Home Ομιλίες Τοποθέτηση της Βουλευτού Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων καταστροφών

Τοποθέτηση της Βουλευτού Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων καταστροφών

E-mail Εκτύπωση PDF
Κάθε φορά, μετά από σημαντικές καταστροφές από σεισμούς, πυρκαγιές, τώρα με την έντονη κακοκαιρία, τις πλημμύρες, ομολογείται από όλους και από τους αρμόδιους τελικά, ότι μάθαμε ορισμένα πράγματα και άρα, θα πρέπει να δράσουμε. Όμως, το τελευταίο το "να δράσουμε" και μάλιστα κατάλληλα μέσα από ένα οργανωμένο σχέδιο, μέσα από ένα λειτουργικό σχήμα, μέσα από μία ενίσχυση και αναβάθμιση των κρατικών υπηρεσιών, των υπηρεσιών της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κάθε φορά παραπέμπεται στις καλένδες. Το καινούριο σχέδιο νόμου που, θα έλεγα, εσπευσμένα έγινε για να καλύψει πραγματικά τις μεγάλες ελλείψεις οι οποίες υπάρχουν στο συντονισμό για τις έκτακτες ανάγκες, μιλάει για αναβάθμιση του τομέα πολιτικής προστασίας. Κύριε Υπουργέ, επειδή ξέρετε καλά τη διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη διοίκηση στην Περιφέρεια, θα σας έλεγα ότι εμείς θα πρέπει να μιλήσουμε για αναβάθμιση και ενίσχυση αυτού του δικτύου των κρατικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών της Αυτοδιοίκησης, που χρειάζεται να είναι πάντα σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίζει τις φυσικές καταστροφές αλλά και άλλα καθημερινά θέματα που εμείς θεωρούμε ότι δεν αντιμετωπίζονται σωστά και έγκαιρα. Θέλουμε, λοιπόν, να προχωρήσουμε ουσιαστικά και στην ενίσχυση αυτών και σε μία ενιαιοποίηση των διαδικασιών και λειτουργιών των υπηρεσιών έτσι ώστε να υπάρχει και προγραμματισμός και σχεδιασμός, αλλά και προληπτικός έλεγχος και όχι έλεγχος όπως κάνουμε εμείς εδώ, που φοβάμαι ότι μερικές φορές είναι μία νεκροψία και δεν αποδίδει τίποτε στο τέλος, γιατί είναι γεγονός ότι και αυτή η κακοκαιρία που έπληξε τη χώρα απέδειξε τις πολύ μεγάλες ελλείψεις, αλλά και σφάλματα στο σχεδιασμό και στο συντονισμό αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, κυρίως, όμως, τις ελλείψεις που προήλθαν από τη μακροχρόνια αποδυνάμωση των κρατικών υπηρεσιών αλλά και της Αυτοδιοίκησης καθώς και της λειτουργικής τους διασύνδεσης για τη διαχείριση των βασικών υποδομών και των μέσων εξυπηρέτησης του πολίτη. Να αναφερθώ στα θέματα του δικτύου των μεταφορών. Και εδώ βέβαια είναι έλλειψη το ότι δεν υπάρχει ούτε έστω Υφυπουργός από το ΥΠΕΧΩΔΕ και από το Υπουργείο Γεωργίας για να γίνει ουσιαστικός ο διάλογος πραγματικά. Δεν έχει γίνει ουσιαστικός ο διάλογος. Ο Υπουργός απάντησε στα δικά του θέματα και θα απαντήσει και στα θέματα της οργάνωσης των υπηρεσιών που τον ρωτώ. Αλλά στα υπόλοιπα θέματα ποιος θα μας απαντήσει; Οι οδικοί άξονες έχουν μεγάλο πρόβλημα στα θέματα της διαχείρισης, στα θέματα της συντήρησης και στα θέματα της ασφάλειας. Και αυτό δεν είναι έλλειψη υποδομών, δεν είναι ακόμη-ακόμη και έλλειψη χρημάτων, που είναι και εκεί. Είναι το ότι εδώ έχει αποδιοργανωθεί αυτό το πλαίσιο και οι υπηρεσίες για την ασφάλεια και τη συντήρηση των οδών. Κατασπαταλήθηκε και χρόνος και χρήμα για να γίνει τελικά αυτός ο μεγάλος άξονας Βορρά-Νότου, για να γίνει το αεροδρόμιο των Σπάτων, για να γίνει η Αττική Οδός. Χρησιμοποιήθηκαν αυτά τα έργα ως άλλοθι για να μην προχωρήσουν άλλα βασικά έργα του περιφερειακού οδικού