Ομιλία επί της Πρότασης Νόμου του ΚΚΕ " Μέτρα ανακούφισης της λαϊκής οικογένειας"

Τετάρτη, 22 Μάιος 2013 13:32 Ομιλίες
Εκτύπωση

Η πρόταση νόμου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος που συζητάμε σήμερα, όπως αναφέρεται και στην εισαγωγή της Αιτιολογικής Έκθεσης, στοχεύει στην ανακούφιση της λαϊκής οικογένειας από την υπερχρέωση, προβλέποντας τη δραστική μείωση και τη μετάθεση των χρεών των λαϊκών οικογενειών προς τις τράπεζες.

Είναι γεγονός ότι, παρόλο που υπάρχει ένα βήμα σταθεροποίησης της οικονομίας στη χώρα, η δημοσιονομική προσαρμογή που προηγήθηκε ήταν τόσο βίαιη, με εμπροσθοβαρή επώδυνα μέτρα που επέφερε στην ελληνική κοινωνία, στον ελληνικό λαό πολλά προβλήματα. Πράγματι, η κοινωνία δοκιμάζεται και η συνοχή της αργεί πολύ να αποκατασταθεί. Χρειάζεται γι’ αυτό συνεχής προσπάθεια, σταθερότητα στόχων, ευρύτερη κινητοποίηση για να δώσουμε σήμερα τη μάχη της συντεταγμένης κοινωνικής προσαρμογής. Η πρόταση νόμου σε αυτήν την κατεύθυνση βοηθάει σημαντικά.

Για την κοινωνική προσαρμογή στη Δημοκρατική Αριστερά έχουμε ως κύρια κατεύθυνση και προσπαθούμε να δημιουργηθεί ένα πραγματικό δίχτυ κοινωνικής προστασίας για το σύνολο των πολιτών, με έμφαση βέβαια στις ευπαθείς ομάδες που η κατάστασή τους επιδεινώθηκε λόγω της κρίσης, με διαβίωση κάτω από το όριο της φτώχειας. Επίσης, έχουμε ως κύρια κατεύθυνση την προστασία για τους συνταξιούχους και τους άνεργους, τα νοικοκυριά και τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, καθώς και για τις μικρές επιχειρήσεις, που η συνέχεια της λειτουργίας τους αποτελεί τη μόνη πηγή εσόδων για τους μικρούς επιχειρηματίες και τις οικογένειές τους.

Το δίχτυ κοινωνικής προστασίας και ελάφρυνσης του οικογενειακού προϋπολογισμού είναι για εμάς ένα ζήτημα άμεσης προτεραιότητας: Κανείς άνεργος χωρίς πρόσβαση στο σύστημα υγείας, κανένα παιδί χωρίς πρόσβαση στη σίτιση. Τα άτομα με ειδικές ανάγκες να διαβιώνουν μέσα στον κοινωνικό ιστό της χώρας. Έκτακτα και εκτεταμένα μέτρα άμεσης εφαρμογής για τους άνεργους.

Όλα τα παραπάνω συνιστούν το περίγραμμα των μέτρων για τις ευπαθείς ομάδες, για τη συντεταγμένη κοινωνική προσαρμογή, για τα οποία η Δημοκρατική Αριστερά πιέζει με τη συμμετοχή της στην τρικομματική Κυβέρνηση.

Ειδικότερα, τα θέματα που αναδεικνύουμε στη συνολική μας πρόταση για το κοινωνικό σύνολο είναι: Δίκτυα κοινωνικής υποστήριξης και ελάφρυνσης των βαρών των οικογενειών. Πιλοτική εφαρμογή για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα μέσα στο 2013 και πλήρη εφαρμογή το 2014. Υποστήριξη των ανέργων με έκτακτα και εκτεταμένα μέτρα. Αντιμετώπιση της κατάστασης στο σύστημα υγείας και των ανασφάλιστων. Διακανονισμοί φορολογικών υποχρεώσεων με διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με πολύ αυξημένο αριθμό δανείων, πράγμα που έγινε με το πρόσφατο νομοσχέδιο. Η Δημοκρατική Αριστερά προτείνει το μέτρο της κατάσχεσης να μην εφαρμόζεται προς το παρόν σε πρόσωπα που οφείλουν λιγότερο από 50.000 ευρώ. Μείωση έως κι απαλλαγή των επιβαρύνσεων από δάνεια των υπερχρεωμένων νοικοκυριών.

