Home Οικονομία & Ανάπτυξη (τομέας ευθύνης) Ομιλία επί της αρχής στο Ν/ΣΧ για την περιστολή δημοσίων δαπανών, ρύθμιση θεμάτων δημοσιονομικών ελέγχων και άλλες διατάξεις

Ομιλία επί της αρχής στο Ν/ΣΧ για την περιστολή δημοσίων δαπανών, ρύθμιση θεμάτων δημοσιονομικών ελέγχων και άλλες διατάξεις

E-mail Εκτύπωση PDF

Κύριοι συνάδελφοι, δεν καταναλώθηκε χρόνος σε αυτήν τη συζήτηση, ενώ καταναλώθηκε για πολλά και διάφορα πράγματα, ενδεχομένως σημαντικά για τη μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που περνά η χώρα μας, αλλά μεγάλη κρίση περνά και στα θέματα της δημόσιας διοίκησης, της λειτουργίας της, της οργάνωσής της, της υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού της και δεν μπορούμε πάντα να την θεωρούμε ως ένα υποζύγιο, όπου εκεί θα περιστείλουμε όλες τις δαπάνες, σε αυτήν και στο δυναμικό της, προκειμένου να λύσουμε τα προβλήματα του χρέους.

Αυτό το νομοσχέδιο κάνει μια πρώτη αρχή και στα θέματα περιστολής των δαπανών στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και στο πολύ μεγάλο και αναγκαίο θέμα των δημοσιονομικών ελέγχων που ασκεί η δημόσια διοίκηση σε διάφορα επίπεδα.

Είναι πολύ σημαντικά αυτά τα δύο θέματα  που συναρτώνται, όμως, άμεσα με το θέμα της αναδιάρθρωσης της δημόσιας διοίκησης και της αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού της, ώστε να πετύχουμε αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και αποδοτικότητα. Γιατί πραγματικά έχουμε πολλά προβλήματα και στα θέματα της αποτελεσματικότητας και στα θέματα του εντοπισμού των καλύτερων πρακτικών για να βελτιώσουμε τα πράγματα και στην ορθολογική κατανομή μέσω και των αθρόων τώρα μετατάξεων κ.λπ. που προκύπτουν από τις συγχωνεύσεις των οργανισμών και Δ.Ε.Κ.Ο. Εδώ το πρόβλημα είναι πολύ σημαντικό. Καταναλώσαμε πολύ χρόνο και σωστά για τη συγχώνευση ή την κατάργηση ειδικών γραμματειών κ.λπ.

Στο πρώτο άρθρο συμφωνούμε  έχοντας ορισμένες παρατηρήσεις, όπως αυτή για την  Επιτροπή Συντονισμού Ελέγχων, η οποία συγκροτείται –και είναι θετικό αυτό- από υπηρεσιακούς παράγοντες, από διευθυντές των σχετικών με το έργο της Επιτροπής αυτής υπηρεσιών. Τη στιγμή, λοιπόν, που αυτοί οι υπηρεσιακοί παράγοντες με το νόμο εδώ καθορίζονται, θα μπορούσε η σύσταση αυτής της Επιτροπής, κύριε Υπουργέ, να γίνεται με Προεδρικό Διάταγμα. Αυτό σας το έχει πει και ο ΣΥΡΙΖΑ και νομίζω ότι είναι εύλογο και προκύπτει και από την ίδια τη ρύθμιση που κάνετε.

Αν δούμε τις αρμοδιότητες αυτής της Επιτροπής, θα διαπιστώσουμε ότι είναι μεν αρμοδιότητες δημοσιονομικών ελέγχων, αλλά διαπερνούν και αφορούν και διάφορα άλλα Υπουργεία. Επομένως, αυτή η Επιτροπή θα πρέπει να έχει ένα διυπουργικό και έναν γενικότερο χαρακτήρα και σωστά προσθέσατε μετά και από δική μας πρόταση ότι αυτή η Επιτροπή θα πρέπει κάθε χρόνο να κάνει μια ετήσια έκθεση των πεπραγμένων της και των αποτελεσμάτων που βγάζει.

