Home Κοινοβουλευτικός Έλεγχος Χαμηλή εισπραξιμότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού

Χαμηλή εισπραξιμότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού

E-mail Εκτύπωση PDF

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργοyς:

Α. Οικονομικων

Β. Δικαιοσυνης, Διαφανειας και Ανθρωπινων Δικαιωματων

Γ. Διοικητικης Μεταρρυθμισης & Ηλεκτρονικης Διακυβερνησης

 

Θέμα: Χαμηλή εισπραξιμότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού 

Με βάση δημοσιευμένα στοιχεία, πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα ύψους 17.376 δις € "λιμνάζουν" στις δικαστικές αίθουσες τη στιγμή που εντείνεται η αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και Τρόικας για το δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό. Αν η λειτουργία της κρατικής μηχανής ήταν επαρκής, θα μπορούσε να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του χρηματοδοτικού κενού για την περίοδο 2014-2016. Σε αυτή δε την περίπτωση, δεν θα χρειαζόταν να θεσπιστεί ο νέος φόρος ακινήτων και δεν θα είχε ενταθεί το ήδη ανελέητο ‘κυνήγι’ των φορολογουμένων που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Αυτό βέβαια, θα προϋπέθετε ότι το Δημόσιο θα ήταν σε θέση να εισπράξει τους φόρους και τα πρόστιμα που βεβαιώνει γιατί το ποσό των 17,376 δις € αφορά σε φορολογικά (14,6 δις) και τελωνειακά (2,764 δις) πρόστιμα τα οποία, αν και βεβαιώθηκαν και οριστικοποιήθηκαν από τα δικαστήρια, ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός αδυνατεί να τα οδηγήσει στα δημόσια ταμεία, υποθηκεύοντας ταυτόχρονα κάθε προσπάθεια επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος.

Στην αδυναμία αυτή του φοροεισπρακτικού μηχανισμού που, προδήλως, οφείλεται και στη σημαντική καθυστέρηση της αναδιαρθρωσής του, προστίθεται και η πολύ σημαντική καθυστέρηση του δικαστικού μηχανισμού  δεδομένου ότι έως και το τέλος του Σεπτέμβρη στα διοικητικά δικαστήρια όλης της χώρας εκκρεμούσαν ακόμη για εκδίκαση πάνω από 111.151 φορολογικές υποθέσεις από τις οποίες περίπου οι 32.738 αφορούν σε πρόστιμα και προσαυξήσεις συνολικού ύψους 8,01 δις € που επιβλήθηκαν σε επιχειρήσεις και σε ελεύθερους επαγγελματίες για παραβάσεις στο ΦΠΑ, στον Κώδικα Βιβλίων & Στοιχείων κλπ. Στο σημείο αυτό, δεν μπορεί κανείς παρά να επισημάνει  ότι τα πρόστιμα που επιβάλλονται είναι τόσο εξοντωτικά  που όχι μόνο, τελικά, δεν εισπράττονται αλλά καταλήγουν και στη δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών, γεγονός το οποίο πυροδοτεί μια σειρά άλλων δυσάρεστων εξελίξεων τόσο για τους πολίτες όσο και για το κράτος.

 

Δεδομένου ότι:

  • Η φοροδοτική ικανότητα του πολίτη έχει πλέον εξαντληθεί.
  • Η αντιστάθμιση των εγγενών αδυναμιών και δυσλειτουργιών του φοροεισπρακτικού μηχανισμού από την υπερφορολόγηση του μισθωτού και συνταξιούχου αντιβαίνει, πέραν της λογικής και ηθικής, και κάθε συνταγματικής αρχής  και, εν τέλει, δεν συμβάλλει στην ουσιαστική επίλυση των προβλημάτων της οικονομίας μας.
  • Η μεταρρύθμιση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού αποτελεί διαρθρωτική μεταρρύθμιση σε αντίθεση με την αλόγιστη υπερφορολόγηση του μισθωτού και συνταξιούχου.
  • Η έλλειψη ανθρωπίνων πόρων τόσο σε επίπεδο οικονομικών φορέων και υπηρεσιών όσο και σε δικαστικό επίπεδο επιβάλλει, αντί οριζόντιων απολύσεων, αναδιάρθρωση, αξιοποίηση και αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού.

 

 Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.Σε ποιες ενέργειες προτίθεσθε να προβείτε προκειμένου να υλοποιηθεί η μεταρρύθμιση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, έτσι ώστε να διευρυνθούν οι πηγές άντλησης πόρων για την κάλυψη των δημοσιονομικών κενών και να πάψουν να εισφέρουν συνεχώς οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι;

2.Πώς προτίθεσθε να στελεχώσετε το φοροεισπρακτικό μηχανισμό; Θα αντλήσετε ανθρώπινους πόρους από τη δεξαμενή της κινητικότητας;

3.Προτίθεσθε να αυξήσετε τους ανθρώπινους πόρους προκειμένου να μειωθούν οι καθυστερήσεις στην εκδίκαση των φορολογικών υποθέσεων;

4.Εξετάζετε την περίπτωση αναπροσαρμογής του ύψους των προστίμων ώστε να είναι ρεαλιστικά και έτσι να είναι εφικτή η είσπραξη τους;

 

Η βουλευτής που ερωτά

 

Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη