Ομιλία στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων "Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων" (Β' Μέρος)

Πέμπτη, 11 Δεκέμβριος 2014 18:15 Ομιλίες
Εκτύπωση

Κύριε Υπουργέ, ήταν αναπόφευκτη η αντιπαράθεση, όπως έγινε και χθες στην Ολομέλεια. Στις εισαγωγικές ομιλίες δημιουργούνται αυτές οι αντιπαραθέσεις και δικαιολογημένα -θα έλεγα- μετά από την απόφαση της επίσπευσης της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας με ορατές πλέον τις εθνικές εκλογές.

Βέβαια, ο καθένας έχει τους λόγους του, όπως τον τρόπο με τον οποίον χειρίστηκε η Κυβέρνηση όλο αυτό το θέμα μέχρι τώρα, που έχει αφήσει όλα τα κενά, όσον αφορά το κλείσιμο της συμφωνίας με το μνημόνιο και όσον αφορά οποιαδήποτε έναρξη συζήτησης για την αναδιάρθρωση του χρέους. Όλα αυτά η Κυβέρνηση τα μεταθέτει μετά την προεδρική εκλογή και έτσι νίπτει τας χείρας της.

Δεν ξέρουμε τίποτα για το πώς θα κλείσει αυτή η συμφωνία ή μάλλον ξέρουμε ότι οι απαιτήσεις από τους πιστωτές είναι τεράστιες. Πρόκειται για απαιτήσεις που μερικές από αυτές -μία όπως είχα πει ήταν για το δημοσιονομικό κενό αλλά και για άλλα θέματα- έπρεπε να είχαν κλείσει με τον προϋπολογισμό του 2014 ή τουλάχιστον με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα.

Κύριε Υπουργέ, έπρεπε να είχατε ήδη κλείσει άλλα θέματα γιατί ο ελληνικός λαός έχει κάνει πάρα πολλές και από εδώ και πέρα έπρεπε να προχωρήσετε σε μία άλλη σκληρή διαπραγμάτευση, ουσιαστική, με σχέδιο για την αναδιάρθρωση του χρέους. Τα πάντα τα αφήσατε ανοιχτά και μας εγκαλείται και από πάνω!

Και τι γίνεται τώρα; Η Κυβέρνηση παρεμβάλλει το κορυφαίο θέμα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και δημιουργεί ένα κλίμα αβεβαιότητας.

Η Κυβέρνηση δημιουργεί ένα κλίμα –θα έλεγα- «εκφοβισμού» ότι από αυτήν την εκλογή κρίνονται τα πάντα σε σχέση με τη συμφωνία με τους πιστωτές. Πρέπει να συνεννοηθούμε και καθένας εδώ να πει την αλήθεια στον ελληνικό λαό.

Ποιο είναι το σχέδιο, ιδίως της Κυβέρνησης; Τι δεν πήγε καλά και δεν έχει κλείσει τίποτα από αυτή τη συμφωνία, από αυτήν τη δημοσιονομική προσαρμογή για την οποία ο ελληνικός λαός έχει κάνει τεράστιες θυσίες και κανένα εργαλείο δεν υπάρχει για την ανατροπή αυτής της κατάστασης, της ανεργίας, της μηδενικής ανάπτυξης κλπ; Ποιο είναι το πρόγραμμα από εδώ και πέρα; Πώς θα αντιμετωπίσουμε δηλαδή τους πιστωτές από εδώ και πέρα;

Βέβαια, αυτό έχει σχέση και με τις προτάσεις και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και των άλλων κομμάτων, που θα οδηγηθούν με θάρρος και τόλμη προς τον ελληνικό λαό και θα ζητήσουν την ετυμηγορία του. Έτσι λύνονται τα προβλήματα. Τα προβλήματα δεν λύνονται με εκατέρωθεν εκφοβισμούς και κινδύνους αβεβαιότητας.

Η αβεβαιότητα δημιουργήθηκε τελευταία –το είπα και χθες- και με τις αγορές και με τις επιπόλαιες κινήσεις –για μένα- της Κυβέρνησης και με το ότι προχωράει χωρίς σχέδιο για τα θέματα του κλεισίματος του μνημονίου και της αναδιάρθρωσης του χρέους. Πόσο άλλο να περιμένει ο ελληνικός λαός;

Θέλω τώρα να προχωρήσω στο νομοσχέδιο. Θα μείνω σε αυτό, γιατί εξηγήσαμε τα θέματα του ίδιου του νομοσχεδίου. Εξηγήσαμε τις αντιρρήσεις μας σε αρκετά βασικά ζητήματα. Τα άλλα είναι θέματα, τα οποία τακτοποιούν ορισμένες εκκρεμότητες, ετερόκλητες διατάξεις κτλ. Παρόλα αυτά, λύνουν ορισμένα θέματα την τελευταία στιγμή. Πολλά από αυτά ενέχουν και τον πελατειακό χαρακτήρα, δηλαδή του κλεισίματος των θεμάτων την τελευταία στιγμή προ των εκλογών.

