Home Ομιλίες Τοποθέτηση της Βουλευτού Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη στην Επερώτηση του Συνασπισμού για τα κοινωνικά θέματα

Τοποθέτηση της Βουλευτού Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη στην Επερώτηση του Συνασπισμού για τα κοινωνικά θέματα

E-mail Εκτύπωση PDF
Κατά κοινή ομολογία η προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ΟΝΕ και το κοινό νόμισμα στηρίχθηκε στη σκληρή δημοσιονομική και εισοδηματική πολιτική. Οι Έλληνες εργαζόμενοι στήριξαν το βάρος αυτής της προσπάθειας. Η αύξηση, όμως, του αριθμού των ανέργων οδηγεί στην αμφισβήτηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, στην απορύθμιση των εργασιών σχέσεων εργασίας εν ονόματι της ευελιξίας και της ανταγωνιστικότητας. Τους οδηγεί τελικά αντί στην αύξηση θέσεων εργασίας, στις απολύσεις. Είναι φανερό ότι η υλοποίηση της κοινωνικής πολιτικής χωρίς τη λήψη μέτρων για την προστασία των ανέργων δεν νοείται. Μέτρα και προτάσεις για την αύξηση της απασχόλησης υπάρχουν, αρκεί να υπάρξει παράλληλα ουσιαστική παρακολούθηση των πολιτικών καταπολέμησης της ανεργίας και εφαρμογή συμπληρωματικών μέτρων για να διευθετηθούν ανισορροπίες και ανισότητες πρόσβασης στην αγορά εργασίας. Το τριανταπεντάωρο, η αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων με αξιοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων του ελληνικού δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε τομείς δραστηριότητας που συνδέονται με την κοινωνική εργασία και την κάλυψη νέων αναγκών τοπικού χαρακτήρα, η αύξηση των πόρων για την απασχόληση, η δίκαιη περιφερειακή κατανομή τους, η εξεύρεση νέων πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό για τους τεχνολογικούς και περιβαλλοντικούς φορείς, είναι μερικές είναι μερικές από αυτές τις προτάσεις. Φυσικά μια ολοκληρωμένη πολιτική περιλαμβάνει ένα δίκτυο κοινωνικής προστασίας που θα αναφέρεται στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, στους παλιννοστούντες ομογενείς και στους οικονομικούς μετανάστες. Όσον αφορά, όμως, για τα προγράμματα της ανάπτυξης και ειδικότερα το μεγάλο πρόγραμμα του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης δεν έγινε ποτέ ουσιαστική συζήτηση. Και για τα αποτελέσματα, όμως, των δύο προηγούμενων δεν μας απαντήσατε ποτέ. Πώς θα κατανεμηθούν τα οφέλη της ανάπτυξης; Όπως έγινε με τα προηγούμενα, κάνοντας τους ισχυρότερους πιο ισχυρούς απέναντι στη συνεχιζόμενη πολιτική περιορισμού των μισθών και των συντάξεων και των λοιπών κοινωνικών δαπανών; Θα υπάρξει επιτέλους άμεση πολιτική διαρθρωτικών παρεμβάσεων που θα συνδέσουν την ανάπτυξη με την προώθηση της κοινωνικής συνοχής για την καταπολέμηση της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού; Απέναντι στη συγκέντρωση που πάλι επιχειρείτε με τον τρόπο διαχείρισης του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης στη συγκέντρωση πληθυσμού κλπ. στην πρωτεύουσα, ιδιαίτερα τώρα στην περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, θα υπάρξουν διαρθρωτικές πολιτικές για ένα συγκροτημένο εθνικό σχεδιασμό για την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας; Φαίνεται ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως ενιαία περιφέρεια και όχι ως σύνολο επιμέρους περιφερειών. Αυτό δικαιολογείται ίσως από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν εννοείται, όμως, σε επίπεδο εθνικής περιφερειακής πολιτικής για την υποστήριξη της οποίας απαιτείται κατανομή των εθνικών ρόλων μεταξύ των ελληνικών περιφερειών. Αυτό