Οι δανειακές ρυθμίσεις για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά –κι εμείς εδώ βάζουμε και τις μικρές επιχειρήσεις- θα πρέπει να ακολουθήσουν τον εξής σχεδιασμό: Αναστολή των πλειστηριασμών κατοικιών, με προσωπική οικογενειακή διαβίωση τουλάχιστον για ακόμη τρία χρόνια. Το σύνολο της τελικής ρυθμιζόμενης δόσης να μην υπερβαίνει το 25% των συνολικών αιτήσεων ή μηνιαίων εισοδημάτων των πολιτών ή των νοικοκυριών. Προσαρμογή όλων των χορηγητικών επιτοκίων με βάση τα επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οποία αποτελεί και την κύρια πηγή άντλησης ρευστότητας των τραπεζών.

Σχετικά με τους άνεργους, όσους διαβιώνουν ενδεδειγμένα κάτω από το όριο της φτώχειας κι όσους έχουν αναπηρία πάνω από το 67%, θα πρέπει πράγματι να τύχουν περιόδου χάριτος, δηλαδή χωρίς κεφαλαιοποίηση των τόκων, αλλά και να διερευνηθεί η πιθανότητα κουρέματος, ακόμη και διαγραφής των δανειακών οφειλών.                             

Συνδυασμός των ακόλουθων παραμέτρων, ανάλογα με την περίοδο χάριτος, με ή χωρίς κεφαλαιοποίηση των τόκων. Χρονική επέκταση της διάρκειας των δανείων, μείωση –όπως είπα- των χορηγικών επιτοκίων, επέκταση των ευνοϊκών ρυθμίσεων και σε μικρούς εμπόρους ή ατομικές επιχειρήσεις. Ειδικές ρυθμίσεις για τα νοικοκυριά, για τα οποία δεν υπάρχει κανένας εργαζόμενος. Υπό προϋποθέσεις ευνοϊκές ρυθμίσεις και στα καταναλωτικά δάνεια χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις.

Στις ρυθμίσεις των δανείων θα πρέπει να μην υπάρχει ο όρος «πριν το 2010 συμβάσεις δανείων» γιατί θα αποκλειστούν αρκετές χιλιάδες δανειολήπτες με πραγματικά προβλήματα.

Οι τράπεζες πρέπει να ενσκήψουν στο πρόβλημα και δεν γίνεται να το αποφεύγουν. Θα πρέπει να ενσκήψουν και θα πρέπει να συνδυάσουν την τεχνογνωσία τους με τις πραγματικές δυνατότητες και κυρίως, με τις μεγάλες ανάγκες των πολιτών που έχουν πληγεί από την κρίση, με βάση και τα στοιχεία βέβαια που διαθέτουν –και διαθέτουν αρκετά- για κάθε νοικοκυριό και για κάθε πελάτη τους που βρίσκεται σε δυσκολία. Γιατί και οι τράπεζες με τον ελληνικό λαό και με τη λαϊκή οικογένεια ζουν κατά κύριο λόγο και έτσι πρέπει. Εκεί δίνονται οι προτεραιότητες, ούτως ώστε να διαμορφωθεί μία δίκαιη και βιώσιμη πρόταση αποπληρωμής των τραπεζικών δανείων.

Θα έλθω στο σημείο αυτό στα άρθρα της πρότασης νόμου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.

Στο άρθρο 1, τα προβλεπόμενα μέτρα αφορούν τη λαϊκή οικογένεια με ετήσιο εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ προσαυξημένο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί. Είναι σωστός ο προσδιορισμός που γίνεται με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια στα οποία προβλέπεται και η προσαύξηση λόγω παιδιών. Εμείς, σχετικά με τον εισοδηματικό προσδιορισμό, για να μπορέσει να είναι εφικτή και αυτή η πρόταση, προτείνουμε το ύψος του οικογενειακού εισοδήματος να είναι 30.000 ευρώ και να εξετάζεται επίσης μαζί με αυτό και η περιουσιακή κατάσταση των δανειοληπτών. Γιατί εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα, που ίσως αυτό να είναι μία παράλειψη στη δική σας πρόταση.

Με το άρθρο 2 δίνεται ο ορισμός της έννοιας της οφειλής προς τις τράπεζες. Πρόκειται για οφειλές από κάθε μορφής δάνειο και από πιστωτικές κάρτες. Αυτό είναι μία ευρεία διατύπωση. Δεν προσδιορίζετε, λόγου χάριν, εάν συμπεριλαμβάνονται στις οφειλές και τα επαγγελματικά δάνεια, ενώ πιο κάτω κάνετε λόγο γι’ αυτά, ότι δηλαδή είναι ανάγκη να ληφθούν υπ’ όψιν.

