Σχετικά με το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ)

Πέμπτη, 17 Οκτώβριος 2013 15:24 Ερωτήσεις/ΑΚΕ
Εκτύπωση

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

 

Θέμα: Σχετικά με το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ)

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή νομοθετική ρυθμιση για την κατάργηση μίας εκ των παλαιότερων ΔΕΚΟ της χώρας, του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ Α.Ε.), καθώς, όπως αναφέρει το υπουργείο, «μετά την ανάθεση της κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων σε εταιρείες ειδικού σκοπού και την εκχώρηση, σε αυτές, των διοδίων, ο ρόλος του σταδιακά, περιορίζεται σημαντικά και σήμερα ουσιαστικά έχει εκλείψει ο λόγος ύπαρξης του».

Το ΤΕΟ είχε την αρμοδιότητα της ανάπτυξης, συντήρησης και λειτουργίας οδικών υποδομών από το 1927, όταν και είχε ιδρυθεί. Είναι γεγονός ότι μετά τις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων το 2008, κάποιες από τις δραστηριότητές του μεταφέρθηκαν στις εταιρείες παραχώρησης. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δε συνιστά λόγο για το κλείσιμο του ΤΕΟ ούτε υποβαθμίζει το σημαντικό ρόλο του κυρίως στη συντήρηση του Εθνικού Οδικού Δικτύου. Ειδικότερα, από το 2008, οι δραστηριότητες του ΤΕΟ από τις οποίες προκύπτουν και τα έσοδά του είναι οι εξής περιλαμβάνουν τη διαχείριση δύο σταθμών διοδίων (Μάλγαρα-Άκτιο) και κυκλοφοριακών συνδέσεων σε όλο το Εθνικό Δίκτυο της χώρας, ποσοστό από τα έσοδα ασφαλίστρων των αυτοκινήτων, έσοδα τελών μηχανημάτων έργων, διαχείρηση παραβάσεων και εκμετάλλευση μεγάλης ακίνητης περιουσίας, παρόδιες εκτάσεις.

Η ΤΕΟ Α.Ε. συνεχίζει να χρηματοδοτεί το Ελληνικό Δημόσιο για τη συντήρηση και ανακατασκευή του Εθνικού Οδικού Δικτύου (και κυρίως του δευτερεύοντος το οποίο είναι εκτός παραχωρήσεων και δεν συντηρείται σχεδόν από κανέναν άλλο φορέα ή τους παραχωρησιούχους) και επιτυγχάνει να διατηρεί τα κόμιστρα των διοδίων της σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις λειτουργικές ανάγκες.

Δεδομένου ότι:

 

Μετά τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.Εξετάζεται το ενδεχόμενο της ανάκλησης της απόφασης σχετικά με την κατάργηση της ΤΕΟ Α.Ε.; Εξετάζονται εναλλακτικά σχέδια για τις αρμοδιότητες της εταιρείας, τους σταθμούς διοδίων και τα πάγια στοιχεία της;

2.Ποιες ενέργειες προγραμματίζονται ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο απουσίας της όποιας δυνατότητας συντήρησης του εθνικού οδικού δικτύου εξαιτίας της έλλειψης πόρων από τα διόδια και άλλα έσοδα, όσο και της αποδυνάμωσης του Δημοσίου, σε ό,τι αφορά τον έλεγχο των εσόδων των παραχωρησιούχων;

3.Σε περίπτωση κατάργησης της ΤΕΟ Α.Ε., ποιοι φορείς είναι σε θέση τη δεδομένη χρονική στιγμή να ελέγξουν ουσιαστικά τους παραχωρησιούχους, να αναλάβουν τον εποπτικό ρόλο της διαλειτουργικότητας των διοδίων αλλά και τον ρόλο του Κέντρου Ανταλλαγής Πληροφοριών και Πιστώσεων (ΚΑΠΠ); Ποιος φορέας κρίνεται κατάλληλος να επιτελέσει τον ρόλο της  ΤΕΟ Α.Ε. στην ASECAP;

4.Ποια μέριμνα θα ληφθεί για το προσωπικό του ΤΕΟ;

 

Οι  βουλευτές που ερωτούν

 

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη

 

Κατερίνα Μάρκου