που συμβαίνει είναι να ενισχύονται ως "κεκτημένο" προνόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας. Και μ' αυτά τα δεδομένα δεν τίθεται θέμα άρσης της απομόνωσης και ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας. Οι ελληνικές περιφέρειες φαίνεται ότι θα συνεχίσουν και από αυτό το πρόγραμμα να διατηρούν το προνόμιο να επιβιώνουν κάτω από τη δεσπόζουσα ελληνική περιφέρεια, που είναι η περιφέρεια της Αττικής. Και θα αναφερθώ στη δική μου περιοχή και στα προβλήματα της ανεργίας βέβαια. Είναι πολλαπλά τα δημοσιεύματα τον τελευταίο καιρό ότι χάθηκαν, σύμφωνα με έγκυρα στοιχεία, είκοσι χιλιάδες θέσεις εργασίας στη βόρεια Ελλάδα από το κλείσιμο εκατοντάδων μεταποιητικών μονάδων και τη συρρίκνωση της βιομηχανίας. Ενώ εθνικοί και κοινοτικοί πόροι σημαντικού ύψους εισέρευσαν και εισρέουν, αυτήν τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη εκτός του κλεισίματος των επτά μεγάλων επιχειρήσεων, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις προχώρησαν σε οριστικό κλείσιμο εξαιτίας της έλλειψης ουσιαστικών μέτρων στήριξης. Έρευνες πανεπιστημιακών δείχνουν ότι την τελευταία δεκαετία μόλις διακόσιες ογδόντα τρεις θέσεις εργασίας έχουν εξασφαλιστεί. Η έρευνα του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης δείχνει ότι από το 1992 ως το 2001 η ανεργία διπλασιάστηκε, φτάνοντας το 17% από 8,5% που ήταν. Ανησυχητικά επίσης είναι τα στοιχεία που αναφέρονται στην πορεία -και τα ξέρετε βέβαια πολύ καλά- της μεταποίησης στη Μακεδονία και στη Θράκη. Κατά το 2001 καταγράφηκε πάλι μείωση σε σχέση με το 2000. Οι παραγωγικοί φορείς της βόρειας Ελλάδας υποστηρίζουν ότι όλα αυτά οφείλονται στο ότι δεν συνέβαλαν οι αναπτυξιακοί νόμοι. Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα το οποίο πρέπει να το δείτε. Όμως πολλά στοιχεία και του Εργατικού Κέντρου και των ερευνών δείχνουν ότι και οι παραγωγικοί φορείς και οι ιδιώτες επενδυτές δεν έκαναν τις σωστές επενδύσεις. Υπήρξε κακοδιαχείριση. Δεν υπήρξαν επενδύσεις οι οποίες εξασφάλισαν θέσεις εργασίας. Βέβαια, να αναφερθούμε στη δυτική Μακεδονία. Η συρρίκνωση εκεί της επιχειρηματικότητας είναι τεράστια. Στα Γρεβενά έχει περάσει το 50% και δεν υπάρχει κανένα φως για καμία επένδυση, στη Φλώρινα περιμένουν το έργο της ΔΕΗ, στην Κοζάνη με το κλείσιμο των τριών μεγάλων βιομηχανιών κ.ο.κ εκτιμάται ότι χάθηκαν τρεις χιλιάδες θέσεις εργασίας. Στην περιφέρεια ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, οι Νομοί Καβάλας και Δράμας ζουν την αποβιομηχάνισή τους. Η Δράμα βρίσκεται στη χειρότερη περίπτωση να κλείνει τελικά και η "SOFTEX", να μην υπάρχει κανένα πρόγραμμα για τα θέματα του μαρμάρου και του ξύλου. Οι Νομοί Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου, παρά τα μεγάλα προβλήματα τα οποία συνεχίζουν να έχουν όσον αφορά τα θέματα του πληθυσμού, τα θέματα των αδιεξόδων του αγροτικού τομέα και πολλά που θα παρουσιαστούν τώρα με τα θέματα του βαμβακιού και του καπνού, είχαν μια ανάκαμψη από τους αναπτυξιακούς νόμους. Παρ' όλα αυτά, για να μπορέσει αυτή η ανάπτυξη να είναι σταθερή, πρέπει να συνδεθεί με ουσιαστικά μέτρα τοπικής ανάπτυξης. Στη δευτερολογία μου, κύριε Πρόεδρε, θα αναφερθώ στο πώς και αυτές τις ελάχιστες θέσεις εργασίας αυτήν τη στιγμή τα συστήματα απορύθμισης της εργασίας θα τις κάνουν ακόμα πιο λίγες και στις πολύ σοβαρές καταγγελίες που υπάρχουν στις επιθεωρήσεις εργασίας για την καταστρατήγηση της νομοθεσίας. Δευτερολογία: Εγώ δεν πήρα απαντήσεις στα θέματα, που έθεσα: Εάν, δηλαδή, έχει