Υπάρχουν διατάξεις με τις οποίες δεν συμφωνούμε –και δεν συμφωνεί και η Επιστημονική Επιτροπή- γιατί πρόκειται περί παρεκκλίσεων, όπως στο άρθρο 25 περί παρεκκλίσεων σε υπαίθριους σταθμούς των αυτοκινήτων κ.λπ. από τις κείμενες πολεοδομικές διατάξεις, πράγμα το οποίο δεν γίνεται τόσο εύκολα. Τριάντα χρόνια λειτουργούσαν μη νόμιμα. Τώρα, χωρίς να εξετάσουμε τίποτα, θα τους νομιμοποιήσουμε για αρκετά χρόνια ακόμη -τρία κι άλλα τρία, αν χρειαστεί- πάλι στο ίδιο πλαίσιο;

Υπάρχει ένα σοβαρό θέμα που εμάς μας ανησυχεί, το άρθρο 68 περί επεκτάσεων των δραστηριοτήτων της ΕΥΔΑΠ, να έχει δηλαδή ουσιαστικά τη διαχείρισης του νερού σε όλους τους δήμους του Λεκανοπεδίου και της περιφέρειας της Αττικής. Μας ανησυχεί μήπως αναζωπυρώνεται, ενώ είχε παγώσει –και καλά κάνει και έχει παγώσει και πρέπει να κλείσει- το θέμα της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ και της ενίσχυσης αυτών με τις εταιρείες ύδρευσης που τις λειτουργεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Γιατί ανοίγουμε, τώρα άλλα θέματα, τη στιγμή που πρέπει να κλείσουμε το πολύ σοβαρό θέμα της διαχείρισης του νερού, η οποία πρέπει να κρατήσει το δημόσιο χαρακτήρα της;

Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα, κύριε Υπουργέ, με τις διατάξεις που κάνατε ως προς τα θέματα του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, του Υπουργείου σας, και ειδικότερα για τα θέματα των δημοσίων έργων. Ορισμένες από αυτές τις διατάξεις είναι θετικές. Για κάποιες άλλες έχουμε αντιρρήσεις.

Στο πολύ μεγάλο θέμα του εθνικού συστήματος των τεχνικών προδιαγραφών και της τιμολόγησης των έργων, ένα από τα βασικότερα θέματα για την αξιόπιστη δημοπράτηση και κατασκευή των δημοσίων έργων, νομίζω ότι παλινδρομήσαμε πάρα πολύ. Είχαμε καλές υπηρεσίες στο Υπουργείο Δημοσίων Έργων για αυτά τα θέματα.

Δημιουργήσαμε αργότερα ένα φορέα που δεν υποστηρίχθηκε, το Ινστιτούτο Οικονομίας των Κατασκευών για να υποστηρίξει όλη αυτή τη διαδικασία. Καταργήθηκε αυτός ο φορέας με τη διοικητική μεταρρύθμιση. Τώρα δημιουργείτε έναν άλλο φορέα που θα στηρίξει το Εθνικό Σύστημα Τιμολόγησης και Τεχνικών Προδιαγραφών. Νομίζω ότι αυτός ο φορέας πρέπει να είναι δημόσιος, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και όχι ιδιωτικού δικαίου. Επιτέλους, πρέπει να βάλουμε μία τάξη σ’ αυτό και να αναβαθμίσουμε τις Τεχνικές Δημοτικές Υπηρεσίες.

Ορθά κάνετε να δίνετε 2% των πρόσθετων πόρων στις υπηρεσίες για να κάνουν τον έλεγχο που προβλέπεται από τη νομοθεσία για την ποιότητα των έργων. Θα ήθελα να ενισχύσετε πολύ περισσότερο αυτά τα θέματα των απαιτήσεων και του ελέγχουν της ποιότητας των έργων.

Θα τελειώσω, κύριε Πρόεδρε, με τις τροπολογίες. Θα αναφερθώ μία ακόμη φορά στην υπουργική τροπολογία, η οποία για μία ακόμη φορά δίνει παράταση στη χορήγηση αδειών ραδιοτηλεοπτικών σταθμών. Δηλαδή αυτό έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί και το έχουμε συζητήσει αρκετές φορές σ’ αυτή την Αίθουσα, διότι πάρα πολλές φορές έχετε φέρει την παράταση της χορήγησης των αδειών παρόχων περιεχομένου ψηφιακής ευρυεκπομπής, που είναι πάρα πολύ σημαντικό και θα έλεγα ότι είναι πολιτικό πρόβλημα εν τέλει. Δεν είναι μια παράταση όπως είναι η παράταση για ένα δημόσιο έργο κ.λπ. Εδώ είναι μια ουσιαστική λειτουργία. Δηλαδή όλοι οι σταθμοί λειτουργούν επί χρόνια τώρα χωρίς νόμιμη άδεια.

Ενώ είχατε πει ότι αυτό το θέμα θα το κλείσετε μέχρι τέλος του Δεκεμβρίου του 2014, τώρα με το πρόσχημα ότι το Εθνικό Συμβούλιο δεν λειτουργεί, δεν μπορείτε να λύσετε αυτό το πρόβλημα, να λειτουργήσει και να επιτελέσει το έργο του το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης; Δεν είναι δυνατόν η Κυβέρνηση να μην μπορεί να λύσει αυτό το πρόβλημα και να προχωρήσει στην αδειοδότηση των σταθμών, όπως πρέπει. Και τώρα μας λέτε ότι επιτελείτε έργο με το να φέρνετε κάθε φορά τις παρατάσεις επί των παρατάσεων; Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό.

Θέλω να υποστηρίξω ότι εγώ τις τροπολογίες και για τα θέματα των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, νομίζω και τις τροπολογίες που έχει καταθέσει το ΚΚΕ. Είπατε, κύριε Υπουργέ, ότι είναι τροπολογίες που αφορούν την πληρωμή των εργαζομένων ή τη διατήρηση των θέσεών τους. Μα, οι εργαζόμενοι είναι το βασικότερο πράγμα. Και όταν πλησιάζουν και γιορτές, να μην επιλύσεις, δηλαδή, αυτό το θέμα; Αυτές δεν έχουν πελατειακό χαρακτήρα. Έχουν ανθρώπινο και κοινωνικό χαρακτήρα και έπρεπε να τις αντιμετωπίσετε θετικά.

Ευχαριστώ.