Ομιλία επί του Σχεδίου Νόμου «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις»

Τετάρτη, 08 Ιανουάριος 2014 13:22 Ομιλίες
Εκτύπωση

Κατ’ αρχάς να ευχηθώ σε εσάς και σε όλους τους συναδέλφους καλή χρονιά. Βέβαια, δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα καλή χρονιά για την κοινωνία και την Ελλάδα. Χρειάζεται αγώνας, για να δούμε αν θα μπορέσουμε να βάλουμε κάποια πράγματα σε κάποια αρχή, ιδιαιτέρα για τις πολύ ευαίσθητες ομάδες, για την οικονομία και την ανάπτυξη του τόπου.

Σήμερα ξεκινάει και η Ελληνική Προεδρία. Εδώ, επί τη ευκαιρία, θα ήθελα να επισημάνω το μεγάλο για εμάς ατόπημα το οποίο έγινε, να μην γίνει η συζήτηση, που προβλεπόταν αύριο και μεθαύριο, για τα θέματα της έκθεσης της Επιτροπής, για το ρόλο και τη λειτουργία της τρόικας. Παρόλο που δεν συμμετείχαμε ως μέλη, αλλά συμμετείχαν τα Προεδρεία στις Επιτροπές, εμείς, κύριε Υπουργέ –και σας το λέω, ενώ δεν είστε αρμόδιος γι’ αυτό το θέμα- τουλάχιστον ως ΔΗΜΑΡ είχαμε προετοιμαστεί και θα διεκδικούσαμε τη συμμετοχή μας σε αυτή τη συζήτηση. Δηλαδή, πριν την Προεδρία συζητά κανείς και αξιοποιεί τέτοιες εκθέσεις που πραγματικά περιγράφουν το πόσο μη αποδοτικά ήταν αυτά τα προγράμματα και πόσα δεινά και τραγικές συνέπειες είχαν για τον ελληνικό λαό και την οικονομία.

Συνεχίζω τώρα επί του νομοσχεδίου. Ο βασικός κορμός του νομοσχεδίου είναι η σύσταση αυτής της Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων. Βέβαια, κατά τη γνωστή τακτική υπάρχουν και άλλες διατάξεις που είναι εντελώς διαφορετικές από το αρχικό περιεχόμενο αυτού του νομοσχεδίου. Αυτή η Αρχή Συντονισμού Πτήσεων λοιπόν σύμφωνα με το ν.3534 ήταν μια αυτοτελής δημόσια υπηρεσία. Σήμερα με το άρθρο 1 συστήνεται ως Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και είναι πιο ανεξάρτητη. Δεν έχει ακριβώς τον τύπο της ανεξάρτητης υπηρεσίας αλλά είναι ένα πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ως Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, για να έχει, κατά την αιτιολογική έκθεση, μια μεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση με την παρέμβαση του δημοσίου κ.λπ.

Ποια είναι η μεγαλύτερη ευελιξία όταν με το άρθρο 3 όλα τα μέλη της Επιτροπής αυτής –μιας επιτροπής που δεν είναι δημοσίου δικαίου αλλά ιδιωτικού δικαίου- διορίζονται από τον Υπουργό; Μέχρι και η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής επισημαίνει αυτήν την έννοια λέγοντας τι είναι αυτός ο διεθνής χαρακτήρας. Και τούτο ποιείν και κακείνο μη αφιέναι; Αλλάξτε λοιπόν το άρθρο 3. Θα το καταψηφίσουμε. Αλλάξτε το ώστε να είναι δημόσια υπηρεσία. Την κάνατε ιδιωτικού δικαίου. Δεν γίνεται ο Υπουργός να διορίζει τους πάντες. Πώς θα έχει μια ανεξαρτησία αυτή η Αρχή;

Προχωράω λοιπόν γιατί ο χρόνος μου είναι λίγος. Θα πάω στα βασικότερα άρθρα.

Ξεκινώ από το άρθρο 19 που έχει τις ρυθμίσεις για τα συστήματα εισροών-εκροών όπως και το άρθρο 28. Είναι θετικές οι διατάξεις. Το έχουμε πει τόσες φορές. Από το 2010 υπάρχει νόμος που έχει ορίσει ότι περίπου δέκα με δώδεκα ΚΥΑ πρέπει να εκδοθούν για να ρυθμιστεί το θέμα του λαθρεμπορίου των καυσίμων. Έχει γίνει μία σημαντική πρόοδος. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη στασιμότητα και στην εφαρμογή των νέων εργαλείων για την πάταξη του λαθρεμπορίου στην πηγή και ιδιαίτερα του ναυτιλιακού και του διασυνοριακού λαθρεμπορίου. Δεν έχετε πάρει αυτά τα μέτρα και στηρίζεστε σ’ αυτό το απεχθές μη ανθρώπινο μέτρο της εξίσωσης του πετρελαίου θέρμανσης. Φέτος φτάσαμε εκτός ορίων όχι μόνο με την αιθαλομίχλη αλλά με τα κοινωνικά επεισόδια που έχουν γίνει. Και όμως, η Κυβέρνηση δεν επιταχύνει αυτήν εδώ τη διαδικασία και χρησιμοποιεί ως μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου αυτό που επιβαρύνει ιδιαίτερα το κοινωνικό σύνολο. Να ξεκαθαρίζουμε με αυτά τα δύο πράγματα. Έχετε αποτύχει στην επιτάχυνση εφαρμογής των συστημάτων πάταξης του λαθρεμπορίου και τις αδυναμίες τις φορτώνετε –θα έλεγα, με απάνθρωπο τρόπο- στον ελληνικό λαό και στα φτωχά νοικοκυριά.

