Home Κοινοβουλευτικός Έλεγχος Αναγκαία η φτηνότερη και καλύτερη αστική συγκοινωνία στην Θεσσαλονίκη

Αναγκαία η φτηνότερη και καλύτερη αστική συγκοινωνία στην Θεσσαλονίκη

E-mail Εκτύπωση PDF

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Α. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

Β. Οικονομικών

Γ. Εσωτερικών

 

Θέμα: Αναγκαία η φτηνότερη και καλύτερη αστική συγκοινωνία στην Θεσσαλονίκη

Ολοένα και πληθαίνουν στην πόλη της Θεσσαλονίκης οι αντιδράσεις και οι κινητοποιήσεις των τοπικών κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών φορέων, συλλογικοτήτων και κινήσεων, διεκδικώντας φτηνότερη και καλύτερη αστική συγκοινωνία.

Οι δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που υπογράφτηκαν τον περασμένο Αύγουστο από τα Υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Οικονομικών (ΦΕΚ Β 2283/26.08.2014)και αποτελούν τη νέα οικονομική συμφωνία του Ελληνικού Δημοσίου με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) οδήγησαν, μεταξύ άλλων, στην αύξηση των εισιτηρίων και τη σημαντική πτώση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό.

Ειδικότερα, στη νέα αυτή συμφωνία προβλέφθηκε η αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής του ΟΑΣΘ από 1η Οκτωβρίου 2014, προκειμένου να ενισχυθούν τα έσοδά του (κατά 50 εκατ. ευρώ, όπως υπολογίζεται) και να χρηματοδοτηθεί έτσι μέρος της επίσης προβλεπόμενης μείωσης της κρατικής επιδότησης. Η συγκεκριμένη αύξηση των εισιτηρίων είναι η τρίτη κατά σειρά που έχει επιβληθεί κατά το χρονικό διάστημα 2009-2014, με αποτέλεσμα το κόστος του απλού εισιτηρίου να έχει διπλασιαστεί, σε μια περίοδο μάλιστα που τα εισοδήματα των πολιτών έχουν συρρικνωθεί δραματικά. Πιο συγκεκριμένα,το απλό εισιτήριο μονής μετακίνησης αυξήθηκε κατά 25%, δηλαδή από 0,80 ευρώ σε 1 ευρώ (όταν το 2009 αντιστοιχούσε μόλις σε 0,50 ευρώ), ενώ το μειωμένο εισιτήριο αυξήθηκε από 0,40 σε 0,50 ευρώ. Το εισιτήριο των δύο μετακινήσεων, από και προς κάθε κατεύθυνση, αυξήθηκε από 0,90 ευρώ σε 1,20 ευρώ και το μειωμένο δύο μετακινήσεων από 0,50 ευρώ σε 0,60 ευρώ. Η δε χρονική διάρκεια του συγκεκριμένου εισιτηρίου μειώθηκε από 90' σε 70'. Σύμφωνα μάλιστα με την εν λόγω συμφωνία, τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε παραβάτες αν δεν πληρωθούν εντός 60 ημερολογιακών ημερών, βεβαιώνονται στην αρμόδια ΔΟΥ, πενταπλασιάζονται και εισπράττονται ως δημόσιο έσοδο.

Με δεδομένο δε ότι δεν υπάρχει καμιά άλλη επιλογή μαζικής μετακίνησης στην πόλη, οι νέες αυτές αυξήσεις καθιστούν ακόμη δυσκολότερη την καθημερινότητα των πολιτών και ιδίως των εργαζομένων, των ανέργων, των φοιτητών και των ευπαθών ομάδων.

Πολλοί επίσης είναι οι μαθητές (ιδίως στις περιοχές της Βόλβης, του Λαγκαδά, της Θέρμης, του Θερμαϊκού ή της Χαλκηδόνας) που δεν εξυπηρετούνται από τα σχολικά λεωφορεία και που χρησιμοποιούν τις αστικές γραμμές για τη μετακίνησή τους από και προς στο σχολείο, επιβαρύνοντας με ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την ΚΥΑ 24001/2013 (ΦΕΚ Β 1449/14.06.2013) –που δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί-, βάσει της οποίας (άρθρο 2 του κεφαλαίου Α) οι μαθητές μεταφέρονται με δημόσια αστική και υπεραστική συγκοινωνία ή με δημοτική συγκοινωνία, επιδεικνύοντας Ειδικό Μαθητικό Δελτίο, η εκτύπωση του οποίου γίνεται με φροντίδα και δαπάνη της αρμόδιας Περιφέρειας.

Επίσης, οι αυξήσεις αυτές δεν έχουν κανένα θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα των μετακινήσεων. Αντιθέτως, προβλέπεται μείωση των δρομολογίων, ενώ τα δρομολόγια μετά τις 12 τα μεσάνυχτα έχουν ήδη σταματήσει (με εξαίρεση τη γραμμή που συνδέει το κέντρο της πόλης με το αεροδρόμιο), αφήνοντας μια πόλη περισσότερων από ενός εκατομμυρίου κατοίκων να μένει το βράδυ χωρίς συγκοινωνία.

Πλήγμα στην ποιότητα των μετακινήσεων συνιστά και η επέκταση του ορίου ζωής των οχημάτων του ΟΑΣΘ, το οποίο βάσει της νέας συμφωνίας αυξήθηκε από τα 15 στα 20 χρόνια (ενώ μέχρι το 2008 ήταν 12 χρόνια). Αυτό σημαίνει ότι οι μέτοχοι του Οργανισμού απαλλάσσονται για τα επόμενα χρόνια από την υποχρέωση να προχωρήσουν σε μαζική αντικατάσταση λεωφορείων, σε βάρος τόσο της ασφάλειας των επιβατών όσο και του περιβάλλοντος της πόλης.

Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Εξετάζουν την απόσυρση των ΚΥΑ με τις οποίες αυξάνονται τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ; Με ποιο τρόπο προτίθεται να βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών, εξασφαλίζοντάς τους φθηνότερη και ποιοτικότερη μαζική μεταφορά και διασφαλίζοντας τον κοινωνικό χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών της πόλης;
  2. Εξετάζουν τη δυνατότητα παροχής δωρεάν μετακινήσεων για ανέργους και ευπαθείς ομάδες;
  3. Προτίθεται να εφαρμόσουν την ΚΥΑ 24001/2013, η οποία ορίζει ρητά τη δωρεάν μετακίνηση των μαθητών, ανακουφίζοντας έτσι πλήθος οικογενειών;

Η βουλευτής που ερωτά

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη