Home Κοινοβουλευτικός Έλεγχος Πορεία υλοποίησης Μετρό Θεσσαλονίκης

Πορεία υλοποίησης Μετρό Θεσσαλονίκης

E-mail Εκτύπωση PDF

 ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών  και Δικτύων                                             

Θέμα:  Πορεία υλοποίησης Μετρό Θεσσαλονίκης 

Με επίκαιρη ερώτησή μου τον Σεπτέμβριο του 2012 είχα θέσει το θέμα της απεμπλοκής του μεγαλύτερου έργου της Θεσσαλονίκης και ενός από τα πιο μεγάλα της χώρας, την κατασκευή του Μετρό, το οποίο μετά από πολλά χρόνια παλινδρομήσεων δημοπρατήθηκε το 2003 με αρχικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012. Διάφορα προβλήματα, όπως οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι απαλλοτριώσεις, η συνεργασία των υπηρεσιών και κυρίως η χρηματοοικονομική αδυναμία του αναδόχου καθυστέρησαν σημαντικά το έργο το οποίο είχε ουσιαστικά σταματήσει για σημαντικό διάστημα και ήδη ο νέος ορίζοντας ολοκλήρωσης έχει ξεπεράσει το 2017.

Από τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα έγιναν κάποια σημαντικά βήματα για την επανεκκίνηση του έργου και με δεδομένο ότι έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί πλέον να κινηθεί με πιο γρήγορους ρυθμούς. Όμως το τελευταίο διάστημα προέκυψε νέα εμπλοκή με τα αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν στον σταθμό "Βενιζέλου" η οποία πυροδότησε αντιπαράθεση μεταξύ αρχαιολόγων, Αττικό Μετρό, και Υπουργείου.

Η λύση που προτάθηκε μετά από ομόφωνη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είναι η μεταφορά των αρχαιοτήτων σε άλλο χώρο, ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η κατασκευή του συγκεκριμένου σταθμού, αλλά και ολόκληρου του έργου. Οι αντιτιθέμενοι σ' αυτή τη λύση ζητούν την διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση που βρέθηκαν και την κατάργηση του σταθμού του Μετρό με το αιτιολογικό ότι εάν μετακινηθούν θα καταστραφούν.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η κατασκευή του μετρό αναδεικνύει την ιστορία της πόλης με το καλύτερο τρόπο, ανακαλύπτοντάς την και προβάλλοντας την. Όταν προκύπτουν προβλήματα όπως αυτό στο σταθμό της Βενιζέλου μπορούν να επιλυθούν με σεβασμό στην ιστορία και το παρών της πόλης, αλλά και την ανάγκη της να αποκτήσει ένα σύγχρονο δημόσιο μέσο μεταφοράς. Παράλληλα μία νέα εμπλοκή στη κατασκευή του έργου μπορεί να σημάνει και την οριστική ταφόπλακα για το έργο.

Η πρόταση για παραμονή των αρχαιοτήτων στην σημερινή τους θέση σημαίνει πρακτικά, α) αύξηση του ήδη μεγάλου προϋπολογισμού για αρχαιολογικές ανασκαφές, β) μεγάλη καθυστέρηση στη κατασκευή του έργου που δεν είναι αρχαιολογικό, αλλά είναι ένα έργο υποδομής και γ) πιθανό ανασχεδιασμό του συνόλου του έργου σε περίπτωση που απαιτηθεί η κατάργηση του σταθμού και άρα νέα μεγάλη καθυστέρηση.

Από την άλλη πλευρά η λύση της μεταφοράς του κύριου μέρους των αρχαιοτήτων φαίνεται να είναι η πιο ενδεδειγμένη, θα πρέπει όμως να προσδιοριστεί ο χώρος και τρόπος μεταφοράς τους. Ήδη στην πρόταση για μεταφορά τους στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά για την οποία υπήρξε ήδη αντίδραση από τον οικείο Δήμο, ο οποίος θεωρεί ότι πρέπει η μεταφορά να γίνει στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού της περιοχής του στρατοπέδου.

Επιπρόσθετα η μεταφορά των αρχαιοτήτων τίθεται υπό την απειλή ασφαλιστικών μέτρων που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα το κλείσιμο του εργοταξίου με ότι σημαίνει αυτό (απολύσεις, καθυστερήσεις κ.λπ).

Μετά από τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός

1. Ποιες ενέργειες προτίθεστε να κάνετε ώστε η κατασκευή του έργου να συνεχιστεί απρόσκοπτα και σε πλήρη ανάπτυξη - που θα σημαίνει και απασχόληση για 2.500 εργαζόμενους σε μία πόλη με 27% ανεργία - χωρίς άλλα εμπόδια, σεβόμενοι βέβαια και την ιστορία της πόλης;

2. Έχει εξασφαλιστεί ο τρόπος μεταφοράς των αρχαιοτήτων και ο χώρος που θα τα φιλοξενήσει (πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά); Υπάρχει εναλλακτική πρόταση για τη μεταφορά σε άλλο χώρο εκτός του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, του οποίου η χρήση έχει παραχωρηθεί στον οικείο Δήμο, σε περίπτωση ενδεχόμενης άρνησης από μέρους του;

3. Έχει μελετηθεί η εναλλακτική λύση για διατήρηση και ανάδειξη μέρους των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου και αν ναι, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις τόσο οικονομικά όσο και χρονικά στην κατασκευή του έργου;

Η Βουλευτής  που ερωτά 

ΑΣΗΜΙΝΑ  ΞΗΡΟΤΥΡΗ - ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