Συνεχίζω τώρα με τη βασική συζήτηση που έγινε για τα θέματα που αφορούν το Τεχνικό Επιμελητήριο. Πραγματικά, πριν από ένα χρόνο περίπου δημιουργήθηκε λόγω της εφαρμογής της μνημονιακής πολιτικής μία μεγάλη επιβάρυνση στο Τεχνικό Επιμελητήριο. Έχασε τη δυνατότητα είσπραξης 2% που εισέπραττε από τα μέλη του και όχι από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Το Τεχνικό Επιμελητήριο, όπως γνωρίζουμε όλοι, είναι ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, σύμβολο της πολιτείας, το οποίο εκατό και πλέον χρόνια από τη σύστασή του έχει συνεργαστεί αρμονικά με τις δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες στο θέμα αυτό του επιστημονικού και τεχνικού ρόλου για τα θέματα των τεχνικών προδιαγραφών, τα θέματα της πιστοποίησης, τα θέματα της τιμολόγησης των έργων και τα θέματα της εκτέλεσης των έργων, του σχεδιασμού των έργων και σε πολύ βασικότερα εξειδικευμένα θέματα της αντισεισμικής προστασίας, των οικοδομικών και κτιριοδομικών κανονισμών κ.ο.κ.

Αυτή η σχέση είναι αρμονική και πολλές φορές έχει τα προβλήματα, τα οποία έχουν το σύνολο των δημοσίων υπηρεσιών και είναι προβλήματα που πολλές φορές δημιουργούνται από την αποδυνάμωση που έχουν από το ίδιο το κράτος και την παρέμβαση του πελατειακού κράτους σε αυτή τη σχέση. Μερικές φορές και το ΤΕΕ ως συνδικαλιστικό όργανο έχει παρέμβει σε αυτή τη διαδικασία και υπάρχουν και εκεί λάθη.

Εμείς, λοιπόν, πρέπει να τον διορθώσουμε αυτό το ρόλο και πρέπει να εξασφαλίσουμε και τα χρήματα για να υπάρξει. Τώρα εδώ προσπαθείτε να βρείτε ένα τρόπο, πράγματι, να εξασφαλίσετε κάποια χρήματα. Αφού εγκαταλείψατε τη δομή του άρθρου 23 όπως την είχατε -η οποία σχεδόν αναστάτωνε την όλη αυτή διαδικασία που σας περιέγραψα πριν, της λειτουργίας των τεχνικών υπηρεσιών με τον τεχνικό σύμβουλο του κράτους στο Τεχνικό Επιμελητήριο- τώρα λέτε ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο δύναται να μετέχει σε σχήματα συνεργασιών νομικών προσώπων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, αλλά και νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κλπ και να μπορεί να παράγει έργο όπως αυτό που έχει παράξει μέχρι τώρα, στις προδιαγραφές, στην πιστοποίηση, στους κανονισμούς κ.λπ.

Φοβούμαστε, λοιπόν, ότι μέσα από αυτή την αγωνία όντως και το Τεχνικό Επιμελητήριο να συνεχίσει αυτή τη λειτουργία, μπορεί να διολισθήσει το όλο σχήμα και να αποδυναμωθεί αυτό το δημόσιο πλέγμα, που κατεξοχήν πρέπει να υπάρχει και πρέπει, κύριε Υπουργέ, να αναβαθμίζεται συνεχώς, γιατί είναι τεράστια τα τεχνικά προβλήματα της χώρας μας και στα θέματα των σεισμών, αλλά και στα θέματα της ορθής εκτέλεσης των έργων κ.λπ.

Είναι πολύ σοβαρά τα θέματα και γι’ αυτό με αυτή τη διαδικασία έχουμε επιφυλάξεις και θα ήταν καλύτερο να το συζητήσουμε αυτό, γιατί και το ΤΕΕ πρέπει να εξασφαλίσει τους πόρους να συνεχίσει το έργο του, αλλά πρέπει να το συνεχίσει απρόσκοπτα και όπως σας το περιέγραψα πριν.

Τα δύο επόμενα άρθρα δεν έχουν πρόβλημα. Δίνουν τη δυνατότητα και σε άλλες επιστημονικές ομάδες και μέλη να μπορούν να ενταχθούν στο Τεχνικό Επιμελητήριο.

Αρχικά, στο τελευταίο άρθρο, που δίνει τη δυνατότητα της ενδιάμεσης διαχείρισης του συστήματος των αρχείων, έμπαινε ως διαχειριστής μία υπηρεσία. Τώρα με την τροποποίηση που κάνετε λέτε ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο θα κάνει αυτή τη διαχείριση της βάσης των δεδομένων. Το Τεχνικό Επιμελητήριο, όμως, είναι και Επιμελητήριο των μελών του και ομάδων που συγκρούονται πολλές φορές, ως μελετητές, ως κατασκευαστές κλπ.

Άρα, πρέπει να το δείτε αυτό. Η απευθείας μεταφορά αυτού του ενδιάμεσου έργου στο Τεχνικό Επιμελητήριο πρέπει να διέπεται από ορισμένους κανόνες και αυτό μας κάνει επιφυλακτικούς. Αν ήταν μία ενδιάμεση υπηρεσία που θα βοηθούσε την Διεύθυνση Μητρώων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, δεν είχαμε καμία αντίρρηση να βοηθήσει μέσω αυτού του ηλεκτρονικού συστήματος.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για την ανοχή σας.