Ομιλία επί του Σχεδίου Νόμου "Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων και ρύθμιση συναφών θεμάτων" (Β ΜΕΡΟΣ)

Τρίτη, 10 Δεκέμβριος 2013 19:29 Ομιλίες
Εκτύπωση

Συζητάμε για τα άρθρα του νομοσχεδίου και το κάθε άρθρο αναφέρεται σε κάθε άξονα χωριστά.

Το πρώτο άρθρο αφορά στην κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι». Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρονται τα γενικά στοιχεία για το έργο και τις ωφέλειες. Γενικά είναι ένα έργο-«γέφυρα». Προέρχεται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, έχει μήκος 230 χιλιόμετρα και τα 25 χιλιόμετρα αποτελούν νέα τμήματα του αυτοκινητόδρομου, ενώ τα 204 χιλιόμετρα αποτελούν υφιστάμενα τμήματα.

Βασικά είναι τα άρθρα της τροποποίησης 1 έως 4 και ιδιαίτερα το άρθρο 4. Στο άρθρο 4 αναφέρεται όλο το σκεπτικό το οποίο έχει καθορίσει και τον τρόπο της συμφωνίας, δηλαδή αναφέρεται ότι ο σκοπός της συμφωνίας δεν είναι η αποκατάσταση οποιουδήποτε εκ των συμβαλλομένων στην κατάσταση της προ της κρίσης εποχής, αλλά αποκλειστικά και μόνο η αποκατάσταση της οικονομικής ισορροπίας στο ελάχιστο βιώσιμο επίπεδο.

Εμείς λέμε ότι ο παραχωρησιούχος και οι τράπεζες σχεδόν αποκαθίστανται στην προ της κρίσης εποχή. Το ελληνικό δημόσιο επωμίζεται την κρίση, το έχουμε πει πολλές φορές.

Στην παράγραφο 4.3 ερμηνεύεται ότι η ελληνική κρίση είναι θέμα ανωτέρας βίας, για να προχωρήσει στη συνέχεια ότι αυτό αποτελεί γεγονός αθέτησης του δημοσίου, γι’ αυτό και αναλαμβάνει όλες τις ευθύνες.

Το άρθρο 5 προσθέτει τους απαραίτητους ορισμούς για τους καινούργιους όρους, τη δεσμευτική επένδυση, την απόδοση του χρηματοοικονομικού μοντέλου, την ονομαστική απόδοση παραχώρησης κοκ. Αυτά τα άρθρα είναι περίπου τα ίδια, με κάποιες διαφοροποιήσεις ως προς τα νούμερα. Αυτό ισχύει γι’ αυτό το άρθρο και για τα υπόλοιπα άρθρα και τα υπόλοιπα έργα.

Κύριε Υπουργέ, η παράταση που δίνεται αν δεν επαληθευτούν το μοντέλο και τα έσοδα για τη συντήρηση, δίνεται μετά από αίτηση και εφόσον συμφωνήσει το δημόσιο για την παράταση στα τρία χρόνια. Στη συγκεκριμένη όμως σύμβαση η παράταση δίνεται αυτοδίκαια. Δεν ξέρω τι στοιχεία υπάρχουν γι’ αυτό. Ίσως είναι μία λεπτομέρεια. Στο έργο αυτό η δεσμευτική επένδυση του παραχωρησιούχου είναι 206 εκατομμύρια, το μετοχικό κεφάλαιο 50 εκατομμύρια και το δευτερογενές χρέος 156 εκατομμύρια. Το δημόσιο θα καταβάλει πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή ύψους 401 εκατομμυρίων ευρώ.

Το σημαντικό θέμα που πάλι αναφέρεται στο άρθρο 5 αφορά τις τροποποιήσεις του άρθρου 25 που αφορούν τα θέματα της μελέτης για την αναλογική χρέωση των διοδίων.

Κύριε Υπουργέ, μας είπατε ότι εδώ θα αλλάξετε τα πράγματα. Εδώ υπάρχουν οι ημερομηνίες τις οποίες αν τηρήσουμε, μετά από σχεδόν τρία χρόνια θα έχουμε την εγκατάσταση αυτών των συστημάτων.

Επομένως, εγώ νομίζω ότι τίθεται θέμα να τροποποιήσετε αυτές τις συμφωνίες, εκτός αν, σύμφωνα με τη γενική σας τοποθέτηση χθες, μέχρι να ετοιμαστούν τα θέματα των ηλεκτρονικών διοδίων, της αναλογικής χρέωσης και μέχρι να έχουμε μια πρόοδο στο εναλλακτικό δίκτυο κλπ, δεν θα αλλάξετε κάτι. Δηλαδή, δεν θα πάτε στην εξάντληση των ανωτάτων τιμών των διοδίων; Δεν θα αυξήσετε τα διόδια έτσι όπως προβλέπουν οι συμβάσεις; Πρέπει να μας ξεκαθαρίσετε τι ακριβώς θα γίνει και να κάνετε και τις ανάλογες τροποποιήσεις και στις τροποποιημένες πλέον συμβάσεις. Αυτό ισχύει για όλα τα έργα και πρέπει να μας το ξεκαθαρίσετε.