επιτευχθεί ισόρροπη ανάπτυξη, ιδίως στο χώρο της βόρειας Ελλάδος που αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, εάν η Κυβέρνηση είναι ικανοποιημένη με την κατάσταση, την οποία παρουσιάζει σήμερα η ανεργία, κυρίως στη βόρεια Ελλάδα. Επίσης, δεν έλαβα απαντήσεις για το εάν η Κυβέρνηση είναι ευχαριστημένη από τη διαχείριση του Α΄ και Β΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, από τις επενδύσεις, που έγιναν, και από τις θέσεις εργασίας, που δημιουργήθηκαν στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας Τα στοιχεία αυτά είναι συντριπτικά και απογοητευτικά. Είναι γεγονός ότι από τα δύο Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, για τα οποία η Κυβέρνηση ποτέ δεν ενημέρωσε και το ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά και τον ελληνικό λαό επί της ουσίας, επετεύχθη μόνο στην τελευταία δεκαετία 4% ανάπτυξη. Ενώ η Πορτογαλία, η δεύτερη δηλαδή χώρα σε μικρότερο ποσοστό, είχε 19% ποσοστιαίες μονάδες στους αναπτυξιακούς της δείκτες. Από την άλλη πλευρά τίθεται το εξής ερώτημα: Αυτήν τη στιγμή οι δράσεις, οι οποίες προετοιμάζονται με δυόμισι χρόνια καθυστέρηση πάνω στα θέματα των παραγωγικών επενδύσεων, πάνω στον τρόπο με τον οποίο θα κατανεμηθούν αυτοί οι πόροι μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, για να επιτευχθεί μία αναστροφή όλων αυτών των δυσμενών καταστάσεων που υπάρχουν στη βόρεια Ελλάδα, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, εάν τελικά έχουν ληφθεί υπόψη, αν θα μπορέσουμε να ανατρέψουμε το χαμένο χρόνο και να αλλάξουμε την κατάσταση. Εμείς φοβούμαστε ότι με τον τρόπο, με τον οποίον εφησυχάζει η Κυβέρνηση, δεν θα τα καταφέρουμε. Όσον αφορά το γεγονός εάν πραγματικά επιλέχθηκαν φιλελεύθερες πολιτικές ή όχι, θα ήθελα να ρωτήσω τον κύριο Υπουργό το εξής: Τι είναι τα ιδιωτικά γραφεία ευρέσεως εργασίας, κύριε Υπουργέ; Ποια είναι η κατάσταση, η οποία παρουσιάζεται με τα στοιχεία τα οποία σας είπα, -θα τα συμπληρώσω τώρα, επειδή προηγουμένως δεν μου έφθασε ο χρόνος- εξαιτίας του νομοσχεδίου της απορύθμισης των σχέσεων εργασίας; Και έρχεστε τώρα να στελεχώσετε τις υπηρεσίες επιθεώρησης, όταν τα στοιχεία τα οποία σας έχουν δοθεί είναι τραγικά. Από τις 5 Δεκεμβρίου μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου του 2001 σε σύνολο εκατόν είκοσι εννέα επιχειρήσεων, βρέθηκαν να παρανομούν τριανταεννέα επιχειρήσεις, ποσοστό 30%. Η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη δεν είναι διαφορετική απ' ό,τι στην υπόλοιπη Ελλάδα. Όπως προκύπτει απ' αυτούς τους ελλιπείς ελέγχους με ελάχιστον προσωπικό που διενήργησε το ΣΕΠΠΕ το τελευταίο τρίμηνο σε πεντακόσια ογδόντα έξι επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους εντοπίστηκαν πενήντα οκτώ επιχειρήσεις που δεν είχαν απογραφεί στο ΙΚΑ. Επίσης διακόσιες πενήντα επιχειρήσεις απ' αυτές δεν διέθεταν καταστάσεις και πρόγραμμα εργασίας προσωπικού. Το 42% των επιχειρήσεων δεν έχει συνάψει με τους εργαζόμενους ατομικές συμβάσεις κ.ο.κ. Και αυτές οι θέσεις εργασίας οι οποίες δημιουργήθηκαν είναι θέσεις εργασίας, οι οποίες δεν έχουν συμβάσεις και οι οποίες με την απορύθμιση των σχέσεων απασχολούνται ελάχιστες ώρες από το οκτάωρο που έπρεπε να απασχολούνται οι εργαζόμενοι. Και τα προβλήματα που δημιουργούνται, όπως αυτό προχθές των γυναικών στη Δράμα που κλείστηκαν τριάντα οκτώ γυναίκες, γιατί δεν ήταν γραμμένες στο ΙΚΑ, συνεχώς πολλαπλασιάζονται. ʼλλα βγαίνουν στην επικαιρότητα και άλλα δεν βγαίνουν, κύριε Υπουργέ, για πολλούς και διαφόρους λόγους.