Θα μου πείτε, έχουμε την κατάσταση του 2009 με τα εμβάσματα που έφυγαν στο εξωτερικό και που ήταν υπερεκατονταπλάσια από τα δηλωθέντα ποσά φορολόγησης. Έχουμε και το 2010 και το 2011 και ένα σωρό άλλους τέτοιους ελέγχους κραυγαλέους για τα θέματα της ελληνικής οικονομίας και όμως δεν έχουμε προχωρήσει. Και εδώ πραγματικά βάζετε κάποιες ασφαλιστικές δικλίδες στο άρθρο αυτό και κυρίως στο επόμενο εδάφιο, όπου αφορά τη σύσταση των μονάδων εσωτερικού ελέγχου που είναι πάρα πολύ σημαντικές ότι αυτές έχουν ξεκινήσει το έργο τους και έχουν κάποια αποτελέσματα. Εγώ θα ήθελα να βάζατε μέχρι και ημερομηνία. Ολοκληρώνουν την οικονομική επιθεώρηση μέχρι τότε. Γιατί αλλιώς αυτά θα πηγαίνουν πάρα πολύ μακριά.

Όσον αφορά τα μισθώματα. Τα έχουμε πει όλοι. Πρέπει επιτέλους να έρθει μια πλήρη κατάσταση αυτών των ακινήτων του δημοσίου και να καθίσει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών που θα δώσει  όλα τα στοιχεία για αυτά τα ακίνητα, ούτως ώστε να μπορέσει σε αυτά τα ακίνητα με τις κατάλληλες επισκευές, διαρρυθμίσεις κ.λπ. να στεγαστούν οι οργανικές μονάδες της δημόσιας διοίκησης. Να μπορούν να είναι αποδοτικές, λειτουργικές, αξιοπρεπείς στη λειτουργία τους με αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και επιτέλους πάρα πολύ οικονομικές, γιατί  όχι μόνο στα ενοίκια, αλλά και επί της ουσίας θα δημιουργούν οικονομία και στην επαφή τους και στην εξυπηρέτηση του πολίτη κ.λπ. Είναι μια ασπιρίνη η οποία θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη και εμείς θα λέγαμε ότι αν οι μειώσεις αυτές μπορούν να προχωρήσουν περισσότερο για τα μισθώματα που είναι πάνω από 3 χιλιάδες, θα πρέπει να προχωρήσουν. Έχετε εδώ βέβαια μια δέσμευση από το σχετικό νόμο για τα μισθώματα.

Για το άρθρο 3 δεν έχουμε αντίρρηση.

Στο άρθρο 4 στην ίδρυση πλωτού μουσείου, είναι σαφές κύριοι συνάδελφοι ότι δεν γίνεται αυτή τη διαδικασία για να υπάρξει απαλλαγή από τη φορολογία η οποία όπως μας εξηγήθηκε –και έτσι να μην είναι- πάνω από ένα ευρώ την ημέρα δεν είναι. Αυτό το οποίο θέλει το Ίδρυμα Λάτση είναι να περιβάλλει όλη αυτή τη διαδικασία, την πολιτιστική λειτουργία του μουσείου με τη λειτουργία ενός ιδρύματος ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Αυτό είναι και αυτό πρέπει να συζητήσουμε.

Υπάρχει ένα πρόβλημα, ότι σε αυτή την εποχή με ένα ίδρυμα ιδιωτικού δικαίου που το διοικητικό του συμβούλιο θα είναι μόνο από το Ίδρυμα Λάτση το οποίο έχει την έδρα του στο Λιχνενστάιν, αυτό θα κανονίζει, το διοικητικό συμβούλιο. Δεν μετέχει κάποιος στο διοικητικό συμβούλιο από το δημόσιο που παίρνει όλες αυτές τις αποφάσεις. Αυτό θα κανονίζει όλες τις λειτουργίες, απλώς θα εποπτεύεται από το δημόσιο. Ορθώς δημιουργεί έτσι πραγματικά κατά τη μία ή την άλλη άποψη διάφορες αντιρρήσεις. Θα μπορούσαμε να το είχαμε αποφύγει και να προχωρήσει ως μια αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κ.ο.κ.