Στο άρθρο 3 διαγράφονται κάθε είδους τόκοι από την οφειλή των λαϊκών νοικοκυριών προς τις τράπεζες. Για τη διάταξη αυτή έχουμε επιφυλάξεις. Θεωρούμε ότι οι τόκοι υπερημερίας δεν πρέπει να διαγράφονται για όλες τις περιπτώσεις, δεδομένου ότι υπάρχουν περιπτώσεις υπερχρέωσης που δεν οφείλονται στην κρίση. Η υπερχρέωση θα πρέπει να συνοδεύεται σε κάθε περίπτωση με κάποιο λόγο, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι από τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις θα ευνοηθούν αυτοί που έχουν πραγματικά ανάγκη και όχι να τύχουν ευνοϊκών ρυθμίσεων οι γνωστοί φοροφυγάδες που έχουν ταλαιπωρήσει και ταλαιπωρούν μόνιμα την οικονομία μας.

Στο άρθρο 4 προβλέπεται ότι από το συνολικό ποσό των οφειλών των λαϊκών οικογενειών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, μετά την αφαίρεση των τόκων του προηγουμένου άρθρου, διαγράφεται κάθε ποσόν που αντιστοιχεί σε τυχόν πραγματοποιηθέντα ανατοκισμό και στην τυχόν πραγματοποιηθείσα κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκων. Είναι σωστή η εν λόγω διάταξη, δεδομένου ότι ο ανατοκισμός και ανακεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκου έχουν κριθεί και από τα δικαστήρια ως παράνομες ενέργειες των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Στο άρθρο 5 προβλέπεται ότι από τις οφειλές των λαϊκών νοικοκυριών προς τις τράπεζες, όπως αυτές διαμορφώνονται με τη διαγραφή των τόκων, του ανατοκισμού και της κεφαλαιοποίησης των κάθε μορφής τόκων, διαγράφεται ποσοστό ύψους 50%. Δεν είναι εύκολο σήμερα σε αυτή την κρίση να γενικεύσουμε αυτό το μέτρο. Εμείς προτείνουμε ότι οποιαδήποτε διαγραφή χρεών θα πρέπει να γίνεται σε αυτούς που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και που περιήλθαν τα τελευταία χρόνια και όπως αυτό αποδεικνύεται με στοιχεία. Θα πρέπει να εξετάσουμε τις διαγραφές χρεών για τους άνεργους για να μην υπάρξει κανένας κίνδυνος να ευνοηθούν από μία τέτοια ρύθμιση αυτοί που έπαιρναν και ξαναέπαιρναν δάνεια. Να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε πόρους για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, για την αύξηση της χρονικής διάρκειας και την αύξηση των επιδομάτων των ανέργων.

Στο άρθρο 6 ορίζεται η απομένουσα μετά από τη διαγραφή των τόκων ανατοκισμού κ.λπ διαδικασία για την αποπληρωμή του χρέους. Η προτεινόμενη ρύθμιση προϋποθέτει βέβαια ότι θα γίνουν δεκτές οι διατάξεις των προηγούμενων άρθρων. Γενικά είναι σωστό το «πάγωμα» των οφειλών και η αναστολή των πληρωμών, εφόσον οφείλονται πράγματι στην οικονομική κρίση. Όπως έχω πει πολλές φορές, είναι δεκτή η μέριμνα για τους ανέργους, αλλά πρέπει βέβαια όλα αυτά να ελέγχονται κάθε φορά. Υπάρχει βέβαια ένα κενό σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία, τις καταθέσεις κ.λπ των οφειλετών και γι’ αυτά θα πρέπει να γίνεται ρητή αναφορά.

Στο άρθρο 7 εντάσσονται στην προτεινόμενη ρύθμιση οι οφειλές των επαγγελματιών προς τις τράπεζες. Στο παραπάνω άρθρο εντάσσονται θέματα διευκόλυνσης των αγροτών. Αυτά είναι θέματα τα οποία τουλάχιστον για τις μικρές επιχειρήσεις, τις ατομικές, τα έχουμε πει πολλές φορές και στη συζήτησή μας με τον Υπουργό -ο οποίος δεν είναι εδώ- για τη διαμόρφωση αυτού του περιβόητου νομοσχεδίου που αργεί να έλθει για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Πρέπει οι ρυθμίσεις αυτές να λάβουν υπ’ όψιν τους τα δάνεια των μικρών επιχειρήσεων και των ελεύθερων μικροεπαγγελματιών. Ακούμε ένα επιχείρημα, το οποίο ακούγαμε και στο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο τελικά δουλεύει ως φαύλος κύκλος, δηλαδή ότι δεν έχουμε φορολογική εικόνα αυτών των πολιτών και τελικά, μην έχοντας αυτή την εικόνα, επιβαρύναμε υπέρμετρα και με το φορολογικό νομοσχέδιο τις μικρές ατομικές επιχειρήσεις που τελικά φορολογούνται από το μηδέν, ενώ οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι φορολογούνται από 25.000 ευρώ και πάνω.