δικτύου, άλλων υποδομών. Τελικά, όμως, λειτούργησε ο ΠΑΘΕ; Είχε τεράστια προβλήματα. Και γιατί δεν λειτούργησε; Γιατί βρισκόμαστε αυτήν τη στιγμή σε μία διαδικασία η οποία δεν τελειώνει ποτέ. Το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας ιδιωτικοποιείται για να μπορέσετε μέσω των συμβάσεων παραχώρησης να δώσετε τη συντήρηση και την ασφάλεια των οδών στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Από την άλλη πλευρά, τις υπηρεσίες, τις παλιές ΔΕΚΕ, τις νομαρχιακές υπηρεσίες τις αφήνετε αυτήν τη στιγμή με ένα εντελώς ασαφές πλαίσιο λειτουργίας, χωρίς ενίσχυση, χωρίς διασύνδεση μαζί τους. Δηλαδή οι κρατικοί λειτουργοί που και εγώ τους επαινώ ότι κάνουν καλά τη δουλειά τους, αυτήν τη στιγμή δεν έχουν ούτε πόρους ούτε αρμοδιότητες ούτε ένα συγκεκριμένο σχέδιο, τουλάχιστον για τη συντήρηση και την ασφάλεια του οδικού δικτύου και για τη διαχείρισή του να μπορέσουν να δράσουν κανονικά και όλες τις ημέρες και όχι μόνο στις έκτακτες ανάγκες. Μου απαντά το ΥΠΕΧΩΔΕ σε ερώτησή μου που έχω κάνει για τη διαχείριση του ΠΑΘΕ, ότι αυτή όντως θα μεταφερθεί μέσω των συμβάσεων παραχώρησης στους ιδιώτες. Ακόμη και σ' αυτό το σχήμα να πάμε, προδιαγραφές γι' αυτές τις συμβάσεις παραχώρησης δεν υπάρχουν. Δηλαδή τι υποχρεώσεις θα αναλάβουν αυτοί οι άνθρωποι; Και λέει το Υπουργείο ότι πράγματι θα συντάξει και τις προδιαγραφές. Εγώ θεωρώ ειλικρινή και καλή την απάντηση του Υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ. Αλλά αυτή είναι απάντηση. ʼρα μέχρι τώρα έχουμε μια κατάσταση η οποία αποτυπώθηκε πράγματι με τις ανεπάρκειες στο ΠΑΘΕ, με τις ανεπάρκειες -γιατί είχε ανεπάρκεια η σύμβαση παραχώρησης στο Αεροδρόμιο των Σπάτων. Δεν προέβλεπε όλα αυτά τα οποία έπρεπε να προβλέψει κ.ο.κ. Από την άλλη πλευρά, λέω ότι για τα θέματα πάλι της ασφάλειας του οδικού δικτύου, η νομοθεσία μας είναι πεπαλαιωμένη, κύριε Υπουργέ. 'Εχουμε τις διατάξεις του π.δ. 29 και το ν.3155/55, περί κατασκευής και συντηρήσεως των οδών. Τίποτε άλλο δεν έχει γίνει από τότε. Πριν πενήντα χρόνια έγινε η τελευταία ιεράρχηση του οδικού δικτύου, αν είναι δηλαδή εθνικό, περιφερειακό, επαρχιακό κλπ. Δεν έχει ενεργοποιηθεί το άρθρο 18 του ΚΟΚ για τη σύσταση και τη λειτουργία του Κέντρου Οδικών Πληροφοριών. Τώρα μου απαντάει το Υπουργείο Μεταφορών ότι σκέπτονται να το ενεργοποιήσουν. Γιατί τώρα; Και αν και τώρα θα απενεργοποιήσουν, δώστε μία απάντηση σαφή και βάλτε ένα χρονοδιάγραμμα. "Θα το κάνουμε εκείνο, θα το κάνουμε το άλλο" δεν τελειώνουμε ποτέ. Εγώ θεωρώ ότι είχαμε κάποιον κορμό, κάποιες υπηρεσίες, κάποια απόδοση. Και τελικά αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε σ' ένα χάος. Προσπαθούμε να αναδιαρθρώσουμε αυτά, δεν επιτυγχάνουμε αυτήν την αναδιάρθρωση και αφήνουμε πολλά πράγματα στάσιμα, ενώ βέβαια τα πράγματα μας έχουν ξεπεράσει. Δεν έχουν δημιουργηθεί βέβαια κέντρα διοίκησης των αυτοκινητοδρόμων που αποτελούν την καρδιά της λειτουργίας αυτών στο εξωτερικό. Δηλαδή αν θέλουμε να δώσουμε ευθύνες και να δώσουμε στην ιδιωτική πρωτοβουλία, που εμείς δεν συμφωνούμε αυτό το πολύ σοβαρό θέμα διοίκησης των αυτοκινητοδρόμων πρέπει να έχουμε βάλει θεσμούς, όργανα, κέντρα κλπ. που είναι υποχρεωμένοι κι αυτοί να τα υλοποιήσουν. Αλλιώς, δεν έχουμε κάνει τίποτα. Να πάμε λίγο στα θέματα του αγροτικού τομέα. Δεν είναι εδώ κάποιος αρμόδιος, αλλά νομίζω ότι