Ο χρόνος της κατάρτισης της μελέτης και της εγκατάστασης πρέπει να μειωθεί κατά πολύ, δηλαδή σε έξι μήνες αν είναι δυνατόν να έχουμε αυτό το σύστημα και από την άλλη πλευρά να μην υπάρχει για αυτό το στάδιο η εξάντληση του ανωτάτου ορίου των διοδίων. Αυτό πρέπει να μας το ξεκαθαρίσετε, διαφορετικά θα μείνουμε μόνο με την υπόσχεση, την οποίαν επανέλαβε και ο κ. Βορίδης.

Ο μηχανισμός ανακύκλωσης ισχύει για όλα τα έργα. Προτιμήθηκε, από ό,τι αναφέρεται εδώ, η πιο συμφέρουσα λύση για το δημόσιο να είναι αυτού του τύπου η ανακύκλωση και όχι να έχει περιορισμό των εσόδων κατά 50% ή 70% κλπ.

Εδώ, είναι μια ασφαλιστική δικλίδα. Βάζετε και την αρχή της αυτάρκειας, σύμφωνα με την οποίαν η οικονομική ενίσχυση των έργων από το δημόσιο κατά την περίοδο λειτουργίας τους δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος πληρωμών προς το δημόσιο, γιατί διαφορετικά θα είχαμε και αυτό -δεν ξέρω αν εξασφαλίζεται ακριβώς και από εδώ- δηλαδή αν δεν εξασφαλιζόταν αυτό το ύψος, το δημόσιο θα αναζητούσε και από κάπου αλλού χρήματα, να πληρώνει και άλλα κοκ. Αυτά αφορούν τα θέματα των διοδίων, για τα θέματα της ανακύκλωσης.

Τα θέματα ανώτατης τιμής των διοδίων, των ρυθμίσεων και των διευκρινήσεων που πρέπει να γίνουν, αφορούν όλες τις συμβάσεις.

Έρχομαι τώρα στο δεύτερο άρθρο, που αφορά πράγματι τον ταλαίπωρο άξονα της κεντρικής Ελλάδος, τον Ε65. Εδώ πράγματι καθορίζονται τέσσερα τμήματα του έργου: Στο άρθρο 5 το τμήμα Ημικόμβου ΠΑΘΕ – Ξυνιάδας, το τμήμα Ξυνιάδας –Τρικάλων, το τμήμα Τρικάλων – Γρεβενών και το τμήμα Γρεβενών - Εγνατίας. Εξαιρούνται, λοιπόν, τα εκατέρωθεν τμήματα και μένει μόνο από αυτή τη σύμβαση προς κατασκευή το τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων.

Εδώ είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Έχουμε, δηλαδή, όλη αυτήν τη διαπραγμάτευση και ένα μεγάλο τμήμα του έργου, που θα το καταστήσει και ανενεργό, παραμένει να αναζητήσει πόρους. Και από την τοποθέτηση του κυρίου Υπουργού την Παρασκευή φαίνεται ότι δεν μπορεί να δεσμευτεί αυτήν τη στιγμή για την κατασκευή των εκατέρωθεν τμημάτων στον Ε65 και για την εξεύρεση των χρημάτων. Αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα, για το οποίο βέβαια οι κάτοικοι της περιοχής, ιδιαίτερα της Θεσσαλίας και χθες και άλλες μέρες και σήμερα, βρίσκονται σε μια σχετική κινητοποίηση και δυσφορούν για αυτήν την εξέλιξη.

Το τρίτο τμήμα αφορά στο τμήμα της Ιονίας Οδού, το οποίο και αυτό έχει αυτές τις ασάφειες που σας είπα πριν και ως προς τα θέματα των διοδίων. Είναι μία συμφωνία η οποία πραγματικά κατά κύριο λόγο επιβαρύνει το δημόσιο. Έχει και τα αντίστοιχα κόστη, δηλαδή, την πρόσθετη χρηματοδότηση του δημοσίου κατά 214 εκατομμύρια ευρώ.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι έχουμε μία πρόσθετη χρηματοδότηση σχεδόν παραπάνω από το μισό της αρχικής χρηματοδότησης, όλη την ανακύκλωση κοκ.

Στο πέμπτο άρθρο υπάρχουν βελτιώσεις και υπάρχει η δέσμευση ότι αυτό το τμήμα το οποίο μένει, Πάτρα–Πύργος–Τσακώνα και τα επιμέρους τμήματα, θα έχουν προτεραιότητα κλπ. Συμφωνούμε με τις τροποποιήσεις που κάνετε. Δεν παύει, όμως, να λέμε ότι πραγματικά κατασκευάζουμε το μισό έργο και το άλλο είναι μισό δημόσιο έργο.

Και σας ρωτώ, κύριε Υπουργέ: Γιατί η τροπολογία λέει ότι για το πρώτο τμήμα ο παραχωρησιούχος, για 200 εκατομμύρια ευρώ θα πάρει δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και θα εγγυηθεί το δημόσιο;

Εάν τα βάλετε, λοιπόν όλα αυτά γι’ αυτόν τον άξονα, τότε αυτός ο άξονας, πάνω από τα 2/3, είναι δημόσιο έργο. Έτσι, δηλαδή, όπως έγινε, με πρόσθετη χρηματοδότηση, εγγύηση του δημοσίου, το μισό τμήμα θα γίνει αργότερα ως δημόσιο. Αυτές είναι τεράστιες αδυναμίες.

Ευχαριστώ.