Να προχωρήσω στο άρθρο 5, στη νομιμοποίηση των κτηρίων της ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού. Το είχαμε συζητήσει και στην Επιτροπή. Θεωρώ πως αν το θέμα της οικοδομικής άδειας τεθεί ως επισήμανση στην παράγραφο 4, ότι δηλαδή θα γίνουν οι εγκεκριμένες μελέτες της αρμόδιας υπηρεσίας σε σχέση και με την προς τούτο εκδοθείσα οικοδομική άδεια, καλύπτεται αυτό το μέρος της μονιμοποίησης και της επισκευής των κτηρίων τα οποία έχουν πρόβλημα. Δεν θα συμφωνήσω όμως, κύριε Υπουργέ, με το ότι το έργο αυτό θα μπορεί να γίνει κατά παρέκκλιση των διατάξεων δημοσίων έργων.

Θεωρώ ότι πρέπει να γίνει ως δημόσιο έργο κανονικά. Υπάρχουν βέβαια καθυστερήσεις σε όλη αυτή τη διεργασία. Ο ιδιώτης που θέλει να κάνει την προσφορά του θα την βάλει σε ένα ταμείο και θα πάρετε ωραία και καλά χρήματα και θα κάνετε όλη αυτή τη διαδικασία.

Όσον αφορά το θέμα του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης, νομίζω ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με κρυφούς λογαριασμούς. Όλα τα θέματα βγαίνουν στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ». Αυτός ο λογαριασμός θέλει να καλύψει κάποιες έκτακτες ανάγκες. Είναι μια μεγάλη ιστορία, που συζητιέται στην άλλη Επιτροπή, η επανίδρυση του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης.

Θέλω να πω εδώ μια κουβέντα. Θα έβλεπα αυτή την επανίδρυσή του ως σωστή κυρίως για να αναπτυξιακούς λόγους και εφόσον παίρνει αρμοδιότητες από τις κεντρικές υπηρεσίες, από την κεντρική διοίκηση και όχι από το νέο θεσμό την περιφερειακή αυτοδιοίκηση και την αυτοδιοίκηση. Νομίζω ότι κάπως έτσι διαφαίνεται να είναι η λειτουργία του.

Όσον αφορά το άρθρο 12 για τα θέματα της Γραμματείας Ενεργειακής Πολιτικής, και βέβαια μας χρειάζεται και εθνικοστρατηγικός σχεδιασμός για την ενέργεια και διασύνδεση βέβαια με όλα αυτά οποία γίνονται και στις άλλες χώρες και στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο. Είναι πάρα πολλά τα θέματα της ενεργειακής πολιτικής που επηρεάζει το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή και όχι κάποια άλλα θέματα που υπερτονίστηκαν εδώ περισσότερο. Εκεί έπρεπε να συνδέεται η δική μας η πολιτική για να προστατεύσουμε όχι μόνο από την οικονομική κρίση τον πλανήτη αλλά και από την κοινωνική. Δεν λειτούργησε όμως αυτή η Επιτροπή. Το να πάει μέσα στη Γενική Γραμματεία Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το βρίσκω σωστό.

Θέλω να πω δύο κουβέντες μόνο για την Ειδική Γραμματείας Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Το είχε θέσει και ο κ. Παυλόπουλος χθες. Πραγματικά, συνάδελφοι, το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τη διοικητική μεταρρύθμιση όπως και το «Ψηφιακή Σύγκλιση» που είναι και η άλλη Ειδική Γραμματεία που καταργούμε και συγχωνεύουμε, είναι πραγματικά σε οικτρή κατάσταση όσον αφορά την πρόοδο τους και την απορρόφηση σαν προγράμματα.