εσείς με τις δυνατότητες που έχετε, κύριε Υπουργέ, θα μπορείτε να μας δώσετε κάποιες απαντήσεις. Η πρόσφατη θεομηνία ήταν πραγματικά πρωτοφανής, θα λέγαμε. Όμως, αυτή αποκάλυψε την έλλειψη και εδώ του προγραμματισμού και, εμείς λέμε, της πραγματικής ευαισθησίας προς τον αγρότη. Γιατί το καλοκαίρι ψηφίσθηκε ο νόμος για την ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής και παρά τις επίμονες παρεμβάσεις όλων των κομμάτων και των φορέων των αγροτών, η Κυβέρνηση επέμεινε να διατηρήσει χρεωκοπημένο τον ΕΛΓΑ. Αρνήθηκε την πρόταση σταθερής χρηματοδότησής του από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τώρα ψάχνουμε να βρούμε τα χρήματα. Το ζήτημα της εξεύρεσης των κονδυλίων για την κάλυψη των ζημιών του φυτικού και ζωικού κεφαλαίου μέσω των ΠΣΕΑ, ανάγκασε την Κυβέρνηση να καταφύγει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η απάντηση είναι γνωστή: "Βρέστε τα από κάπου αλλού, αναδιαρθρώστε τα γεωργικά προγράμματα του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης" κόκ. Έτσι οι υποσχέσεις για άμεση καταβολή του 50% των ζημιών για εμάς ακόμα παραμένει γράμμα κενό και δεν φαίνεται πως θα εξασφαλιστούν αυτά τα χρήματα. Το ζήτημα της πρόσληψης του προσωπικού δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Μεταβιβάσατε αρμοδιότητες, για να μπορέσετε να καλύψετε την κατάσταση ελέγχου και εξατομίκευσης των ζημιών των ΠΣΕΑ στον ΕΛΓΑ σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο. Από την άλλη πλευρά προσπαθείτε αυτήν τη στιγμή να στελεχώσετε τις νομαρχιακές υπηρεσίες οι οποίες μέχρι τώρα μέσω αυτής της ασάφειας, που επί οκτώ χρόνια επεκράτησε της αποδυνάμωσης τους, με το κενό στις αρμοδιότητες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είχαν αποδυναμωθεί πλήρως, για να επιτελέσουν αυτό το έργο. Και δύο τελευταία λόγια για τον εθελοντισμό. Ο εθελοντισμός, κύριε Υπουργέ, τείνει να γίνει το μεγάλο project σήμερα για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Αν είναι έτσι, εμείς λέμε ότι δεν πάμε καλά. Η εθνική πολιτική για τον εθελοντισμό δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα ούτε κρατικών αναγκών ούτε μια ευκαιριακή υπόθεση για το 2004 ούτε βέβαια προϋπόθεση του α ή β κόμματος. Πρέπει να προκύψει μέσα από ένα σοβαρό διάλογο και με τους εκπροσώπους του τρίτου τομέα. Για εμάς ο τρίτος τομέας είναι οι μη κυβερνητικές οργανώσεις, αυτές για τις οποίες σας ζητήσαμε κατά την αναθεώρηση του Συντάγματος να τους δώσετε κάποιο ρόλο. Δεν έγινε αυτό, αλλά ζητάμε τώρα στο νομοσχέδιο, που θα κάνετε, να μιλήσετε μαζί τους και να είναι ουσιαστική η συμμετοχή. Δεν συμφωνούμε με το ότι θα κάνετε μητρώα και στο τέλος θα ζητήσετε από τις οργανώσεις και πιστοποιητικά από το κάθε Υπουργείο ξεχωριστά. Πιστοποιητικό θα ζητάμε από τους εθελοντές; Νομίζω, ότι αυτά τα πράγματα πρέπει να τα δούμε διαφορετικά. Είναι σημαντικός ο εθελοντισμός για τους Αγώνες του 2004, αλλά ο εθελοντισμός είναι μια προσπάθεια που έρχεται από το παρελθόν και πρέπει να πάει μακριά, μια προσπάθεια που δεν πρέπει να εγκλωβιστεί σε καμία περίπτωση ούτε κρατικών λειτουργιών ούτε κρατικών παρεμβάσεων. Είναι πάρα πολύ ευχάριστο, κύριε Υπουργέ, και δεν ξέρω αν το έχετε υπόψιν σας ότι σε ποσοστό 70% μας απάντησαν ότι θέλουν να συμμετάσχουν σε εθελοντικές οργανώσεις για θέματα κυρίως ανθρωπιστικά και περιβάλλοντος.