στερούν από τον ελληνικό λαό ένα ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς. Απαιτείται, λοιπόν, σε βάθος διερεύνηση όλων αυτών των παραπάνω αιτιών αλλά και των ειδικότερων, που συνδέονται με την έλλειψη αποτελεσματικού τόσο προληπτικού όσο και κατασταλτικού ελέγχου των οχημάτων. Η κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων στα κρίσιμα οδικά τμήματα και κατά τις κρίσιμες ώρες ή κατά τα Σαββατοκύριακα κ.ο.κ., όπως και η δημιουργία κατάλληλης παιδείας, που όντως δεν έχει ο Έλληνας οδηγός, η αυξημένη ευθύνη και πειθαρχία που πρέπει να έχει, ως εποχούμενος πολίτης, και το πόσο το κράτος συμβάλει σε αυτό, μέσω του εκπαιδευτικού μας συστήματος, μέσω των κατάλληλων εκπομπών στα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης και μέσω της εξυγίανσης του συστήματος της εκπαίδευσης και της απόδοσης των διπλωμάτων όλων των κατηγοριών, είναι θέματα τα οποία πιστεύουμε ότι πρέπει να δούμε σε βάθος. Γι' αυτό συμφωνούμε με την σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής κατά τις διατάξεις του άρθρου 144 του Κανονισμού και θα ψηφίσουμε υπέρ αυτής της πρότασης.