Τοποθέτηση στη Συζήτηση της Επερώτησης της ΝΔ σχετικά με την ανυπαρξία πολιτικής, μέτρων ενίσχυσης και ανάπτυξης του Τουρισμού

Δευτέρα, 10 Φεβρουάριος 2003 02:00 Ομιλίες
Εκτύπωση
Πρώτη διαπίστωση σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία: οι επιπτώσεις από το χτύπημα της 11.9.01 στις ΗΠΑ έχουν σε μεγάλο βαθμό ήδη απορροφηθεί. Το 2002 σημειώθηκε γενική άνοδος του διεθνούς τουρισμού σε σχέση με το 2001 που υπολογίζεται σε 3,1% και θα συνεχιστεί με ετήσια αύξηση 2 ως 3% σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τουρισμού. Αν ληφθεί υπόψη ότι η αύξηση του τουρισμού προς τις Νοτιοευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου διατηρεί το μερίδιο της στην αγορά, το οποίο υπερβαίνει το 20%, προκύπτει το ερώτημα: τι θα κάνει η Ελλάδα προκειμένου να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της, να αναβαθμίσει δηλαδή το συνολικό τουριστικό της προϊόν και στη συνέχεια να το προωθήσει και να το προβάλλει κατάλληλα με νέα εργαλεία και σύγχρονες μεθόδους; Η επερώτηση της Ν.Δ: αναφέρεται δυστυχώς αποσπασματικά και χωρίς αξιολόγηση των παραλήψεων και των αναγκαίων αλλαγών στην τουριστική πολιτική της κυβέρνησης. Πέρα από άστοχες διαπιστώσεις, όπως π.χ. ότι φθίνουν οι παραδοσιακές αγορές, ενώ απλώς επηρεάζονται από την ύφεση, την ευθύνη για την κατάσταση του τουρισμού έχει και η ίδια η Ν.Δ. αφού στη διάλυση του ΕΟΤ συνέβαλε με νομοσχέδια για τον τουρισμό που πέρασαν επί των ημερών της. Είναι όντως αναμφισβήτητο γεγονός ότι η χώρα μας υστερεί τραγικά στο επίπεδο της προβολής του τουριστικού προϊόντος, κυρίως διότι δεν διατίθενται τα αναγκαία κονδύλια και έτσι δεν μπορούν να αναληφθούν υποχρεώσεις. Θα έπρεπε όχι μόνο να υλοποιείται ήδη από το Νοέμβριο η τακτική καμπάνια του ΕΟΤ, η οποία δεν έχει αρχίσει ακόμα (!), αλλά θα έπρεπε να υπάρχει έτοιμο επεξεργασμένο πλάνο διαχείρισης της κρίσης με τονισμένες τις ενέργειες δημοσίων σχέσεων και συνεργασίας με τους tour operators για την περίπτωση πολέμου (κάτι τέτοιο έγινε το 1999 -Κόσσοβο - με εξαιρετικά αποτελέσματα). Σήμερα, δεν υπάρχει τίποτα σε επίπεδο επικοινωνιακού σχεδιασμού! Όμως, ακόμη και όταν σχεδιάστηκε ειδική καμπάνια, όπως για την Αττική για να συνδεθεί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, τίποτα δεν εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα και το σύνολο των προγραμμάτων για την τουριστική αξιοποίηση ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων βρίσκεται εξ ολοκλήρου του Οργανισμού ΑΘΗΝΑ 2004, χωρίς οποιαδήποτε δυνατότητα παρέμβασης του Υπουργείου Ανάπτυξης και του ΕΟΤ. Πράγματι, η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος είναι καθοριστικό μέγεθος για το μέλλον του τουρισμού. Διαπιστώνεται η σταθερή βελτίωση της ποιότητας του προϊόντος, αλλά η καθιέρωση του ενιαίου νομίσματος, η άνοδος των εκτός καταλυμάτων τιμών και του κόστους ζωής προκαλούν πτώση της ανταγωνιστικότητας. Σύμφωνα με πολύ σοβαρές μελέτες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού προωθούνται, αλλά είναι βέβαια ότι δεν θα υποκαταστήσουν σε καμία περίπτωση το κύριο προϊόν που είναι ο παραθεριστικός τουρισμός. Απλώς η μείωση του χρόνου κλπ είναι αποτέλεσμα της κρίσης που πλήττει μεγάλες αγορές, όπως η ΗΠΑ, η Γερμανία, η Ιαπωνία και των αργών ρυθμών ανάκαμψης των οικονομιών τους. Ο φόβος ότι οι Έλληνες αγρότες καλούνται να γίνουν επιχειρηματίες πολυτελών ξενοδοχείων αποτελεί απλή ειρωνεία! Στην πραγματικότητα ο αρχικός και βασικός στόχος του προγράμματος να προσφέρει ένα πρόσθετο εισόδημα στους αγρότες, κυρίως των ορεινών και προβληματικών περιοχών, μένει στα χαρτιά. Το πρόγραμμα υλοποιείται είτε σε περιοχές ήδη κορεσμένες από χαμηλών απαιτήσεων καταλύματα, όπως χρηματοδοτήθηκαν από το Υπουργείο Γεωργίας και μάλιστα σε πολλά νησιά σε βάρος της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και με υποβαθμισμένες υπηρεσίες είτε από εταιρίες και επιχειρήσεις που αξιοποιούν ορεινές περιοχές και φυσικές ομορφιές, συχνά με σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Το πρόγραμμα για τον Αγροτουρισμό πάσχει από έλλειψη συνοπτικού σχεδιασμού ως προς τον προσδιορισμό των ορεινών και προβληματικών περιοχών και την αναγκαία διαφοροποίηση της πολιτικής που θα εφαρμοστεί μετά τη συνεργασία των Υπουργών Γεωργίας, ΠΕΧΩΔΕ και Ανάπτυξης (ΕΟΤ). Τα καταλύματα που θα ενισχυθούν με κίνητρα αγροτουρισμού δεν χρειάζεται να είναι πιστή αντιγραφή του αντίστοιχου μοντέλου των ευρωπαϊκών χωρών. ʼλλωστε, διαφέρουν κατά πολύ τα δεδομένα της γεωργικής και τουριστικής ανάπτυξης στη χώρα μας. Δεν είναι δηλαδή αναγκαίο τα καταλύματα αυτά να βρίσκονται μέσα στα αγροκτήματα- κατοικία του αγρότη είτε να αναφέρεται σε παραδοσιακό ή διατηρητέο κτίριο. Σημασία έχει να δοθούν οι δυνατότητες σε αγρότες παραγωγούς να ενισχύσουν το αγροτικό τους εισόδημα με εναλλακτικές τουριστικές δραστηριότητες που θα προβάλλουν και θα αξιοποιούν το φυσικό περιβάλλον, τα αγροτικά προϊόντα τοπικής προέλευσης, τα έθιμα της περιοχής.