Home Οικονομία & Ανάπτυξη (τομέας ευθύνης) Εισήγηση επί της Κύρωσης της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις εφαρμογής Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων»

Εισήγηση επί της Κύρωσης της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις εφαρμογής Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων»

E-mail Εκτύπωση PDF

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μας δόθηκε η δυνατότητα να κάνουμε πάλι μια μεγάλη συζήτηση για το μεγάλο πρόβλημα των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου.

Όπως τόνισε ο εισηγητής μας κ. Αναγνωστάκης, όπως τονίσαμε επανειλημμένα, οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου πρέπει να περιορίζονται στο ελάχιστο. Η Διεύθυνση Επιστημονικών Μελετών μας κάνει σήμερα πάλι μία εισήγηση που μιλάει για το πώς ακριβώς και για ποια θέματα πρέπει να γίνονται οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου. Μάλιστα, αναφέρεται στις προθεσμίες που πρέπει να υποβάλλονται στη Βουλή, δηλαδή σε σαράντα ημέρες και εντός τριών μηνών, όπου και θα πρέπει να συζητούνται.

Αν δει κανείς τις ημερομηνίες αυτές και την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την ΕΡΤ, μάλλον τα πράγματα δεν συμφωνούν με αυτά τα οποία επιβάλλει ο Κανονισμός και το Σύνταγμα.

Όσον αφορά το δεύτερο μεγάλο θέμα που υπήρξε και για το οποίο κατά κύριο λόγο έγινε η παρέμβαση του Προέδρου της Βουλής, έχω να παρατηρήσω τα εξής: Σε αυτήν την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που είναι περιορισμένη και αφορά τις κατασχέσεις τα Σαββατοκύριακα, τον Αύγουστο κ.λπ. για να μπορούν να γίνονται οι έλεγχοι και οι κατασχέσεις κυρίως στα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μια θετική ρύθμιση και εφαρμόζει τον κανόνα δικαίου για όλες τις περιπτώσεις.

Όμως, έχουμε και την προσθήκη αυτών των δύο τροπολογιών για να μας πει η Κυβέρνηση «ξέρετε, τώρα που συμφώνησαν τα δύο κόμματα που έχουν την ευθύνη της Συγκυβέρνησης, επειδή την επόμενη εβδομάδα έχουμε τον Προϋπολογισμό, αυτή είναι η τελευταία φορά, άρα θα προχωρήσουμε στην τροπολογία για τα θέματα της παιδείας και στην τροπολογία που αφορά δύο ρυθμίσεις του Υπουργείου Οικονομικών».

Δεν είναι, όμως, έτσι τα πράγματα. Η τροπολογία για τα θέματα της παιδείας έχει και διαφορετικές διατάξεις. Έχει δυο-τρεις επείγουσες διατάξεις που θα μπορούσαν έστω και για τελευταία φορά στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου να έρθουν. Αλλά οι υπόλοιπες, γιατί;

Γιατί δηλαδή αυτό το πράγμα κάθε φορά που επικυρώνουμε μια εξαίρεση; Γιατί ήταν γνωστό ότι την επόμενη εβδομάδα θα συζητηθεί ο Προϋπολογισμός; Γιατί το φέρατε έτσι; Δεν συμφωνώ. Δεν θα τελειώσουμε ποτέ με αυτό το θέμα.

Εγώ βλέπω ότι στην τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας υπάρχει μέσα μια διάταξη που όντως είναι επείγουσα, αλλά μπορούσε να είχε έρθει από καιρό. Αναφέρομαι στη διάταξη που αφορά τα θέματα της εκταμίευσης των πόρων για το ΕΣΠΑ που παλιά προβλεπόταν απόφαση Υπουργού, τώρα χρειάζεται απόφαση δύο Υπουργών. Επομένως, πρέπει να διορθωθούν αυτά προκειμένου να εκταμιευτούν οι πόροι. Δεν το ήξερε το Υπουργείο; Έπρεπε να το φέρει τώρα και μάλιστα σε μια τροπολογία για την παιδεία;

Αν είναι τελικά να χάσουμε πόρους, εγώ θα την ψήφιζα αυτήν την παράγραφο. Τι να κάνω; Υπάρχουν παραλείψεις, κακοδιοίκηση, κλπ, αλλά εδώ υπάρχουν άλλα θέματα, τα οποία είναι σοβαρά να τα συζητήσουμε.

Ευτυχώς έφυγε η υποπαράγραφος 4 της παραγράφου 1, που αφορούσε τα θέματα ελέγχου της διαχείρισης και το πώς κάνουν τη διαχείριση της περιουσίας τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.

Ας αφήσουμε το θέμα της περιουσίας των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου της Εκκλησίας. Είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο θέμα, γιατί το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ακίνητης περιουσίας είναι δημόσια κτήση, είναι δημόσια περιουσία. Αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που πρέπει κάποτε να το συζητήσουμε σε αυτήν την Αίθουσα και να το συζητήσουμε βέβαια με ηρεμία και νηφαλιότητα πρώτα στην Επιτροπή.