Επομένως υπάρχει η εκτεταμένη φοροδιαφυγή, αλλά υπάρχει και η μεγάλη ανάγκη γι’ αυτούς που έχουν συμμορφωθεί και έχουν τεράστιες ανάγκες να μπορέσουν να τύχουν και αυτοί ανάλογων ρυθμίσεων για τα δάνεια, για να σώσουν τις επιχειρήσεις τους, γιατί τα δάνεια για να σώσεις μία ατομική επιχείρηση είναι ίσως πολύ πιο σημαντικά από το να σώσεις το σπίτι σου. Σ’ αυτό το σημείο θα πρέπει να δούμε αυτή την κατάσταση και να δούμε πώς θα αποτυπωθεί και πρέπει να ληφθεί υπόψη στο νομοσχέδιο που θα φέρει το Υπουργείο.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι έχουμε εξετάσει την πρόταση του Υπουργείου όπως έχει γίνει γνωστή και την έχει εκθέσει μερικές φορές ο Υφυπουργός στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Υπάρχουν προβλήματα σ’ αυτή την πρόταση, κυρίως ως προς το ότι δεν αντιμετωπίζονται οι μικρές επιχειρήσεις, οι επιχειρηματίες και οι άνεργοι στο βαθμό που θα θέλαμε εμείς. Από την άλλη πλευρά υπάρχει το πρόβλημα ότι η επιμήκυνση και η ελάττωση του επιτοκίου για ένα χρονικό διάστημα δεν επιφέρει οριστική λύση διότι μετατίθενται όλα αυτά και το χρέος όντως διογκώνεται στο επόμενο διάστημα.

Επομένως πρέπει να βρεθούν ενδιάμεσες προτάσεις. Εμείς έχουμε καταθέσει μια σειρά από προτάσεις –σας είπα το περίγραμμά τους- και θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια.

Μεταξύ των άλλων, θα ήθελα να αναφέρω ότι θέλουμε η αποπληρωμή ενός μέρους αυτού του δανείου να μεταφερθεί σε μεταγενέστερο χρόνο και το τμήμα που θα μείνει, ανάλογα με τα περιουσιακά στοιχεία και με ανισοβαρείς δόσεις και βέβαια με μείωση των επιτοκίων έτσι ώστε να μπορεί ο κάθε οφειλέτης να αποπληρώσει αυτό το τμήμα του δανείου και το υπόλοιπο, χωρίς προσαυξήσεις, θα μεταφερθεί αργότερα ούτως ώστε ο δανειολήπτης να μπορεί να ανταπεξέλθει και να έχει τότε τις δυνατότητες να αποπληρώσει το δάνειό του.

Είναι προφανές ότι δεν ψηφίζουμε την πρόταση αλλά, κύριοι συνάδελφοι, από το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος θεωρούμε ότι πολλά στοιχεία της πρότασής σας είναι πολύ θετικά και ότι η συμβολή της είναι πολύ σημαντική σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που κάνουμε όλοι για το πράγματι μεγάλο πρόβλημα των υποχρεωμένων νοικοκυριών, της υπερχρεωμένης λαϊκής οικογένειας, είτε είναι Έλληνες είτε είναι οικογένειες μεταναστών που εργάζονται στον τόπο μας, όπως χιλιάδες Ελληνικές οικογένειες μεταναστών υπάρχουν σε άλλες χώρες και τυγχάνουν των ευνοϊκών αυτών ρυθμίσεων στις άλλες χώρες.

Κύριε Υφυπουργέ, πρέπει στις προτάσεις σας να συμπεριλάβετε στοιχεία και ανάγκες που διατυπώσαμε όλα τα κόμματα για τα θέματα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών κατά τις συζητήσεις που έγιναν και στη Βουλή των δύο προτάσεων που κατατέθηκαν και να βιαστείτε για την κατάθεση του νομοσχεδίου.

Σας ευχαριστώ.