Από την άλλη πλευρά είναι ανάγκη όχι μόνο αυτή η οικονομική στήριξη από το ΕΣΠΑ αλλά όλη η ελληνική κοινωνία, η δημόσια διοίκηση να μπορέσει να κάνει και τη διοικητική της μεταρρύθμιση, να μπορέσει να κάνει και τη ψηφιακή σύγκλιση, να αξιοποιήσει πόρους τους οποίους έχει, αλλά να αξιοποιήσει και τη σωστή διάρθρωση και το ανθρώπινο δυναμικό ούτως ώστε να επιτευχθεί αυτή η διοικητική μεταρρύθμιση.

Η συγχώνευση μπορεί να δημιουργήσει αποτελεσματικότητα και συμφωνώ με αυτή. Όμως, αυτό το οποίο θέλω να τονίσω είναι ότι είτε δουλεύει ως μία ενιαία γραμματεία, είτε όχι, πρέπει να επιτελέσει και να επιταχύνει το έργο της. Η ανάγκη για ψηφιακή σύγκλιση στην ελληνική δημόσια διοίκηση και η ανάγκη για τη διοικητική μεταρρύθμιση είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να αναφερθώ στην τροπολογία, η οποία έχει κατατεθεί και της οποίας το πρώτο μέρους, που αφορούσε το τέλος παραμονής και πλόων ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, έχει αποσυρθεί. Έχει παραμείνει, όμως, το δεύτερο μέρος της τροπολογίας, που αναφέρει ότι με την εισαγόμενη ρύθμιση σκοπείται η κύρωση κανονιστικών αποφάσεων της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, προκειμένου αυτά να αποκτήσουν τα masterplan, δηλαδή τα σχέδια των διαφόρων λιμένων να αποκτήσουν αυξημένη τυπική ισχύ.

Κοιτάξτε, κύριοι συνάδελφοι, σε μία ημέρα που έρχεται η τροπολογία, χωρίς συζήτηση στην Επιτροπή, δεν μπορεί με την ψήφο των Βουλευτών δεκαπέντε-είκοσι λιμάνια της χώρας να αποκτήσουν και την τυπική ισχύ. Αυτή δεν είναι διαδικασία. Είτε συμφωνούμε με αυτά τα σχέδια, τα masterplan, είτε όχι, θα τα αφήσουμε μέσα από τη διαδικασία αυτή να παραμείνουν ή εάν έλθουν στην Ελληνική Βουλή, θα έλθουν με το χρόνο εκείνο που πρέπει, ούτως ώστε να τα εξετάσουμε και να ξέρουμε τι κυρώνουμε.

Οι ανάγκες περί του να πάνε γρήγορα στο ΤΑΙΠΕΔ για να αποτελέσουν τα «φιλέτα» για την αποκρατικοποίηση, ιδιωτικοποίηση ή των συμβάσεων παραχώρησης δεν μας πείθει. Αυτό μας πείθει ότι πρέπει να ασχοληθούμε πολύ περισσότερο με αυτό το θέμα.

Το ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορεί, κατά τη δική μου άποψη, καθώς είναι ένα καινούριο όργανο, το οποίο μέχρι τώρα δεν απέδωσε και καλά, να ασχολείται με τα μεγάλα θέματα των συμβάσεων των έργων και των συμβάσεων παραχώρησης και των όρων με τους οποίους θα ασχολούνται αυτά. Πρώτα, εδώ στην περίπτωση αυτή, οι λιμένες, οι υπηρεσίες των λιμένων, οι σχετικές υπηρεσίες και το Υπουργείο θα ασχοληθούν με αυτήν τη διαδικασία, άσχετα με τον άλλο ρόλο, τον οποίο θα παίξει το ΤΑΙΠΕΔ.

Επομένως, είναι μία πολύ μεγάλη συζήτηση, η οποία δεν μπορεί να γίνει με τροπολογία. Γι’ αυτό θα σας παρακαλούσα και σ’ αυτό το θέμα να αποσύρετε αυτήν τη διάταξη.

Ευχαριστώ.