Home Κοινοβουλευτικός Έλεγχος Τελικά θα επιβληθούν αεροπορικά τέλη στα περιφερειακά, υπό παραχώρηση αεροδρόμια-Περιφερειακό «Σπατόσημο»

Τελικά θα επιβληθούν αεροπορικά τέλη στα περιφερειακά, υπό παραχώρηση αεροδρόμια-Περιφερειακό «Σπατόσημο»

E-mail Εκτύπωση PDF

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κκ. Υπουργούς:

1. Οικονομικών

2. Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων

Θέμα: Τελικά θα επιβληθούν αεροπορικά τέλη στα περιφερειακά, υπό παραχώρηση αεροδρόμια-Περιφερειακό «Σπατόσημο»

Η κυβέρνηση, υλοποιώντας το Πρόγραμμα «Αποκρατικοποίησης», το οποίο περιλαμβάνεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, έχει μεταβιβάσει το δικαίωμα αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων στο ΤΑΙΠΕΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε διαγωνισμό για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων, ο οποίος βρίσκεται στη Β’ Φάση του. Ο διαγωνισμός προβλέπει ότι οι Συμβάσεις Παραχώρησης θα έχουν ισχύ 30 συν 10 έτη εκμετάλλευσης, ενώ δημοσιεύματα αναφέρουν διάρκεια έως 50 χρόνια τελικά. Αναφέρουν επίσης ότι ηυποχρέωση ολοκλήρωσης των επενδύσεων (υπολογίζονται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ), παρατάθηκε και αυτή από τα τρία στα πέντε χρόνια, μετά την υπογραφή της σύμβασης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Σύμφωνα με πολύ πρόσφατα δημοσιεύματα, οι Συμβάσεις παραχώρησης θα περιλαμβάνουν χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, δηλαδή νέο τέλος ύψους έως 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων (για τα 5 έτη που προβλέπεται η περίοδος κατασκευής) και έως 20 ευρώ μετά. Και αυτό γίνεται την ώρα που από 1ης Νοεμβρίου 2014, το νέο αναθεωρημένο τέλος του ΑΙΑ (σε αντικατάσταση του «Σπατοσήμου») προβλέπεται να μειωθεί και να φθάσει στα 12 ευρώ, με στόχο το 2024 αυτό να μειωθεί περαιτέρω, σε μόλις 3 ευρώ ανά επιβάτη.

Τα δημοσιεύματα αυτά, σε συνδυασμό με τη σχετική απάντηση που λάβαμε από το ΤΑΙΠΕΔ σε προηγούμενη ερώτησή μας (με αρ. πρωτ.: 4588/5-12-2013), σχετικά με την παραχώρηση και εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων, επιβεβαιώνει τελικά τις εύλογες ανησυχίες μας, για την λειτουργία της εν λόγω αγοράς σε συνθήκες ολιγοπωλίου, καθώς δεν υπάρχει κίνητρο για ανταγωνιστική εμπορική πολιτική και με υπαρκτή πλέον την προοπτική επιβολής αεροπορικών τελών.

Η επερχόμενη αντικατάσταση του «Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων» (γνωστού και ως «Σπατόσημου») με ένα φθηνότερο είναι ένα θετικό βήμα και ανταποκρίνεται στο εδώ και πολλά χρόνια πάγιο αίτημα της τουριστικής και αεροπορικής αγοράς της χώρας μας, Όμως η επέκτασή του στα περιφερειακά, υπό παραχώρηση αεροδρόμια, ενώ πριν δεν υπήρχαν, θα επιβαρύνει δυσανάλογα την τιμή των εισιτηρίων, με κίνδυνο να θεωρηθούν ακριβά τα αεροδρόμια και να μην βοηθήσει την τουριστική ανάπτυξη, σε μία περίοδο που η χώρα μας το έχει πιο πολύ ανάγκη από ποτέ. Δεν μπορούμε βεβαίως και να μην αναρωτηθούμε για τον τρόπο αξιοποίησης αυτών των εσόδων.

Επιπρόσθετα, τα έσοδα από το αναθεωρημένο «Σπατόσημο» έχουν στόχο την κάλυψη των συμβατικών αναγκών του ΑΙΑ, των κρατικών αεροδρομίων που δεν θα παραχωρηθούν καθώς και τη δαπάνη χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, γεγονός όμως που έρχεται σε αντίθεση με τους νέους κανόνες της Ε.Ε. για τη σταδιακή, με ορίζοντα δεκαετίας, κατάργηση των κρατικών ενισχύσεων στα Αεροδρόμια δια της οποίας επιχειρείται το κλείσιμο αεροδρομίων που δεν είναι βιώσιμα χωρίς κρατικές ενισχύσεις, ώστε να μειωθεί η υφιστάμενη υπερπροσφορά (overcapacity) στον κλάδο των αεροπορικών εταιριών. Ποιες ενέργειες σκοπεύετε να αναλάβετε για αυτό;

Με δεδομένο ότι οι ανησυχίες μας καθίστανται πλέον βάσιμες και εκτιμώντας ότι, λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της χώρας μας, είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να διευκολυνθεί η διασύνδεση των απομακρυσμένων και νησιωτικών περιοχών μας, κάτι το οποίο είναι, αφενός απαραίτητο και αναγκαίο, αφετέρου θα δώσει ώθηση στην ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων μας και κατ’ επέκταση στον κλάδο των αερομεταφορών,

ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

  1. Αληθεύουν οι πληροφορίες περί επέκτασης αυξημένου τέλους στα περιφερειακά, υπό παραχώρηση αεροδρόμια, καθώς και περί παράτασης του χρόνου εκμετάλλευσής τους από τους παραχωρησιούχους; Πως προβλέπεται η αξιοποίηση των εσόδων από την επιβολή αυτών των τελών;
  2. Με δεδομένο ότι τα τέλη επεκτείνονται και στα περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ πριν ήταν μηδενικά, πως εκτιμάτε ότι αυτή η κατάσταση θα προσελκύσει τις επενδύσεις και την τουριστική ανάπτυξη, ειδικά στην περιφέρεια, και ποιες αλλαγές αυτό θα επιφέρει στα αεροπορικά εισιτήρια; Θα επωφεληθούν τελικά οι Έλληνες πολίτες;
  3. Για ποιο λόγο προβλέπεται η παράταση κατά 2 χρόνια για την ολοκλήρωση των επενδύσεων; Υπάρχει όρος στις Συμβάσεις των μελλοντικών παραχωρησιούχων να διατηρήσουν το υφιστάμενο προσωπικό με τους ίδιους όρους εργασίας;
  4. Με την ευκαιρία αυτή, εξετάζετε το ενδεχόμενο συνολικής αναθεώρησης του τρόπου υπολογισμού των χρεώσεων στα αεροδρόμια της χώρας (π.χ. αεροδρομικά τέλη, τέλη επιβατών, τέλη ασφάλειας), ώστε το τέλος να είναι ανταποδοτικό για τις υπηρεσίες που παρέχονται από τον κάθε αερολιμένα καθώς και το μέγεθός του;

Οι βουλευτές που ερωτούν

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη

Νίκος Τσούκαλης