Μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ για Παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού Και τριών κάθετων αξόνων της

Παρασκευή, 31 Αύγουστος 2012 18:43 Επίκαιρες Ερωτήσεις
Εκτύπωση

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

 Προς τους κ.κ. Υπουργος:

1.  Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών  και Δικτύων  

2.  Οικονομικών                                         

 

Θέμα: Μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ για Παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού Και τριών κάθετων αξόνων της

Η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων οριστικοποίησε με  απόφασή της (ΦΕΚ 2316/10-8-2012) την μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος της για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός και των παρόδιων εκτάσεων, διαδικασία που ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2011 σε εφαρμογή του Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015. Στην εν λόγω απόφαση μεταβιβάζονται επιπρόσθετα και οι τρεις κάθετοι  οδικοί άξονες που την συνδέουν   με  την Αλβανία, Βουλγαρία και  Σκόπια. Οι  δύο εξ αυτών  βρίσκονται υπό αποπεράτωση  και ο τρίτος υπό δημοπράτηση, ενώ δεν προβλεπόταν αρχικά  η εγκατάσταση διοδίων σε αυτούς.

Εξ αρχής ήταν έντονος ο προβληματισμός μας, γιατί ένας δημόσιος αυτοκινητόδρομος, με στρατηγικό χαρακτήρα στις δημόσιες μεταφορές της χώρας, παραχωρείται σε ιδιώτη επενδυτή, που θα επιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ,  για να αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση των διοδίων, των ΣΕΑ, το δίκτυο οπτικών ινών κ.ά. Προβληματισμός μήπως η παραχώρηση, ιδιαίτερα μακροπρόθεσμα, είναι επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και τους χρήστες της οδού και στερήσει σε βάθος χρόνου σημαντικά έσοδα του δημοσίου. Δικαιολογημένα αναδεικνύεται ο κίνδυνος μήπως μέσω των διαδικασιών της παραχώρησης και της λογικής ενίσχυσης της ελκυστικότητάς της, το κόστος της ελαφράς και ιδιαίτερα της βαριάς συντήρησης υπερεκτιμηθεί και οδηγηθούμε έτσι σε υψηλό κόστος διοδίων, με το όφελος να μεταφέρεται στους ιδιώτες και όχι στο Δημόσιο και γενικά  στην ανάπτυξη των υποδομών. Μάλιστα από τα πρώτα στοιχεία των σχετικών υπηρεσιών προκύπτει ότι σε ορίζοντα δεκαετίας με την ελαφρά και  βαριά συντήρηση και με αποπληρωμή των δανείων της ΕΟΑΕ, το δημόσιο θα έχει κέρδη σημαντικά κέρδη (πλέον των100 εκ.ευρώ) και πολύ μεγαλύτερα σε ορίζοντα εικοσαετίας (πλέον των 750 εκατ.€).

Μετά από αυτά και με δεδομένη εμπειρία από τα πολλαπλά προβλήματα που προέκυψαν από τις μέχρι σήμερα συμβάσεις παραχώρησης που έχει συνάψει το ελληνικό δημόσιο.

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

 

1. Πώς θα εξασφαλιστεί η διαφάνεια για την όλη διαδικασία και ειδικότερα η ορθή εκτίμηση των τεχνικών και κυρίως των οικονομικών στοιχείων για τη σύνταξη  των όρων  της σύμβασης παραχώρησης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται πλήρως δημόσιο συμφέρον, να προκύψουν ουσιαστικά οφέλη για την εθνική οικονομία και να μην επιβαρυνθεί το κοινωνικό σύνολο από την εν λόγω παραχώρηση;

 

2. Προκειμένου να ελέγχεται καλύτερα η κατάσταση, εξετάζεται η περίπτωση μερικής ιδιωτικοποίησης  ώστε και το χρέος να αποπληρωθεί από τα διόδια και να μην επιβαρύνει το δημόσιο χρέος, να διασφαλισθεί το λογικό αντίτιμο των διοδίων, όπως και η λειτουργία της υποδομής σε βάθος χρόνου και η ορθή εκτίμηση του κόστους της βαριάς συντήρησης;


Η Βουλευτής  που ερωτά

ΑΣΗΜΙΝΑ  ΞΗΡΟΤΥΡΗ - ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