Home Κοινοβουλευτικός Έλεγχος Ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων και επακόλουθες αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια

Ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων και επακόλουθες αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια

E-mail Εκτύπωση PDF

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:   

1. Οικονομικών 

2. Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων 

 

Θέμα:  Ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων και επακόλουθες αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια 

Η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων, μέσω της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Ο διαγωνισμός, για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων από το ΤΑΙΠΕΔ, βρίσκεται σε εξέλιξη και έχουν ήδη εγκριθεί επτά επενδυτικά σχήματα που θα συνεχίσουν στη Β’ Φάση του διαγωνισμού. Από αυτά τα σχήματα όμως λείπουν τοπικοί φορείς, δήμοι και επιμελητήρια.  Επισημαίνεται ότι σχεδόν στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων της Ευρώπης, ποσοστό ανήκει σε κάποια δημοτική ή κρατική αρχή. Αυτό, διότι τα περιφερειακά αεροδρόμια λειτουργούν ως μοχλός ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας, η οποία διατηρεί ζωτικά συμφέροντα από τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων, με άμεσα οφέλη στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας, στην απασχόληση, στην ασφάλεια, στη βελτίωση της προσβασιμότητας στις απομακρυσμένες περιοχές, στη βελτίωση του επιπέδου υπηρεσιών προς τους πολίτες - χρήστες των αεροδρομίων. Για παράδειγμα, σύμφωνα με δημοσιεύματα στο αεροδρόμιο του Μονάχου, ο δήμος της πόλης κατέχει το 23% και το κράτος της Βαυαρίας το 51%.

Οι ως άνω εξελίξεις, σχετικά με την παραχώρηση και εκμετάλλευση των αεροδρομίων, δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για την λειτουργία της εν λόγω αγοράς σε συνθήκες ολιγοπωλίου, καθώς δεν υπάρχει κίνητρο για ανταγωνιστική εμπορική πολιτική και με ορατό τον κίνδυνο αυξήσεων στα αεροπορικά εισιτήρια.

Σήμερα τα τέλη στα περιφερειακά αεροδρόμια, πέραν του λεγόμενου «Σπατοσήμου», είναι σχεδόν μηδενικά. Τον Νοέμβριο του 2014 λήγει η ισχύς του «Σπατοσήμου» και αρκετοί φορείς πιέζουν για τη μείωσή του. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε και στην προσέλκυση αερομεταφορέων χαμηλού κόστους στη χώρα μας, παρά την πτώση της εσωτερικής κίνησης και κατά συνέπεια του τζίρου των εταιρειών αυτών των τελευταίων τεσσάρων χρόνων.

Στις βάσιμες ως άνω ανησυχίες μας για τις επιπτώσεις της ιδιωτικοποίησης των τοπικών και Περιφερειακών Αεροδρομίων έρχονται να προστεθούν και οι μεγάλες συνέπειες, στο κόστος και τα δρομολόγια, για τις πτήσεις μετά την εξαγορά της OlympicAirαπό την AegeanAirlines.

Μετά τα παραπάνω και με δεδομένο ότι η Πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για τη διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού προς όφελος των πολιτών, ειδικά στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία, ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

1.Ποιες ενέργειες προγραμματίζονται ώστε να διαμορφωθεί το ύψος των εισιτηρίων σε προσιτές για τους πολίτες τιμές;

2.Θα υπάρξει πρόβλεψη για τις αεροπορικές συνδέσεις των άγονων γραμμών και ειδικά των απομακρυσμένων νησιών, ώστε να διασφαλιστεί η προσβασιμότητά τους στη διακίνηση (επιβατών και εμπορευμάτων), σε υπηρεσίες και γενικότερα στην ανάπτυξη των περιοχών αυτών; Θα υπάρξει κάποια πρόβλεψη και για τη διαμόρφωση των τιμών των εισιτηρίων για τις περιοχές αυτές;

3.Θα υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού;

4.Προγραμματίζονται ενέργειες ώστε τα τέλη των αεροδρομίων να γίνουν πιο ελκυστικά στη δραστηριοποίηση εταιρειών και να δημιουργηθούν και στη χώρα μας βάσεις αερομεταφορέων χαμηλού κόστους;

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

 

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη

 

Θωμάς Ψύρρας