Θα πάω τώρα στο περιεχόμενο της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Τα έχουμε συζητήσει, κύριε Υπουργέ, πάρα πολλές φορές. Είστε από αυτούς τους Υπουργούς που, πράγματι, έρχεστε και απαντάτε. Είναι τεράστιο το θέμα της πάταξης της φοροδιαφυγής, πολλά θέματα τα οποία έχουμε ανοιχτά, πολλές καθυστερήσεις. Από την άλλη πλευρά αρκετές ρυθμίσεις, αρκετά εργαλεία σιγά-σιγά για να γίνει αυτή η πάταξη.

Το ειδικό εργαλείο, όμως, που είχαμε συμφωνήσει όλοι και στην τρικομματική τότε Κυβέρνηση να υπάρξει ειδικό νομοσχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής δεν υπάρχει. Άρα, σε αυτό θα μπορούσαν να είναι και τα βασικά θέματα, όλα τα θέματα και της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου και τα βασικά εργαλεία που πρέπει να εξασφαλίσει το κράτος για να μπορεί να κάνει αυτούς τους ελέγχους και θα ήταν και τα επιμέρους θέματα.

Το θέμα των κατασχέσεων είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα και σε αυτήν την περίοδο που, πραγματικά, υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες γίνεται ακόμα δυσκολότερο. Κοιτάξτε να δείτε όταν από τη μεγάλη περιουσία, από αυτές τις έξι λίστες δεν έχουμε εισπράξει τίποτα, δεν έχουμε κατασχέσει κάτι από αυτήν την περιουσία, δεν έχει λήξει αυτό το θέμα το να πάμε στις κατασχέσεις, βεβαίως πρέπει να γίνει, είναι υποχρέωση, αλλά όταν υπάρχει μια κατάσχεση για περιουσία μέχρι 50.000, οι 50.000 είναι μικρό ποσό. Αυτήν τη στιγμή 50.000 περιουσία δεν έχουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αν τους κατασχέσετε και από εκεί θα είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα.

Άρα, είναι ένα μεγάλο θέμα το θέμα των κατασχέσεων. Είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Πρέπει να το δούμε. Πρέπει να δούμε ότι εξακολουθούμε να μην παίρνουμε από τους μεγάλους και πολύ εύκολα κάνουμε ρυθμίσεις να κάνουμε κατασχέσεις ή να μην μπορούμε να δούμε μερικές εξαιρέσεις που πρέπει να γίνουν προκειμένου να επιβιώσουν αυτές οι επιχειρήσεις που πράγματι έχουν ανάγκη. Όμως, αφήνω αυτό το θέμα.

Μήπως αυτό το 50.000 θα μπορούσε να γίνει έστω 70.000; Να κάνουμε μια τέτοια συζήτηση. Να υπάρξει, όμως, αυτή η ρύθμιση. Είναι θέμα δικαίου.

Θα αναφερθώ στη συνέχεια στη δεύτερη τροπολογία και κυρίως στο δεύτερο μέρος αυτής που αφορά τα θέματα της προαιρετικής ασφάλισης.

Καταλαβαίνω το πρώτο μέρος αυτής της τροπολογίας ότι από την 14η/11/2013 και εφεξής όσοι βγαίνουν στα προγράμματα εθελούσιας εξόδου η προαιρετική τους ασφάλιση θα καταβάλλεται εφάπαξ από τον εργοδότη τους.

Δεν ξέρουμε τώρα πόσοι εργοδότες μπορούν να το καταβάλλουν εφάπαξ, αλλά επειδή σίγουρα αφορά αυτούς που θα φύγουν από τον ΟΤΕ και από τις τράπεζες, αυτή η καταβολή μπορεί να γίνει.

Ερχόμαστε τώρα στη δεύτερη περίπτωση, γι’ αυτούς που πριν απ’ αυτήν την ημερομηνία είχαν φύγει με το δικαίωμα της προαιρετικής ασφάλισης και οι οποίοι έκαναν χρήση αυτού του δικαιώματος.

Τι έλεγε όμως, ο προηγούμενος νόμος; Έλεγε ότι αυτοί κατά μήνα πληρώνουν τις εισφορές και του εργοδότη και τις δικές τους. Ο εργαζόμενος τις πληρώνει. Τώρα καλείτε τον εργαζόμενο μέχρι τέλος Ιανουαρίου να πληρώσει εφάπαξ όλες τις εισφορές. Δεν μπορεί να γίνει αυτό. Δεν μπορεί να το κάνει αυτό ο εργαζόμενος.

Τουλάχιστον, διορθώστε αυτή τη δεύτερη παράγραφο, ότι αυτές τις εισφορές θα τις καταβάλλει, θα κατοχυρώσει το δικαίωμά του, γιατί πρέπει να το κατοχυρώσει, όπως το κατοχύρωνε με τον προηγούμενο νόμο, αλλά θα καταβάλλει κατά μήνα αυτές τις εισφορές. Πώς να τις καταβάλλει όλες μαζί;

Ευχαριστώ.